Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving

Gestart door Tjoekedoris zondag 27 oktober 2019, 13:06:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Beste spoorders,

Omdat ik weinig ruimte heb voor bedrading en extra digitale modules, is mijn keus gevallen op het aanschaffen van de super lichtseinen van Märklin. Deze seinen zijn prachtig om te zien, hebben alle draden verborgen, verstaan MFX en DCC, bevatten elektronica en een decoder. Ze zijn wel prijzig, maar daar stap ik overheen, want de aanschaf is eenmalig en is even slikken.
Bij mij staat het gemak en de uitstraling bovenaan.
Toch is het mij niet helemaal duidelijk. Mijn baan is (wordt) geautomatiseerd met Tams MC en iTrain. Dus mijn protocol is DCC en geen MFX.
Moet ik deze seinen toch nog extra aansluiten op een losse digitale schakeldecoder of kan ik volstaan met het direct aansluiten van het sein op de centrale, omdat er al een decoder bij zit.
Ik sta op het punt om deze te kopen, vandaar. Wie helpt mij op weg.
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Welke seinen hebben we het over? Ik heb een vermoeden, maar zonder artikelnummers wordt het lastig.
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Dag Laurent,

Het gaat in principe over alle licht seinen, maar in het bijzonder de  inrijseinen 76493 en uitrijseinen 76494.
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Het kan bijna niet anders dan dat het om de lichtseinen 764xx-serie gaat.
En die zijn ook heel mooi, met vele instellingen vwb lichtsterkte en overlap in doven en oplichten.
Dit zijn seinen met een 10-polige dipswitch. Met de 9e en 10e stel je het protocol in. Dus geen andere decoder oid nodig. Ik hoop dat hiermee je vraag beantwoordt is.

Zelf heb ik alles van de voorgaande serie 763xx die wel nagenoeg ook alle seinbeelden kent, maar niet regelbaar is wat licht betreft. Dit zijn seinen met een fx-decoder.

De series zijn wel door elkaar te gebruiken, MAAR een voorsein van de 763xx kan niet op een hoofdsein van de 764xx serie. (En andersom)

Mvg. Marcel
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
En je moet opletten met de 763xx, want die lusten geen DCC en zonder update 2.0 vallen ze ook weg op een baan waar DCC gebruikt wordt.
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Ik heb de oude en nieuwe serie seinen. De oude 2.0 idd die waren makkelijk te programmeren maar de nieuwe helemaal. Via de dipswitch dcc protocol instellen en hierna aansluiten, adres invoeren en het werkt. Er zit een ingebouwde decoder in dus je hebt geen decoder meer nodig. Wel n voeding nodig uiteraard van de baan of extern.
Mvg Frank
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: super"Märklin lichtseinen in DCC omgeving
Jongens, jullie hebben me fantastisch geholpen. :thumbup: :thumbup:
Het is voor mij nu heel helder en ik kan deze seinen nu weloverwogen kopen. ;)
Het was even een dingetje, want ik zag er tegenop om weer allemaal draden vanaf de seinen onder de meest idiote hoeken en niveaus naar een decoder (ik gebruik Digikeijs) te leiden  :? :(
Nu kan ik de betreffende decoder gewoon in de buurt van het sein plaatsen (ik heb K-rail) en aansluiten en dat is geen probleem.
Fijn. :-)