Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Migratie van Marklin Moterola naar DCC

Gestart door jfve zondag 10 november 2019, 10:13:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Beste allemaal,
Ik zit met een vraag die ongetwijfeld hier al eens in een of andere context gesteld is maar een duidelijk antwoord heb ik nog niet kunnen vinden. (zou aan mij kunnen liggen)  :(
Het gaat om het volgende.
Mijn Marklinbaan 270*130, welke ik momenteel aan het opbouwen ben,  wordt digitaal aangestuurd via de Marklin 6021 in combinatie met RocRail. In mijn locomotieven zitten (oude) Delta decoders.

Om alle 15 wissels te kunnen schakelen moet ik wissels decoders aanschaffen. Heb er al een aantal middels Marklin K83 aangelsoten.
Om betere rijeigenschappen te krijgen wil tzt mijn Delta decoders (MM) vervangen door DCC decoders.
Om gebruik te kunnen maken van DCC decoders zal ik tzt moeten overschakelen naar een multiprotocol centrale.

Mijn idee om een migratiepad in te zetten is het volgende:
Er vanuit gaande dat een multiprotocol central in staat is om oude K83 in combinatie met de later in te bouwen DCC decoders zou dit een plan zijn voor de toekomst.

Waar ben ik nu niet zeker van?
Bestaan er multiprotocol centrales die zowel oude K83 (Moterola) kunnen aansturen in combinatie met DCC rijdend materiaal?
Welke type multiprotocol centrale  / type zou in dit geval voor mij de lading dekken?

Hoop dat ik mijn vraag voldoende helder gesteld heb.
In ieder geval dank voor een reactie / advies.

Jan van Eeden
Noordwijk
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Dit hangt af van het budget. Er zijn een aantal opties waardoor dit mogelijk wordt.

Mobile station 2 (ms2), doet MM(2) en DCC maar standaard geen optie om aangestuurd te worden door Rocrail  (wordt mogelijk door een extra interface (Niet van Märklin), voor s88 zijn er ook opties)
Central Station 2/3, doet alles wat je wilt maar moet maar net in je budget passen
ESU Ecos, zelfde verhaal als de Central Station maar iets voordeliger
Intellibox II, doet wat je vraagt. Heb mezelf niet erg verdiept in deze controller.
z21 start, doet wat je vraagt en terug melders mogelijk via de r-bus
Z21, het grotere broertje van de z21 start. Heeft als extra's zoals een Loconet interface, een programmeer spoor aansluiting. Is tevens ook een stuk duurder.

De z21 is er van Roco en Fleischmann.

Als je naar DCC alleen kijkt dan is de Digikeijs DR5000 een voordelige optie, de maar is dan wel dat je alle wissel decoders moet gaan vervangen voor een DCC decoder.

Ik weet niet of je al zelf boosters gebruikt, Märklin en Uhlenbrock maken gebruik van common ground en de rest van h-brug. Puntje van aandacht.

Ik zal misschien er nog wel een of meerdere opties vergeten zijn ;)
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Jan,

Komende dinsdag houden wij een stamtafel in Voorhout, voor jou vlak om de hoek.

Er is binnen deze stamtafel genoeg kennis aanwezig om je vragen te kunnen beantwoorden. KLIKKEN maar voor nadere informatie
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Hoi Fred, dank voor je reactie, ik ben er!
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
En beste Jan, als de delta loks nog veldspoelen hebben dan moet je die ook vervangen door permanente magneten, verder kijk ook even bij Tams, die hebben tegenwoordig ook een moderne centrale aan te sturen door een "derde" apparaat, voorheen hadden ze een gewone (met draaiknop) multiprotokol centrale, waarvan er bij mij op de club een 3-tal in bedrijf zijn.

Groet, Anne W
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Hoi Jan,

Bij mij werkt de Intellibox Basic prima samen met Rocrail. (We hebben afgelopen weekend ook in Houten de modulebaan van M-Track weer twee dagen laten draaien op de IB-1, en ook dat gaat prima.)

Voor het ombouwen van bestaande Delta loks is het ombouwen van de motor zelf een eerste stap. Daarbij heb je een willekeurige decoder nodig voor gelijkstroom motoren. Ik gebruik nog steeds gewonen Märklindecoders die onder MM2 aangestuurd worden. Dat rijdt i.c.m. met Rocrail/BBT prima.
Persoonlijk kies ik door het grotere aantal MM-decoders in mijn locs nog niet voor een volledige overstap naar DCC, ook omdat Märklin die bij nieuwe loks nog niet standaard aanbiedt.

Voor het aansturen van wissels en seinen gebruik ik ook nog steeds MM-decoders (Märklin en Viessmann). Deze heb ik nog ruim op voorraad, maar bij de aanschaf van nieuwe decoders kies ik wel voor M83/M84(-varianten).

Aansluitend op jouw verhaal.
- Voor een nieuwe centrale: Volg je eigen gevoel. Alle genoemde varianten zijn goed bruikbaar, behoudens de DR5000. (De z21 (kleine z) zou ik overige niet naar overstappen.)
- Blijf voorlopig bij MM-protocol en bouw succesievelijk de loks om. Die kun je dan met de IB (maar oo met met welke andere centrale, behalve de DR5000) ook onder DCC gaan aansturen.
- Koop voor nieuwe sein-/wisseldecoders MM/DCC-compatibele decoders. (De DR4018 kan bij gebruik met MM problemen geven)

Wellicht kom ik ook dinsdag naar Voorhout en neem ik mijn rangeerbaantej onder RR en met de IB-Basic mee.

John (VT601)
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
@citaat, ben het met je eens dat voor het gevraagde de DR5000 niet voldoet. Vandaar ook mijn opmerking DCC alleen. Daarnaast zullen alle treinen direct omgebouwd moeten worden om gebruikt te kunnen worden, dat kan behoorlijk oplopen in de kosten.
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Helaas lukt het mij niet om langs te komen vanavond in Voorhout.
Zou graag weten wanneer de volgende gelegenheid is.
Jan
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
@citaat
In dit topic kan je zien wanneer de volgende stamavond in voorhout is.
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Dankjewel  :)
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Beste John,
Hartelijk dank voor je reactie.
Begrijp ik goed dat wisseldecoders of DCC of Moterola moeten zijn als je deze aan de IB basic koppelt?
Je kan niet dan wel of niet door elkaar gebruiken?
Dankje
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Met hoeveel loks/treinstellen tergelijk wil je gaan rijden?
Als je maar met een paar tergelijk rijdt is DIT misschien ook een optie.
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Citaat van: MdBruin op zondag 10 november 2019, 11:42:14

Als je naar DCC alleen kijkt dan is de Digikeijs DR5000 een voordelige optie, de maar is dan wel dat je alle wissel decoders moet gaan vervangen voor een DCC decoder.

Eigenlijk moe je de DR5000 helemaal niet gebruiken of als advies geven voor de vervanging van een 6021 systeem. Volledig ongeschikt. En direct vergeten.

Als je voor goed en goedkoop wil gaan, neem dan een Tams RedBox. Dan heeft hij alles wat hij nodig heeft en zelfs meer.

Groetjes.
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Beste Jan,

En weer ben ik het met een advies van Sprinter helemaal eens, overigens kun je DCC en Motorola door elkaar gebruiken, mits de centrale dat ook kan, de Tams Redbox kan dat, ik rijd niet met de Tams, maar mijn centrale kan het ook, van de 19 loks staan er een aantal op DCC en een aantal op Motorola, de wissel- en seindecoders staan grotendeels op Motorola, twee seindecoders staan op DCC.

Groet, Anne W
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
CiteerBegrijp ik goed dat wisseldecoders of DCC of Moterola moeten zijn als je deze aan de IB basic koppelt?

Ja, dat is correct. De IB-Basic stuurt maar een type accesoireprotocol. (Mogelijk kan de IB-2 meer, dat wet ik niet)

John
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Citaat van: MdBruin op dinsdag 12 november 2019, 17:20:54
@citaat
In dit topic kan je zien wanneer de volgende stamavond in voorhout is.

De datum van de volgende stamtafelbijeenkomst wordt in dat topic wel genoemd, makkelijker is het om dit board te bekijken:   KLIK.

Hier staan alle 3-Rail stamtafels genoemd en toekomstige bijeenkomsten worden aan beheer doorgegeven waarna dit board wordt bijgewerkt.
Re: Migratie van Marklin Moterola naar DCC
Citaat van: VT601 op woensdag 13 november 2019, 08:33:02
CiteerBegrijp ik goed dat wisseldecoders of DCC of Moterola moeten zijn als je deze aan de IB basic koppelt?

Ja, dat is correct. De IB-Basic stuurt maar een type accesoireprotocol. (Mogelijk kan de IB-2 meer, dat wet ik niet)

John

Als wiki redactie moet je dat gewoon weten. En anders zoek je dat gewoon even op.

Maar bij de IB-Basic en de IB-Com heb je de keus uit of alle wisseladressen Motorola of alle wisseladressen DCC
Lokadressen kun je wel mixen dus Motorola en DCC door elkaar.

Bij de IB650, IBIR, IBII kun je per wisseladres kiezen voor een format b.v. 1 Motorola, 2 DCC, 3 Motorola enz.
Loc formaten zijn Motorola 1 Motorola 2, DCC en Selectrix.


Groetjes.