Citaat van: Laurent op zaterdag 16 november 2019, 16:07:18
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 15 november 2019, 22:23:32
Dat is niet wat ik schreef. Pas als zowel het 1e als het 2e spoor géén overbelasting veroorzaakt, maar met wissel(s) ertussen wél, verdenk ik de wissel(s), eerder niet.
Of ze zijn gewoon tegengesteld aangesloten: een van de twee verkeerd om. Dan gaat ie er ook uit.
Inderdaad, dat had ik ook al geopperd:
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 15 november 2019, 07:43:56Of je hebt bij één van de twee sporen de massa en rijstroom omgewisseld, dan gaat het fout zodra je de twee sporen allebei aansluit.
Kortsluiting maken kan op vele manieren. Als je de oorzaak eenmaal hebt gevonden, is het vaak in een handomdraai op te lossen, maar het zoeken kan wel een tijdje duren. Ik heb daar al uren aan besteed. Tot nu toe bleek de belangrijkste oorzaak uiteindelijk een losliggend of losgeraakt draadje van de ringleiding dat per ongeluk ergens tegenaan kwam; een losgeraakt massadraadje onder de rails dat daar de middenleider raakte bijvoorbeeld. En hoewel het me niet vaak overkomt, heb ik ook al een paar keer de massa of rijstroom aangesloten op het verkeerde lipje onder een rail. Weten hoe het moet is blijkbaar geen garantie om het ook altijd goed te doen.
Bij kortsluiting op mijn baan werkt het voor mij het beste om niets aan te nemen. Dat een deel van de baan het tot vlak voor die kortsluiting nog deed, is dus geen bewijs dat dat deel nog steeds in orde is. Ik splits gewoon mijn baan in tweeën (
uit praktische overwegingen zijn die delen overigens lang niet even groot, maar dat maakt niet uit). Dan test ik of één van de delen het nog doet. Zo niet, dan splits ik dat deel opnieuw in tweeën, enzovoorts, totdat ik de oorzaak heb gevonden. Als het ene deel het nog wel doet, zit de fout waarschijnlijk in het andere. Waarschijnlijk, maar zeker weten doe ik het niet, totdat ik het tweede deel apart heb getest en het inderdaad kortsluiting geeft. En in dat geval splits ik het tweede deel weer in tweeën, enzovoorts.
Als zowel het eerste als het tweede deel afzonderlijk goed werkt, maar samen niet, heb ik nog een andere methode. Aan het werkende eerste deel sluit ik dan steeds een klein stukje van het tweede deel aan, totdat het een keer fout gaat. De oorzaak moet dan in het laatst aangesloten stukje zitten, dus dat maak ik weer los en in plaats daarvan sluit ik een kleiner stukje aan. Enzovoorts, desnoods totdat ik het heb teruggebracht tot één rail.
Bijna een half jaar geleden was het weer eens zover. Ik was m'n baan flink aan het aanpassen, en tijdens de opbouw testte ik af en toe of het nog goed was. Op een gegeven moment was het mis: de centrale gaf een overbelasting aan. Kortsluiting dus. Ik inspecteerde het laatste stuk dat ik had aangesloten, maar kon geen fout vinden. Dit was voor mij het sein om een aparte schakeling als kortsluitingstester te gaan gebruiken. Sindsdien gaat het zoeken véél sneller want zodra ik iets fout doe, gaat de rode led branden en als ik de fout ophef gaat 'ie net zo snel weer uit. Ik hoef er niet voor naar de centrale om de STOP op te heffen. Sterker nog, ik gebruik de schakeling al tijdens het opbouwen als ik weer eens iets verander. Bij elke rail die ik neerleg en elke aansluiting van massa of rijstroom die ik maak, kan ik meteen zien of alles nog in orde is. Bijkomend voordeel: omdat ik de baan test zónder centrale, weet ik ook meteen dat de melding van overbelasting niet wordt veroorzaakt door een storing in de centrale zélf.
Afijn, dat is hoe ik het aanpak. Als jij niets hebt met electronica en een electronische schakeling te lastig vind, begrijp ik heel goed dat je daar helemaal niet aan wilt beginnen. Dan gebruik je maar gewoon de centrale als kortsluitingstester. Of, als je die hebt, een aparte booster; ik heb ergens gelezen dat die beter bestand zijn tegen veelvuldige kortsluiting dan een centrale. En als hij toch kapot gaat, wel dan is een booster veel goedkoper dan een centrale.
Succes met het speurwerk.