Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuw baanplan Marklin K

Gestart door Peter Buyk maandag 11 november 2019, 16:24:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan Marklin K
Lid sinds: 2018

offline
Nieuw baanplan Marklin K
Omdat ik toch niet tevreden was met mijn vorige plan, heb ik een nieuw plan gemaakt, heb het afgeleid van het volgende plan

Omdit dit plan gemaakt is voor C rails heb ik het omgezet naar K rails, tevens heb ik de maten vergroot naar 350 cm x 120 cm, heb de hoogtes nog niet ingevoerd in dit voorbeeld, en ik heb aan de achterzijde een klein schaduwstation gemaakt.
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Nieuw baanplan Marklin K
waarom gebruik je bovenaan geen wissels 2262/2263 ipv 2232 ? Heb je veel vloeiender verloop en zelfs langere opstelsporen
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Kun je om de "tafel" heen lopen?
Zo niet, dan voorzie ik bij 120 cm diepte 2 problemen, met als oplossing:
schaduwstation aan voorkant leggen, en in het midden een kruipgat inplannen.
Ik zou 222x rails mijden.
Als je al k-rails meegebogen wissels verlegt, leg dan aan de binnenboog 2x 2251, en aan de buitenboog 2x 2241;
dat geeft een kortere hart-op-hart afstand tussen de sporen.
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Inderdaad alle kronkels eruit halen, want dat ziet er niet uit  :(    Grrr?.
Grote kans op ontsporingen.
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Enne... Los van alle kronkels: Wat is de bedoeling van dit alles?
Je kunt met een paar treinen rondrijden. Maar als dat het doel is, heb je ook geen schaduwstation nodig.
Of wel?
Ik zie nog niet waarin je de voldoening kunt vinden met dit plan.

Groet,


Peter
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Als je de bovenste twee 2262 en 2263 wisselt van links naar rechts en andersom verplaatst, krijg je een veel vloeiender verloop van je spoor.
Nu heb je allemaal S-bochtjes. Kijk maar eens naar andere ontwerpen van schaduwstations op dit forum.
zie het bijgevoegde plaatje als voorbeeld.
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Bij gebruik van 2 x 2241 in de buitenbocht en 2 x 2251 in de binnenbocht, wordt dan de hartafstand tussen de rails in het gedeelte wat ik heb omcirkeld niet te klein?
Re: Nieuw baanplan Marklin K
 @citaat Als je de 2241 wijzigt in 2251 heb je daar geen last van. Andersom zou ook kunnen, dus de 2251 wijzigen in 2241.

Als je de voorbeelden bekijkt voor het gebruik van gebogen wissels zul je zien dat er alleen 2221 gebruikt wordt.

De 2241 is een kleinere bocht dan de 2251.
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan Marklin K
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 12 november 2019, 07:52:36
@citaat Als je de 2241 wijzigt in 2251 heb je daar geen last van. Andersom zou ook kunnen, dus de 2251 wijzigen in 2241.

Het is goed dat je nog even benadrukt dat dit voorbeeld afwijkt van hoe Märklin het heeft bedoeld.

Drie boograils = 3 * 30 °  = 90 ° = 1 haakse hoek 
-meegebogen wissel op basis van een
-2221 (r=360 mm),
-2241 (r=533,9 mm), en
-2251 (r=618,5 mm)

Wat je hier doet, is een kwart sectie van een ovaal-vorm (een eitje) verleggen.
Zo'n boogvorm wordt ook wel een clotoïde (Boogplaat en Bodemstraal) genoemd. Een clotoïde (Wikipedia) zorgt voor minder slijtage aan het materiaal omdat het de uitzwenking van voertuigen beperkt en geleidt. Vooral stoomlocomotieven en koppelingen van lange wagons slijten minder als je overgangsbogen toepast.

Door in de binnenboog een ruimere radius te nemen dan in de buitenboog, verklein je de hart-op-hart afstand tussen de twee sporen.
Die afstand wordt daardoor kleiner dan de k-rail standaards 64.6 mm en 57 mm. De sporen komen dus veel dichter op elkaar te liggen dan gebruikelijk.

Citaat van: Peter Buyk op dinsdag 12 november 2019, 07:38:27
Bij gebruik van 2 x 2241 in de buitenbocht en 2 x 2251 in de binnenbocht, wordt dan de hartafstand tussen de rails in het gedeelte wat ik heb omcirkeld niet te klein?
Niet te klein op rechte stukken, wel te klein op gebogen trajecten met een radius kleiner dan 890 mm bij wagonlengte type C=max 31,3 cm. Ik maakte hier in het verleden gebruik van voor een schaduwstation, met de opstelsporen dicht opeen.
Maar je moet wel de ruimte hebben, want de boog wordt 20 cm langer om de sporen vloeiend zo veel dichter op elkaar te krijgen.
Effectief verlies je in totaal 40 cm opstellengte, omdat je de truc aan de andere kant van het opstelspoor moet spiegelen om weer terug te komen op 1 spoor. Je kunt deze truc dus alleen toepassen als de baanlengte niet het probleem vormt, maar de grondplaat diepte (=breedte) wel een probleem is. Ik paste het toe op een L-vormige baan, waardoor de sporen met een radius van 900mm evenwijdig parallel de bocht om konden bij dezelfde kleine hart-op-hart afstand.

Qua norm-schaal komt het overeen met de (minimale) hart-op-hart afstand op rechte trajecten buiten het stationsgebied.