Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Gebruik industrieboog

Gestart door Herman05 zondag 17 november 2019, 11:13:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebruik industrieboog
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Gebruik industrieboog
Beste 3railers,

Lange intro
Na een aantal jaar geleden verhuisd te zijn, is het zo langzamerhand wel is tijd om de treinhobby weer wat actiever op te pakken. Hoe en wat ik precies wil weet ik nog niet. Eerst was de gedachte om een grote baan te bouwen. Echter de combinatie van een ongunstig schuin dak, de wens om lange treinen kwijt te kunnen, minimaal R2 bogen en een kleine kamer maakt deze gedachte onwerkbaar.
Omdat ik tegen bovenstaande al eerder aanliep, heb ik ook overwogen om meer op de modulegedachte een baan te maken. Echter ook dat zou de nodige concessies betekenen. Vandaar dat ik weer terug kwam op het eerste idee, een grote baan.

Welnu, afgelopen week heb ik het gehele draadje van RonaldK op BNLS doorgelezen. Ik zag dat Ronald ook eerst een grote baan wilde maken maar hier vanaf is gestapt omdat het te groot was en niet helemaal doordacht. En dat opende mijn ogen.
Want een grote baan in de ruimte die ik heb is ook niet praktisch. Een dalend/stijgend spoor kost teveel ruimte en een railspiraal is veel te groot voor de beschikbare ruimte, zeker wanneer je minimaal R2 wilt gebruiken. En dan zit je nog met de hoogte van het schaduwstation waardoor je nooit uitkomt. Kortom, volgens mij moet ik terug naar de basis. Terug naar wat ik wil en dat is gewoon een simpel baantje die ik lekker met de hand kan bedienen. De gedachte is nu om het voorbeeld van Ronald qua bouwwijze te volgen en meer modulair te gaan bouwen.

Beknopte vraag :)
Goed, dat was een heel lange introductie voor de vraag die al in het onderwerp staat. Heeft er iemand van jullie toevallig ervaring met industriebogen zoals de 2210 in K-rail? Dat je een complete trein er niet doorheen moet persen begrijp ik, maar vroeg mij af of een losse locomotief (zoals bijv een 1600) wellicht wel mogelijk is. En hoe zit dit dan bij andere locomotieven zoals van Roco?

Groet,
Herman
Re: Gebruik industrieboog
Hoi,

Citaat van: Herman05 op zondag 17 november 2019, 11:13:47
Welnu, afgelopen week heb ik het gehele draadje van RonaldK op BNLS doorgelezen. Ik zag dat Ronald ook eerst een grote baan wilde maken maar hier vanaf is gestapt omdat het te groot was en niet helemaal doordacht. En dat opende mijn ogen.

Klopt helemaal. Het was te groot voor de kamer. Heb er nu veel meer plezier aan.

Citaat van: Herman05 op zondag 17 november 2019, 11:13:47
Kortom, volgens mij moet ik terug naar de basis. Terug naar wat ik wil en dat is gewoon een simpel baantje die ik lekker met de hand kan bedienen. De gedachte is nu om het voorbeeld van Ronald qua bouwwijze te volgen en meer modulair te gaan bouwen.

:thumbup: :thumbup: Dat is gewoon heel erg lekker bouwen. Een vriend van mij heeft vorige week de boel afgebroken en is nu een "rangeerbaantje". Hij zegt zelf een teststuk van 4 meter om zijn treinen "uit te laten" maar hij wil de modules allemaal al weer gaan aankleden  O:-D


Citaat van: Herman05 op zondag 17 november 2019, 11:13:47
Heeft er iemand van jullie toevallig ervaring met industriebogen zoals de 2210 in K-rail? Dat je een complete trein er niet doorheen moet persen begrijp ik, maar vroeg mij af of een losse locomotief (zoals bijv een 1600) wellicht wel mogelijk is. En hoe zit dit dan bij andere locomotieven zoals van Roco?

Geen ervaring met straal 295mm / 300mm. Kan wel eens kijken of ik een flexrail daar in kan buigen .... Meestal kunnen de kleinere twee-assers zonder problemen door zo boog. Een straal van 420mm is aan te bevelen bij doorgaande sporen. Daar krijg je alles goed door. Straal 360mm kan veel spul door niet alles maar dat staat meestal ook wel aangegeven bij de lok. Zeker bij Roco en Fleischman staat dat aangegeven.

Groet Ronald.
Re: Gebruik industrieboog
Industriebogen geven eigenlijk goed aan waar ze ook in het grootspoor voor bedoeld worden, op industrieterreinen, verbinding naar en tussen bedrijven. Aan korte scherpe bochten was niet te ontkomen. Het ?industrieverkeer? bestond veelal uit losse rangeerlocs die - in het verleden - tweeassige wagons met diverse grondstoffen van en naar de diverse bedrijven brachten.
Dat is vertaald naar bochtenwerk bijv. Eerst in M-rails (5120) en later naar K-rails. Mijn ervaring is dat de korte rangeerloks zonder problemen door de bochten gaan, duwend en trekkend ook als ze voorzien zijn van een sleep met twee-assige wagons. De moderne langere, meerassige wagons halen dit niet, zijn hier ook niet voor bedoeld.
Ik gebruik op mijn M-baan de industriebocht ook in het kortere bergverkeer, gaat prima. Zelfs een kleine klimspiraal van 3 cirkels. Gaat prima met kleien lok, 2 assige rijtuig of wagon en bescheiden snelheid.
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Gebruik industrieboog
Dag Herman,
In 1 van mijn eerste banen die ik werkelijk heb afgebouwd (ontwerp Marklin catalogus 1971, hier meerdere keren voorbij gekomen), heb ik het ontwerp aangepast om bij de rangeer sporen 'binnen de keerlus' de kunnen rangeren en omrijden zonder op de hoofdbaan te komen door de M5120 bochten toe te passen.
De kleine locs (in gebruikte de 3000 als rangeerloc) en alle kortere goederenwagons gingen er moeiteloos door. Oppassen als de sleep te lang/te zwaar wordt, want dan kantelen alle wagons naar binnen (mogelijk teveel weerstand). Ik had/heb ook de E110 (M 3039), maar weet niet meer of ik die ook soms door die scherpe bochten liet lopen (denk dat dit vergelijkbaar is met de NS1600 die jij wilt gebruiken). dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Ik begrijp dat je de bochten nog niet in bezit hebt? Anders gewoon een testje doen.

gr. Gertjan
Re: Gebruik industrieboog
Tja. De benaming industriebocht wekt inderdaad de indruk dat het zou gaan om een krappe bocht die op industrieterreinen gebruikt zou worden. Het is echter wel een heel krap bochtje. Wanstaltig krap, visueel gesproken.
Maar praktisch gezien is het ook wel lastig. Inderdaad gaan er alleen korte locjes en wagonnetjes doorheen. Dus voor lokaal-baantjes op nauwelijks zichtbare plaatsen, zijn ze te gebruiken, maar verwacht niet dat je langere treinen er met succes doorheen krijgt.

Groet,

Peter
Re: Gebruik industrieboog
In de jaren 60/70, toen ik mijn eerste modelbaan had, heb ik de industriebocht 5120 wel gebruikt.
Naast de kleine locjes had ik 3 treinen:
- 3013 (NS 1100) met 3 rijtuigen plan E (lengte 24 cm)
- 3075 (DB 216) met 3 D-trein rijtuigen (lengte 24 cm)
- 3003 (stoomloc type 24) met goederentrein (wagons op draaistellen tot 24 cm) en 2-assers.

De treinlengte was beperkt tot Max 1,00 m.
Al deze treinen reden probleemloos door de krappe bogen.....

In mijn huidige baan heb ik een halve cirkel in 5120 gemaakt in een berglijntje omdat dit binnen een boog met 5100/5200 rails moet passen en ik nog wat ruimte moet hebben voor de berghellingen. Op dit berglijntje rijden uiteraard maar korte treintjes : loc plus 2 wagons (2-assers).

Ik heb ook een paar stoomlocs type T18. Deze hebben voor en achter 2 looppassen in een draaistel en 4 aangedreven assen. Ook deze locs rijden probleemloos door de boog met 5120. Heb ik eens uitgeprobeerd om mijn bergspoor in uitzonderlijke gevallen te gebruiken om een loc T18 te laten keren zodat hij weer met de schoorsteen vóór voor de trein in het kopstation geplaatst kan worden.

Groeten,
Roel

Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebruik industrieboog
Ik onderschrijf Roel's ervaring met M-rails en oudere M-locs, en wagons, ook D-treinen (24 cm wagons).
Zolang je niet te hard rijdt, treinen niet te lang zijn, en hellingen niet te steil, gaat het prima.
Ook met Lima- en HAG-locs.

Citaat van: ronaldk op zondag 17 november 2019, 15:04:03
Geen ervaring met straal 295mm / 300mm. Kan wel eens kijken of ik een flexrail daar in kan buigen ....
Doe geen moeite:

Piko-A flex rails (super flexibel) kun je moeiteloos in een industrieboog buigen, of in een S-bocht.
Peco (stugge flex), Roco (stugge flex) niet. Die zijn oorspronkelijk bedoeld voor min of meer rechte trajecten.
Märklin K-rails flex is nog stugger, maar buigt altijd terug (ook na jaren), dat komt door de spanning vanuit de blikken bodem.
K-rails flex is niet te buigen in een industriespoorradius (ook niet volgens de oorspronkelijke gebruiksaanwijzing).

Roco had vroeger stugge flex en flexibele flex en het verschil zat in het aantal nokjes tussen de bielsen onder de spoorstaaf.
Flexibele flexrails heeft heel weinig nokjes, en dus veel speelruimte om te buigen, en is bedoeld voor gebogen tracees.
Flexibele flex moet je altijd vast zetten, want is zo buigzaam dat het terug veert naar de ruststand (rechtuit).
Stugge flex niet. Die is buigbaar, maar niet buigzaam.
Daardoor blijft de vorm waarin je de boog brengt, behouden ook als je de rails niet vast zet (lijmt, schroeft, spijkert).

Als je dat nodig vindt, kan ik wel even een foto maken van mijn vandaag aangeschafte peco-flex (vrij stug).

Ik werk zelf het liefst met stugge flexrails, waar ik in een systematisch patroon wat nokjes vanaf knip (of dremel), waardoor de rails dan makkelijker buigt, maar toch niet terug veert, en dus uit zichzelf (door die nokjes) gefixeerd blijft in de boog die ik erin heb aan gebracht.  Pas als de boog goed ligt, leg ik ook de pukostrips, dat is makkelijker verwerken.
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gebruik industrieboog
Citaat van: Jan22 op maandag 18 november 2019, 00:25:02
Ik onderschrijf Roel's ervaring met M-rails en oudere M-locs, en wagons, ook D-treinen (24 cm wagons).
Zolang je niet te hard rijdt, treinen niet te lang zijn, en hellingen niet te steil, gaat het prima.
Ook met Lima- en HAG-locs.

Ik wil daar nog wel een kanttekening bij plaatsen: :eek:
Mijn ervaring leert dat niet iedere loc deze bochten kan nemen.
De Märklin 3021 bijvoorbeeld kan haar draaistellen niet ver
genoeg draaien en drukt zichzelf hierdoor uit de bocht! :warning:

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 17 november 2019, 20:08:57
Dus voor lokaal-baantjes op nauwelijks zichtbare plaatsen, zijn ze te gebruiken, ...
Inderdaad Peter, zo heb ik het ook toegepast: op een stukje lokaalspoor uit het zicht (in de berg):

Prima te berijden met railbus, 3000 of 3029 met één of twee twee-assers erachter of ervoor :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gebruik industrieboog
Mooie achtergrond :thumbup: :D
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Gebruik industrieboog
Prachtig!! :P
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebruik industrieboog
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 18 november 2019, 08:19:21
De Märklin 3021 bijvoorbeeld kan haar draaistellen niet ver
genoeg draaien en drukt zichzelf hierdoor uit de bocht! :warning:
De oude V200 heb ik nog niet getest op een industrieboog. Toch eens doen.
Re: Gebruik industrieboog
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gebruik industrieboog
Hoi allemaal,

Dank jullie wel voor de reacties! De voor en nadelen zijn door jullie allen goed op een rijtje gezet. Dat gelezen hebbende, ga ik het idee om industriebogen te gebruiken maar niet toepassen. Gezien ik het huidige tijdperk rijdt, zijn de locomotieven meestal groot evenals de wagens. Die wagens zouden niet over de industrieboog te komen rijden, maar begrijp ook dat de kans groot is dat een deel van de locomotieven problemen ondervindt. Dus dan is het geen oplossing voor mijn 'probleem'.

Groeten,
Herman
Re: Gebruik industrieboog
Even voor mijn beeld: Hoeveel ruimte heb je? Ik heb namelijk een R 481mm in gebruik. Ik had naar R542 willen gaan maar dat was een maatje te groot omdat ik dan geen 2st x 1,20m er tussen kon proppen :) Een R420 is dan zelfs nog iets kleiner.

Groet Ronald.
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gebruik industrieboog
Voor mijn module baantje gebruik ik ook wel industriespoor om een strakke bocht te kunnen draaien naar het schaduwstation.
(het modulebakje is 90 cm diep)
De treintje zijn niet lang (max 6 karretjes) en de gebruikte locs hebben er geen problemen mee.
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2006

online
Re: Gebruik industrieboog
Mijn 1e startset bevatte de bekende (of beruchte) 5120 bogen.
De blikken 24 cm. gingen hier vrijwel probleemloos doorheen, zoals door anderen gemeld.
Zelfs met langere treinen geen probleem; als kind vond ik het wel eens mooi om al het rollend materieel achter 1 loc te hangen.
In mijn latere stationaire baan deze rails niet meer gebruikt omdat ik het niet mooi vond, de rijtuigen staken toch wel veel uit.

Denk dat het met nog langere rijtuigen wel gaat "wringen" maar levert met de meeste goederenwagons geen probleem op.
Tussenoplossing kan zijn (uitgaande van M-rail maar kan ook met K)  2 x 5120 voor de 1e boog van 90 gr. hier op aansluitend 3 x 5100, voor de halve cirkel.
Weet ik uit m'n hoofd niet of dit nog op 90 cm. past, of heb je nog wat tolerantieruimte?
Gedachte hier achter dat 4 x 5120 toch wat kritischer is dan bovenstaande suggestie.
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Gebruik industrieboog
In navolging op de laatste reactie. Je kunt dan ook om en om de bochtdelen plaatsen: 5100-5120-5100-5120-5100. Voordeel is dan dat je links en rechts op de zelfde hoogte uitkomt.
Re: Gebruik industrieboog
Hallo,

Ik heb het zojuist even geprobeerd, maar mijn beide BR103 gaan er op volle snelheid doorheen. Met ?gewone? TEE wagons erachter ging het ook nog goed, maar het restauratierijtuig viel steeds om naar binnen. Tenslotte ook nog een paar nog langere LIMA wagons erachter gehangen en die redden het ook niet.

Dus korte rijtuigen geen probleem en ook niet al te lange locs gaan er wel doorheen.

Groetjes Wim
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2018

offline
Re: Gebruik industrieboog
Tja, als het alleen om dat restauratierijtuig ging zou je het nog kunnen oplossen door in het midden van de wagen een stukje ballast aan te brengen. Het probleem verplaatst zich dan wel naar evt. lichtere wagens die er voor in de trein lopen...
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Gebruik industrieboog
Dag Herman. Ik gebruik zelf ook industriebogen. Bij mij gaan er zelfs Locs door met 2 draaistellen. Ik denk dat het een beetje afhangt van de Loc zelf
Succes ermee
Wim
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2006

online
Re: Gebruik industrieboog
Nog geen reactie gelezen waar in een forumlid een 26,4 lang rijtuig door de industriebocht "wringt of perst". Wie o wie.
De tussenoplossing met gemixt 5100-5120 is mss zo gek nog niet.
Keurig "netjes" gemaakt in de reactie van Gertjan;  Je hebt dan een tussenboog tussen 4 x 5120 en 6 x 5100.
Al is dit niet helemaal in cirkelvorm vermoed ik, je kan volgens mij die beschreven boog niet opnemen tussen een 5120 en 5100 halve cirkel.  (maar goed dat is hier in dit topic niet van toepassing)

Eh Herman, ga je zelf nog e.e.a uit testen trouwens in een proefopstelling.
Benieuwd naar je ervaringen!

grts, Leon
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gebruik industrieboog
Citaat van: wimpietje op dinsdag 19 november 2019, 14:34:32
Bij mij gaan er zelfs Locs door met 2 draaistellen. Ik denk dat het een beetje afhangt van de Loc zelf
Citaat van: Baanloos op dinsdag 19 november 2019, 22:44:53
Nog geen reactie gelezen waar in een forumlid een 26,4 lang rijtuig door de industriebocht "wringt of perst".

Een loc of wagon met draaistellen is niets anders dan twee korte wagonnetjes onderling middels een draaipunt met elkaar verbonden, net als een dieplader.
Echter hoe groter de afstand tussen de twee draaipunten, hoe groter de hoek die het draaistel met het chassis maakt, zeker bij industriebogen.
Bij de eerder genoemde en ook al getoonde V160 / BR216 is deze afstand redelijk klein ten opzichte van bijvoorbeeld de V200 / BR220.
Materie die door Jan Willem in het topic 'Boogstraal en Bodemplaat' al eens is uitgediept. :thumbup:

Wanneer het chassis te weinig ruimte heeft om het draaistel te laten draaien, zal een loc zichzelf uit de bocht drukken.
Bij locs zal dit overwegend te maken hebben met de ruimte in het chassis ter plaatse van het aandrijvende draaistel.
Wanneer wagons er last van hebben zou het aan de ruimte van de geleidende ronde gleuf kunnen liggen (mits aanwezig),
maar het draaistel kan ook een grote 'ombouw' hebben die tegen kasten of trappetjes aan de onderzijde van de wagon komen.
Dat is dus het mechanische probleem, echter lange wagons kunnen in de bocht dusdanig flink overhangen,
dat ze naar binnen getrokken worden en schuilt er het gevaar in dat buffers aan elkaar blijven haken.

Groeten,

Erik.
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebruik industrieboog
In Bodemplaat en Boogtraal worden de minimale maten voor de bodemplaat berekend,
niet de minimale (maar juist de maximale  maten) voor de boogstraal binnen de beschikbare ruimte.

Overhanging en Uitzwenking
Het draadje Bodemplaat en Boogstraal berust op het begrippenpaar Overhanging (wagon-midden) en Uitzwenking(wagon-kopse kanten).
Overhanging veroorzaakt het omvallen van wagons (omgetrokken worden) in een te krappe boogstraal. Maar er speelt meer mee (wrijving, gewicht, snelheid, e.d.)
Uitzwenking veroorzaakt problemen met koppelingen, buffers, en botsing van de wagonopbouw in een te krappe boogstraal.
Eenduidigheid geeft dat niet, omdat de kopse kant van een roco-wagon korter is dan die van een liliput wagon, om maar iets te noemen. De roco wagon heeft daardoor een kleinere uitzwenking, en ontspoort daardoor minder snel.

Kortkoppelen op de modelbaan
Voor het gebruik van kortkoppelingen geldt een minimale boogstraal. In grootspoor zijn goederenwagons op industriebogen nooit kortgekoppeld. Als je kort gekoppeld rijdt, dan zit er een starre verbinding tussen de draaistellen van twee gekoppelde wagons.

Ook mechanisch probleem
Als de boog krapper is dan de koppeling aan kan, dan veroorzaakt zo'n koppeling het uit de rails drukken van de draaistellen.
Ook losjes gekoppeld rijdend in industriebogen kunnen wagons tegen elkaar aanstoten
(de balg totaal ingedrukt in binnenkant boog, bijna afgescheurd in buitenkant boog), en zo ontsporen.
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Gebruik industrieboog
Das goed om weten 👍🏻
Re: Gebruik industrieboog
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gebruik industrieboog
Citaat van: Baanloos op dinsdag 19 november 2019, 22:44:53
Eh Herman, ga je zelf nog e.e.a uit testen trouwens in een proefopstelling.
Hoi Leon,
Beter laat dan nooit. :) Nee, ik was gezien de reacties niet meer van plan dit uit te testen.
Ondertussen van het rondje rijden afgestapt en voor een pendelbaan gegaan. Zie ook dit topic.

Groeten,
Herman
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Gebruik industrieboog
Hoi, Ik heb K-rail en de 2210 rail geprobeerd, erg krap want mijn railbus had er flink problemen mee en die wilde ik voor een zijlijntje gebruiken. Ik heb mijn 2210 rails maar ter zijde gelegd. Voorlopig gebruik ik die niet meer.
Re: Gebruik industrieboog
Lid sinds: 2014

offline
Re: Gebruik industrieboog
Is het misschien niet een idee om de ruimte die je beschikbaar het hier te plaatsen zodat andere ook hun inzicht er op los kunnen laten mogelijk krijg je een feedback waar je zelf niet op was gekomen.
Ik heb zelf maar een beperkende factor en dat is mijn vrouw :D verder geldt voor mij daar waar er geen ruimte is creëer ik deze zelf wel hout steen of beton zijn geen belemmering voor mij.