Citaat van: wimpietje op zaterdag 16 november 2019, 10:24:05
Als je dus 1/3 van je baan in blokken verdeeld moet je dus 1/3 van je rails zo door-knippen/zagen...,wat onomkeerbaar is..
Bestaat daar geen alternatief voor?
Ongeacht of je C-rails of K-rails gebruikt, is het knippen/zagen van rails onvermijdelijk, en onomkeerbaar.
Bij K-rails is onomkeerbaarheid onvermijdelijk als je flex-rails gebruikt (veel goedkoper dan standaard-rails).
Wil je een omkeerbare situatie nastreven met K-rails dan moet je in boogtrajecten standaard rails gebruiken,
en eventueel op rechte trajecten flex-rails.
Overigens zijn bij K-rails standaard wissels en aansluitrails de spoorstaven niet van elkaar geïsoleerd,
maar daar heb je normaal bij het maken van blokken geen last van.
Bij C-rails is onomkeerbaarheid onvermijdelijk omdat de spoorstaven niet van elkaar geïsoleerd zijn.
Citaat van: Haradigi op zaterdag 16 november 2019, 11:34:41
Gebruik bij K-rails altijd een kunststof verbinding, zeker als de rails in een boog ligt.
Dan blijft hij goed geleidelijk liggen en niet "hoeken".
Dat geldt alleen voor flex-rails. Märklin raadde in het verleden zelf aan om standaard-boograils te gebruiken
in standaard-radiussen en geen flex vanwege dat knikken van flex-rails op de overgang van 2 flex-rails.
Gebogen rails is niet flexibel, en kan de raillasjes dus gewoon missen.
Flex-rails is wel flexibel, maar er staat zoveel spanning op het blikken railbed
dat de flex-rails in een boog (zelfs als je hem verschroeft) toch nog probeert recht te veren.
En dan is een raillasje veruit te prefereren, maar niet perfect.
Een schroefje (of druppel warme lijm) aan de buitenkant van de spoorstaaf helpt beter dan een raillasje.
Wat wel helpt is de flex-rails niet op 90 graden dwars overlangs af te zaken,
maar de twee spoorstaven elk apart met een paar cm ertussen, dus versprongen, te verleggen.
De spanning op de kop van de flex-rails wordt dan beter verdeeld over de railbeddingen van beide flex-rails.