Omdat ik mijn jaren 60 pet nog op heb en de ontwerpen uit die tijd hier wel gesmaakt worden heb ik nog wat verder gesleuteld aan het M-rail baantje.
Het idee blijft hetzelfde, een dubbelsporige hoofdbaan waar volgens het dogbone principe kan op gereden worden, maar nu met een paradebaan.
Dat de paradebaan uit het station wegdraait onder 180° en dan direct aan het station passeert past helemaal in de tijdsgeest van de M-railbaantjes en daar zou ik kunnen mee leven.
Ook is er nog een enkelsporig lijntje toegevoegd waarop vanuit het station over en weer kan gereden worden naar het schaduwstation.
Het ganse rechter gedeelte zou verborgen worden om de illusie van heen en weer rijdende treinen op te wekken en het opgestelde materiaal aan het oog te onttrekken.
Dit baantje past beter onder de bovenliggende baan.
't Zou dan zo iets kunnen zijn:
Voor wie de dogbone niet direct ziet nog wat duidelijker plaatjes.
De keerlus aansluitend op de bovenkant van het station:
De (gedeeltelijk zelfde) keerlus aansluitend op de onderkant van het station:
De dubbelsporige baan wordt net voor de keerlussen enkelsporig om de diepte te beperken, het is ook maar de bedoeling de illusie te wekken dat het over een dubbelsporige lijn gaat.
De enkelsporige lijn kan eveneens gebruik maken van dezelfde keerlus (wordt dus 3 keer gebruikt) of rechtstreeks aansluiten op de opstelsporen in het schaduwstation:
De kop opstelsporen kunnen door getrokken treinen die er vooruit in gereden zijn weer verlaten worden door een trein achteruit de keercirkel op te duwen en dan vooruit de zichtbare baan in om het even welke richting op te rijden.
De keercirkel wordt dan zelfs een 4de keer gebruikt:
Door elementen in de baan dubbel, 3 dubbel of zelfs 4 dubbel te gebruiken kan er heel veel op een vrij beperkte plaats en op 1 niveau.