Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Hulp gezocht bij schaduw station
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Hulp gezocht bij schaduw station  (gelezen 467 keer)

Dick

• Zeer Toffe Gast
Hulp gezocht bij schaduw station
« Gepost op: donderdag 07 november 2019, 22:03:25 »

Beste allen,

Graag zou ik jullie hulp willen bij het intekenen van een schaduwstation. Het lukt mijzelf om een schaduwstation te tekenen met 3/4 opstelsporen waarbij de treinen altijd 1 richting oprijden, echter zou ik graag een schaduwstation zien met keerlussen, zodat de trein die uit een station rijd na verloop van tijd weer terugkeert. Is dit niet mogelijk dan is het jammer, dan ga ik maar 1 richting rijden.

Ter info, deze baan komt uit een oude Marklin Magazin download.

Bedankt alvast
Dick
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 november 2019, 22:04:56 door Dick »

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Hulp gezocht bij schaduw station
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 07 november 2019, 23:46:36 »

@citaat
Het .tra-bestand is leeg.

Ik denk dat jij de toleranties in WinTrack ruimer hebt staan dan ik, want in het station sluit het bij mij niet echt goed aan. Misschien heb ik het niet goed ingevoerd, maar omdat je schrijft dat het een oud plan is, denk ik eerder dat dat de verklaring is. In de tijd dat baanplannen nog met sjablonen werden getekend, was een afwijking van 5 mm nog wel overkomelijk. Met een beetje wringen krijg je de rails nog wel vastgeklikt. Zelf hou ik het bij een station als dit liever onder de 2 mm, en dat is ook helemaal niet zo moeilijk met iets andere rechte rails.

Afgezien daarvan heb ik wel een idee hoe een schaduwstation met keerlus mogelijk is. Morgen kan ik wel wat ontwerpen. Voordat ik daar aan begin, heb ik nog wel een vraag: is het de bedoeling om het zichtbare gedeelte van het ontwerp exact zo te houden? Of mogen er eventueel wissels 24671/24672 en bochten 24130/115 vervangen worden door iets ruimere?

Hieronder alvast mijn versie van het station, waarbij de sporen wÚl overal praktisch naadloos aansluiten. Ik heb er ook meteen maar een paar ontkoppelrails in opgenomen. Als je die niet wilt, passen daar natuurlijk net zo goed een paar rails 24094.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Dick

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 07:16:48 »

Bedankt alvast voor het aangepaste plan. Ik zal vanavond even kijken naar het .tra bestand.
De bochten/wissels mogen vervangen worden, echter ik word wel beperkt door de ruimte die ik heb.
Kamertje meet 310 bij 180 cm met een naar binnen draaiende deur. Vandaar ook de diepte van 110 cm rechts, daar zit de deur.
Links zit een ingebouwde kast, met deurtjes van 35 cm, dus ik kan ook niet de volle lengte benutten helaas.

Dick

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 18:28:42 »

Bij deze een uitgewerkt ontwerp.

Het vervangen van de meegebogen wissels 24671/672, wat ik graag had gedaan, bleek binnen de gegeven maten lastiger dan ik had gehoopt. Wel zijn de bochten wat ruimer: de vier passtukjes 115 zijn weg en er liggen ook nog maar drie bochten 24130 in de zichtbare baan. Om van de meegebogen wissels en die laatste drie 130's af te komen zonder de maten van de tafel aan te passen, zou het station te ingrijpend gewijzigd moeten worden.

Rechtsvˇˇr heb ik de tafel trouwens al een beetje aangepast. Als de deur voorheen open kon, denk ik dat het op deze manier ook nog wel gaat. Zo niet, laat het dan maar weten.

De klimspiraal dient om voldoende werkruimte boven het schaduwstation te krijgen. Bij ongeveer 3% stijging ligt het schaduwstation ▒25 cm onder de bovenbaan. Als je zoiets bouwt, moet je wel zorgen dat je van onderen toegang hebt tot de binnenkant van de klimspiraal en het schaduwstation, anders heb je een groot probleem als er onderin iets fout gaat.
Groeten, Rob                              Mijn baan

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 19:16:11 »

De klimspiraal dient om voldoende werkruimte boven het schaduwstation te krijgen. Bij ongeveer 3% stijging ligt het schaduwstation ▒25 cm onder de bovenbaan. Als je zoiets bouwt, moet je wel zorgen dat je van onderen toegang hebt tot de binnenkant van de klimspiraal en het schaduwstation, anders heb je een groot probleem als er onderin iets fout gaat.
Als je met een lattenframe werkt lukt dat wel. Je moet dan niet met platen werken, anders kom je er niet meer bij.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal