Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?

Gestart door wimpietje zondag 10 november 2019, 19:56:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Hi, ik heb een 2de layout die in een aangrenzende kamer staat van mijn 1ste layout.Beide zijn verbonden, via een gang , met een enkel spoor.
Tot nu heb ik EEN CS3+ en 3 boosters om het geheel te voeden/besturen
Deze CS3+ staat in kamer 1
Wat lijkt jullie het beste qua besturing om in beide kamers te besturen:
- via een iPad (wifilink)
- bijkomend CS3 in kamer 2
- via andere software op laptop ( iTrain of zo)

In ieder geval al bedankt voor het lezen en eventuele tips
Wim
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Citaat van: wimpietje op zondag 10 november 2019, 19:56:36Beide zijn verbonden, via een gang , met een enkel spoor.

Dat betekent dat het één baan is, en op één baan mag maar één centrale. Een extra CS 3 kan, maar dat is dan een hele dure manier om een paar extra controllers te hebben. Als je al een laptop hebt, hoef je helemaal niets extra uit te geven. Met de CS 3 beeldscherm server kun je op de laptop de besturing helemaal overnemen van de CS 3+. Daarvoor moeten de CS 3+ en laptop in het netwerk hangen en moet je op je laptop een VNC-viewer installeren om die CS 3 beeldscherm server te draaien. Hoe dat moet, staat uitgelegd in de handleiding van de CS 3/3+.
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Dag Rob,

dank je voor het antwoord
Ik had al zoiets in gedachten
Grtz
Wim
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Wim,

Ik ben het mer Rob eens en geen tweede CS3.
Ik denk dat ik zou kiezen voor software op een laptop/computer.
Een aantal voordelen zijn voor mij:
- automatisch rijden
- Bezetmelders! Voorkomen botsingen en je kunt maar in een kamer tegelijk zijn zodat je geenzicht hebt wat er in de andere kamer gebeurd.
- Meer treinen tegelijkertijd laten rijden kan dan niet.

Een alternatief zou mogelijk een camera in de ene en een televisie/computer in de andere kamer, maar in het doorzenden van de beelden kan wat vertraging zitten waardoor je toch te laat reageert.
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Je kan ook een cs1 of cs2 aansluiten als extra rijregelaar.
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Hi allemaal, dank voor de tips.
Camera's ga ik zeker zetten en zou de CS3 via wifi met mn laptop verbinden.
Tot nu toe heb ik mn laptop met ethernetkabel verbonden met CS3+, welk toestel raden jullie aan om een wifi connectie te maken?
Grtzzz
Wim
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Mijn laptop heeft geen netwerk kabel nodig, heeft er zelfs geen aansluiting voor, hij heeft wifi standaard ingebouwd. Ik dacht dat dat al een tijdje standaard was. Zo niet, wel, misschien heb je nog wat ruimte in je laptop om er een wifi card in te zetten?
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Even de CS3+ handleiding lezen, daar wordt de TP Link TL-WR802 aangeraden door Märklin.
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 10 november 2019, 20:30:30
Citaat van: wimpietje op zondag 10 november 2019, 19:56:36Beide zijn verbonden, via een gang , met een enkel spoor.

Dat betekent dat het één baan is, en op één baan mag maar één centrale. Een extra CS 3 kan, maar dat is dan een hele dure manier om een paar extra controllers te hebben. Als je al een laptop hebt, hoef je helemaal niets extra uit te geven. Met de CS 3 beeldscherm server kun je op de laptop de besturing helemaal overnemen van de CS 3+. Daarvoor moeten de CS 3+ en laptop in het netwerk hangen en moet je op je laptop een VNC-viewer installeren om die CS 3 beeldscherm server te draaien. Hoe dat moet, staat uitgelegd in de handleiding van de CS 3/3+.
Je zou natuurlijk een booster eruit kunnen gooien en de CS3+ als booster kunnen gebruiken, naast de CS3. Of als je een extra booster wil hebben, dan kan het ook. Zeker als je graag met normale controllers rijdt kan het best lekker zijn. Je hebt wat meer mogelijkheden dan met de apps.
Citaat van: David666 op zondag 10 november 2019, 21:41:52
Je kan ook een cs1 of cs2 aansluiten als extra rijregelaar.
Een CS2 waarmee dat kan is meestal net zo duur als een CS3, zeker als je al een CS3+ hebt staan.
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Waarom zou je een tweede CS3 (of CS2 of CS1) willen kopen? Heb je meer vermogen nodig? Dan gebruik je een of meer boosters?

Wil je meer bedienplekken (gelijkwaardig aan de CS3), dan kun je gebruik maken van een paar opties (vanaf softwareversie 1.4.x)
- Je gebruikt VNC viewer (op een aparte PC of tablet): Alle bedieningsfuncties en instelfuncties beschikbaar.
- Je gebruikt de ingebouwde webserver van de CS3: Meerdere schermen beschikbaar op een praktisch onbeperkt aantal PC's/Tablets/Smartphones

Voor beide varianten moet je een netwerkverbinding opzetten met een router of accespoint. Zoals Laurent ook al aangeeft werkt het met de TP Link TL-WR802 prima. (Deze kun je ook nog met het thuis-netwerk koppelen)
Aan te raden is voor het Accespoint en de CS3 een vast IP-adres te kiezen. Dat maakt ook het aankoppelen van PC-besturingsprogramma's gemakkelijker.

Wil je een eenvoudiger bedienplek, dan kun je via de CAN-verbindingen een MS2 (of evt MS1) verbinden met de CS3. Dat betekent wel meer kabels trekken en meer randapparatuur.

John (VT601)
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 11 november 2019, 00:03:53
Mijn laptop heeft geen netwerk kabel nodig, heeft er zelfs geen aansluiting voor, hij heeft wifi standaard ingebouwd. Ik dacht dat dat al een tijdje standaard was. Zo niet, wel, misschien heb je nog wat ruimte in je laptop om er een wifi card in te zetten?
Ok,heb n Mac en die heeft WiFi , maar de CS3+ moet connectie maken met een WiFi waarmee ook de laptop geconnecteerd is, toch? Daarvoor heb ik zo n apparaatje nodig ( TP link) toch?
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Bedankt voor al de tips, dat deed me plezier
Het wordt dan een extra booster en de CS3+ webserver op de laptop
Zal er foto?s van posten
Tx iedereen en veel rijplezier nog
Grtz
Wim
Re: Bijkomend CS3 of is er een beter alternatief?
Citaat van: wimpietje op maandag 11 november 2019, 11:40:17
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 11 november 2019, 00:03:53
Mijn laptop heeft geen netwerk kabel nodig, heeft er zelfs geen aansluiting voor, hij heeft wifi standaard ingebouwd. Ik dacht dat dat al een tijdje standaard was. Zo niet, wel, misschien heb je nog wat ruimte in je laptop om er een wifi card in te zetten?
Ok,heb n Mac en die heeft WiFi , maar de CS3+ moet connectie maken met een WiFi waarmee ook de laptop geconnecteerd is, toch? Daarvoor heb ik zo n apparaatje nodig ( TP link) toch?
Of je plugt er een netwerkkabel in die naar de router gaat (of andersom - het is maar hoe je het bekijkt :D ).