Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Info en/of hulp gevraagd voor het digitaal opzetten van een nieuwe baan.

Gestart door nl1ede zaterdag 09 november 2019, 12:07:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Info en/of hulp gevraagd voor het digitaal opzetten van een nieuwe baan.
Hallo mede leden, ik heb om te beginnen een leuke baanplan uit een van de marklin boekjes gevonden en wil deze graag na gaan bouwen.
Ik heb deze setjes gekocht 29000, 29263 en 29285 gekocht de rest is nog in de planning.
Daar ik vroeger ooit nog een oude annaloge baan had met M-rails was de keuze nu dus voor C-rail

Nu dus mijn vraag van een leek op digitaal gebied wat heb ik nodig en hoe moet ik deze baan digitaal gaan opzetten? Ik wil het dus eigenlijk van af nieuw alles weer gaan leren en maken.

MVG Erik, Hellendoorn

Re: Info en/of hulp gevraagd voor het digitaal opzetten van een nieuwe baan.
Als eerste welkom hier op het mooie 3 rail forum.

Tja , mooi dat je een baanplan hebt.

Ook mooi dat je gekozen hebt voor C-rail .

Als je tzt een digitale baan via een programma wilt gaan besturen , met alle beveiligingen van dien moet je alle rails gaan knippen (verbinding tussen de linker en rechter rail staaf verwijderen).

Dit kun je later doen , maar dan moet je wel alles weer los halen , je moet namelijk elke rails behalve wissels en kruisingen knippen.

Tja , dan heb je nog een digitale loc nodig als je digitaal wilt gaan rijden.

Dan moet je ook nog een besturing hebben om de loc te kunnen laten rijden.

En ev wissel decoders om je wissels te kunnen bedienen (ook wissel schakelaars onder je wissels schroeven) .

En ev later gebruik makend van een programma of een Ecos - Cs - IBox of wat ev je nog meer aan dat spul kunt hebben.

Mijn advies is , ga eerst is kijken bij anderen , of neem is een kijkje bij bv Hobby In Praktijk te Werkendam , of zoek een club op , ook heb je hier op het forum bij een komsten waar je je licht kunt opsteken.

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt , en tja wat zijn je plannen in de toekomst , ook daar hangt veel van af.

Een baantje is zo gemaakt , vooral als je maar 1 loc hebt en je de wissels met de hand wilt bedienen heb je uiteraard niet zo veel nodig.

Je hebt niet bij je gegevens je plaatsnaam ingevuld , dus kan je nu even niet plaatsen bij wat er bij jou in de buurt zit waar je voldoende info kan binnen slurpen.

Ga aub niet gelijk als een wilde aankopen doen , want echt voor enkele tientjes heb je al een regelaar met voeding waar je locje mooi mee zou moeten kunnen rijden.

Maar er zijn er die gelijk een Ecos willen hebben om die paar tientjes voor een beginner uit te sparen.

Vandaar mijn opmerking laat je eerst door diverse lotgenoten  :D voorlichten........

Wens je veel suc6.
Re: Info en/of hulp gevraagd voor het digitaal opzetten van een nieuwe baan.
Hallo Erik,

Citaat van: nl1ede op zaterdag 09 november 2019, 12:07:08
Nu dus mijn vraag van een leek op digitaal gebied wat heb ik nodig en hoe moet ik deze baan digitaal gaan opzetten? Ik wil het dus eigenlijk van af nieuw alles weer gaan leren en maken.

Goed, je zal een eerste vraag voor jezelf moeten beantwoorden: Wat ik?
1) Wil je gewoon lekker zelf je treintjes bedienen en je wissels handmatig of eletrisch? Dat kan gewoon lekker met digitaal. Geen enkel probleem.
2) Wil je lekker je treintjes zelf bedienen en je wissels op afstand digitaal? Dat is ook geen probleem digitaal.
3) Wil je alles automatisch met of zonder computer? Dat kan ook digitaal! Geen enkel probleem.

Dit is niet een heel groot baantje. 3 maximaal 4 treintjes tegelijk kunnen rijden. Alle drie de opties kunnen gewoon. Alleen de investering is voor een beginner verschillend:

Bij 1: koop een startset met een Mobile Station en je kan deze verder uitbreiden. De centrale is sterk genoeg daarvoor.

Optie 2: Een iets grotere investering omdat je naast je treintje en een digitale centrale (gewoon de Mobile Station 2 of 3) ook je wissels van een decoder moet voorzien. 11 wissels voorzien van een elektrische aandrijving. Een beetje afhankelijk van een keuze van decoder: 11 stuks of 3 stuks met 4 aansluitingen.

Optie 3: De grootste investering: Naast het elektrificeren en digitaliseren van de wissels. Heb je een centrale nodig die kan praten met de computer. Als je bij Märklin blijft: De Central Station 3, meer dan 700 euro investering. Naast een nieuwe centrale heb je nog bezetmelders nodig. Voor dit soort baantjes: iets van 20 - 30 blokken nodig daarvoor heb je dan iets van 3 of 4 bezetmelders nodig à 40 euro het stuk. Dan heb je nog software nodig om je baan echt aan te sturen. Dan praat je over bijvoorbeeld iTrain met een prijs van 180 euro. Daarnaast moet je nog verder je baan aanpassen. Je moet al je (nieuwe) C-rails bewerken / knippen om deze geschikt te maken om als terugmelder te gaan werken. De computersoftware moet namelijk weten waar een trein op de baan staat. En veel tijd hebben om het een en ander uit te zoeken.

Wil je echt opnieuw beginnen: Houd het simpel is mijn advies. Dus begin met optie één en breid langzaam uit naar optie 3 als je dat überhaupt wil.

Groet Ronald.
Re: Info en/of hulp gevraagd voor het digitaal opzetten van een nieuwe baan.
Optie 1 heeft hij al gekocht Ronald ;) de 29000 is het MS2 start pakket. In de andere twee zit een basis digitale trein. Een my start set trein met C rails zover ik uit Google kan krijgen.
De grijze draadloze afstandsbediening heeft een keuze schakelaar waar een adres op word ingesteld.
Op zich echt niet verkeerd om mee te starten en uit de handleiding van een andere set begrijp ik dat je de decoder kunt programmeren met de Mobile station of Central Station. Als programmeren lukt dan moet rijden ook te doen zijn.

Zie de bijlage voor het ingestelde adres of kijk in deze handleiding, staat gelijk in hoe je het adres kunt aanpassen.
Ik gok dat deze sets gebruik maken van het Motorola protocol (MM), als de software van de MS2 nieuw genoeg is dan is er een kans dat de MS2 de locomotief zelf herkend. Als dat gebeurt dan vraagt de MS2 of deze de gegevens moet downloaden. Daarmee hoef je dan zelf de locomotief niet in de MS2 te programmeren en kan je gelijk rijden. Als je vragen hebt stel ze gerust.
Re: Info en/of hulp gevraagd voor het digitaal opzetten van een nieuwe baan.
De IR-besturingen uit de sets 29263 en 29285 en de besturing met Mobile Station 2 uit set 29000 zijn niet te combineren, je kunt er maar één tegelijk gebruiken op een en dezelfde baan. Omdat de MS 2 veel meer mogelijkheden biedt dan de IR-besturing, is het logisch om die laatsten aan de kant te leggen. Voor alle duidelijkheid: dat geldt voor de afstandsbediening én aansluitrail én voeding uit de sets 29263 en 29285.

Mijn eerste startset (29184) had ook een IR-besturing. Kort daarna wilde ik al meer en een paar weken later reed ik met een MS 2. Sindsdien is m'n IR-besturing werkeloos. Alleen de batterijen van de afstandsbediening heb ik nog voor wat anders kunnen gebruiken. Dat wist ik al voordat ik m'n eerste set kocht en dat vond ik helemaal niet erg: zelfs als je de IR-besturing niet meerekent biedt zo'n startset waar voor z'n geld.

Met de MS 2 uit set 29000 kun je de treinen uit de andere sets prima besturen.

Met de IR-afstandsbediening kun je sowieso niets meer beginnen. Van de aansluitrail kun je het zwarte doosje afslopen (of alleen de draadjes loshalen), dan kun je hem nog als normale rail gebruiken. Dat slopen zal overigens niet lukken zonder sporen achter te laten. Als je het er later weer op zet, zal het wel weer werken maar het zal er niet meer helemaal origineel uitzien. De voeding uit sets 29263 en 29285 is in de toekomst eventueel nog te gebruiken voor een Link s 88 (60883) of een "universele voedingseenheid" (60822). Dat speelt echter op z'n vroegst een rol bij een baan van behoorlijke omvang.

Edit: Toevoeging: Ik weet het niet zeker, maar vermoed dat er eenvoudige fx-decoders er in de locs van de sets 29263 en 29285 zitten en het zou best eens kunnen dat ze standaard allebei op adres 78 zijn ingesteld. Om de locs onafhankelijk te laten rijden, moet je dan één van de adressen veranderen. Dat kan met de MS 2, zie p. 14 van de handleiding.
Re: Info en/of hulp gevraagd voor het digitaal opzetten van een nieuwe baan.
Goed punt wat je toevoegd Rob, een van beiden aansluiten. 2 digitale centrales op hetzelfde spoor gaat voor problemen zorgen.
Re: Info en/of hulp gevraagd voor het digitaal opzetten van een nieuwe baan.
Ik zie nu pas dat de sets 29263 en 29285 geen IR-controller hadden, maar de voorloper daarvan die nog gewoon met draadjes werkte (en er voor het overige hetzelfde uitziet). Eveneens overbodig nu je inmiddels ook een MS 2 hebt, wat dat betreft maakt het niet uit.