Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanplan 5m60 x 1m20 C rails

Gestart door nodroz zondag 05 januari 2020, 17:53:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 5m60 x 1m20 C rails
Beste forumleden,

Al een tijdje ben ik samen met mijn vader aan het nadenken over nieuw baanplan.
We hebben inmiddels Scarm aangeschaft en aan het tekenen te gaan. We hebben een vrij lange maar smalle baan tot beschikking. Onderin is een schaduwstatation van 5 sporen, die met een draaicirkel naar boven komt.

Schaduwstation blijft liefst zoals het is. Dit is ook perfect werkende (incl computerbesturing en terugmelding).

Graag had ik feedback vernomen voor onderstaande baanplan:
(ik kan het scarm bestandje wel doorsturen voor de geïnteresseerden).

*Bedoeling is van een klein station: 4 sporen + kopspoor en daarrond nog enkele industrie. De industrie moet ik nog uittekenen, maar wil eerst de basis zo goed als mogelijk.
*Marklin C-rails
*Toekomende spoor van schaduwstation is uiterste spoor rechts (buitenbocht)

Groeten,
Alexander
Re: Baanplan 5m60 x 1m20 C rails
Is het mogelijk om de rijrichtingen per spoor aan te geven met een pijltje in het sporenplan?

MvG,

Timaximus
Re: Baanplan 5m60 x 1m20 C rails
Goede opmerking, Timaximus.

Ik heb de pijlen toegevoegd.

Mvg,
Re: Baanplan 5m60 x 1m20 C rails
De ruimte is mooi, mannen! Lange slanke trajecten vind ik erg mooi.
Ik heb hier alleen wel wat moeite met die lus die stijgend over de baan ligt.
Deze biedt geen mogelijkheid om treinen gekeerd echt het station te laten binnenkomen en verlaten, zoals bij een hondenbot.
Ook belemmert de lus het zicht op je station.
Misschien is het een idee om op sporenplan.nl een station te kiezen om na te bouwen. En dan zien hoe je het kunt aansluiten op je schaduwstation en keerlussen.
En bedenk ook wat voor industrie je wilt; dat is belangrijk voor de aanleg van de sporen. Moeten ze doorgaand onder een bokkraan liggen? Of heb je kopsporen voor een loods of fabriek nodig?
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!

Groet,

Peter

.
Re: Baanplan 5m60 x 1m20 C rails
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Baanplan 5m60 x 1m20 C rails
Wat ik ook wel jammer vind op zo'n lengte is dat je in het station vooraan geen gebruik maakt van slanke wissels.
Re: Baanplan 5m60 x 1m20 C rails
Bedankt voor jullie opmerkingen heren,
Ik ga wat aan passingen maken.

Echter in het begin slanke wissels gebruiken lukt toch niet? De Engelse wissel is er enkel in deze vorm, net zoals de drieweg..
Misschien een en ander bekijken.