Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  ombouw sluitlichten 43573 NMBS
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ombouw sluitlichten 43573 NMBS  (gelezen 810 keer)

cvdw

• Nieuwe Gast
ombouw sluitlichten 43573 NMBS
« Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 15:05:06 »

Kan iemand mij helpen om de juiste onderdeelnummers te vinden voor het ombouwen van het stuurstandrijtuig uit set 43573 naar wisselend licht (rood/wit).
Als referentie kan de 43570-3 genomen worden, maar ik vind helaas geen technische tekening om de nodige onderdeelnummers te vinden.
In ieder geval heb ik het omschakelcontact nodig en de print met de rode/witte led's (en misschien nog iets ??)
Dank bij voorbaat voor uw hulp.

hmmglaser

• Stamgast
Re: ombouw sluitlichten 43573 NMBS
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 18:55:48 »

Ik denk dat deze onderdelen niet los te koop zijn dus je moet even zelf creatieve wezen of contact op nemen met John(looneytunes) hier heb je een link naar zijn site misschien dat hij je kan helpen.
Mvg Mark

cvdw

• Nieuwe Gast
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 09 november 2019, 09:55:22 »

Bedankt voor de tip !
De uitbreidingsset Regio Express (78478) is ook zonder wit/rode sluitlichten gemaakt. Ook daar zou een ombouw "mooi" zijn.

ramdani

• Toffe Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 10 november 2019, 13:25:28 »

hallo,

ik heb dezelfde wagon (nmbs) en ik ben van plan daar een functiedecoder met duoleds en binnenverlichting in te bouwen;en ook een bovenste rij stoelen te plaatsen (ook in de andere wagons),
voor de regio-express worden die bovenste rij verkocht;voor de stuurstand wordt het wel wat knutselen;

mvg,
Michel
« Laatst bewerkt op: zondag 10 november 2019, 13:46:16 door ramdani »
Michel - z21start,c-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #4 Gepost op: zondag 10 november 2019, 14:02:22 »

Heeft de huidige print niet toevallig al de benodigde printsporen en soldeer eilandjes aan board die nodig zijn om een frontsein toe te voegen?
Misschien kun je hier wat mee? ==> Klik
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

cvdw

• Nieuwe Gast
« Reactie #5 Gepost op: zondag 10 november 2019, 19:33:27 »

Dank voor de link. Ik heb zelf een mailtje gestuurd naar Marklin service. Nu wachten op hun antwoord.
De printsporen zijn er allicht wel, maar smd solderen is niet meer mijn ding (te klein)  :(
@ramdani: ben benieuwd naar jou resultaten, hou ons op de hoogte.

cvdw

• Nieuwe Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 11 november 2019, 17:20:51 »

Wat aanvullingen:
De printplaat met de rode sluitlichten hebben ook de witte led's aan boord ! Alleen worden ze niet aangestuurd.
De stuurprint uit de 43586 is hiervoor perfect bruikbaar: E600382 (kost wel 25 EUR). Deze is/kan uitgerust worden met een stekker voor de binnenverlichting.
Wat mij nu nog ontbreekt zijn de artikelnummers voor het omschakelcontact onderaan de bogie.
@ramdani: de binneninrichting (boven) E200691 past in de NMBS wagon. Die is wel in het blauw terwijl de NMBS wagon een zwarte (onderste) binneninrichting heeft. Een beetje zwarte verf zal hier wel de oplossing zijn.

bellejt

• Stamgast
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #7 Gepost op: maandag 11 november 2019, 17:58:52 »

is het niet makkelijker een beetje om te bouwen en een FX decoder te gebruiken ? Zal je maar evenveel kosten en veel betrouwbaarder dan een schakelkontakt.
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #8 Gepost op: maandag 11 november 2019, 19:02:37 »

Wat aanvullingen:
De printplaat met de rode sluitlichten hebben ook de witte led's aan boord ! Alleen worden ze niet aangestuurd.
Dan is het simpel, zet er een eenvoudige decoder (bijvoorbeeld de Fx decoder uit de 60760) in waarvan je de F0 gebruikt om de rode en witte leds aan te sturen (rood voorwaarts en wit achterwaarts).
De decoder configureer je dan in multitraktie met de loc die de tractie zal leveren en klaar is kees.
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D
Pagina's: [1]   Omhoog