Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Probleempje in koploper?

Gestart door Lobomotion69 zaterdag 09 november 2019, 10:08:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Probleempje in koploper?
Beste mede forummers. Sinds kort ben ik met koploper aan de slag. Tot op heden leek alles goed en glad te verlopen maar nu stuit ik op een probleem waarmee ik geen kant op kan.

Even de situatie schetsen. Ik heb een Intellibox en laptop met koploper, de interface tussen beiden is een USB - RS232 verloop kabel, de communicatie verloopt hierdoor (ogenschijnlijk) probleemloos op 19200 baud. Handmatig kan ik alle wissels, voor zover aangesloten, zetten en alle melders zie ik binnenkomen. Treinen rijden ook probleemloos. Tot zover dus alles goed.

Nu wil ik automatisch rijden met een variabele route. Omdat nog niet alle wissels op decoders zijn aangesloten heb ik de niet bereikbare sporen dus geblokkeerd voor alle treinen. Lijkt mij logisch. De aangesloten wissels zijn 1 t/m 8 en 13 t/m 20 (zie baanplan). Nu komt het probleem. Voor zover ik vast kan stellen wordt wissel 1 (en alleen wissel 1) bij automatisch bedrijf altijd op afbuigend gezet, nooit op rechtdoor. Als test heb ik de aansluitingen van wissel 1 en wissel 2 op de decoder gewisseld (tja >:-D). Het resultaat is dat wissel 1, wat nu dus fysiek wissel 2 is, precies hetzelfde gedrag vertoont. Wanneer ik echter met de muis de wissels aanwijs en omzet gaat het altijd goed.

Tevens heb ik vastgesteld dat wanneer een trein binnenkomt (van blok 9) in blok 2 (station spoor 2) op melder 4 wissel 1 (in afbuigende stand) omgezet wordt. Volgens mij worden wissels pas gezet bij het vertrek van een trein. En wanneer de trein van blok 2 naar blok 5 rijdt wissel 1 altijd (in afbuigende stand) omgezet wordt bij het verlaten van melder 7. Dat vind ik raar want dan is wissel 1 reeds gepasseerd en hoeft helemaal niet omgezet te worden. Bij andere wissels heb ik ook niet geconstateerd dat deze na passeren omgezet worden. Het is dus alleen wissel 1 dat een afwijkend gedrag vertoont bij automatisch bedrijf.

Wie weet raad of heeft een goede suggestie. Zal wel weer een vinkje ergens fout staan of zoiets maar ik heb me rot gezocht en kom er niet uit. Kan het zelfs niet verklaren wat er gebeurt.

Als bijlage voeg ik de backup toe:
https://1drv.ms/u/s!AlOxCR2QFrgRmCQ7sgPTVqiqIyYd?e=A4qTfq
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Probleempje in koploper?
rijwegen goed aangemaakt ?
Re: Probleempje in koploper?
Komt omdat je de wisseladressen dubbelgebruikt voor de kort/lang schakeling en het wissel zelf.

De kort/lang schakeling moet je eigenlijk  niet meer gebruiken, is een over blijfsel uit een oudere versie.

Verder is het handiger als je de vraag plaatst op het Koloperforum.

Groetjes
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleempje in koploper?
Wim,
Hartelijk dank voor je reactie. Deze dubbeladressen heb ik niet aangemaakt, althans niet bewust. Dus nu moet ik gaan zoeken hoe dit er in is geslopen en hoe te verwijderen. Kom er op terug.

Met vriendelijke groet, Henk.
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleempje in koploper?
Hi,

Het probleem is opgelost. Inderdaad dubbele adressen in de kort/lang schakeling, deze allemaal verwijdert en de wissels schakelen nu zoals verwacht/gewenst. Op naar het volgende probleem.  B)

Sprinter: Ben ik helemaal met je eens maar ik heb vijf dagen zitten wachten tot mijn registratie erdoor kwam. Dit probleem wilde ik gewoon snel kwijt. Nu kan ik eindelijk op koploperforum posten.

Groet, Henk.
Re: Probleempje in koploper?
Henk,

Ook dit heb jij zelf opgegeven in Koploper. Koploper verzint dit soort instellingen niet zelf.

Een bezetmelder kan maar één ding tegelijk. Hij kan een blok bezetmelden, of hij kan een event op een extern tableau in werking stellen, maar niet beide.

Als je al een extern tableau gebruikt wat ik betwijfel zal die altijd door een bezetmelder worden bediend die niet in de baan zelf wordt gebruikt.

Verder missen de vinkjes bij keerloc daar waar die echt wel moeten staan.


Groetjes.


Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleempje in koploper?
Klopt helemaal. Toen ik het terug zag wist ik het ook. Had toendertijd een heel andere indruk hiervan. Foute aanname dus.

Voorlopig wil ik niet dat een lok keert, dus staan er ook geen vinkjes. Op één plek mag dit wel en daar staat dan ook een vinkje. Heb zo al problemen genoeg om het geheel te doorgronden, heb geen behoefte aan nog meer, voorlopig althans.

Nu de wissels goed gezet worden kan de trein eindelijk zijn traject afleggen. En dan loop ik al tegen het volgende probleem. Zo nu en dan wordt door koploper een melder gemist of zo. Koploper meldt dan dat de trein foutief stilstaat in een blok terwijl deze gewoon doorrijdt zoals bedoelt. De automatische route volgt hem dan echter niet meer. Moet dit probleem eerst verder doorgronden. Weet nog niet wat er precies fout gaat. Weet wel dat het meteen gebeurt zodra ik een tweede trein start. Maar soms ook wanneer er slechts één trein rijdt.

Groet, Henk.
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Probleempje in koploper?
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 10 november 2019, 15:31:12
Zo nu en dan wordt door koploper een melder gemist of zo. Koploper meldt dan dat de trein foutief stilstaat in een blok terwijl deze gewoon doorrijdt zoals bedoelt. De automatische route volgt hem dan echter niet meer. Moet dit probleem eerst verder doorgronden. Weet nog niet wat er precies fout gaat.

Henk, zit er in dat traject soms ook een wissel waar de trein volgens koploper stil staat maar gewoon doorrijd ?

Ik had dit soms ook met koploper maar dan alleen als de loc af moest slaan naar het schaduwstation in maar rechtdoor rijd omdat de wissel niet doet wat koploper zegt / wil.
Dan rijd de loc door maar niet via het traject wat koploper heeft uitgestippeld.
Daarna heb ik mijn wisselaandrijving doorgesoldeerd en is het probleem bij mij niet meer voorgekomen.

Groet Michel

Groet Michel
Re: Probleempje in koploper?
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 10 november 2019, 15:31:12
Klopt helemaal. Toen ik het terug zag wist ik het ook. Had toendertijd een heel andere indruk hiervan. Foute aanname dus.

Voorlopig wil ik niet dat een lok keert, dus staan er ook geen vinkjes. Op één plek mag dit wel en daar staat dan ook een vinkje. Heb zo al problemen genoeg om het geheel te doorgronden, heb geen behoefte aan nog meer, voorlopig althans.
Nu de wissels goed gezet worden kan de trein eindelijk zijn traject afleggen. En dan loop ik al tegen het volgende probleem. Zo nu en dan wordt door koploper een melder gemist of zo. Koploper meldt dan dat de trein foutief stilstaat in een blok terwijl deze gewoon doorrijdt zoals bedoelt. De automatische route volgt hem dan echter niet meer. Moet dit probleem eerst verder doorgronden. Weet nog niet wat er precies fout gaat. Weet wel dat het meteen gebeurt zodra ik een tweede trein start. Maar soms ook wanneer er slechts één trein rijdt.

Groet, Henk.

Juist Henk, jij wil niet dat een trein keert, maar als jij niet zegt dat koploper wel de rijrichting moet verander om naar een bepaald blok te rijden, dan zal koploper de verkeerde kant uit sturen, en dan heb je het probleem wat je hier boven perfect omschrijft. Koploper weet niet meer waar de trein is, en het verwachte meldpunt wordt niet bereikt, geactiveerd en de tijd waarin koploper verwacht dat hij dat punt bereikt is verstreken, en meld dat de trein stilstaat. Gewoon appeltje eitje. Koploper verwacht dat jij hem de juiste informatie verstrekt, en dat doe je niet door het vinkje bij keren loc niet te plaatsen.

Een trein zal alleen keren als het een trek-duwtrein is of een treinstel, die heb jij nergens benoemd. Je gebruikt alleen getrokkentreinen, en die zal nergens keren. Dus als jij deze problemen wil voorkomen, je toch eerst maar eens in de werking van koploper verdiepen, of doen wat we al jaren schrijven aangaande het oh zo beruchte vinkje bij keren loc.

Groetjes.
Re: Probleempje in koploper?
Henk,

Hier een simpel voorbeeld waarom het vinkje bij Keerloc zo belangrijk is en gezet moet worden waar nodig.

We nemen blok 11.
Dat is het blok waaruit je vertrek. (van)
Je bent ergens vandaan gekomen dat is (uit) zijn de tabbladen aan de onderzijde.
Je gaat ergens naartoe (naar) dat zijn de blokken die je aanvinkt. met daarachter het vinkje voor keerloc

In het voorbeeld kom je uit blok 13 en je wil naar blok 15. En dat ligt in de andere rijrichting dan waar uit je bent gekomen. Alleen blok 23 en blok 24 liggen in dezelfde rijrichting als dat je in blok 11 bent aangekomen.

Je moet dus als je naar blok 15 wil het vinkje bij keerloc zetten. Op deze manier moet je dus iedere keer je afvragen. Kan ik het blok wat ik aanvink bereiken in de zelfde rijrichting of moet ik terug? Als je terug moet het vinkje plaatsen bij keerloc.
Het is dus niet zo dat jij niet wil dat hij keert hij moet keren. Anders het vinkje bij naar 15 niet plaatsen. Dan zeg jij dat hij niet naar 15 mag en hoeft hij ook niet te keren.

Heb er angst van bang van dat ik dit verhaal nu al een paar duizend keer heb verteld en opgeschreven.

Groetjes.



Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleempje in koploper?
Nadenken over wat er gedaan moet worden door het programma is de allergrootste bezigheid binnen modelspoorautomatisering, vlak daarna komt het analyseren van waarom de trein niet deed wat jij denkt dat hij had moeten doen, beide zaken zijn ingewikkeld maar de enige manier om het te leren, iets wat geldt voor alle programma's.

Groet, Anne W
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Probleempje in koploper?
Citaat van: Sprinter op zondag 10 november 2019, 16:12:41
Heb er angst van bang van dat ik dit verhaal nu al een paar duizend keer heb verteld en opgeschreven.
Groetjes.

Dat komt Wim dat er toch weer nieuwe koploper gebruikers bijkomen en graag hulp willen als zij ergens tegen aan lopen, daar is een forum als dit toch voor volgens mij.

Groetjes. Jan
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleempje in koploper?
Heren,

Dat is een echte eyeopener van Sprinter. Nu snap ik waar al die vinkjes en blokjes voor dienen.  8o
Heb dus een heleboel vinkjes weggehaald zodat de treinen alleen nog maar vooruit kunnen rijden. Works like a dream.

Ook heb ik de fix voor de help files gevonden en geïnstalleerd. Hopelijk scheelt dat ook weer in de probleemoplossing voor de toekomst.
Zit ik nu nog met 1 vraagje. In diverse draadjes lees ik iets over simulatie. Dit item kan ik echter nergens in koploper vinden, ook niet in de helpfiles. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Wel vind ik in Instellingen een knop voor testen zonder communicatie. Maar wat ik ook doe bij het opstarten van het testprogramma moet toch de com poort aktief zijn. Dus zonder communicatie kun je niet testen, hoe dan ook.
Re: Probleempje in koploper?
Henk,

Testprogramma werkt alleen met communicatie, je kunt geen melders testen en wissel bedienen of locs laten rijden als je geen verbinding hebt.

Simulatie is iets anders dan testprogramma. En simulatie doe je zonder communicatie. Daar hoef je helemaal geen treinbaan, digitale centrale e.d. voor te bezitten.

Testen doe je door bij Comport het woord testen te selecteren. En dan kun je de baan virtueel laten rijden.
Wat je dan niet weet of je bezetmelder die je hebt opgegeven in de juiste volgorde zijn opgegeven.
In simulatie mode zal dat altijd werken.

Help verkrijg je door in het scherm waar in je werkt op F1 te drukken, krijg je de juiste hulp. Ook kun je een invulvakje kiezen op je scherm krijg je voor dat vakje na drukken op F1 te lezen wat er verwacht wordt en wat het doet.



Groetjes.
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleempje in koploper?
Wim,

Hartelijk dank voor je uitleg. Het werkt nu als een zonnetje.

Met vriendelijke groet, Henk.
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleempje in koploper?
Gisteravond in de simulatie liep alles als een trein! Vandaag in het echie getest en jawel het volgende probleem dient zich alweer aan. Is waarschijnlijk niet in koploper maar toch even voor alle zekerheid checken of iemand hier er iets meer van weet. Wat gebeurt er:

Wanneer met één trein wordt gereden gaat het nog redelijk goed. Zo nu en dan wordt een wissel niet in de juiste stand gezet, dat is dus het probleem. Zodra ik een tweede trein start kun je er donder op zeggen dat bij de eerstvolgende wissel(straat) die gezet moet worden er minstens één wissel niet meedoet. Gevolg, trein volgt niet de juiste route en koploper is hem kwijt. Ten eerste vind ik dit raar omdat de Intellibox alle wissels na elkaar aanstuurt, dus niet gelijktijdig. In eerste instantie had ik een 16VA trafo als voeding voor de wissels. Die heb ik nu geruild voor een 32VA omdat ik zag dat de spanning wel erg naar beneden viel. Dat gebeurt nu niet meer. Toch is dit nog niet de oplossing voor het probleem, dat persisteert.

In koploper heb ik voor de wissels volgende waarden ingevuld in "Instellingen per database":
Bekrachtigingstijd 750 msec.
Minimale tijd tussen omzetten 0 sec. (waarom kan dit niet in msec. ingevuld worden? 1 sec is wel erg lang.)

Wie weet raad?

BTW, vandaag had ik nog een ander probleempje wat ook al eens eerder was opgetreden. Bezetmelders die spontaan gingen melden. In het begin sloopte ik dan het hele stuk rails eruit en bouwde het opnieuw op. Dat hielp een tijdje. Later kwam ik er achter dat de kopse kanten van de railstaven kontakt maakten. Door er dan met een hobbymes tussen te wrikken weken ze weer een beetje en was het probleem ook over. Vandaag hielp helemaal niets meer dus heb het nader bestudeerd. Waarschijnlijk door de hier alom tegenwoordige warmte waren de railstaven zover uitgezet dat deze permanent kontakt maakten. Dus overal even de slijpschijf doorheen en een stukje isolatie ertussen. Probleem verholpen.

Met vriendelijke groet, Henk
Re: Probleempje in koploper?
De minimale tijd tussen het schakelen, is ook helemaal niet van toepassing in jouw setup. Lees de uitleg bij deze instelling.

Verder moet je een vinkje zetten bij 'Zet wissel altijd'

De Schakeltijd verhogen heeft geen nut, je hebt last van het klassiek Märklin wisselaandrijving euvel. De eindafschakeling maakt geen contact.
En als deze geen contact maakt kun je tot het oneindige een puls sturen, maar het wissel zal niet omgaan.

Schakeltijd van 250 ms is prima langer hoeft niet.

Verder heb je in je database (sporenplan) wat je hier hebt geplaatst nog niet overal de wisselstraten aangemaakt, er missen er nog wel een aantal.

Groetjes
Re: Probleempje in koploper?
Als Koploper dan toch pulsen van 250ms stuurt, zou je volgens mij de eindcontacten in de wisselaandrijvingen kunnen overbruggen. Toch?
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleempje in koploper?
Max 250 ms, ik vroeg me dat al af ...

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 12 november 2019, 10:52:25
In koploper heb ik voor de wissels volgende waarden ingevuld in "Instellingen per database":
Bekrachtigingstijd 750 msec.
Ik rij analoog, dus verstand van zaken heb ik niet. Maar is 750 ms niet een beetje veel voor wissels?
Ik herinner me een draadje van Peter van L; daarin stelt hij "Nu doe ik het via een K83 module met de minimale tijd (200ms) vanuit de CS2".
Ik herinner me een ander draadje waarin Cees meldt dat minimaal 70 ms toereikend is om een wissel om te zetten. Ik kan dat draadje zo snel niet terug vinden.

Als je zoekt (Zoeken op "bekrachtigingstijd") dan vind je van alles, niet alleen van wissels: ook 250 ms en 200 ms.

Wat te denken hiervan
CiteerVandaag een uurtje getest met Koploper of de besturing via PC goed werkt... Niet dus!
2 wisselaandrijvingen doorgebrand. :( Had de eindafschakeling er wel tussenuit en bekrachtigingstijd op 200ms staan, maar blijkbaar vond koploper het nodig om er veel langer spanning op te zetten ofzo.
Of deze 150 ms in Koploper

Of deze, 100 ms,
Citaat van: dbotop op woensdag 24 augustus 2011, 12:42:38
Omdat ik, na bijna twee jaar probleemloos gewerkt te hebben met "doorgesoldeerde" 74490 wisselaandrijvingen, plotseling een verbrande spoel in een aandrijving kreeg, werd ik weer aan dit vervelende probleem herinnerd. Ik vroeg mij af of er inmiddels ervaringen zijn met de "verbeterde" versie 74491 die toch al weer enige tijd geleverd wordt. Ook vroeg ik mij af of er gebruikers zijn die met "doorgesoldeerde" aandrijvingen in een digitaal systeem al eens eerder tegen een verbrande spoel zijn aangelopen. De oorzaak is mij duister; de pulstijd staat in Koploper ingesteld op 100 msec en dat meet ik met de scope ook zo ongeveer.

De oorzaak van verbrande spoelen is een keer genoemd door Blausee-Mitholz ....
Re: Probleempje in koploper?
Ik ga maar even Chips en Cola pakken, want de wisselaandrijving SAGA is weer in volle gang.

Groetjes.
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleempje in koploper?
Heren, hartelijk dank voor al uw bijdragen.

Nog even voor de duidelijkheid. In alle aandrijvingen heb ik de eindafschakeling verwijdert voor deze in te bouwen.
Oorspronkelijk stond de bekrachtigingstijd op 200msec. Naar aanleiding van de problemen heb ik deze vandaag in stappen verhoogd van 200 naar 250, 500 en tenslotte 750 msec. Dit gaf geen enkele verbetering. Wanneer ik de wissels met de muis aanklik gaat het altijd goed. Nooit een probleem mee. Ik heb nog niet gecontroleerd of de Intellibox hiervoor een eigen instelling heeft. Meen mij te herinneren van wel.

Wim, inmiddels zijn alle rijwegen en wisselstraten juist (voor zover ik kan nagaan althans) aangemaakt. Zal morgen een bijgewerkte versie van de backup posten.

Wat mij het meest opvalt is dat het probleem verergert wanneer meerdere treinen aktief zijn.

Met vriendelijke groet, Henk
Re: Probleempje in koploper?
Henk,

Wat is de setup van het geheel. Wat gebruik je.
Type wisseldecoders.
Trafo's (vermogen).

Het aantal rijdende treinen, met of zonder geluid eventueel.
Aantal verlichte rijtuigen, en waarmee verlicht (leds of lampjes).

Dus laten we bij de basis beginnen.

Groetjes.
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleempje in koploper?
Ok, verstandig, bij het begin beginnen.

De hele rechterpoot wordt verzorgd door de Intellibox die aan een 64VA trafo hangt. Voor de linkerpoot gebruik ik een Delta kast als booster, deze wordt gevoed door een 32VA trafo.
1 wisseldecoder is een WDD8 van Rosoft, de andere is een Digikeys DR4018 in standaard configuratie. De beide wisseldecoders worden van externe voeding voorzien door (momenteel)  een separate 32VA trafo. Alle trafos 16 Volt AC.

Dacht dat ik zo wel compleet ben.
Momenteel rij ik alleen met losse loks die zijn voorzien van een Delta decoder. Een van deze loks (BR74) heb ik LED frontverlichting in gebouwd. De enige trein met bijwagen is de VT95. Deze heeft een ESU decoder, standaard verlichting op F0 en LED binnenverlichting op F1. De bijwagen hiervan heeft een slepertje voor de eigen standaard verlichting.
Re: Probleempje in koploper?
Henk,

Als de wisseldecoders extern worden gevoed, hebben het aantal rijdende treinen geen enkele invloed op het geheel.

Je hebt 6 treinen in je lijst staan. De Intellibox kan 3A aan rijstroom leveren. Dat zijn ongeveer 5 treinen die je kunt laten rijden. Daar wordt de Intellibox en ook Koploper verder niet warm of koud van. Dat moet zonder problemen werken.
Let echter wel op hoe langer jij de schakeltijd maakt des te warmer wordt je wisselspoel. Die zal dan uitzetten van de warmte en daar door steeds moeilijker omgaan. Als jij de eindafschakelingen hebt overbrugd moet je deze schakeltijd zo kort als mogelijk houden, liever zo rond de 200 ms. Je kunt beginnen met 100 ms. Dat moet werken, als er tenminste al geen schade ontstaan is binnen de wisselaandrijving.
De ultieme oplossing voor dit probleem is goedwerkende aandrijvingen gebruiken. Servo's b.v. Of de MTB wisselaandrijving die kun je met de gewone wisseldecoder bedienen. https://www.digitaalservicefreebit.nl/nl/n-spoor/digitaal/digitale-componenten/wisselaandrijving-mtb/mtb-mp1-wisselmotor-aandrijving-mp1



Groetjes.
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleempje in koploper?
En wissels spanningsvrij "monteren" tussen de aansluitende rails.

Groet, Anne W
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleempje in koploper?
Anne,
Wat bedoel je precies met spanninigsvrij? Mechanische spanning? Mijn C-rails zijn vastgezet met dubbelzijdige foamtape waardoor altijd een kleine bewegingsvrijheid mogelijk blijft. Mijn inziens kunnen daardoor geen mechanische spanningen optreden.
Desalniettemin fijn dat je meedenkt.

Met vriendelijke groet, Henk.
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleempje in koploper?
Beste Henk,

O.k., mechanisch spanningsvrij, dus ook zijdelings en vertikaal.

Groet, Anne W
Re: Probleempje in koploper?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleempje in koploper?
Beetje late reactie helaas. Ben druk bezig geweest met diverse dingen te testen en uitproberen.

Anne, je kunt er zeker van zijn dat mijn rails geheel spanningsvrij (mechanisch dan he) liggen. Zoals al gezegd liggen deze vast met dubbelzijdig foam tape wat een minimale beweging in alle richtingen toelaat. Hierdoor kunnen er geen spanningen optreden. Ook overgangen naar hellingen maak ik vloeiend, dus geen knik. De wissels die problemen geven liggen echter allemaal in het vlakke gedeelte. Dat kan dus niet de oorzaak zijn naar mijn mening.

Het wissel (DKW) met de meeste problemen heb ik eruit gehaald en op de werkbank uitvoerig gecontroleerd en getest. De oorzaak is tweeërlij:
1. Het haken van één van de twee schuifjes die de wisseltongen verzetten. Heb het hele ding uit elkaar gehaald en gepolijst voor een soepele loop. Dat is opgelost.
2. Een van de twee palletjes (heveltje) dat vanuit het centrale punt de rechter (of linker, tis maar hoe je ertegenaan kijkt) schuif bedient. Niet het heveltje wat door de handbediening wordt gezet maar het tegenoverliggende dus. Geweldige Märklin kwaliteit, een uiterst dun heveltje van gewoon PVC met een sleuf erin voor de meenemers. Een randje van 1 bij 1mm zacht PVC moet alle krachten verwerken. Dat moet een keer fout gaan. En dat is dus ook gebeurt. Door het haken kwamen te grote krachten op dit randje en is uitgelubberd. Gevolg teveel speling en geen beweging in de wisseltongen. Heb een nieuw heveltje gemaakt uit een plaatje Pertinax (PCB). Dat is wat steviger en verdraagt meer kracht. Tot nu werkt dat. Nu eerst verder testen en kijken of het houdt. Daarna ga ik deze wissels aansturen met motoren, waarschijnlijk die van Tillig. Spreken mij het meest aan. Hiervoor ga ik het stangetje (ook zo een flut PVC ding), waar de handstelhebel in grijpt, vervangen door langere Pertinax exemplaren die door de bedding naar buiten steken. Hier kan dan de naald van de motoraandrijving in gestoken worden.
Sprinter wees mij nog op de MTB wisselmotoren. Zien er ook wel goed uit maar de MP1 is niet met een impuls spanning aan te sturen. De MP6 wel maar die is stukken duurder en groter.

Tot zover mijn bevindingen betreffende de SAGA. Vind het meer op Peyton Place lijken maar dat is slechts mijn mening en die wil nog weleens afwijken. :-)

Heren (en dames als die er zijn) een ieder bedankt voor zijn bijdrage en meedenken.

Met vriendelijke groet, Henk
Re: Probleempje in koploper?
Henk, de MP1 kun je gewoon met een puls aansturen.

Groetjes.