Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Station en stad plaatsen

Gestart door Edwin1962 zaterdag 16 november 2019, 12:45:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Het klinkt weer niet zo goed... Maar: twee of zelfs drie centrales? Het klinkt mij als problematisch.
Eén centrale lijkt me echt voldoende, zeker als je nog twee boosters gebruikt. Daar moeten 15 treinen toch netjes op kunnen rijden. Ze rijden vast niet allemaal tegelijk op hoge snelheid.
Wissels schakel je het best allemaal met korte tussenpozen achter elkaar, niet tegelijk. Dat scheelt ook in het stroomverbruik.
Ik neem ook aan dat je een computer met besturingssoftware gebruikt. Kun je daar een log uitlezen? Foutmeldingen?

Hopelijk krijg je alles voor elkaar en komt er weer plezier in de hobby terug!

Groet,

Peter
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Vervelend dat je dit weer overkomt Edwin.
Jou probleem van spontaan rijdende loc's herken ik niet, staat hier de analoog herkenning van uit?

Staan er Piko treinen op jou baan, hiervan begreep ik dat de C4 ( condensator ) het signaal nogal kan verstoren, hier wordt geadviseerd deze eruit te solderen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Dat is balen Edwin.... :O Maar opgeven gaan we niet doen hè...
Zelf heb ik dat soort problemen nog niet gehad hoor, en mijn banen zijn toch ook vrij groot. Ik gebruik de CS3+ , 4 boosters en dan nog in totaal 4 trafos voor voeding van magneet artikelen en licht etc; voor terugmelding de marklin  S 88's...

Zoals eerder gemeld zou ik maar met 1 centrale werken; misschien dat er door meerdere wat communicatie storingen optreden..

We lezen t wel 🤞🏻🤞🏻🤞🏻
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Edwin,

Als je zeker weet dat er geen rij opdracht is gekomen vanuit iTrain (zie wat Leen schrijft) ben ik er van overtuigd dat een rijdende trein dit veroorzaakt. Daar zul je naar op zoek moeten (vonken o.i.d. of kleine kortsluitingen waar die boosters niet op reageren).
Het verhaal van de geluidsman kun je vergeten, da's een klok / klepel verhaal.

Toen wij bij jou waren zagen we treinen het verkeerde spoor oprijden: wissels gingen niet om. Dat heb je opgelost met de DR5000.
Nu op zoek naar dit. Een andere centrale gaat dit denk ik niet oplossen.

Dus: alles van de baan en weer opnieuw testen: trein voor trein op de baan terug zetten, rijden, rijden, rijden en zien wat er gebeurt. Ja het is veel werk want er staat nogal wat maar de aanhouder wint.

Gr, Ben.
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Voor de meelezertjes: ik heb Edwin nog een app gestuurd. De strekking is als volgt:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66140.msg3221659678#msg3221659678

Er zijn dus kennelijk LokSound V4 decoders die een condensator missen. Daardoor komen er mogelijk spikes op het spoor welke dan weer de boel kunnen verstoren. De oplossing is ook vermeld.

Voor wat het waard is, het zou over alleen wissels gaan.

Gr, Ben.
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Heren,

Ik heb, als ik me niet vergis..., geen enkele Loksound 4.0 op de baan staan.
Wel allerlei andere soorten en maten Roco, Piko, Marklin met en zonder geluid.
Ook komt het voor dat er spontaan een lok op geluid gaat, en dit niet meer uit te krijgen is.
Ook willen sommige loks ineens niet meer rijden, moet dan eerst van de baan halen en er weer opzetten om weer te gaan rijden.
Vanmorgen weer geprobeerd, en weer na enige tijd een zootje......., ik ben dr klaar mee.
Ga op advies van Ben alles eraf halen en 1 voor 1 contoleren op ????
Als dan toch alles eraf is en in de doos zit, ga ik maar beginnen met de verkoop.
Misschien dan maar weer een kleinere baan, maar vrees dat ik dan alles mag inpakken van mijn eega.... :P
Groet, en prettig weekend (zonder treintjes.... :()
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
@citaat @citaat Roco, Piko, Marklin kunnen ook best een ESU Loksound onder de motorkap hebben zitten. Dus om te testen zou het al helpen om de sound locomotieven van de baan te halen.
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Jammer dat, vanwege gebrek aan belangstelling, mijn 10 A Edits booster en de bijbehorende ringkerntrafo gesloopt is/geëindigd is in de oude metalen bak van een kerkgenootschap, anders had je eens kunnen "proberen".

Groet, Anne W
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Edwin,

geen leuke berichten uit jouw hoek na het lezen van de laatste pagina's. Toch moet er ergens wat fout gaan bij jou want er zijn genoeg nog veel grotere banen die wel probleemloos urenlang werken. Misschien eens interessant om daar naar te kijken hoe die het voeden en schakelen. Volgens mij kan het niet goed gaan met zoveel verschillende centrales.

Ook een goed punt, wat al genoemd is, zijn de overgangen van de eene boostersectie naar de andere. Zelf heb ik al deze overgangen van een sleperwippe voorzien. Dan kan er zeker niks fout gaan. Door alles op één voeding (centrale) aan te sluiten en dan uitvoerig testen kun je al een indicatie verkrijgen. Daarna één sectie met een tweede booster aansluiten en zien of dat weer dezelfde fouten geeft. Zo ja, sleperwippe inbouwen en weer testen. Stapje voor stapje, dan kom je er vast wel uit.
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
waarom maak je zelf niet de voeding van floodland ? Simpel en heb je meteen overal dezelfde spanning.Gebruik ik hier ook : https://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Hallo Edwin,

Ik begrijp jouw frustratie volkomen. :-(

Ik ben zelf van huis uit een digibeet. Ik probeer alles voor mezelf overzichtelijk te houden en heb als basis het besluit genomen om zo weinig mogelijk verschillende systemen en componenten van allerlei fabrikanten te gebruiken. Dit alles om digitale miscommunicatie tussen de verschillende systemen te voorkomen. Aansturen doe ik voorlopig alleen met een CS-II en de terugmelders en decoders zijn van LDT. Punt. Dat werkt prima. Als hiermee straks alles werkt dan ga ik misschien denken aan een besturingsprogramma. (voor mezelf denk ik dan aan i-Train)

Jij hebt vergeleken met mij een geweldig grote baan met enorm veel rijmogelijkheden, daar kunnen dan ook veel dingen fout gaan als de digitale communicatie niet goed gaat. Het enige wat je mijns inziens kunt doen om weer te genieten van jouw baan is, zoals aangegeven, alles stuk voor stuk weer op de baan zetten en pas uitbreiden als alles goed gaat.

Gewoon er rustig voor gaan zitten en genieten van wat er goed gaat, je hebt tenslotte een hele mooie baan. Daar wordt je dan vast wel weer blij van. :thumbup:

Succes, en niet de moed opgeven, daarvoor is de hobby veel te leuk! :P

PS: ook ik heb Piko locs die spontaan soms dingen doen zoals het geluid aanzetten terwijl het uitstaat. (ik zit er zelfs aan te denken om maar gewoon de luidspeaker los te solderen.........) Dat heeft volgens mij helemaal niets te maken met de verdere aansturing.

Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Sorry Marcel, dat vind ik een hele leuke opmerking, "van huis uit een digibeet". Van huis uit ben je Homo Sapiens, al het andere kan geleerd worden. Met het woord 'digibeet' wil men aangeven van digi(taal) geen weet te hebben. terwijl het woord alfabeet aangeeft dat je van taal juist wel weet hebt. Analfabeet zegt dat je van taal geen weet hebt, zou het dan ook niet andigibeet moeten zijn?

Zomaar wat overdenkingen.
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Citaat van: bellejt op zaterdag 28 mei 2022, 10:56:15
waarom maak je zelf niet de voeding van floodland ? Simpel en heb je meteen overal dezelfde spanning.Gebruik ik hier ook : https://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm

Edwin heeft zo'n voeding.
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Hallo edwin, vervelend als het niet rijdt zoals je wilt. Ik heb zelf ook n vrij grote complexe en volledig digitale baan met meer dan 30 locs en tracties en +120 wissels. Sommige van de problemen die je beschrijft herken ik maar sommige niet. Ik rijd met ecos en koploper. Heb 3 boosters voor de baanvoeding, alle massas aan elkaar en de middenrails gescheiden uiteraard. Zwerfstromen dus nooit een probleem. Ik heb een 4e booster voor alle wisselaansturing zodat een loc kortsluiting niet onmiddelijk leidt tot een wisselstoring. Om die reden voedt de ecos zelf helemaal niks. Ik heb +200 terugmelders massacontactrails in de baan liggen, viessmann, alle centraal op 1 plek want die hangen aan elkaar met flatcable. Niet gebruikte massacontacten moeten los liggen aan de viesmann anders krijg je valse meldingen. De lange flatcable naar de ecos is een goed afgeschermde. Door voldoende massa contactrails ( in ieder blok voor en achteraan minimaal) voorkom je dat treinen kunnen gaan rijden in richtingen of sporen waar ze niet inmogen. De spookmeld detektie van koploper gooit meteen alles plat. Wat ik wel eens heb is een loc die ineens niet meer wil rijden of achteruit gaat rijden. Die loksound v4.0 ga ik eens nakijken, ik heb vanalles door elkaar rijden, ook aan decoders, dat kan er best tussen zitten. Verder heb ik vaak 24-28 locs tegelijk actief maar meestal rijden er nooit meer dan 15 tegelijk ivm drukte en de verkeersregeling door koploper. Dat gaat naar mijn idee altijd goed. Hoop dat bovenstaande je iets kan helpen, veel succes en plezier ermee, groeten frank
Re: Alles gesplitst, toch weer problemen...
Heren,

Er werd mij gevraagd hoe het er bij stond, dus......
Bij een mede forumlid perrons laten laseren, en nu dus druk bezig om deze in elkaar te zetten en van licht voorzien.
Best werkje, en niet altijd puf voor, dus heinig an.
Maar zal toch de vorderingen even laten zien, zodat gezien kan worden dat er nog wel activiteiten zijn  :D
Als de perrons klaar zijn, ga ik allemaal tegelijk spuiten, zodat de kleur redelijk hetzelfde zal zijn.
Dan nog wat attributen erop plakken, maar dan eerst weer sparen want dat kost wel wat voor zoveel perron lengte.

Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
En omdat het zulk lekker weer was, nog maar een perron afgemaakt (tot zover dan..)
Nog 1 te gaan, maar dat is een smal perron, dus moet alles aangepast worden.
Dat gaat ff iets langer duren.
Wordt vervolgd.....
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Perrons bouwen
Zien er prachtig uit de perrons Edwin, al is de juiste kleur nog niet erop "gekwast"  :thumbup:

Gr. Jan
Re: Perrons bouwen
ACTS.zuid
gast

Re: Perrons bouwen
Goed bezig......  :)

Gr, Ben.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Perrons bouwen
Lekker bezig  :thumbup: Maar hoeveel perrons wil je wel niet op zo'n station? Waarom zoveel? Is een paar goederensporen niet mooier met maar 2 eilandperrons?

Groet Ronald.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Perrons bouwen
Het zijn mooie perrons maar wel erg veel inderdaad. Dat moet een behoorlijk spoorwegen knooppunt zijn daar dat er zoveel treinen een plekje moeten vinden in het station. Sluit mij helemaal bij Roland aan. Een paar goederensporen was mooier geweest.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Perrons bouwen
laat de bouwer toch...iedereen heeft weer een mening zoals hij/zij het wil  :?
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Heren,

Ik heb het altijd al mooi gevonden om een groot station te hebben met meerdere perrons, dus die heb ik nu.
Waarom, nou daarom, omdat het kan  :P
En de 2 binnenste sporen zijn bedoeld om goederentreinen door het station te laten rijden, zonder dat ze direct aan het perron liggen.
En de 2 sporen aan de voorkant zijn ook voor goederentreinen, dus daar is ook rekening mee gehouden.
Gelukkig mag iedereen hier zeggen wat ze wel en niet mooi vinden, dus ik heb daar geen enkele moeite mee.
Dus allemaal even goede vrienden, en lekker verder bouwen  ;) :thumbup:
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Perrons bouwen
 @citaat Helemaal duidelijk  :thumbup:

Citaat van: Edwin1962 op zondag 24 juli 2022, 20:40:13
Ik heb het altijd al mooi gevonden om een groot station te hebben met meerdere perrons, dus die heb ik nu. Waarom, nou daarom, omdat het kan  :P

Dat is een hele goede reden  :D  :thumbup:

Succes met bouwen. Zie het resultaat hier wel verschijnen  :)
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Perrons bouwen
Het ziet er best imposant uit. Dit station kan een flink aantal treinen verwerken en dat is gewoon leuk.
Voor wat betreft de kleuren: niet alles hoeft precies gelijk te zijn. In het echt wordt er wel een wat aangebouwd of gerenoveerd waardoor er ook verschillen ontstaan.
Het lijkt mij wel leuk een paar subtiele verschillen te laten bestaan. Maar ook hier geldt: de bouwer zelf bepaalt!


Groet,

Peter
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Perrons bouwen
 @citaat @citaat @citaat @citaat
ja dat snap ik zelfs wel  :D maar een ongevraagd advies hoeft niet altijd de juiste te zijn   :O
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Perron tot zover klaar.
Alleen nog "even" van de juiste kleur voorzien.
Nog niet helemaal over uit welke kleur(en) het gaat worden.
Denk zelf om de randen wat donkerder te maken met iets roest kleur.
Dus nu alle daken er weer vanaf halen, en op naar het spuitwerk.

Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Perrons bouwen
Hoi,

Citaat van: Edwin1962 op donderdag 28 juli 2022, 12:11:26
Nog niet helemaal over uit welke kleur(en) het gaat worden. Denk zelf om de randen wat donkerder te maken met iets roest kleur.

Kijk even wat foto's van perrons en randen. Mogelijk dat je daar wat inspiratie vandaan haalt. Een roestkleur komt denk ik niet zo snel voor. Dat zit eerder bij de rails en de ballast en mogelijk de onderzijde van het perron.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Dacht ff de perrons in de primer zetten met de airbrush...., wat een K werk  8o
Schilderen gaat sneller  :P
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Perrons bouwen
Nog niet eerder met de Airbrush gewerkt? Welk pistool heb je, of belangrijker, hoe groot is de spuitopening?

Voor heel fijn werk en kleine oppervlakken gebruik je een kleine spuitopening van bv 0,2mm. Hoe groter de oppervlakte die je moet spuiten hoe groter de spuitopening die je moet gebruiken. Mijn grootste spuit heeft een opening van 0,8mm. Daar spuit ik daken en andere grote oppervlaktes mee. Met 0,2 mm spuit je de accenten.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Idd Henk, nog nooit eerder met airbrush gewerkt.
Dacht dat er nu een 0,3 naald in zat.
Net geprobeerd om een 0,5 erin te zetten, maar die ging niet meer dicht.., bleef spuiten.
Nu eerst eten, dan weer ff kijken.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Perrons bouwen
Wanneer je de spuitkop wisselt moet je ook de bijbehorende naald er in zetten. En dan de heleboel opnieuw afstellen omdat die naald misschien iets langer of korter is. Tja, hoort er allemaal bij.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Aaaaaah, das wel zo handig ja..... 8o
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Perrons bouwen
Citaat van: Edwin1962 op donderdag 28 juli 2022, 17:27:16
Dacht ff de perrons in de primer zetten met de airbrush...., wat een K werk  8o Schilderen gaat sneller  :P

Jep. Dat gaat soms. Je kan primer beter uit een knikkerbus aanbrengen. Dat werkt sneller. Als je dan de betere primer gebruikt dan hoef je niet zoveel op het MDF te spuiten. Met de Airbrush breng je dan de kleur aan. Of eerst weer een basiskleur uit een (goede) knikkerbus.

Groet
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Heren,

Zal weer eens een voortgang berichtje sturen.
Perrons van kleurtje voorzien, lijkt mij voldoende.
Nu druk met het perron voorzien van licht.
Om de licht sterkte van de lampjes wat te dimmen, er een stepdown converter tussen gezet.
Onderkant van perron voorzien van koperen plakstrip zodat ik de diverse draadjes eraan kan solderen.
Was eerst van plan om er een sleuf in te frezen, maar dat ging niet echt lekker met de dremel.
Dus ga nu in de groene onder plaat een ruimte maken, zodat het perron goed ligt.

Helaas blijkt bij de test dat de verlichting onder het dak pas bij 8 Volt echt gaat branden, en dan is het licht van de lantaarns en de klokken veel te fel.
Dus nu maar een 2e stepdown converter aanschaffen om deze apart te kunnen regelen.
Lantaarns en de klokken branden het mooist op 3,5V.
Huisjes staan er nog los op, dus licht schijnt er iets onder door, maar dat komt goed.
Hierbij wat foto's van het gepruts..... :P
Re: Perrons bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Perrons bouwen
Dat ziet er goed uit Edwin  :thumbup: :thumbup:
Als de foto bekijk lijkt mij juist de perron verlichting nu meer licht te geven dan de lantaarns.
Maar het kan zomaar zijn dat de foto vertekend  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Perrons bouwen
Leuk gedaan!  :thumbup: Het lijkt wel of de lampen onder de kap nu wel heel fel zijn. Goed, kan ook aan de foto liggen. Je hebt er een ledstrip onder? Jammer dat de boel pas bij 8 volt echt goed gaat branden. Iets minder licht zou wel mooier zijn. Een beetje in lijn met de straatlantaarns die verder op het perron staan.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

offline
Re: Perrons bouwen
hoi edwin

mijn perrrons

mvgr. gerard
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Perrons bouwen
Hoi Edwin,
Ziet er goed uit. Wat gebruik je voor de overkapping?
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Hoi Peter en Ronald,

Klopt dat het licht onder het perron meer/feller lijkt omdat hier, door de lichtstrip, meer ledjes onder zitten.
Tevens zijn deze warm wit (of misschien zelfs geel..)
Zal eens kijken of ik nog een strip met wit licht heb, en deze dan in stukjes knip zodat er niet zoveel ledjes onder de kap zitten.
Of misschien toch de Viessmann 6365 eronder hangen, maar dat kost me weer 150 eurries..... 8o

Groet, Edwin.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Hoi Albert,

De overkapping bestaat uit 2,5 deel Faller 131366.
Hiervan alleen de overkapping gebruikt.
Eronder dus een lichtstrip over de hele lengte, misschien dus wat teveel van het goede.

Groet, Edwin.
Re: Perrons bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Perrons bouwen
Citaat van: Edwin1962 op donderdag 18 augustus 2022, 15:58:46
Hoi Peter en Ronald,

Klopt dat het licht onder het perron meer/feller lijkt omdat hier, door de lichtstrip, meer ledjes onder zitten.
Tevens zijn deze warm wit (of misschien zelfs geel..)
Zal eens kijken of ik nog een strip met wit licht heb, en deze dan in stukjes knip zodat er niet zoveel ledjes onder de kap zitten.
Of misschien toch de Viessmann 6365 eronder hangen, maar dat kost me weer 150 eurries..... 8o

Groet, Edwin.

Hoi Edwin,

Kun je geen weerstand in de toevoer opnemen, wellicht kun je dan nog verder dimmen.
Of het met een hele strip tegelijk werkt moeten de elektronica mannen maar even roepen, met een klein aantal leds kun je de intensiteit van de led beïnvloeden met weerstanden.

Andere optie zou blanke nagellak zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Perrons bouwen
Edwin, even voor alle duidelijkheid:

LED's hebben een ontsteekspanning van tussen 2,7 en 3 Volt. Daaronder doen ze niks. Een LED strip bestaat steeds uit 3 LED's in serie. 3 maal 2,7 V is 8,1 Volt. Dus die test van jou klopt helemaal. De lichtintensiteit van een LED bepaal je met een voorschakelweestand.

Bij een voedingsspanning van 12 Volt en een stroomopname van 10mA bijvoorbeeld heb je een weerstand nodig van 12 min 8,1 is 3,9Volt gedeeld door 10mA = 390 Ohm. Als het licht dan nog te fel is breng je de stroom nog verder omlaag door een grotere weerstand te gebruiken. Stepdown converters helpen daar echt niet bij.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Hoi Henk,

Ik kan toch echt wel de licht intensiteit regelen met de stepdown converter.....
Of het ook zo hoort weet ik niet  :D
De strip en de lampjes van Viessmann werken allen op 12 V.
Maar dan kan je er bijna niet meer naar kijken, zo fel.

Groet, Edwin.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Perrons bouwen
Zeker kan dat, maar het hoort inderdaad niet zo. Met een stepdown converter regel je de spanning, niet de stroomsterkte. Nu zal er voor iedere LED(strip) sowieso een weerstand zitten. Door een lagere spanning in te stellen zal er dan ook een kleinere stroom door die weerstand lopen. Maar wat kost een stepdown converter? Niet veel circa 1 Eurie. En wat kost een weerstand? 1 Cent. Dat is toch een verschil van een factor honderd! Reken nu het aantal LED'jes op je modelbaan en vermenigvuldig dat met honderd. Dan wordt dat toch een aardig groot bedrag nietwaar.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Perrons bouwen
Citaat van: Edwin1962 op donderdag 18 augustus 2022, 15:58:46
Klopt dat het licht onder het perron meer/feller lijkt omdat hier, door de lichtstrip, meer ledjes onder zitten.

Dat dacht ik al dat het een strip zou zijn.

Citaat van: Edwin1962 op donderdag 18 augustus 2022, 15:58:46
Zal eens kijken of ik nog een strip met wit licht heb, en deze dan in stukjes knip zodat er niet zoveel ledjes onder de kap zitten.

Ik zou gaan knippen en wat meer verdelen. In het echt zit er namelijk ook niet zoveel licht onder. Met 3 bij elkaar is het eigenlijk nog relatief veel licht bij elkaar. Losse ledjes is mooier goed. Dat is wat meer werk.

En inderdaad: Dimmen met een weerstand.  :)

Groet
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Heren,

Ik heb 4 perrons, dus heel wat Ledjes.
Had natuurlijk kunnen gaan experimenteren met diverse weerstanden, maar had gehoopt dit met deze converters in 1 keer te kunnen doen.
En het werkt volgens mij redelijk.
Regel het voltage naar 8 en 4 Volt, en kan dit bij beide nog na stellen als alles erachter hangt.
Op het plaatje van de converter staat ook nog een instelbaar Output Current, maar heb geen idee wat dit doet.
Als ik eraan draai, zie ik niks veranderen.
Wie kan mij vertellen wat ik hiermee regelen kan ? ( ja ...., de output current, hahaha...., maar wat is dat ?)
FF wat perrons plaatsen, wat een werk....
En ik heb nog zoveel andere dingen  :P

Groet, Edwin.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

offline
Re: Perrons bouwen
hoi edwin

dit is mijn verlichting op de perrons
eerste 2 foto's met het licht van de kamer aan de andere 2 met het licht uit

mvgr. gerard
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Perrons bouwen
Hoi Gerard,

Ziet er heel mooi en rustig uit.
Maar jij hebt dan ook alle lampjes hetzelfde, en dat heb ik, helaas.. niet.
Ga je er geen afdaken op zetten, of blijft het altijd droog en zonnig daar  :P
Maar in het echt zitten er ook allemaal verschillende lampen, dus het moet zo maar ff.
Geld is bijna op, en de gasprijs gaat er ook niet op achteruit  :D

Groet, Edwin.
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

offline
Re: Perrons bouwen
hoi edwin

allemaal de zelfde lampen vind ik mooier
en ze staan 30 cm uit elkaar
overkapping weet ik nog niet
daar moet ik nog naar kijken

mvgr. gerard
Re: Perrons bouwen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Perrons bouwen
Edwin,

Ik heb precies hetzelfde als jij met witte lampen en warmwitte ledstrips op de perrons. Of je dat een probleem vindt is een kwestie van smaak.

Ook ik ben van mening dat er in werkelijkheid verschil in lampen zit, dus ik laat het lekker zo.

Groeten,
Wico