Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bovenleiding + rijdraad tussen portalen

Gestart door mustang dinsdag 15 oktober 2019, 08:25:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
Beste,

bij deze heb ik een vraag gekregen van een collega van op het werk die alles dagen bezig als hobby met zijn treinen, al zijn onderdelen zijn van marklin,

of ik voor hem geen portalen zou willen maken en zo van die rijdraden.ik hem de vraag gestelt van heb je er nog in overschot maar die heeft niet meer daarmee vroeg hij dat of ik dat zou willen maken.

nu is mijn vraag of iemand die al heeft gemaakt van een plannetje met maten of zo.

ik heb er hier wel een paar op een plannetje maar ik weet niet of het de maten zijn van marklin.





deze zijn wel van fleischman.of is dat het zelfde als marlin

vriendelijk groet

mustang
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
Er zijn normen voor alelrlei aspecten van modelbanen, zo ook voor bovenleiding.

De normen staan op de site van Morop.

Voor bovenleiding zijn de normen NEM 201 en 202 relevant. Voor je je hierin gaat verdiepen, is het misschien handig om eerst even naar NEM 010, 102 en 103 te kijken.
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
Vraag die collega eens of die met C-rail, K-Rail of M-rail rijdt.
K-rail  is lager (afstand tussen waar de rails of ligt en bovenkant spoorstaaf).

C-rail en M-rail zijn wat hoger, ik schat in dat je dan ogn een cm hoger moet zitten met de portalen.

Overigens kan het geen kwaad voor je collega om eens een bovenleiding montage 'lehre' aan te schaffen en die je te geven. Staan exact de maten op hoe hoog de rijdraad moet hangen.

Groeten,
Jelmer
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
De hoogte van de rijdraad in deze tekening is 63mm vanaf bovenkant spoorstaaf.
( zie rechter spoor op de tekening)

Je hebt  de tekeningen die uit de wiki van beneluxspoor komen geplaatst.
Verdere info kun je dan ook daar vinden.

Of nameten hoe de andere portalen uitkomen en de maten aanpassen.
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
De breedte standaard van Marklin C-rails is 77,5 en 64,4 bij R3/R4 R4/R5 en bij gebruik van slanke wissels.
Verder zou ik voor de hoogte één vast maat nemen en afhankelijk van rails hoogte vulplaatjes gebruiken.
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
Het is inderdaad netter om de bron Beneluxspoor.net Zelfbouw van Bovenleiding hoe pakt u dat aan? erbij te zetten. Zoals aangegeven in de voorwaarden van de webzijde:

Citeer
Auteursrecht en Creative Commons Licentie (CCL) - vanaf 3-11-2012

Niets uit deze encyclopedie mag, geheel of gedeeltelijk, op welke wijze dan ook, worden overgenomen, tenzij met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteur. Daarenboven gelden ook de auteursrecht-regels van het Beneluxspoor.net forum.

Hierop is één uitzondering:

Afbeeldingen gepubliceerd onder Creative Commons Licence (CCL) zoals tekeningen en/of fotomateriaal uit Wikipedia, mogen hergebruikt worden, mits onder vermelding van bron en naamsvermelding oorspronkelijke auteur en de toevoeging van het CCL logo. Deze afbeeldingen zijn herkenbaar aan het ronde CCL logo Zie voor meer informatie: Creative Commons Licenties

Groet Ronald.
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
bedank voor julie reactie
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
We zijn terzijde tijd natuurlijk wel benieuwd naar de portalen :D
Zou het ook wel zelf willen maken maar ik heb chronisch tijd te kort ;) en met mij nog wel meer hier denk ik werken kost zoveel vrije tijd zeker als je dat ook nog moet delen met vrouw en kinderen :)
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen
Citaat van: ronaldk op dinsdag 15 oktober 2019, 12:27:37
Het is inderdaad netter om de bron Beneluxspoor.net Zelfbouw van Bovenleiding hoe pakt u dat aan? erbij te zetten.
Het kan dat dit de bron was, maar voor de leek is dat moeilijker te overzien, want neem nou deze webzijde:
https://www.mrmodelrailroad.com/index.php

Gebruikt die de encyclopedie van de buren of niet, dat is dan maar weer de vraag. En zo zijn er nog een paar sites met NS-bovenleiding zelfbouw tekeningen. Welke was het eerst, en welke was dan de bron van de encyclopedie? Ik wil best geloven dat de tekening daar van beneluxspoor.net is, maar er zijn online een aantal tekeningen te vinden die als enige verschil hebben dat de achtergrond ervan geel is in plaats van wit (met een transparant gif-bestand is dat simpel te realiseren).

Als je je in deze materie ingraaft, en ik doe dat zelf ook omdat het belangrijkste verschil tussen Zwitserse H-profielen en NS-bovenleiding bij 1 spoor en bij 3 sporen overspanningen de vorm van de sokkel is waarop een mast staat (mastvoet vierkant of rond).

Er zijn natuurlijk meer verschillen maar die vallen minder direct op.

En kijk ook eens even hier.
Re: Bovenleiding + rijdraad tussen portalen

Voor de betonvoetjes heb ik nog wel een bouwvoorbeeld voor je.  >:-D
De rest van de masten wacht nog steeds om in elkaar gezet te worden.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg1093795#msg1093795