Ik onderschrijf Roel's ervaring met M-rails en oudere M-locs, en wagons, ook D-treinen (24 cm wagons).
Zolang je niet te hard rijdt, treinen niet te lang zijn, en hellingen niet te steil, gaat het prima.
Ook met Lima- en HAG-locs.
Citaat van: ronaldk op zondag 17 november 2019, 15:04:03
Geen ervaring met straal 295mm / 300mm. Kan wel eens kijken of ik een flexrail daar in kan buigen ....
Doe geen moeite:
Piko-A flex rails (super flexibel) kun je moeiteloos in een industrieboog buigen, of in een S-bocht.
Peco (stugge flex), Roco (stugge flex) niet. Die zijn oorspronkelijk bedoeld voor min of meer rechte trajecten.
Märklin K-rails flex is nog stugger, maar buigt altijd terug (ook na jaren), dat komt door de spanning vanuit de blikken bodem.
K-rails flex is niet te buigen in een industriespoorradius (ook niet volgens de oorspronkelijke gebruiksaanwijzing).
Roco had vroeger stugge flex en flexibele flex en het verschil zat in het aantal nokjes tussen de bielsen onder de spoorstaaf.
Flexibele flexrails heeft heel weinig nokjes, en dus veel speelruimte om te buigen, en is bedoeld voor gebogen tracees.
Flexibele flex moet je altijd vast zetten, want is zo buigzaam dat het terug veert naar de ruststand (rechtuit).
Stugge flex niet. Die is buigbaar, maar niet buigzaam.
Daardoor blijft de vorm waarin je de boog brengt, behouden ook als je de rails niet vast zet (lijmt, schroeft, spijkert).
Als je dat nodig vindt, kan ik wel even een foto maken van mijn vandaag aangeschafte peco-flex (vrij stug).
Ik werk zelf het liefst met stugge flexrails, waar ik in een systematisch patroon wat nokjes vanaf knip (of dremel), waardoor de rails dan makkelijker buigt, maar toch niet terug veert, en dus uit zichzelf (door die nokjes) gefixeerd blijft in de boog die ik erin heb aan gebracht. Pas als de boog goed ligt, leg ik ook de pukostrips, dat is makkelijker verwerken.