Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Haperende DHG 700

Gestart door PietMarklin zaterdag 09 november 2019, 16:53:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Haperende DHG 700
Lid sinds: 2010

offline
Haperende DHG 700
Hallo,

Ik heb hier een aller aardigs lok liggen. Een DHG 700 uit de startset 29182. Wil deze graag dienst laten doen op mijn rangeerterrein.
Echter rijdt deze met hotten en stoten over de baan. Eigenlijk net zoals een lok die op smerige rails rijdt of smerige wielen heeft maar deze zijn beide schoon.
Als ik de lok bij zijn achterste op de rails optil draait de motor/wielen gewoon door. Het lijkt alsof er wat mis is met de stroom toe/afvoer.

Ik las op het forum dat er meer forum-leden dit probleem gehad hebben met deze lok en deze bij de dealer hebben kunnen omwisselen. Dat gaat bij mij niet meer lukken aangezien ik hem enkele jaren geleden eens via MP gekocht heb.

Weet iemand wat hier mis zou kunnen zijn en hoe te verhelpen?
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Haperende DHG 700
Dag Pieter,

Ook bij mijn DHG-500 uit een startset met zelfde aandrijving en vrijwel gelijke decoder ondervind ik het zelfde euvel. Ben er na een jaar nog steeds niet uit. Benieuwd ook naar de reacties.....

Groeten,

Bas
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2014

offline
Re: Haperende DHG 700
Het probleem met deze lok is ook meer dat het een hobby model is die eigenlijk alleen maar goed zijn in rondjes rijden.
Het eerste wat je al moet gaan doen is de decoder vervangen voor een ESU of Marklin decoder,verder is mijn ervaring dat het type sleper ook erg van invloed is op rijgedrag heb een aantal modellen van Marklin fluisterslepers voorzien en het rijgedrag werd stukken beter.
En als laatste kun je voor een powerpack gaan kant en klaar te koop bij ESU en Marklin maar met als nadeel dat ze een grote omvang hebben en dus mogelijk niet te plaatsen in dit model dan zul je iets moet maken of laten doen door een ander forum lid.
Conclusie is dat de kosten voor dit soort modellen hoger zijn dan de baten.
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Haperende DHG 700
Klopt helemaal Mark,

die bui zag ik al hangen, LOPI, powerpack, sleper en het liefst er ook nog rode sluitlichten in met led's....

Uiteindelijk toevallig afgelopen woensdag tegen deze DHG-500 van ADE/Hobby-trade aangelopen. Met een hoog detailniveau, zelfs de traptreden zijn filigraan geëtst zodat je erdoorheen kan kijken. Vooral de ramen in het interieur zijn veel mooier uitgevoerd dan het gedateerde en veel goedkopere Marklin-model. Maar goed modelbespreking volgt nog, vandaag net met de post binnen van onze oosterburen en morgen maar eerst eens rijden.

Groeten,

Bas
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Haperende DHG 700
Soms heb ik ook wel eens het idee dat de massaverbinding van de wielen via de asjes naar het lokframe niet optimaal verloopt.
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Haperende DHG 700
Dat is het ook een beetje, het ene moment niets aan de hand, lekker lokkie. Vijf minuten later opeens bovengenoemde euvels....
Re: Haperende DHG 700
Aliebengalie
gast

Re: Haperende DHG 700
Als je vermoed dat het een en ander geen goed contact maakt , kan je dit makkelijk constateren dmv een test draadje.

Slepers hebben nu eenmaal aan de uiteinde bewegende delen , deze maken niet altijd goed contact.

Soms is het daarom noodzakelijk om een dun draadje va de veer (zeg maar bij het montage schroefje) op het zilveren metaal aan de binnenzijde te solderen.
Of nog makkelijk kijken naar een betere sleper.

Assen moeten een goede massa verbinding overbrengen , dus alles moet schoon zijn (ev meer massa punten maken naar decoder maken).

Je zet je loc op je rail , je laat hem zachtjes rijden , je wacht tot hij vanzelf stopt .
Je pakt een draadje die je op een spoorstaaf houd (wel goed contact maken natuurlijk ) en je raakt voorzichtig het andere eind van je draadje het wiel of as aan .
Rijd hij weg , dan heb je een massa probleem , alles goed reinigen , ev meer massa aansluitingen maken.

Blijft hij staan , dan heb je een sleper probleem dan maakt deze vooral in zeg maar de uiteinden in het krulletje geen goed contact.
Voorzichtig beetje platter buigen van het oogje wil wel eens helpen.
Maar het allermooiste is een dun draadje aan de de sleper schoen solderen naar de aansluiting toe. (let wel dat de sleper nog vrij kan bewegen).

Dan zou het echt opgelost moeten zijn.

Mvg: Alex
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Haperende DHG 700
@citaat goede simpele onderzoeksmethode. Maar als het massaprobleem in de overgang asje-chassis zit (bv overdaad olie), dan zal je het moeten testen met een massadraadje tegen het chassis ipv tegen een wiel.
Re: Haperende DHG 700
Aliebengalie
gast

Re: Haperende DHG 700
Top aanvulling.

Op hoe meer massa aansluitingen , hoe liever.

Vaak word inderdaad het gehele metalen chassis overgeslagen kwa massa. 

Mvg: Alex
Re: Haperende DHG 700
Mannen, dank voor de tips.  :thumbup: Ik ga vandaag eens even experimenteren hiermee ...
Meld de uitkomst hier wel weer.
Re: Haperende DHG 700
Oorzaak gevonden :D. Het is inderdaad een massa probleem. Sleper en decoder zijn in orde.
Probleem is dat de massa alleen door de beide achter wielen loopt, plus dat de beide achterwielen beide van een anti-slip band voorzien zijn. Dus dat schiet niet op.
Ik heb toen alle wielen extra schoon gemaakt en licht met schuur papier de oxidatie er af proberen te halen van de 6 wielen maar zonder resultaat.

Wat opvalt is dat er niet een massa draad aanwezig is maar dat de massa verloopt via de schroef en een via gat in de decoder print naar het schassis  (zie rode pijl foto 1) waar vermoedelijk alleen de beide achter wielen contact mee hebben.

Ik heb even een hulp draadje gespannen van die schroef naar de rails om te kijken wat hij dan doet (zie foto 1). Het draadje hou ik tijdens het rijden even beet tegen de zijkant van de rail aan en inderdaad nu rijdt hij prima zonder te schokken. Houd ik de draad tegen de achterwielen aan i.p.v. de rail dan begint hij weer te stoten en te haperen. Druk ik vervolgens de draad tegen de voorste of middelste wielen aan dan rijdt hij weer als een speer.

Dus de massa moet naar 1 van de voorste wielen gebracht worden. Ik heb dit opgelost door een dun zwart draadje te spannen tussen de schroef op de decoder en de middelste wiel. Boven dat wiel zit precies een gaatje in het frame waar het draadje mooi langs kan. Het draadje heb ik aan de andere kant op +/- 3cm gestript en gedraaid en om de as van het wiel gedraaid. (zie foto 2)

Een beter oplossing is om de draad op de een of andere manier aan het assje te bevestigen of solderen maar dan moet de motor en alles eruit ben ik bang.
Mijn oplossing niet de mooiste misschien maar tijdelijk voor mij even werkbaar.  :thumbup:






Re: Haperende DHG 700
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Haperende DHG 700
Citaat van: PietMarklin op zondag 10 november 2019, 13:59:43
Ik heb toen alle wielen extra schoon gemaakt en licht met schuur papier de oxidatie er af proberen te halen van de 6 wielen maar zonder resultaat.
Gebruik nooit schuurpapier, want dan schuur je de beschermende chroomlaag weg en dan kun je wielen weggooien.
Neem een wattenstaafje gedrenkt in de wasbenzine en maak de wielen goed schoon.
Normaal zou de voorste as ook massa moeten maken in een messing asbus.
De middelste as is zwevend en deze wielen maken net geen contact met de rail.
Dus alleen het voorste wielstel maakt massa, dus deze goed schoon houden.
Re: Haperende DHG 700
Kan best Ad, heel licht en zacht met beleid de gekoekte laag er af. En nee niet met een schuurmachine er op...
En hier zijn het juiste de voorste en middelste die goed contact maken met de rail. En schoonmaken heeft hier geen zin.
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperende DHG 700
Citaat van: PietMarklin op zondag 10 november 2019, 13:59:43
Wat opvalt is dat er niet een massa draad aanwezig is maar dat de massa verloopt via de schroef (...) naar het chassis  (...)

Mooie oplossing. Je verhaal doet denken aan massaverhaal bij Brawa Köf II:

Bron: Brawa Köf II - motorschroef maakt contact met geleidend chassis

Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Haperende DHG 700
Als je de onderkant open maakt, zie je dat er verf zit waar de voorste 2 assen
in draaien...
zorg dat je de verf weg krabt en weg is je massa probleem.
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Haperende DHG 700
Dag allen,

ook bij mij opgelost, 1 "Piet"-draadje gespannen, op aanraden van Ad dus vanaf de voorste as en klaar is kees :thumbup: :) hoe simpel kan het zijn....

https://www.youtube.com/watch?v=PZjqUcoyU4U

Groetjes,

Bas
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2014

offline
Re: Haperende DHG 700
je kunt veel aan dit lokje doen maar het zal nooit een goede rangeer lok worden over wissels rijden was bij mij een drama op halve snelheid gaat het prima maar langzamer valt die bijna altijd stil.
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Haperende DHG 700
Hierboven eerder door mij benoemde DHG-500-model van Hobbytrade/ADE heb ik fonkelnieuw kunnen kopen voor ?139,- , was ik in 1 keer klaar :D  vanavond testrondje gereden en alles top, ook langzaam over wissels etc. :thumbup:
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2014

offline
Re: Haperende DHG 700
Dat vraagt natuurlijk om een filmpje ;)
Re: Haperende DHG 700
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Haperende DHG 700
modelbespreking volgt nog, nog even geduld... :)