Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vragen over veranderen adres op beginnersniveau

Gestart door temmi052 zaterdag 16 november 2019, 15:17:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Hallo beste forumleden,

Mijn naam is Bert en ik ben nieuw op dit forum en nieuw in de wereld van Marklin.
Ik zal kort iets vertellen en daarna de bij mij bekende gegevens noteren waarna ik mijn vragen ga stellen.

Mijn zoontje kreeg op zijn zevende verjaardag van zijn opa en oma de Marklin Start Up set 29362. Dit was een groot succes (voor ons beiden :P) Wel veranderde ik de controller die met een dikke, stugge, draad aan het spoor verbonden was voor een IR controller 00748.
Inmiddels zijn we ettelijke meters spoor, wissels, bruggen, stations en twee extra locomotieven verder.
Twee stoomlocomotieven hebben allebei adres 78. Ik wil graag dat alle drie locomotieven op een eigen adres gaan reageren. Na speuren op internet denk ik dat dat mogelijk is via een MS2.

Samengevat:
IR controller 00748
Start set 29362 stoomlocomotief DB 89    Model 3000?    adres 78
(geen driepuntsverlichting, alleen oranje led bij achteruitrijden)
Diesellocomotief Henschel DHG 700             Model 36700    adres 72
Stoomlocomotief Landerbahn-Bauart            Model 36871   adres 78

Vragen:
Kan ik met een MS2 het adres van één van de stoomlocomotieven veranderen?
Welke van de twee stoomlocomotieven is makkelijker te veranderen?
Kan ik het veranderen in 60 of 24 zodat die loc. dan met de IR controller 00748 is te besturen? Ik heb begrepen dat de MS2 wat veel gevraagd is voor een (inmiddels) achtjarig jongetje.

Alvast hartelijk bedankt voor alle adviezen en tips.

Met vriendelijke groet

Bert
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Ligt er een beetje aan welke decoder er in je loc zit, als dat er eentje is met schakelaartjes, dan kun je daar het adres van de loc veranderen.

Groetjes.
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Ik denk dat je bij een forummer in jouw omgeving of bij een treinenwinkel een van loks een nieuw adres moet laten toewijzen. Met jouw controllers zal het niet lukken. Alle loks lijken te beschikken over een programmeerbare decoder.

Ik denk dat de dichtsbij zijnde winkel voor jou in Woerden, Utrecht of Hilversum zit.

John
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Of even langs de stamtafel in Amersfoort of Almere.
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Dank je wel voor de reacties.
Het toewijzen van een ander adres kan met een MS2 of heb ik dan een CS 2 of 3 nodig?
Ik was namelijk al van plan om later een MS2 aan te schaffen.

Bert
Citaat van: VT601 op zaterdag 16 november 2019, 16:00:41
Ik denk dat je bij een forummer in jouw omgeving of bij een treinenwinkel een van loks een nieuw adres moet laten toewijzen. Met jouw controllers zal het niet lukken. Alle loks lijken te beschikken over een programmeerbare decoder.

Ik denk dat de dichtsbij zijnde winkel voor jou in Woerden, Utrecht of Hilversum zit.

John
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Toewijzen van een ander adres kan eventueel ook met de MS2 gebeuren Bert.

Groet Michel
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Hoi Bert,

Ja je kunt het adres veranderen met een MS2, in Houten worden ze vaak aangeboden incl. Transformator en aansluit rail.

Een leuke en betaalbare controller.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Dank jullie wel.
Ik ga dan nu op zoek naar een MS2 met toebehoren.
Dan ga ik uitzoeken hoe ik dat adres moet aanpassen, ik zag al een eerder topic daarover voorbij komen. Als ik er niet uit kom zal ik hier weer om hulp vragen. Dan verander ik het adres van de 36871 in 60. Dit is vooral bedoeld zodat mijn zoontje de IR controller 00748 voorlopig kan blijven gebruiken.

Ik laat de voortgang weten.

Groet Bert
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Ik heb het idee dat dit gewoon mogelijk is met de ir controller. Kijk maar eens in deze handleiding, bladzijde 25 punt 7.3

Je kunt dit altijd even zelf proberen.
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Het is wat sprinter schrijft, kijk welke decoder erin zit (kapje eraf), is het eentje met schakelaartjes kan je het adres hiermee wijzigen.

groetjes
Jacobus
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Ik had Bert's vraag hier niet meteen gezien, maar wel in het topic waar hij zich voorstelde. Daar had ik dan ook geantwoord:

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 17 november 2019, 02:21:22Met de IR-besturing die je al hebt, kun je vier verschillende adressen bereiken: 78, 72, 60 en 24. Daarmee kun je in principe vier verschillende treinen onafhankelijk laten rijden. De diesel heeft waarschijnlijk adres 72, de twee stoomlocomotieven allebei adres 78. In de gebruiksaanwijzing bij de startset staat hoe je met een IR-besturing het adres van één van die twee kunt wijzigen. Ik weet niet welke startset jullie hebben, maar in deze handleiding staat het in paragraaf 7.3.

Dit zal bij oude locs met niet-programmeerbare decoders (oftewel met dipswitches, zoals anderen al hebben geschreven) niet gaan, maar bij de loc in de startset ongetwijfeld wel. Zo oud is die IR-controller nog niet, dus die loc ook niet. Ik vermoed dat daar een (programmeerbare) fx-decoder inzit en daarvan kan de IR-controller het adres wijzigen. Een MS is dus helemaal niet nodig.
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Hi Bert,

Gezellig eens op bezoek gaan bij een "3RailForum-Stamtafel" bij jou in de buurt.
Voor hulp en info.
klik hier

groet
Harald
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Beste forumleden,

bedankt voor de reacties. Het probleem van twee keer hetzelfde adres is opgelost. Het was inderdaad vrij eenvoudig, zoals speelmettreintjes en MdBruin al aangaven.
Loc op de adapter-rail plaatsen, nog niet aansluiten op stopcontact.
De IR-controller op (in dit geval) stand 3.
De knop van de rijrichting op de controller ingedrukt houden.
Adapter-stekker aansluiten op stopcontact.
Led op loc. gaat branden.
Knop rijrichting loslaten
Led gaat steeds sneller knipperen en gaat dan uit.
Daarna rijdt de loc op het nieuwe adres.

Nu ga ik de MS2 toch wel aanschaffen met het oog op de toekomst, want we zijn samen aan het sparen voor de Piko NS Hondekop en ik vermoed dat de IR- controller dan met vier loc's (waarvan één dus van Piko en drie van Marklin) te weinig vermogen heeft en ik weet niet of de Piko automatisch op de IR-controller reageert.
Maar dat is een andere topic....

Nogmaals dank en met vriendelijke groet
Bert
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vragen over veranderen adres op beginnersniveau
Mooi dat het is gelukt. Hoe meer (rijdende) treinen, hoe meer vreugd :).

De IR-controller heb ik nooit voor meer dan 2 gebruikt, daarna kocht ik er een startset met MS bij. De treinen rijden echter zo zuinig dat ik verwacht dat je met de 18 VA voeding bij die IR-besturing gerust ook 4 treinen tegelijk kunt laten rijden. Met een MS plus 36 VA voeding liet ik er af en toe 6 los, en daar zat ook nog eens een aantal rijtuigen met interieurverlichting bij.

Zo'n MS is wel een grote stap vooruit ten opzichte van de IR-besturing. Hoe jouw zoontje er mee om zal gaan, kan ik niet voorspellen want ik ken hem immers niet. Maar zelfs voor de eenvoudige dingen die je ook met de IR-controller kunt doen, vind ik de MS gemakkelijker om mee te werken, dus misschien is hij meteen verkocht als hij hem in z'n handen heeft. En het zal ook vast niet bij 3 of 4 locs blijven...