Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

MS 2 v3.55 geen DCC meer

Gestart door Michelk donderdag 07 november 2019, 22:20:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MS 2 v3.55 geen DCC meer
Lid sinds: 2019

offline
MS 2 v3.55 geen DCC meer
Geacht forum, probleempje opgelopen. Onlangs 2 loc's uitgerust met nieuwe motor kit en mld3 decoders. Reed allemaal prima in DCC mode.

Afgelopen weekend een NS6400 (37641) bemachtigd welke via MM2 aangespoord moet worden. Dit lukte thuis niet dus terug naar de winkelier. Deze is ook een poos met mijn MS2 in de weer geweest en heeft tenslotte een update naar V3.55 uitgevoerd. Toen kon hij de NS 6400 via de Find functie aanmelden en reed de loc. Weer terug thuis reed de loc ook.

Maar, mijn andere twee loc's krijg ik niet meer aangemeld in DCC of MM2. Alleen via MFX krijg ik ze aan het lopen. Vind dat de MS2 ook raar reageert. Als ik handmatig aanmeldt in DCC mode dan kan ik alleen CV1 wijzigen maar verder kom ik niet, time outs. Zijn er misschien voorwaarden voor CV1 in V3.55 of is de MS2 echt de kluts kwijt? Vreemd...

Groet, Michel
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Ook je digitale aansluit box ook geupdate. Dit kan je doen via je ms2.
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Lid sinds: 2019

offline
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Yep, box is ge-update naar V1.41. Zou de decoder willen resetten maar daar kom ik dus niet bij...
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Staan nog wel alle protocollen aan in de MS2?
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Een lok met een mfx dcc en mm2 decoder zal zich aanmelden via mfx en niet dcc.
Dan zal je mfx in de decoder moeten uitzetten en wat ook nog kan is, dat je update ms2 niet helemaal is gelukt. Maar dat schat ik klein in.

Oja je lok marklin 37641 heeft waarschijnlijk nog dipswitches. Dus mm2 en niets programmeerbaar.
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Lid sinds: 2019

offline
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Ja, alle protocollen staan aan.

Inderdaad MLD3 zal zich altijd automatisch via MFX aanmelden. Dit werkt ook en de trein rijdt. Maar ik wil graag via DCC rijden om met CV's te kunnen spelen dus handmatig aanmelden in DCC mode. Dit werkte eerder prachtig maar nu dus niet meer voor twee treinen?
Heb de MS2 ook al eens een factory reset gegeven. Treinen verwijderd en opnieuw aangemeld. Wil niet meer...
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Dan moet je mfx in de decoder uitzetten geen idee hoe of alleen kiezen voor een dcc, mm2 modus van je ms2.
Maar waarom gebruik je een marklin product dat gemaakt is voor mfx als je alleen dcc wilt gebruiken.
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Lid sinds: 2019

offline
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Dat is interessant ja, hoe zet ik MFX uit op de decoder? Dat moet dan toch via CV's en dus in DCC mode of?

Heb de MS2 in DCC only gehad maar de twee MLD's laten zich niet aanroepen door de MS2. Na handmatig via DCC eerstens een adres te geven, 11, in mijn geval kan ik daarna geen CV's meer aanroepen, meteen de timeout? Misschien dan toch een update die niet vlekkeloos is gegaan..?

Alvast dank voor het meedenken!
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Lid sinds: 2019

offline
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Beste David, 'Maar waarom gebruik je een marklin product dat gemaakt is voor mfx als je alleen dcc wilt gebruiken.'

Ik heb de MLD3 in een BR24 en een NS1223 geplaatst. Die treinen verschillen nogal van elkaar wat met de CV's prachtig in te stellen is. CV's instellen kan jammerlijk niet in MFX (en dat wist ik niet toen ik die aangekocht had) met de MS2. Dat kan wel in DCC vandaar de DCC mode. Althans dat is wat ik er van begrepen heb...
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Lid sinds: 2017

offline
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Ik heb een MS2 met 3.55 het lokprotocol op DCC only gezet. Daarna een nieuwe lok gekozen en daarna op herkennen.
De tekst "herkennen MFX lok" verschijnt en hij vind alle loks die een DCC decoder aan boord hebben. Eerder gevonden loks via MFX werken dan niet meer, ook al is het dezelfde decoder.

Bij welke stap gaat het bij jou anders / fout ?
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Lid sinds: 2019

offline
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Alle loks verwijderd en MS2 op DCC only lok protocol gezet. Daarna find loco geselecteerd waarna de lok in MFX modus aangemeld wordt en niet in DCC mode. De MLD3 blijft eerstens via MFX aanmelden. De lok rijdt dan ook prima.
Daarna via 'enter manually' in DCC mode de lok aangemeld. Dan wordt er om een adres gevraagd waar ik dan 11 kies. Als ik daarna middels CV values kijk dan kan ik alleen CV 1 wijzigen. Vervolgens bij CV 2 komt de timeout en de lok rijdt dan niet. Vermoed dat de MS2 software stevig in de war is...
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Wat van instelling wil je allemaal kunnen veranderen dan wat niet onder MFX kan?
Sowieso zijn dit soort decoder te beperkt programmerbaar via CV waarden je kunt dan beter een programmer aanschaffen.
Alleen ESU decoder kun je via CV waarden en de lokprogrammer software volledig programmeren.
Deze mogelijkheid heeft Marklin niet maar wat je via CV waarden aanpast zou ook via MFX moeten kunnen.
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Citaat van: Michelk op donderdag 07 november 2019, 22:54:11
Dat is interessant ja, hoe zet ik MFX uit op de decoder? Dat moet dan toch via CV's en dus in DCC mode of?
Dan moet je CV 50 aanpassen. Welke waarde je moet ingeven weet ik niet. Vraag het even aan Nobody. Hij weet het wel.
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Lid sinds: 2017

offline
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Als je de lok, als enige, op het programmeerspoor hebt, en je gaat naar CV programmeren, kan je bij stap 1 het te wijzigen cv adres ingeven, bevestigen en dan bij stap 2 de waarde van deze CV ingeven, weer bevestigen en dan werkt de decoder met de nieuwe waarde. Zo verander je waardes van de cv's. (per cv de zelfde handelingen uitvoeren) Bij een juiste DCC aanmelding geeft de MS2 de waarde al weer vanuit de decoder bij Stap 2: CV waarde.

Als je met het protocol DCC de lok herkent, en je weet zeker dat alleen het protokol DCC aan staat en hij meld zich toch aan als MFX, dan is er iets mis.
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Hallo,
Programmeer al jaren mijn loks met een MS2.
Als je in DCC werkt; Lok enkele minuten (3 4)stroomloos laten. Dan op een apart (programmeer)spoor zetten.
MS moet op "Stop"staan. MS op alleen DCC protocol zetten en "Stop" uit.
Lok wijzigen en CV`s wijzigen. Een nieuwe decoder staat meestal op adres 3 (CV1). Daarna kun je iedere CV benaderen/wijzigen.
Bij ESU neemt de decoder het adres in MM2 over van DCC.
Schrijf wel de default waarden op voor je iets veranderd.
Succes digibert     
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Lid sinds: 2019

offline
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Dank voor de reacties. Heb e.e.a. geprobeerd zoals je aangeeft Digibert echter geen resultaat. Wat in mijn geval met de MLD3 decoder gebeurt is dat deze zich altijd in MFX aanmeldt als ik de loc op het spoor zet ongeacht welk(e) protocol(len) ik geselecteerd heb in de MS2. Dit gezien MFX het eerste protocol is wat gescand wordt door de MS2.
Je kunt een protocol uitzetten op de decoder middels CV 50 volgens de decoder handleiding echter dat moet dan gedaan worden in DCC mode en daar kan ik niet meer komen?
Dat laatste is me eerder wel gelukt met twee omgebouwde loc's met MLD3. Die heb ik 'manually' aangemeld in DCC en kon toen naar hartenlust CV's aanpassen en heb toen ook de inmeet rit uitgevoerd voor beide loc's, NS1223 en een BR24. In 3.55 kun je meer met CV's doen in MFX mode zoals motortype kiezen wat niet kon in 2.5, daarom ben ik meteen in DCC gedoken.
Gelezen jullie reacties waarvoor dank en hoe mijn MS2 nu presteert ben ik ervan overtuigd dat de software update naar 3.55 niet goed gegaan is.
Re: MS 2 v3.55 geen DCC meer
Als je toch al meerdere mld decoders hebt kun je net zo goed de 60971 gaan gebruiken werkt veel makkelijker kun je op een beurs wel voor een eurotje of 70 scoren.