Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ECOS ziet lok niet.

Gestart door Wim Linders zaterdag 16 november 2019, 12:48:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2014

offline
ECOS ziet lok niet.
Collega's medespoorders,

gisteren voor een kennis een BR 81 omgebouwd door een ESU loksound 4.0 micro in te bouwen. Inbouw gelukt en alles werkte met het ESU lokprogramma. Ook wat geluiden toegevoegd zoals fluit en bel. Lok is door kennis op zijn baan geplaatst, op programmeerspoor. Hij gebruikt een ECOS in combinatie met I-Train. Lok werd niet goed aangemeld, kreeg adres 1000 DCC. Lok was geprogrammeerd op adres 81 MM2. Vervolgens ECOS weigerde dienst. Vanmorgen samen decoder opnieuw ingelezen in ESU lokprogramma, alles nagelopen en decoder opnieuw laten bijwerken inclusief geluid. bij het plaatsen op de baan geen reactie, wordt niet herkend. OOk niet met handmatig invoeren komt de lok niet in beeld en ECOS weigert dienst.

Wat zou hier aan de hand zijn?
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2007

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
ECoS geeft m.i. de voorkeur aan DCC en RailCom+.
Dus, wil je Motorola protocol MM2 gebruiken, dan moet het DCC protocol in de decoder uitgeschakeld worden.
Zie Loksound V4.0 handleiding (Duits) blz. 11, 33, 79, 83 en 84.

CV 28, Bit 7 = 0 = RailCom uitschakelen
CV 47, Bit 0 = 0 = DCC uitschakelen


Willy
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2006

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
Waarom DCC uitschakelen bij een Ecos ??, als je Motorola maar AAN staat.
Bij de mijne staat MM, DCC en MFX/M4 gewoon aan.

Mvg Gert
Re: ECOS ziet lok niet.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
IK kan het niet verklaren, maar ik snap ook even niet, waarom een motorola protocol wordt gekozen voor een Lopi locsound 4.0 in combinatie met een Ecos.

mvg
Jurrien
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2007

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
Gert,

M.i. hoeft in principe DCC niet uitgeschakeld te worden, maar RailCom+ sowieso.  Ingeschakeld RailCom+ geeft soms ook problemen bij oudere Märklin decoders (loks gaan spontaan langzaam rijden).
Ik vermeld de CV gewoon voor de zekerheid en als info.
En verder moet iedereen de handleiding lezen...

Willy
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
wim , kan je de esu file doorsturen ? Dan kijken we er eens naar.Ook de vraag met welk protocol jij op je baan rijd want eigenlijk zonde als je DCC kan rijden om het oude MM2 te kiezen.
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2014

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
Hoi John,

Zowel ik zelf als mijn kennis rijden beide Märklin banen. Ikzelf met MS II en heb verschillende loks die op DCC rijden (Roco 3-rail), ook wat oudere omgebouwde loks die rijden op MM2 (zijn gedigitaliseerde loks met Lokpilot 4.0 decoders).
Mijn kennis heeft verschillende loks, sommige niuwer met MFX decoders, wat oudere loks met oudere Márklin decoders. Ook zijn er enkele met ESU decoders uitgerust, lokpilot 4.0. Deze rijden voornamelijk op DCC adressen.
Deze lok was de eerste die omgebouwd zou worden met een Loksound 4.0 decoder, we kregen het niet goed ook niet met DCC in eerste instantie. Lok reed haperend. Dat is de reden geweest om met MM2 te decoderen. Maar ook hier kregen we maar enkele functies werkend. Alles is geprogrammeerd op een aparte rail, bij mij met Lokprogrammer van ESU, bij  mijn kennis gaat alles via ECOS en I-Train.

Hopelijk heb je hier iets aan. Ik zal als het nodig is eens kijken of ik nog meer kan leveren.

Bedankt alvast.
Wim
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2006

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
Citaat van: nmbssncb op zondag 17 november 2019, 11:36:50
Gert,

M.i. hoeft in principe DCC niet uitgeschakeld te worden, maar RailCom+ sowieso.  Ingeschakeld RailCom+ geeft soms ook problemen bij oudere Märklin decoders (loks gaan spontaan langzaam rijden).
Ik vermeld de CV gewoon voor de zekerheid en als info.
En verder moet iedereen de handleiding lezen...

Willy

Ik zeg ook niet dat DCC uitgeschakeld dient te worden ! , maar als je een loc wilt invoeren die op MM2 81 staat , moet Motorola protocol in je Ecos wel AAN staan.
Railcom heeft er m.i. niets mee te maken, staat bij mij ook standaard gewoon UIT.
M4 , MM en DCC staan AAN. Nooit problemen met aanmelden.

Mvg Gert
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2007

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
Als RailCom ingeschakeld is wordt een LokPilot of LokSound V4.0 automatisch als DCC aangemeld.  Tenminste, dat is mijn ervaring...

Willy
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2006

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
Beste Wim,
Welke software op de Ecos.
Hopelijk toch de laatste nieuwe ???
Mvg
Olivier 77
ECOS ziet lok niet. Software versie
Hoi,

Ik weet dat de laatste update versie is geïnstalleerd. Zou daar een wijziging uit voort komen?

Groet Wim
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2014

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
Gewoon MFX/M4 gaan rijden heb zelf ook al negatieve ervaring met lopi4 vs DCC maar met Marklin en Marklin/esu decoder op MFX geen problemen het word door een hoop mensen vergruisd maar bij mij werkt het goed in ieder geval beter dan DCC loks gingen zicht als discotheken gedragen.
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
Ergens in de ECoS staat dat nieuwe locs in dcc met een willekeurig nummer worden aangemeld (ik meen op instellingen tab 2). Check of dat soms aanstaat (dat denk ik vooral omdat je zei dat hij eerst met adres 1000 werd aangemeld).
Als railcom+ aanstaat, zal hij dus eerst de loc in dcc aanmaken, met een willekeurig nog vrij nummer. Lijkt me dan zinvol om dat uit te zetten.

Zo maar een wilde gok...

Groet, Paul
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
railcom+ uitzetten in de ecos en al je lopi's op DCC aansturen.Niks problemen meer.Moet het hier ook doen want koploper moet anders steeds problemen geven met hersyncronistie telkens een loc een ander adres zou krijgen als hij ff van d baan gaat voor onderhoud.Ik zet zelfs via de locprogrammer M4 uit in de decoders.Moet je wel de functies 1 maal ingeven.
Re: ECOS ziet lok niet.
Wat jij zegt Mark Paul klopt niet. Ecos leest de decoder uit via Railcom als dat aanstaat en neemt het adres over wat er in de decoder geprogrammeerd staat.

Ecos kent het adres 1000 toe, via een vraag, als het uitgelezen decoder nummer al bestaat bij een andere trein in de database van de ecos.
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2014

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
 @citaat Ik denk dat je namen verwisselt hebt?
Re: ECOS ziet lok niet.
Klopt, moet Paul zijn. Geen idee hoe ik bij jou kom. Is veranderd.
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
Je hebt gelijk, Martin - ik was niet in de buurt van mijn ECoS, dus kon het niet meteen nakijken. Maar desalniettemin is het dan wellicht voor de topicstarter zinvol om dat uit te schakelen (want hij kreeg die melding, dus zal er een dubbel nummer zijn geweest).
Groet, Paul
Re: ECOS ziet lok niet.
Lid sinds: 2014

offline
Re: ECOS ziet lok niet.
Laatste bericht.

Decoder is, nadat opnieuw geprogrammeerd met Lokprogrammer ESU, bij het plaatsen op het programmeer spoor een plotselinge dood gestorven. Korte sis (geluidje) en verder niets meer. Endex!!
Is nu opgestuurd naar ESU om te achterhalen wat mogelijk oorzaak kan zijn.