Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Mrklin Besturing
| | |-+  CS2 en storing op de baan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: CS2 en storing op de baan  (gelezen 502 keer)

RichardvanPerron26

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Perron 26
CS2 en storing op de baan
« Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 06:52:10 »

Hallo,
Sinds kort heb ik een Marklin CS2. Prachtig apparaat maar ik krijg hem niet dubbel sporig.
1 Loc gaat prima op 1 spoor. Echter, wanneer ik het 2e spoor eraan koppel krijg ik een
foutmelding en begint het te brommen. De CS2 meldt dat hij overbelast is. ??? Met de
MS2 had ik daar geen last van. Aanvankelijk had ik 1 wissel gebruikt als koppeling
tussen de 2 sporen. Nu zitten er 2 wissels tussen maar het probleem is daarmee niet
opgelost. Als ik er wat van snap, niet dus. Wie heeft hier ook ervaring mee en kan mij
een oplossing geven ? Een foto plaatsen hier gaat niet lukken helaas. Ik word hier alleen
een beetje moedeloos van. Kom op, wie geeft mij een oplossing ?
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: CS2 en storing op de baan
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 07:43:56 »

Ik word hier alleen een beetje moedeloos van.

Hou moed! Als het even tegen zit, ga je toch gewoon eerst iets anders doen? Het is een hobby.

Over die melding van overbelasting, denk ik dat de CS 2 gelijk heeft. Een brom past daar bij. Dat duidt op kortsluiting, maar de oorzaak kan van alles zijn, dat is een kwestie van geduldig zoeken. Wat ik in jouw geval als eerste zou proberen, is kijken wat er gebeurt als je het 1e spoor loskoppelt en alleen het 2e aansluit. Als er dan ook overbelasting is, zit de kortsluiting in dat 2e spoor. Als de twee sporen los van elkaar wl goed werken maar met wissel(s) ertussen niet, verdenk ik de wissel(s). Of je hebt bij n van de twee sporen de massa en rijstroom omgewisseld, dan gaat het fout zodra je de twee sporen allebei aansluit.

Als je een bevriende modelbouwer in de buurt hebt, kan het helpen om met z'n tween te zoeken. Twee zien meer dan n, nietwaar?

Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

i_m_johny

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Ik wens u hetgeen u mij wenst...
    • Spoorzicht
Re: CS2 en storing op de baan
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 11:13:18 »

Ik word hier alleen een beetje moedeloos van.

..... Of je hebt bij n van de twee sporen de massa en rijstroom omgewisseld, dan gaat het fout zodra je de twee sporen allebei aansluit .....


Bij genoemde situatie zul je ook merken dat je wissels met Interne decoder het waarschijnlijk niet doen.

Groeten,

Jan
Gelogd
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik

RichardvanPerron26

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Perron 26
Re: CS2 en storing op de baan
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 17:21:31 »

Hallo Rob,
Dus jij vermoedt dat het in 1 van de wissels zit ? Het is allicht de moeite waard om
ze eens aan een technische inspectie te onderwerpen. Het is dus niet zo dat ik teveel
wissels heb ? Ik heb gekeken naar mijn layout en volgens mij zit daar niet iets
exorbitants tussen. Het zou wat dat betreft gewoon moeten functioneren. Ik ga de
4 wissels controleren !!!
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: CS2 en storing op de baan
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 17:55:58 »

hoi,

Het is dus niet zo dat ik teveel wissels heb ? Ik heb gekeken naar mijn layout en volgens mij zit daar niet iets exorbitants tussen. Het zou wat dat betreft gewoon moeten functioneren.

Even voor mijn begrip: Wat heeft het aantal wissels te maken met je centrale? Je hebt ergens sluiting in je baan. Dat moet je opsporen. Dus gewoon gestructureerd te werk gaan:

1) Sluiting bij het aansluiten van het tweede spoor? Dan daar beginnen met testen, dus werkt het tweede spoor zonder spoor n? Dan kan het het de wissels zijn. Dus n wissel eraan: Geen storing? Dan de andere aan. Storing? Dan zit het daar. Op die manier even proberen.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: CS2 en storing op de baan
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 22:23:32 »

Hallo Rob,
Dus jij vermoedt dat het in 1 van de wissels zit ?

Dat is niet wat ik schreef. Pas als zowel het 1e als het 2e spoor gn overbelasting veroorzaakt, maar met wissel(s) ertussen wl, verdenk ik de wissel(s), eerder niet.

Om kortsluiting ergens in je baan op te sporen, zou je in principe steeds iets kunnen veranderen en dan kunnen nagaan of de centrale overbelast raakt of niet. Dat is tijdrovend, en ik ben er ook niet zeker van of heel vaak kortsluiting maken nou zo goed is voor de centrale. Je kunt echter ook op een andere manier naar kortsluiting speuren.

Als eerste koppel je de centrale los van de baan.

Vervolgens kun je met een multimeter de weerstand meten tussen middenleider en rails.  Bij kortsluiting is de weerstand praktisch 0. Aangenomen dat jouw CS 2 in staat is om maximaal 3 A te leveren, is er sprake van overbelasting als dat in de buurt komt van 6 Ω of lager. Als alles goed is, is de weerstand hl hoog. Pak maar eens gewoon een losse rails om het te meten. Volgens mijn multimeter is het groter dan 20 MΩ, dat is zo groot dat hij het niet kan meten. Op n losse wissel met inbouwdecoder geeft mijn multimeter 300 kΩ aan, dat is altijd nog 50.000(!) keer hoger dan het minimum.

Als je geen multimeter hebt, kan het ook anders, bijvoorbeeld met een ledje, een weerstand en een netvoeding (of batterij), zie het onderstaande schema. De benodigde weerstand hangt af van de spanning van de netvoeding (of batterij) en hoe fel je de led wilt laten branden. In de foto's hieronder is de voeding een oude telefoonoplader van 5 V, de weerstand is 330 Ω. Op de foto's is het ene pootje van de led vastgeklemd aan de railverbinding van de middenleider, om het andere pootje is de weerstand gedraaid. Met behulp van een paar klemmetjes zit de '+' van de voeding aan de weerstand en de '-' aan de massa van de rails. Op de onderste foto maak ik met een schroevendraaier expres kortsluiting tussen massa en middenleider. Zoals je kunt zien, brandt de led. Als je iets meer licht wilt, moet je een kleinere weerstand gebruiken dan 330 Ω (maar voor een normale led als deze niet kleiner dan 180 Ω).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 november 2019, 01:02:40 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

RichardvanPerron26

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Perron 26
Re: CS2 en storing op de baan
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 16 november 2019, 10:14:20 »

Goede morgen,
Oef, de 2e test optie met led, weerstand en een batterij lijkt me wel heel
omslachtig. Eerst zal ik je eerste optie eens proberen met de wissels en
die testen. Ik heb alleen een wissel aandrijving zonder decoder. Wat ik
aanvankelijk al schreef dat het met de MS2 wel allemaal werkte. Het is
vreemd dat het met de CS2 fout gaat.
Gelogd

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: CS2 en storing op de baan
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 16 november 2019, 11:43:21 »

Dat je voor de aansluiting van de CS2 geen problemen had, is inderdaad raar. Of niet, maar dan zouden ze er ook niet met de CS2 moeten zijn.
Al of niet dubbelsporig rijden, maakt voor je besturingshardware echt niet uit.
Werkt alles nog steeds wel 'gewoon' met ms2?
Wat verander je in de aansluitingen (bedrading) als je de CS2 erop zet in de plaats van de ms2?
Bij iedere verandering moet je stapsgewijs nagaan wat je doet, weghaalt of toevoegt. Dan moet je tot de oplossing komen.

Groet,

Peter

Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: CS2 en storing op de baan
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 16 november 2019, 16:07:18 »

Dat is niet wat ik schreef. Pas als zowel het 1e als het 2e spoor gn overbelasting veroorzaakt, maar met wissel(s) ertussen wl, verdenk ik de wissel(s), eerder niet.
Of ze zijn gewoon tegengesteld aangesloten: een van de twee verkeerd om. Dan gaat ie er ook uit.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: CS2 en storing op de baan
« Reactie #9 Gepost op: zondag 17 november 2019, 01:38:47 »

Dat is niet wat ik schreef. Pas als zowel het 1e als het 2e spoor gn overbelasting veroorzaakt, maar met wissel(s) ertussen wl, verdenk ik de wissel(s), eerder niet.
Of ze zijn gewoon tegengesteld aangesloten: een van de twee verkeerd om. Dan gaat ie er ook uit.

Inderdaad, dat had ik ook al geopperd:

Of je hebt bij n van de twee sporen de massa en rijstroom omgewisseld, dan gaat het fout zodra je de twee sporen allebei aansluit.

Kortsluiting maken kan op vele manieren. Als je de oorzaak eenmaal hebt gevonden, is het vaak in een handomdraai op te lossen, maar het zoeken kan wel een tijdje duren. Ik heb daar al uren aan besteed. Tot nu toe bleek de belangrijkste oorzaak uiteindelijk een losliggend of losgeraakt draadje van de ringleiding dat per ongeluk ergens tegenaan kwam; een losgeraakt massadraadje onder de rails dat daar de middenleider raakte bijvoorbeeld. En hoewel het me niet vaak overkomt, heb ik ook al een paar keer de massa of rijstroom aangesloten op het verkeerde lipje onder een rail. Weten hoe het moet is blijkbaar geen garantie om het ook altijd goed te doen.

Bij kortsluiting op mijn baan werkt het voor mij het beste om niets aan te nemen. Dat een deel van de baan het tot vlak voor die kortsluiting nog deed, is dus geen bewijs dat dat deel nog steeds in orde is. Ik splits gewoon mijn baan in tween (uit praktische overwegingen zijn die delen overigens lang niet even groot, maar dat maakt niet uit). Dan test ik of n van de delen het nog doet. Zo niet, dan splits ik dat deel opnieuw in tween, enzovoorts, totdat ik de oorzaak heb gevonden. Als het ene deel het nog wel doet, zit de fout waarschijnlijk in het andere. Waarschijnlijk, maar zeker weten doe ik het niet, totdat ik het tweede deel apart heb getest en het inderdaad kortsluiting geeft. En in dat geval splits ik het tweede deel weer in tween, enzovoorts.

Als zowel het eerste als het tweede deel afzonderlijk goed werkt, maar samen niet, heb ik nog een andere methode. Aan het werkende eerste deel sluit ik dan steeds een klein stukje van het tweede deel aan, totdat het een keer fout gaat. De oorzaak moet dan in het laatst aangesloten stukje zitten, dus dat maak ik weer los en in plaats daarvan sluit ik een kleiner stukje aan. Enzovoorts, desnoods totdat ik het heb teruggebracht tot n rail.

Bijna een half jaar geleden was het weer eens zover. Ik was m'n baan flink aan het aanpassen, en tijdens de opbouw testte ik af en toe of het nog goed was. Op een gegeven moment was het mis: de centrale gaf een overbelasting aan. Kortsluiting dus. Ik inspecteerde het laatste stuk dat ik had aangesloten, maar kon geen fout vinden. Dit was voor mij het sein om een aparte schakeling als kortsluitingstester te gaan gebruiken. Sindsdien gaat het zoeken vl sneller want zodra ik iets fout doe, gaat de rode led branden en als ik de fout ophef gaat 'ie net zo snel weer uit. Ik hoef er niet voor naar de centrale om de STOP op te heffen. Sterker nog, ik gebruik de schakeling al tijdens het opbouwen als ik weer eens iets verander. Bij elke rail die ik neerleg en elke aansluiting van massa of rijstroom die ik maak, kan ik meteen zien of alles nog in orde is. Bijkomend voordeel: omdat ik de baan test znder centrale, weet ik ook meteen dat de melding van overbelasting niet wordt veroorzaakt door een storing in de centrale zlf.

Afijn, dat is hoe ik het aanpak. Als jij niets hebt met electronica en een electronische schakeling te lastig vind, begrijp ik heel goed dat je daar helemaal niet aan wilt beginnen. Dan gebruik je maar gewoon de centrale als kortsluitingstester. Of, als je die hebt, een aparte booster; ik heb ergens gelezen dat die beter bestand zijn tegen veelvuldige kortsluiting dan een centrale. En als hij toch kapot gaat, wel dan is een booster veel goedkoper dan een centrale.

Succes met het speurwerk.
« Laatst bewerkt op: zondag 17 november 2019, 02:01:11 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.393 seconden met 22 queries.