Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hulp gezocht bij schaduw station

Gestart door Dick donderdag 07 november 2019, 22:03:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gezocht bij schaduw station
Beste allen,

Graag zou ik jullie hulp willen bij het intekenen van een schaduwstation. Het lukt mijzelf om een schaduwstation te tekenen met 3/4 opstelsporen waarbij de treinen altijd 1 richting oprijden, echter zou ik graag een schaduwstation zien met keerlussen, zodat de trein die uit een station rijd na verloop van tijd weer terugkeert. Is dit niet mogelijk dan is het jammer, dan ga ik maar 1 richting rijden.

Ter info, deze baan komt uit een oude Marklin Magazin download.

Bedankt alvast
Dick
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
@citaat
Het .tra-bestand is leeg.

Ik denk dat jij de toleranties in WinTrack ruimer hebt staan dan ik, want in het station sluit het bij mij niet echt goed aan. Misschien heb ik het niet goed ingevoerd, maar omdat je schrijft dat het een oud plan is, denk ik eerder dat dat de verklaring is. In de tijd dat baanplannen nog met sjablonen werden getekend, was een afwijking van 5 mm nog wel overkomelijk. Met een beetje wringen krijg je de rails nog wel vastgeklikt. Zelf hou ik het bij een station als dit liever onder de 2 mm, en dat is ook helemaal niet zo moeilijk met iets andere rechte rails.

Afgezien daarvan heb ik wel een idee hoe een schaduwstation met keerlus mogelijk is. Morgen kan ik wel wat ontwerpen. Voordat ik daar aan begin, heb ik nog wel een vraag: is het de bedoeling om het zichtbare gedeelte van het ontwerp exact zo te houden? Of mogen er eventueel wissels 24671/24672 en bochten 24130/115 vervangen worden door iets ruimere?

Hieronder alvast mijn versie van het station, waarbij de sporen wél overal praktisch naadloos aansluiten. Ik heb er ook meteen maar een paar ontkoppelrails in opgenomen. Als je die niet wilt, passen daar natuurlijk net zo goed een paar rails 24094.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Bedankt alvast voor het aangepaste plan. Ik zal vanavond even kijken naar het .tra bestand.
De bochten/wissels mogen vervangen worden, echter ik word wel beperkt door de ruimte die ik heb.
Kamertje meet 310 bij 180 cm met een naar binnen draaiende deur. Vandaar ook de diepte van 110 cm rechts, daar zit de deur.
Links zit een ingebouwde kast, met deurtjes van 35 cm, dus ik kan ook niet de volle lengte benutten helaas.

Dick
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Bij deze een uitgewerkt ontwerp.

Het vervangen van de meegebogen wissels 24671/672, wat ik graag had gedaan, bleek binnen de gegeven maten lastiger dan ik had gehoopt. Wel zijn de bochten wat ruimer: de vier passtukjes 115 zijn weg en er liggen ook nog maar drie bochten 24130 in de zichtbare baan. Om van de meegebogen wissels en die laatste drie 130's af te komen zonder de maten van de tafel aan te passen, zou het station te ingrijpend gewijzigd moeten worden.

Rechtsvóór heb ik de tafel trouwens al een beetje aangepast. Als de deur voorheen open kon, denk ik dat het op deze manier ook nog wel gaat. Zo niet, laat het dan maar weten.

De klimspiraal dient om voldoende werkruimte boven het schaduwstation te krijgen. Bij ongeveer 3% stijging ligt het schaduwstation ±25 cm onder de bovenbaan. Als je zoiets bouwt, moet je wel zorgen dat je van onderen toegang hebt tot de binnenkant van de klimspiraal en het schaduwstation, anders heb je een groot probleem als er onderin iets fout gaat.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 08 november 2019, 18:28:42
De klimspiraal dient om voldoende werkruimte boven het schaduwstation te krijgen. Bij ongeveer 3% stijging ligt het schaduwstation ±25 cm onder de bovenbaan. Als je zoiets bouwt, moet je wel zorgen dat je van onderen toegang hebt tot de binnenkant van de klimspiraal en het schaduwstation, anders heb je een groot probleem als er onderin iets fout gaat.
Als je met een lattenframe werkt lukt dat wel. Je moet dan niet met platen werken, anders kom je er niet meer bij.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Na lange tijd niets gedaan te hebben wegens (positieve) omstandigheden eindelijk weer de tijd om verder te gaan. Het plan met spiraal op zich prima (bedankt daarvoor) maar technisch voor mij denk ik niet uit te voeren. Vandaar zelf verder gegaan, en tot bijgaand plan gekomen voor het schaduw station. Ben er zelf te vreden mee, het doet wat het moet doen, treinen kunnen keren en parkeren. Als jullie iets zien wat totaal niet klopt, dan lees ik dit graag.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Citaat van: Dick op maandag 01 juni 2020, 22:26:37(...) maar technisch voor mij denk ik niet uit te voeren.

Groot gelijk dat je daar rekening mee houdt. Ik heb zelf heel weinig ervaring met bouwen, maar ik lees helaas nog wel eens dat de bouw stilvalt omdat het te groot of te ingewikkeld wordt. Daarom vind ik het heel verstandig dat je het wat simpeler wilt vanwege jouw eigen technische vaardigheden.

Over het plan zelf heb ik slechts één zorgpunt en dat gaat over de wissels rechtsonder. Een trein die op het voorste opstelspoor van het schaduwstation naar rechts rijdt en even later op de meegebogen wissel de afslag naar de binnenbocht pakt, maakt een slinger, van een R2-bocht (24224) naar tegengesteld R2 (24611) naar alweer tegengesteld R1 (24671). Dat is wat gevoelig voor ontsporingen, vooral die laatste overgang. Zoiets zou ik liever vermijden, zeker op een niet zo gemakkelijk bereikbare plaats. Met een kleine aanpassing hou je praktisch dezelfde rijmogelijkheden, maar dan zonder slingers.

Verder heb ik nog naar het lange diagonale spoor met de bochtjes 206 gekeken. Zoals je dat hebt ontworpen kan het best, maar ik zou dat spoor liever wat korter maken, zonder die korte bochtjes. Tenslotte heb ik de beide passtukjes helemaal rechts weggewerkt door wat ruimere bochten te gebruiken. In mijn alternatief zijn de opstelsporen een fractie langer, waardoor het allemaal perfect aansluit terwijl er nog maar heel weinig passtukjes nodig zijn.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Het ontsporen heeft meer met vreemd rijdend materiaal te maken dan met Marklin materiaal,ik heb uit noodzaak wat tegen gestelde wissels dat is geen probleem voor mijn materiaal wat hoofdzakelijk Marklin is op een paar modellen van Roco Fleischmann en Rivarossi na.
Het is meer een raar gezicht dan dat het tot ontsporingen leidt,daarom word er meestal  gezegd hou de lijn glooiend dat ziet er mooier uit.
Wat wel van belang is dat bij zakkende en stijgende stukken er een goede overgang is want een klein knikje kan tot veel ergernis leiden(spontaan ontkoppelen en ontsporen.
En hou wissels zo veel mogelijk in het zicht want door vervuiling stof of ballast wil er nog wel eens eentje blijven hangen.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Ter ondersteuning van voorgaande:

Onlangs las ik het draadje Ouder type ketelwagen relexkoppeling vervangen door kortkoppeling. Daarin staat de tip van Marklindak om mobadapters te nemen, en er staat bij dat je onderaan op de ebay pagina alle uitleg vindt.
Op die pagina onderaan staat o.a. dat treinen met deze adapter uitstekend rijden door tegenliggende R1 S-bochten.

Waarvan akte!
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Ik heb daar lang geleden al wat besteld nadeel van de 3D geprinte nemschacht is dat ze snel breken of scheuren dus voorzichtig bij het monteren ervan en haal ook voorzichting de wagens van de baan.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Even terug naar het laatste baanplan.
Ik zou de meegebogen wissels rechtsonder in het schaduwstation omwisselen.
Dan kun je vanaf elk spoor naar links én naar rechts uitrijden.

John
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp gezocht bij schaduw station

Voor mij niet technisch uit te voeren, schrijf je.
Is uitbesteding een overweging? Er zijn bedrijven die op bestelling zulke zaken bouwen ....
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Citaat van: Jan22 op dinsdag 02 juni 2020, 22:50:29

Voor mij niet technisch uit te voeren, schrijf je.
Is uitbesteding een overweging? Er zijn bedrijven die op bestelling zulke zaken bouwen ....
Het is een overweging, maar uitkomst is nee. Vind het zelf ook wel leuk om op mijn eigen niveau de tafel te bouwen en te passen en te meten.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 02 juni 2020, 13:23:06
Citaat van: Dick op maandag 01 juni 2020, 22:26:37(...) maar technisch voor mij denk ik niet uit te voeren.

Groot gelijk dat je daar rekening mee houdt. Ik heb zelf heel weinig ervaring met bouwen, maar ik lees helaas nog wel eens dat de bouw stilvalt omdat het te groot of te ingewikkeld wordt. Daarom vind ik het heel verstandig dat je het wat simpeler wilt vanwege jouw eigen technische vaardigheden.

Over het plan zelf heb ik slechts één zorgpunt en dat gaat over de wissels rechtsonder. Een trein die op het voorste opstelspoor van het schaduwstation naar rechts rijdt en even later op de meegebogen wissel de afslag naar de binnenbocht pakt, maakt een slinger, van een R2-bocht (24224) naar tegengesteld R2 (24611) naar alweer tegengesteld R1 (24671). Dat is wat gevoelig voor ontsporingen, vooral die laatste overgang. Zoiets zou ik liever vermijden, zeker op een niet zo gemakkelijk bereikbare plaats. Met een kleine aanpassing hou je praktisch dezelfde rijmogelijkheden, maar dan zonder slingers.

Verder heb ik nog naar het lange diagonale spoor met de bochtjes 206 gekeken. Zoals je dat hebt ontworpen kan het best, maar ik zou dat spoor liever wat korter maken, zonder die korte bochtjes. Tenslotte heb ik de beide passtukjes helemaal rechts weggewerkt door wat ruimere bochten te gebruiken. In mijn alternatief zijn de opstelsporen een fractie langer, waardoor het allemaal perfect aansluit terwijl er nog maar heel weinig passtukjes nodig zijn.
Stiekem toch ook een eigen slinger eraan gegeven om de slinger rechtsonder eruit te krijgen....soms zijn de logische oplossingen simpeler dan je denkt....
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Citaat van: VT601 op dinsdag 02 juni 2020, 19:08:30
Even terug naar het laatste baanplan.
Ik zou de meegebogen wissels rechtsonder in het schaduwstation omwisselen.
Dan kun je vanaf elk spoor naar links én naar rechts uitrijden.

John
Ik heb het geprobeerd en geprobeerd, maar mij lukte het niet om het op een elegante manier voor elkaar te krijgen. Plus ik heb zoals in voorgaand bericht te zien, nog een variatie eraan gegeven, en volgens mij lukt het dan helemaal niet. In ieder geval wel bedankt voor de input!
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Citaat van: Dick op vrijdag 05 juni 2020, 22:25:51
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 02 juni 2020, 13:23:06
Citaat van: Dick op maandag 01 juni 2020, 22:26:37(...) maar technisch voor mij denk ik niet uit te voeren.

Groot gelijk dat je daar rekening mee houdt. Ik heb zelf heel weinig ervaring met bouwen, maar ik lees helaas nog wel eens dat de bouw stilvalt omdat het te groot of te ingewikkeld wordt. Daarom vind ik het heel verstandig dat je het wat simpeler wilt vanwege jouw eigen technische vaardigheden.

Over het plan zelf heb ik slechts één zorgpunt en dat gaat over de wissels rechtsonder. Een trein die op het voorste opstelspoor van het schaduwstation naar rechts rijdt en even later op de meegebogen wissel de afslag naar de binnenbocht pakt, maakt een slinger, van een R2-bocht (24224) naar tegengesteld R2 (24611) naar alweer tegengesteld R1 (24671). Dat is wat gevoelig voor ontsporingen, vooral die laatste overgang. Zoiets zou ik liever vermijden, zeker op een niet zo gemakkelijk bereikbare plaats. Met een kleine aanpassing hou je praktisch dezelfde rijmogelijkheden, maar dan zonder slingers.

Verder heb ik nog naar het lange diagonale spoor met de bochtjes 206 gekeken. Zoals je dat hebt ontworpen kan het best, maar ik zou dat spoor liever wat korter maken, zonder die korte bochtjes. Tenslotte heb ik de beide passtukjes helemaal rechts weggewerkt door wat ruimere bochten te gebruiken. In mijn alternatief zijn de opstelsporen een fractie langer, waardoor het allemaal perfect aansluit terwijl er nog maar heel weinig passtukjes nodig zijn.
Stiekem toch ook een eigen slinger eraan gegeven om de slinger rechtsonder eruit te krijgen....soms zijn de logische oplossingen simpeler dan je denkt....
En toch terug naar de eerder genoemde oplossing, om zodoende voldoende afstand te houden tussen de sporen rechtsonder in het schaduwstation en de 2 stijgende/dalende sporen in het zichtbare gedeelte rechtsonder....
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Citaat van: Jan22 op dinsdag 02 juni 2020, 22:50:29....Voor mij niet technisch uit te voeren, schrijf je.
Is uitbesteding een overweging? Er zijn bedrijven die op bestelling zulke zaken bouwen ....
Ik heb een helix laten komen uit Duitsland en ben uiterst tevreden. In mijn topic is eea te lezen. Hier is dat stukje
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
De eerste contouren worden zichtbaar, zo uitgelegd valt het me niet tegen....kom er helaas wel achter dat ik een hoop oude rails heb, breekt af als ik er naar kijk....
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Ja, met de breekbaarheid van de wat oudere C-rails heeft Märklin niet echt goede zaken gedaan.
Zelf had ik ook een aantal van deze rails.
Ik had ze met super-glue aan elkaar geplakt, omdat het in een vaste opstelling moest komen.
Het leek heel wat totdat ik dit stuk liet vallen.
Super-glue bleef zitten, maar het brak gewoon ernaast af,==>> Trash.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Ik heb gelukkig nog wat reserves, dus ga sowieso alles wat kapot is vervangen. En als ik het red kwa aantallen, dan zoveel mogelijk nieuwe c rail gebruiken ipv de oude. Ga denk wel een eind komen.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Ok, ik dacht dat het aan mij lag... maar blijkbaar breken die oude c-sporen toch wel meer...  :thumbdown:
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Vroeguh heeft Märklin hierover een garantie-claim geaccepteerd, maar dat is nu voorbij.

Zelf heb ik eens een stuk rails in mijn handen samengeknepen, ik had allemaal splinters in mijn handen.
Ik heb er nooit een foto van gemaakt.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
In de 3rail wiki staat een artikel "Afbrekende stukjes kunststof oude batches C-rail", inclusief een hoofdstuk met productiedata van slechte rails. Heel handig voor wie overweegt oude rails te kopen.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Inmiddels alle oude kapotte rails verwijderd uit schaduwstation en de wissels aangesloten. Volgende stap is de bezetmelders maken, aansluiten en invoeren in Koploper. Gaat niet snel, maar de lol is er! Ook nieuwe lok gearriveerd, helaas met wat verlichtingsmankementen. Deze gaat volgende week helaas tijdelijk retour....
Ps. Ik zal een nieuw draadje aanmaken voor vervolg updates in baanbouw.
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Hoi Dick,

Het aansluiten en instellen in koploper is zeker leuk werk, als het eenmaal in beweging komt is het genieten geblazen  :)

Jammer dat je nieuwe loc niet in orde is, om welke loc gaat het.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
Betreft de Piko 52725.  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81139.0

Kijk er naar uit om weer met KL te rijden. In het verleden ook al gedaan, blijft leuk de meerdere facetten van deze hobby, al word ik wel eens moedeloos van alle draadjes die samen moeten komen, eenmaal gedaan ben ik blij als het dan wel goed zit....