Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Afwijkende maten C-rails

Gestart door Firstborneagle zaterdag 16 november 2019, 22:28:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afwijkende maten C-rails
Als ik rails ga mishandelen met een flex, zodat ik het 071 stukje aan een slanke wissel kan weglaten, kun je dan nog een plan ontwerpen met zo'n programma of snapt die dat niet? Groet Arend
Re: Afwijkende maten C-rails
Wat denk je zelf ?  ;)  Neen natuurlijk, en hoe wil jij je gedremelde versie dan gaan weergeven in welk programma dan ook ?.  ;)

Mvg Gert
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Tuurlijk snapt dat programma dat wel.
In wintrack kan ik 2 slanke wissels aan elkaar koppelen zonder een 071 er tussen.

Daarna wordt het wel puzzelen om alles passend te krijgen. Alles is bedacht op de standaard afstand.
Re: Afwijkende maten C-rails
AnyRail laat dat ook toe, terwijl het fysiek toch echt niet mogelijk is...
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Citaat van: rscosworth op zaterdag 16 november 2019, 22:51:31
Tuurlijk snapt dat programma dat wel.
In wintrack kan ik 2 slanke wissels aan elkaar koppelen zonder een 071 er tussen.

Daarna wordt het wel puzzelen om alles passend te krijgen. Alles is bedacht op de standaard afstand.

Dat eerste klopt helemaal, maar met wat ervaring valt dat puzzelen best mee. De voorbeelden van Märklin met C-rail houden zich veelal netjes aan de standaard afstanden van 64,3 en 77,5 mm, maar er is véél meer mogelijk. Ik ontdek nog steeds nieuwe dingen en blijf me verbazen over wat er allemaal mogelijk is met C-rail.

Nog een aanvulling: in WinTrack kun je een rail definiëren die helemaal niet bestaat. Als je dus besluit een rail een stukje in te korten of te buigen, kun je de zelfgemaakte rail in WinTrack gewoon gebruiken. Dat kan een eenvoudige rechte of gebogen rail zijn, maar ook een kruising of een wissel. Ik heb zelf eens een 24172 aangepast tot een gebogen rail van 3º. Hieronder zie je een klein fragment uit mijn baanontwerp:
Re: Afwijkende maten C-rails
Excuses mijnerzijds ! , ik dacht bij flex automatisch aan dremelen. :D

Mvg Gert
Re: Afwijkende maten C-rails
 @citaat met een flex bedoelt hij waarschijnlijk een haakseslijper ik heb ook al rails aangepast omdat bvb het schakelblok van een wissel in de weg zat gewoon zaag en mes erin.
Re: Afwijkende maten C-rails
Goedemorgen Bedankt voor de reacties, ik ben blij dat het getekend kan worden nu wil ik graag iemand vragen die voor mij een keer lus kan tekenen kijken of het uitkomt. Aan dit wisselstraatje moet namelijk een keerlus komen ( an de onderkant foto) en met Flex bedoel ik inderdaad een haakse slijper Excuus voor de onduidelijkheid. Op de foto is aan de bovenkant te zien dat eruit de rechte rails een hoekje is uit geslepen voor de wisselbediening. De rails tussenafstand vind ik perfect zo voor mijn project de Spoordijk
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Een keerlus ontwerpen is helemaal niet moeilijk, maar wat voor keerlus wil je eigenlijk? Wil je hem bijvoorbeeld zo klein mogelijk? Of moet het bijvoorbeeld minimaal R3 zijn? En hoeveel ruimte heb je?

Of maakt het niet uit? Dan heb je misschien iets aan het ontwerp hieronder. Nergens tegengestelde bochten direct tegen elkaar aan (om dat te vermijden ligt er een 24064 tussen twee tegengestelde bochten) en minimaal R3. Het is maar één van de ontelbare mogelijkheden.
Re: Afwijkende maten C-rails
Een keer lus is ook niet zo moeilijk. De bedoeling was een dubbelsporige Spoordijk maken. En voor beide sporen twee opstelsporen achter de Coulissen. Eerst wou ik deze 2 gescheiden houden dus als het ware twee banen een baan waar alles linksom rijdt en een baan waar alles rechtsom rijd. Maar in tweede instantie dacht ik dat dat wel erg weinig rij mogelijkheden biedt. Vandaar dat ik deze doorsteek bedacht heb, de trein rijdt op het rechte spoor neemt de binnen boog steekt over zijn eigen spoor en komt op het buitenspoor en rijd dus in tegenovergestelde richting op het goede , rechts dus. Aan de andere kant van de baan ligt een keerlus in spiegelbeeld zodat de trein weer terug naar de andere baan kan. Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, ik ben benieuwd,  groet Arend
Re: Afwijkende maten C-rails
Bij deze een tekening met de rail nummers het gaat nu nog vooral om de rechte stukjes Hoeveel en wat voor formaat rails daartussen moet
Re: Afwijkende maten C-rails
zo iets
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2017

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Arend,

Wat je uitgelegd en getekend hebt gaat niet passen.
De hoek van wisssels 711/2 en bijpassende kruising 740 is 12,1 graad. Dat geldt ook voor 912. Om op 30 graden uit komen moet 1 x 206 ingevoegd worden.
Het rechte spoor van wissels 711/12 is 229 en geen 236.
Wanneer je de vulstukken bij de wissels niet gebruikt en je wilt dezelfde parallelafstand houden dan na 3 x 430 invoegen 1 x 094 en na 3 x 530 1 x 064.
Rechte passtukes gebruik ik niet wel een zaag.

Cees
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
@citaat @citaat  @citaat
Je schrijft dat het alleen om de lengte van de rechte stukjes gaat. Op zich klopt dat, maar daarbij komt nog een essentiële randvoorwaarde: de gebogen sporen mogen nergens te dicht bij elkaar liggen. Voor de 912 speelt dat maar een kleine rol. Ik ben er niet helemaal zeker van dat het altijd goed gaat als je een paar 912's naast elkaar legt op 50 mm afstand, maar ik vermoed van wel. Voor de 430 en 530 kom ik, uitgaande van Morop norm 103 en wagens van groep B, op een minimum parallelafstand van ±60 mm.

Om te zorgen dat die minimale afstand er ook werkelijk is op het moment dat er een 430 en 530 naast elkaar liggen, moet het bovenste rechte spoor langer zijn dan in het ontwerp van Treingek. Met de gewenste 60 mm op het kritieke punt, gecombineerd met jouw wens om als kort recht stukje ±50 cm te hebben, kom ik op het onderstaande ontwerp. Het kritieke punt is rood omcirkeld. Of het goed gaat in de oranje cirkel, zul je moeten testen, misschien kan iemand anders het ook wel uitrekenen. Als het niet gaat, zou ik eerst moeten weten wat exact de benodigde vrije ruimte naast een 912 is alvorens ik een betere keerlus zou kunnen ontwerpen. Eentje waarin ik vertrouwen heb dat passerende treinen niet zullen botsen.

@Cees: die 206 is niet nodig want in de keerlus liggen evenveel bochten van 12,1º naar links als naar rechts, wisselbocht meegerekend.
Re: Afwijkende maten C-rails
Bij die rooie cirkels heb ik al liggen en omdat het binnen spoor wel anderhalve centimeter eerder de bocht in gaat is dat absoluut geen kritiekpunt
Re: Afwijkende maten C-rails
Treingek, er zit 1 klein foutje in: met een cirkel moet een 430 zijn ipv 530. Verder is het perfect, bedankt. Ik heb nog een 5e spoor er bij gelegt. Zou je dat nog willen aanpassen? Groet Arend .
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2017

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Rob.

In jouw ontwerp en dat van treingek is 206 inderdaad niet nodig maar in het eigen voorstel van Arend wel degelijk.
Wanneer bij de wissels 711/2 de  vulstukken niet gebruikt worden dan is de hart op hart afstand van parallelsporen 53 mm.

Cees
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Citaat van: Pt2/3 op zondag 17 november 2019, 14:24:49Wanneer bij de wissels 711/2 de  vulstukken niet gebruikt worden dan is de hart op hart afstand van parallelsporen 53 mm.

Da's gek, als ik twee wissels direct tegen elkaar leg, is het volgens WinTrack 49,5 mm. Mis ik iets?
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2010

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Bij slanke wissel is aann het einde 2 rails 24071 nodig, een passend ballastdeel wordt meegeleverd.
In dit vb dus zelfs 3 stuks
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2017

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Rob,

Of je iets mist weet ik niet maar op mijn baan ligt dat al meer dan vier jaar op die manier. Met de rolmaat is de werkelijke afstand 53 mm.

Cees
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Dan mis ik blijkbaar 3,5 mm. Mijn slanke wissels zijn allemaal origineel en dat hou ik graag zo, maar daarmee kan ik het dus niet uitproberen. Een mogelijke verklaring waar ik aan denk, is dat jouw aangepaste slanke wissels niet exact overeenkomen met de slanke wissels zoals ze in WinTrack zijn gedefiniëerd.
Re: Afwijkende maten C-rails
In de praktijk past het in ieder geval prima  bedankt voor de hulp. Hierbij nog wat foto's van het resultaat.
Groet Arend
Re: Afwijkende maten C-rails
En zo wordt straks de spoordijk voorzien van een achtergrond.
Re: Afwijkende maten C-rails
Citaat van: Pt2/3 op zondag 17 november 2019, 15:13:09
werkelijke afstand 53 mm

Ik meet 49,5 mm en AnyRail zegt 49,4. Hoe kom jij dan aan 53?
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2017

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Heren,

Iedereen zijn mening.
Mijn slanke wissels zijn ook origineel en evenmin niet aangepast behalve een deel van de bedding dat is weggezaagd om te zorgen dat aansluitende rails (228 en 912) daarop direct aansluiten.
Ik meet 53 mm in de praktijk -zoals gezegd ligt dat in mijn baan al meer dan vier jaar er zo bij en een rolmaat + duimstok liegen niet- en niet met software want het meten daarvan klopt niet op millimeter., ongeacht het programma dat gebruikt wordt.
In de praktijk zal het bij Arnold ongetwijfeld kloppen. Niet alleen papier is geduldig maar met het geforceerd verdraaien van rails klopt het natuurlijk vast en zeker. Maar metrisch gezien klopt het bepaald niet. 24,2 graden wordt nimmer 30 graden tenzij je de railstukken verdraaid neerlegt.
Ieder zijn plezier.

Cees
Re: Afwijkende maten C-rails
Het gaat hier niet om meningen maar om feiten, en alles wijst er op dat jij een meetfout maakt óf jouw wissels afwijken van de norm.

Zie ook https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56562.msg991393#msg991393 en verder, en
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71317.msg1241341#msg1241341 e.v.
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Ik heb het volste vertrouwen in WinTrack als het gaat om de maten van de rails en de afstanden bij het ontwerpen. Van een afwijking groter dan 0,1 mm heb ik nog nooit iets gemerkt en dat valt binnen de afrondingsverschillen.

Maar WinTrack is niet mijn enige hulpmiddel bij het ontwerpen. Ik gebruik een spreadsheet waarin ik van alles en nog wat kan berekenen, zo ook de parallelafstand wanneer je twee slanke C-rail wissels direct met de wisselboog tegen elkaar zou zetten. Die berekening levert 49,5 mm op, net als WinTrack.

Zo'n berekening begint met de exacte geometrie en maten van de slanke wissel. Het rechtdoorgaande spoor is niet van belang, het gaat om de wisselboog. Op de site van Märklin staat: "Aftakkend spoor boogstraal 1114,6 mm. Wisselboog 12,1°." Het onderstaande diagram illustreert het uitgangspunt voor de berekening.

x is de helft van de parallelafstand waar het om gaat. Anders geformuleerd, x is de zijwaartse verplaatsing van de wisselboog. Hoe groot is x dan? Wel, een beetje toegepaste wiskunde geeft de formule x = r (1-cos(α)). Invullen en uitrekenen levert x = 24.76280431 mm (N.B. niet vergeten om die 12,1° om te zetten in radialen). Vermenigvuldigen met 2 en afronden geeft 49,5 mm.


Tot zover de theorie. Hoe zit het dan in de praktijk? Wel, zodra je de zaag, dremel of flex in de rails zet, zijn de maten natuurlijk niet meer hetzelfde als wat Märklin zegt. Dat zou echter in dit geval hooguit tot een kleinere parallelafstand leiden, niet tot een grotere. Een veel logischer verklaring lijkt me dat je de rails bij het verbinden zonder moeite een fractie van een graad kunt buigen. Als je dan een stukje verderop de parallelafstand meet, kan het best aanzienlijk groter (of kleiner) zijn dan wanneer je de rails perfect aansluitend had gelegd. Zoiets kan per ongeluk gebeuren, het kan ook heel goed can pas komen. Aan de uiteinden van Arend's dijk bijvoorbeeld: slechts een paar mm extra helpt al om de parallelsporen op een veilige afstand de bocht in te laten gaan.
Re: Afwijkende maten C-rails
Citaat van: Pt2/3 op zondag 17 november 2019, 23:12:12
een rolmaat + duimstok liegen niet
Daar kan ik van inkomen, maar dan blijft nog het aflezen, een bril kan wonderen doen.
Ik heb bij wijze van proef daarnet zelf de afstand gemeten met een schuifmaat (tot op een 10de van een millimeter) en en kom op hetzelfde resultaat als alle anderen en zoals in Wintrack. Sterker nog, als ik de rails zo ver probeer te verwringen dat  ik aan 53 mm geraak springen de wissels los van elkaar.
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2017

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Na de laatste berichten nogmaals de zaak in ogenschouw genomen.
Dan moet ik concluderen dat de oorzaak voor de gesignaleerde verschillen in de maten is terug te voeren tot mijn baanplan.
Daar zijn niet twee linkse of rechtse wissels aan elkaar gekoppeld maar een links en rechtse, zoals aangegeven in onderstaand beeld.
En dan is de parallelafstand iets groter, circa 53 mm.
Excuus voor de veroorzaakte verwarring.

Cees
Re: Afwijkende maten C-rails
Sorry, maar ook dat heb ik bekeken met echte wissels en in Wintrack en ik kom aan net dezelfde afstand als met 2 gelijke wissels.

Ik zou toch maar eens een andere rolmaat en duimstok aanschaffen.
Re: Afwijkende maten C-rails
Hou er wel rekening mee dat slanke wissels meer problemen geven dan standard wissel,sleper hebben een grotere kans op sluiting dat is mijn ervaring.
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Ik geloof best dat de sporen bij Cees werkelijk op 53 mm liggen. Er hoeft bijvoorbeeld maar een fractie te veel berm in de weg te zitten, dan wordt de hoek tussen de twee sporen vanaf die wissel vanzelf al iets groter dan 12,1°.

Neem bijvoorbeeld de situatie van een slanke wissel met aan één van de uitgangen een 912 gevolgd door een lang recht spoor, aan de andere volgt meteen een lang, recht spoor. Van de 912 en van het rechte spoor dat daar vlak naast ligt moet dan een stukje van de berm worden verwijderd. Als er ook maar een heel klein beetje te veel blijft zitten, zou de werkelijke hoek zomaar 12,5° kunnen zijn en dat is al genoeg om de parallelafstand op 50 cm van de wissel te laten oplopen tot 53 mm. Dat de sporen tot dat punt niet exact parallel liggen maar 0,4° afwijken, valt helemaal niet op, en verderop kan dat vrijwel onmerkbaar worden gecorrigeerd. Wat de situatie bij Cees is, weet ik niet, maar ik twijfel er niet aan dat hij een afstand van 53 mm kan meten.

Ik mag dan graag van alles en nog wat uitrekenen en plannen, dat neemt niet weg dat ik bewondering heb voor mensen die complexe banen bouwen zonder dat allemaal te doen. Sterker nog, ik zou het zelf niet kunnen. Er is een plaats voor planning en een plaats voor de praktijk. Beide hebben zo hun voor- en nadelen en ik denk dat de beste resultaten ontstaan als je het combineert.
Re: Afwijkende maten C-rails
Lid sinds: 2017

offline
Re: Afwijkende maten C-rails
Bij deze en ik koop geen nieuwe duimstok.
Van de berm heb ik voldoende weggezaagd.

Cees
Re: Afwijkende maten C-rails
Dit is een sterk staaltje van waardeloze metingen, hoe verder je van het wissel af meet hoe groter de fout, de minste fouthoek levert al een enorme afwijking op.
Er is maar 1 correcte plaats om de standaard afstand te meten en dat is op de wissels zelf. Daar is geen enkele hoekafwijking van tel.
De 53 mm die gemeten wordt is de afwijking na 1 rechte rail en heeft niks te maken met de afstand op de wissels zelf.
Een beetje verder meet je zonder moeite ook 56 mm en iets verder misschien wel 60mm... Er zit genoeg rek op.
Die enige correcte afstand is wat Wintrack aangeeft, wat je als je een klein beetje wiskunde kent zelf kunt uitrekenen en wat je met een schuifmaat meet.

Maar zoals al gezegd, ieder zijn plezier.