Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Telex koppeling aan ESU LokSound5

Gestart door MRdirect woensdag 05 augustus 2020, 14:16:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Telex koppeling aan ESU LokSound5
Bij de ombouw van een BR85 (3309) van analoog naar digitaal heb ik een vraag mbt de twee Telex koppelingen.
Bij het testen zie ik dat deze al vanaf ca 7 volt dc goed schakelen en trekken dan minder dan 100 mA.
Heeft iemand ervaring om deze twee Telex koppelingen in serie te schalen en dan met de ESU decoder te bedienen. De decoder geeft ca 16 volt DC dus dat zou zowel qua spanning als stroomsterkte moeten kunnen.
Graag jullie advies.

M.vr.gr. Marco
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
 @citaat 'k Heb bij m'n BR 85 de twee telex koppelingen op AUX2 gezet en dat werkt prima.
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
Heb je ze parallel of in serie geschakeld?
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
 @citaat Parallel.
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
De los leverbare Marklin telex koppelingen in serie inbouwen heb ik eens op advies van ESU in een loc uitgevoerd.

Je stopt de loc en bekrachtigd de koppelingen met AUX1, loc gaat kort achteruit en daarna vooruit.
Instellingen zie hieronder.
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
Het is niet de bedoeling en al helemaal niet als je de "koppelingswals" toepast: de achterste koppeling moet ontlast worden met "achteruit" rijden, de voorste met "vooruit". Zie daar: het gaat mis als je die aan 1 toets/uitgang hangt. ;)

Met een Esu V5 zet je elke koppeling op een eigen AUX uitgang en stel je die netjes in. Functie "time out", spoel spanning, tijd opdrukken, tijd wegrijden en de snelheid waarmee dit plaats moet vinden. Het staat allemaal in de handleiding.
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
@citaat de werking is ook afhankelijk van de ingesteld rijrichting tenminste bij de lopi4 heb dit nog niet getest met een lopi5.
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 06 augustus 2020, 17:26:46
Het is niet de bedoeling en al helemaal niet als je de "koppelingswals" toepast: de achterste koppeling moet ontlast worden met "achteruit" rijden, de voorste met "vooruit". Zie daar: het gaat mis als je die aan 1 toets/uitgang hangt. ;)

Mijn ervaring is dat het goed functioneert. Loc rijdt 1 richting, stopt en dan de ontkoppel functietoets gebruiken. Loc gaat netjes naar achteren en ontlast de koppeling, daarna eindje andere kant op en losgekoppeld.
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
Topicstarter (Marco) heeft 't over de "grofstoffelijke"  (eerste) versie van de Telexkoppelingen en die werden toen ook, beide, bediend met 1 knop.
Beide koppelingen parallel op 1 Aux, zoals eerder door mij aangegeven, werkt goed.

Opmerking: 'k Heb de koppelingen met enig knip- en buigwerk, compatibel gemaakt met de Märklin kortkoppelingen.
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
Citaat van: hmmglaser op donderdag 06 augustus 2020, 22:57:29

de werking is ook afhankelijk van de ingesteld rijrichting tenminste bij de lopi4 heb dit nog niet getest met een lopi5.


Daar doel ik op: een lok kan vooruit rijdend een sleep trekken maar ook duwen. Het is maar net welke koppeling je gebruikt.
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 07 augustus 2020, 07:52:18
Het is maar net welke koppeling je gebruikt.
De oude Telexkoppeling...
Re: Telex koppeling aan ESU LokSound5
 @citaat Ik geloof niet dat ik helemaal begrepen word. Never mind.... :D :D