Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vreemd (verlichtings probleempje)

Gestart door Jurrien donderdag 14 november 2019, 20:36:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vreemd (verlichtings probleempje)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Vreemd (verlichtings probleempje)
Goedendag.

Ik ben bezig met het ombouwen van een oude BR 216 naar een nieuwe digitale toekomst. De decoder is een Lopi 4V.
Na wat opstart problemen, gebrek aan olie,  rijdt de loc nu zijn rondjes. Alleen doet zich het merkwaardige feit voor, dat wanneer hij met het motor gedeelte voorop over een wissel gaat, die in de "recht door stand" staat, hij na het wissel even hikt. Dat doet hij bij beide wissels, die samen met wat rails een inhaal spoortje vormen.
Hij doet dat niet als de wissels op "afbuigen" staan. En hij doet het ook niet, wanneer het gedeelte met de sleper er onder als eerste over de wissels gaat.
Wat heb ik gedaan:
-ik heb twee nieuwe wissels geplaatst. Probleem bleef
-ik heb de wissels goed schoongemaakt. Probleem bleef
-ik heb de sleper bekeken. licht opgeschuurd. probleem bleef.

Heeft iemand een idee waar ik zou moeten zoeken?

mvg
Jurrien
Re: Vreemd
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vreemd
Sleper niet recht onder draaistel?
Re: Vreemd
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vreemd
Probeer eens een andere sleper ! , ik had laatst ook een zo goed als nw loc met een als nw uitziende sleper, maar sleper was wel koperkleurig  8o, loc horte en stootte en na een andere sleper was alle ellende voorbij.

Mvg Gert
Re: Vreemd
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Vreemd
Nieuwe asb.
Re: Vreemd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vreemd
Citaat van: Jurrien op donderdag 14 november 2019, 20:36:57
(...)met het motor gedeelte voorop over een wissel gaat, die in de "recht door stand" staat, hij na het wissel even hikt.
Hij doet dat niet als de wissels op "afbuigen" staan. En hij doet het ook niet, wanneer het gedeelte met de sleper er onder als eerste over de wissels gaat.
Ik ken de loc niet. Ik ken je baanplan wel: C-rails. Standaard wissels.
Uit te probleemstelling maak ik op dat de sleper niet onder het motor-draaistel hangt, maar onder het andere, lichtere draaistel.
Klopt dat? Het probleem doet zich dus alleen voor als de sleper achteraan zit, en de wissel recht staat?

Duwt de sleper ergens tegen aan bij het glijden over de "Backenschiene" van het afbuigende spoor?
En wat gebeurt er als er aan de koppeling van het lichtere draaistel een wagon hangt?
Re: Vreemd
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vreemd
Jan22,

bij de meeste en zeker bij de BR216 zit de sleper toch altijd onder het NIET aangedreven wielstel  ;)

Mvg Gert
Re: Vreemd
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vreemd
Beste Jurrien,

Laat hem eens op kruipsnelheid over die wissel gaan, mocht hij stoppen meet dan of je "sleper" of een "wielen" probleem hebt.

Groet, Anne W
Re: Vreemd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vreemd
Of een koppeling probleem ... (3e optie)
Re: Vreemd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Vreemd
Dank voor alle reacties en suggesties.
De meeste reacties neigen naar een sleper probleem. Eeen probleem, gerelateerd aan de koppeingen kan ik uitsluiten, omdat ik die er af heb gesloopt, vanwege verbouwplannen met de loc. Bij kruipsnelheid over de wissels, staat hij stil, wanneer het gedeelte waar onder de sleper zit gemonteerd, als laatste over de wissels gaat. Dat stilstaan gebeurt vlak voor de verbindinding met de aanliggende rails.
Ik ga er een nieuwe sleper onder zetten en dan meld ik mij weer.

mvg
Jurrien
Re: Vreemd
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vreemd
Toch klinkt het als een contact probleem.
Ik ga er vanuit dat je verbinding tussen je sleepcontact en het koper lipje op het draaistel vrij is van olie en dergelijke. Anders schoonmaken.
Heb je een extra massa draad (bruin) gelegd tussen schroef motorschild en frame? (Plaats van voormalig relais)

Biedt dit nog geen oplossing, dan locomotief laten kruipen over wissel en als deze tot stilstand is gekomen met een extra massa draad contact met de buffer maken. Rijdt de loc dan weer, dan heb je toch een slechte massaverbinding. Anders is het het sleepcontact.

Mvg. Marcel
Re: Vreemd
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vreemd
Beste Jurrien,

Neem een dun draadje, aan beide kanten vertind, hou één kan op een railstaaf en de andere kant tegen een wiel, gaat hij rijden, dan massa contact probleem, hou het op de middencontacten en op de sleper, sleper contact probleem.

Groet, Anne W
Re: Vreemd (inmiddels opgelost!) En met een andere uitdaging verder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Vreemd (inmiddels opgelost!) En met een andere uitdaging verder
Wederom dank voor de reacties.

Heb na wat gepruts, omdat ik het met losse draadjes toch niet goed voor elkaar kreeg, een extra draadje aan de sleper gesoldeerd. Daarna nog een keer de wielen grondig gereinigd. Hij loopt nu mooi soepeltjes over de wissels in beide richtingen.
Uiteindelijk gaat er wel een nieuwe sleper onder komen, maar daarmee zal ik moeten wachten tot de eerst volgende beurs in Houten. Heb die dingen niet op voorraad.

mvg
Jurrien
Re: Vreemd (opgelost!) Een andere vraag
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Vreemd (opgelost!) Een andere vraag
Hallo,

Onderste foto is de kop van de wel bekende Marklin V160 / BR 216 / BR 218
De onderste foto is het uiteindelijke doel van de verbouw van digitale toekomst van bovenstaande BR 216.

Met name valt op dat het Marklin model de sluitlichten en frontlichten naast elkaar heeft zitten. Terwijl de loc van NIAG duidelijk geen sluitlichten heeft. Tenminste, niet zo zichtbaar.
Ik heb, voor zover ik kon, alle marklin modellen nageplozen, maar nergens een model dat overeenkomt met die van NIAG.
Heb ik er één over het hoofd gezien?

mvg
Jurrien
Re: Vreemd
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vreemd
Dat draadje tussen sleper en sleperschoen is 1 van de beste tips ooit hier geplaatst door Johan Blausee Mitholz. :thumbup:
Re: Vreemd (opgelost en verder met andere vraag)
De loc van NIAG is rond 2000 aangepast lampen zijn mogelijk verplaatst ivm rangeer hekwerk.
Hier wat informatie.
Re: Vreemd (opgelost en verder met andere vraag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Vreemd (opgelost en verder met andere vraag)
 Als ik het zo bekijk zijn de lampen inderdaad wat verder uit elkaar gezet. Aardige uitdaging om dat netjes voor elkaar te krijgen. Hetgeen dus betekent dat ik moet gaan schuren en plamuren. Met wat voor spul kan ik het beste de gaatjes waar de lichtgeleiders hebben gezeten, dicht maken?

mvg
Jurrien
Re: Vreemd (opgelost en verder met andere vraag)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vreemd (opgelost en verder met andere vraag)
Ik ken de loc niet, dus ik begin maar weer bij het begin:
"onderstel is van metaal, de behuizing (kap) is van kunststof"?
Zoja wat voor kunststof? Want daarvan hangt af, wat je het best in de gaten propt om die dicht te plamuren.
Re: Vreemd (opgelost en verder met andere vraag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Vreemd (opgelost en verder met andere vraag)
Mijn kennis beperkt zich tot de vaststelling dat de kap van kunststof is. En het is de kap die de bewerking moet ondergaan.

mvg
Jurrien
Re: Vreemd (opgelost en verder met andere vraag)
Autoplamuur, Epoxyhars.

Mvg Gert
Re: Vreemd (opgelost en verder met andere vraag)
Gaatjes achter afplakken en volgieten kunststoflijm.

Mvg Gert
Re: Vreemd (opgelost en verder met andere vraag)
Voor dit soort reparaties gebruik ik Bondic. Zowel lijm als vulmiddel. Erg goed spul.
Re: Vreemd (verlichtings probleempje)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Vreemd (verlichtings probleempje)
Inmiddels al weer een eindje verder. De decoder (lopi4) is geplaatst en aangesloten. En dat werkt prima. Loc rijdt keurig zijn rondjes, maar hier en daar denk ik dat het nog beter kan, dus later maar eens met de decoder gaan stoeien.
Waar ik nu mee zit is het volgende.
Vanwege het feit dat er maar twee lichtpunten beneden in de loc zijn (zie foto) heb ik gekozen voor een ledje dat wit en rood licht kan geven.
De pennetjes voor het witte licht zitten op de gele en witte draad van de decoder.
Omdat ik de sluitverlichting apart wilde schakelen, zijn die verbonden met de groene en paarse draad van de decoder.
Wanneer ik nu de frontverlichting inschakel via de Ecos werkt dat prima. Ook bij verandering van rijrichting schakelen ze netjes om.
Maar wanneer ik nu F1 of F2 in geef gaat de front verlichting uit en brandt het rode ledje, terwijl ik gewoon wil dat aan de andere kant rood gaat branden.
Ergens heb ik dus iets niet goed gedaan, maar wat?

mvg
Jurrien
Re: Vreemd (verlichtings probleempje)
Citaat van: Jurrien op zondag 01 december 2019, 12:42:54
Maar wanneer ik nu F1 of F2 in geef gaat de front verlichting uit en brandt het rode ledje, terwijl ik gewoon wil dat aan de andere kant rood gaat branden.
Ergens heb ik dus iets niet goed gedaan, maar wat?

Hum... Je zal eens moeten kijken naar het "functiemappen" van de decoder. Dat gaat heel gemakkelijk met de Esu-programmer als je die hebt. Of je kan via de losse ESU-programmer Software de boel instellen en een lijstje met aan te passen CV-waardes laten generen. Anders is het even iemand met een ESU-prgogrammer vragen.

Groet Ronald.
Re: Vreemd (verlichtings probleempje)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Vreemd (verlichtings probleempje)
Ik heb een esu programmer, maar daar moet ik nog mee leren werken.
Ben al blij dat ik geen decoder heb opgeblazen bij het aansluiten van de ledjes. Overigens dankzij Fred (Marklindak).
Maar het zit hem dus niet bijvoorbeekd in de mogelijkhehd dat ik de motordraden (oranje/grijs) moet omwisselen?
mvg
Jurrien
Re: Vreemd (verlichtings probleempje)
Op welke AUX uitgangen heb je de verlichting aangesloten? Bvb AUX0f sein voor,AUX0r sein achter,AUX1 sluitsein voor,AUX2 sluitsein achter.
Dan kan iemand even een voorbeeld maken hoe je het moet programmeren.
Re: Vreemd (verlichtings probleempje)
Citaat van: Jurrien op zondag 01 december 2019, 14:44:16
Ik heb een esu programmer, maar daar moet ik nog mee leren werken.

Dat is niet zo heel moeilijk. ESU-programmer aansluiten op het teststukje. Dan op de computer. Software opstarten en de programmer laten detecteren. Dan ziet hij ook de lok. Dan is het gewoon kijken wat je allemaal wil. De menu's zijn niet zo heel moeilijk.

Citaat van: Jurrien op zondag 01 december 2019, 14:44:16
Maar het zit hem dus niet bijvoorbeekd in de mogelijkhehd dat ik de motordraden (oranje/grijs) moet omwisselen?

Nee, niet echt. Zeker als de lichtwisseling al gewoon werkt.

Groet Ronald.