Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Testovaaltje

Gestart door KevinP maandag 11 november 2019, 21:36:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Testovaaltje
KevinP
gast

Testovaaltje
Hi,

Zoals jullie misschien wel gelezen hebben, ben ik sinds deze week weer lid van het forum, nadat ik had besloten om over te stappen van N naar H0. Ook hebben jullie mijn reeds aangeschafte materiaal, misschien al voorbij zien komen. Nu wil ik hiervoor een testovaal maken, waarop al mijn materiaal gestationeerd kan worden.

Waarom een testovaal vragen jullie je misschien af?! Nou dat zit zo.. Ik heb nog op de planning staan om te gaan verhuizen in de loop van volgend jaar, vandaar nog geen vaste baanopbouw.. want ik wil toch al graag met mijn aangeschafte materiaal gaan rijden!

Nu heb ik hiervoor een opzetje gemaakt ( zie bijlage ), echter kom ik op 2 plaatsen niet helemaal lekker uit.. Is er iemand die mij hierin kan assisteren ? :D

Alvast bedankt.

Kevin
Re: Testovaaltje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Testovaaltje
De belangrijkste oorzaak dat je het niet passend hebt gekregen zit 'm in het meegebogen wisselpaar 24671/24672 aan de rechterkant van de baan. De bogen van die wissels hebben een boogstraal R1, ofwel 360 mm, net als de rails 24130. Zodoende passen die wissels uitstekend bij bochten 24130 en ze zijn ook prima te combineren met een buitenbocht 24230, maar met ruimere bochten zoals de 24330 is het veel lastiger, zelfs als je de C-railgeometrie goed kent.

Rechtsvoor heb ik de twee wissels 'omgedraaid' omdat ik vermoed dat je dat anders had bedoeld. Op deze manier leek het me logischer.

Hieronder zie je hoe het zou kunnen. Het middengedeelte heb ik niet getekend, dat kan immers hetzelfde blijven.

Als testbaantje vind ik dit een prima begin. Voor het geval je ondertussen al nadenkt over de toekomst, raad ik aan om vooral geen extra wissels 24671/24672 te kopen en ook geen extra bochten 24130. Wat je al hebt, kun je bij een testbaantje prima gebruiken, maar voor een vaste opstelling zou ik het alleen aanbevelen als je weinig ruimte hebt, anders past er nooit een leuk baantje. Wanneer het past, heeft het verschillende voordelen om ze te vermijden.
Re: Testovaaltje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Testovaaltje
Bij deze ongeveer hetzelfde idee, maar dan zonder wissels 24671/24672 en zonder bochten 24130.

Ik las in een ander topic dat je onlangs startset 29474 hebt gekocht. Je zou de handelaar kunnen vragen of je de rails 24130 alsnog mag omruilen tegen ruimere bochten, tegen bijbetaling van het prijsverschil. Heb ik ook een paar keer gedaan, maar dan direct bij de aankoop. Als hij je graag als klant wilt houden, is hij misschien achteraf ook nog bereid het te doen.
Re: Testovaaltje
KevinP
gast

Re: Testovaaltje
Woww thnx.! Dat ziet er beter uit :)

Is dit wel op dezelfde afmeting als mijn plan? Dus een maximalelengte van 3.20M & breedte van 1.20M? Zoja, zou ik hier een lijstje met de benodigde rails van mogen ontvangen ? Dus het plan zonder R1 etc. 😁

Grtz


Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 12 november 2019, 00:14:02
Bij deze ongeveer hetzelfde idee, maar dan zonder wissels 24671/24672 en zonder bochten 24130.

Ik las in een ander topic dat je onlangs startset 29474 hebt gekocht. Je zou de handelaar kunnen vragen of je de rails 24130 alsnog mag omruilen tegen ruimere bochten, tegen bijbetaling van het prijsverschil. Heb ik ook een paar keer gedaan, maar dan direct bij de aankoop. Als hij je graag als klant wilt houden, is hij misschien achteraf ook nog bereid het te doen.
Re: Testovaaltje
Lid sinds: 2014

offline
Re: Testovaaltje
Ik kunt bvb wel 24130 bochten gebruiken voor een binnen baan maar hou er rekening mee dat de meeste 1/87 rijtuigen en treinstellen daar niet overheen kunnen rijden ze ontsporen dan.
Re: Testovaaltje
KevinP
gast

Re: Testovaaltje
dan kan je ze eigenlijk toch niet gebruiken? 8o
Re: Testovaaltje
Lid sinds: 2017

offline
Re: Testovaaltje
Wil je de sporen in het midden alleen als opstelsporen gebruiken of echt ook zelf kunnen rangeren?
Bij rangeren zit je al snel in de knoop dat je met de trein + wagons op het hoofdspoor komt te staan, maar ik snap ook waarom je het zo hebt opgebouwd zodat je meer lengte hebt. Gelijk heb je dan wel als nadeel dat je hierop niet veel lengte hebt en rangeren lastiger is geworden. Je hoofd shunt wil je lager hebben zodat je wagons van posities kunt wisselen, op de overliggende positie van het eerste opstelspoor zodat je ze allemaal kunt bereiken zonder op een opstelspoor hoeft te komen.
Als het voor een locomotief loods is dan geld het bovenstaande niet. ;)
Re: Testovaaltje
Lid sinds: 2014

offline
Re: Testovaaltje
Citaat van: KevinP op dinsdag 12 november 2019, 16:09:55
dan kan je ze eigenlijk toch niet gebruiken? 8o
Veel ander rail materiaal kan wel door R1 goederentreinen,werktreinen,rangeer loks enz.
Re: Testovaaltje
Lid sinds: 2018

offline
Re: Testovaaltje
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 12 november 2019, 15:47:23
24130 [..] de meeste 1/87 rijtuigen en treinstellen [..] ontsporen

Onzin. Veruit de meeste locs en wagens kunnen die bochten moeiteloos berijden.
Re: Testovaaltje
KevinP
gast

Re: Testovaaltje

Het is ind.gewoon op op te stellen, zodat ik niet steeds items van de baan moet pakken..

Citaat van: MdBruin op dinsdag 12 november 2019, 17:04:37
Wil je de sporen in het midden alleen als opstelsporen gebruiken of echt ook zelf kunnen rangeren?
Bij rangeren zit je al snel in de knoop dat je met de trein + wagons op het hoofdspoor komt te staan, maar ik snap ook waarom je het zo hebt opgebouwd zodat je meer lengte hebt. Gelijk heb je dan wel als nadeel dat je hierop niet veel lengte hebt en rangeren lastiger is geworden. Je hoofd shunt wil je lager hebben zodat je wagons van posities kunt wisselen, op de overliggende positie van het eerste opstelspoor zodat je ze allemaal kunt bereiken zonder op een opstelspoor hoeft te komen.
Als het voor een locomotief loods is dan geld het bovenstaande niet. ;)
Re: Testovaaltje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Testovaaltje
Voor het alternatieve ontwerp zou je een tafel nodig hebben van 335 x 125 cm. De materiaallijst (exclusief de sporen in het midden):
   24188      14   
   24172      22   
   24071      1   
   24064      1   
   24530      6   
   24430      5   
   24330      3   
   24315      6   
   24230      5   
   24224      1   
   24611      4   
   24612      4   
   24771      1   
   24772      2   
   24997      2   

Die 335 terugbrengen naar 320 is heel eenvoudig, daarvoor haal je gewoon uit elk van de vier lange sporen één 24172 weg. Die 125 terugbrengen naar 120 daarentegen is niet zo simpel. Dat komt door de slanke meegebogen wissels in de bocht aan de rechterkant, die zijn nogal groot.

Door een paar van die wissels naar de linkerbocht te verplaatsen, kan het wél, zie hieronder. De materiaallijst:
   24236      1   
   24229      2   
   24188      20   
   24172      8   
   24094      2   
   24064      1   
   24530      2   
   24430      5   
   24330      3   
   24315      7   
   24230      8   
   24224      1   
   24215      1   
   24611      4   
   24612      4   
   24771      1   
   24772      2   
   24997      2   

Edit: foutje in materiaallijst verbeterd
Re: Testovaaltje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Testovaaltje
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 12 november 2019, 18:58:59
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 12 november 2019, 15:47:23
24130 [..] de meeste 1/87 rijtuigen en treinstellen [..] ontsporen

Onzin. Veruit de meeste locs en wagens kunnen die bochten moeiteloos berijden.

Op zich wel, maar...

Korte locs en wagens kunnen moeiteloos door R1 rijden, bij langere ligt het net iets genuanceerder. Märklin heeft maar een paar keer een lange locomotief uitgebracht die niet geschikt is voor R1. Dat zijn dan wel meteen hele mooie modellen en ik zou het spijtig vinden als er nog eens een model uitkomt dat ik heel mooi vind, maar dat niet op mijn baan zou kunnen rijden omdat de bochten te krap zijn. Voor wat betreft wagons heeft Märklin voor zover ik weet nog nooit modellen uitgebracht die geen bochten R1 kunnen nemen. Andere fabrikanten maken iets vaker locs en rijtuigen die niet door R1 komen.

Een tweede punt is dat het niet zo mooi staat als lange locs of rijtuigen door zo'n krappe R1 bocht gaan, ook al kunnen ze het wel. Dat is puur een kwestie van smaak. Daarbij moet ik aantekenen dat ik ruime bochten in de loop der tijd steeds mooier ben gaan vinden. Afgezien van een aantal wissels en nog wat passtukjes zijn alle bochten op mijn baan tegenwoordig minimaal R3.

Het derde is dat krappe bochten problemen kunnen gaan opleveren als je met stijgingen gaat werken. Bij een dalende trein in een krappe bocht gebeurt het wel eens dat de buffers in elkaar haken en dan heb je geheid een ontsporing. Een stijgende trein in een krappe bocht heeft dan weer te maken met extra wrijving, waardoor de loc harder moet werken om boven te komen. Bij weinig trekkracht of met lange treinen lukt dat soms niet en dan moet je het spoor minder steil maken - of ruimere bochten gebruiken.

Re: Testovaaltje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Testovaaltje
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 12 november 2019, 21:46:09
Op zich wel  maar...
1.
2.
3.
4. pendeltreinen
Geduwde treinen (met een stuurstand voor, dus inclusief sandwich treinen) hebben problemen met R1,
zowel stijgend als dalend. Het grootste probleem daarbij is het in elkaar haken van buffers en koppelingen.

Dat is niet bij iedereen zo. Er is een film van Erik Nieuwenhuizen van een achteruit rijdende trein met een V200 loc met korte wagentjes op metalen rails die geen enkele moeite heeft op R1. Ook de TEE (die je als een pendeltrein kunt opvatten) geeft geen problemen (afwijkende koppeling). Maar juist bij de moderne kortkoppeling en wat langere wagons ontstaan vaak problemen die je (als er een NEM-schacht aanwezig is) kunt oplossen door de koppelingen te vervangen door een ander type.
Re: Testovaaltje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Testovaaltje
 @citaat
Nuttige aanvulling. Ergens is het wel logisch, met duwen zitten de koppelingen immers sowieso al dichter op elkaar dan met trekken, maar ik wist het nog niet.