Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Weer begonnen!

Gestart door Ferdi donderdag 07 november 2019, 14:50:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Weer begonnen!
Beste mensen,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan! Jelle gaat voorlopig niet weg uit mijn treinenhuisje en de meiden staan te popelen zijn plek in te nemen. Vandaar dat ik in mijn studio vast begonnen ben met een klein testbaantje.
Ik wil tzt een baan bouwen met K-rail en het schaduwstation in C-rail. Vandaar dat ik nu een paar rondjes heb gemaakt om eens te experimenteren.
Ik wil eens kijken hoe de treinen zich gedragen in de verschillende bochten. Dan kan ik de komende tijd ook weer wat loks testen, verlichting inbouwen, decoders opblazen, passagiers plaatsen etc. etc. Daarnaast kan ik weer wat spelen met iTrain. Het voorste spoor is een programmeerspoor.
Ik heb een 244x122 plaat gebruikt. Deze verstevigd met metal stud profielen. Ik heb scharnierende poten die omhoog klappen en een deurklink om de zaak vast te zetten.
Ik gebruik een Viessmann 5217 terugmelder en 5211 voor de K-rail wissels.
Het was een hele uitzoekerij. Moest echt er weer inkomen, maar uiteindelijk is alles gelukt: terugmelding en alle wissels werken.
Zie de foto's.
Blij weer terug te zijn!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Weer begonnen!
Hi Ferdi,

Welkom terug, ben wel benieuwd wat je t.z.t. gaat maken.
Handige opklapbare constructie, maar wat is dat (ook opklapbaar?) witte ding met wielen links van je testbaan ?
Aan de CE-sticker te zien iets technisch ?

groet
Harald
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Weer begonnen!
 @citaat
Is een kale Testbaan

groet
Harald
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Weer begonnen!
Dag Harald,
Citaat van: Haradigi op donderdag 07 november 2019, 14:52:55
Welkom terug, ben wel benieuwd wat je t.z.t. gaat maken.

Het blijft een baan rond station Woerden. Wel wat gestructureerder met schaduwstation etc.

Citaat van: Haradigi op donderdag 07 november 2019, 14:52:55
Handige opklapbare constructie, maar wat is dat (ook opklapbaar?) witte ding met wielen links van je testbaan ?
Aan de CE-sticker te zien iets technisch ?

Dat is een Smart Kapp, gebruik ik voor mijn coaching. Daarmee kun je als whiteboard zaken opschrijven die meteen met bluetooth op iemands smartphone of iPad gedeeld kunnen worden. Heel handig voor groepspresentaties.

Vriendelijke groeten, Ferdi
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Weer begonnen!
Citaat van: RobertoetGrunn op donderdag 07 november 2019, 15:38:20
Strijkplank?  :O hoe ga je dat doen als er scenery op komt?

Er komt geen scenery op. Het is een testbaantje om te werken met de loks en rijtuigen (binnenverlichting, geluiden, poppetjes etc.).
Elke keer een project aanpakken, baan opruimen en de plaat weer omhoog zetten.
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Weer begonnen!
Hi Ferdi,

ff gegoogeld.
Handig z'n Smart Kapp, volgens mij bestond die in mijn Coachings tijd niet was handig geweest deed het met een Laptop en Beamer.

groet
Harald
E 186 met Fyra stam.
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
E 186 met Fyra stam.
Beste mensen,

Als eerste binnenverlichting ingebouwd in de Fyra stam (Marklin 42648).
Esu 50709 past precies in de uitsparing boven in de rijtuigen (foto 1).
Sleper op het eerste rijtuig. Elk rijtuig voorzien van massa. Eén draad door de rijtuigen verbonden met enkelpolige koppeling.
Bankjes 1e en 2e klas witte hoofdsteunen gegeven, poppetjes erin en klaar! (foto 2).
Het sluitlicht zit aan de laatste binnenverlichting.
Programmeren:
CV 33 en 34 op 2 voor het permanente sluitlicht.
De binnenverlichting geprogrammeerd zodat de lampjes een paar keer flikkeren voordat ze aanspringen.
CV 39 op 32 voor F5
CV 40 op 64 voor F6
CV 41 op 128 voor F7
CV 63 op 9 voor het aantal keren knipperen van het blinklicht.
CV 116 t/m 120 op 20 om de helderheid iets te dimmen (4) voor de functie blinklicht (16).

Daarnaast de (Marklin 36629) E 186 decoder functie 14 en 15 toegevoegd voor cabineverlichting.
Zie draadje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77288.msg1328335#msg1328335
Nu eens testen op de baan. Buitenste C-rails R3, binnen K-rails R2 en R1.
Filmpje!

https://youtu.be/eHuJ7skvSpc

Vriendelijke groeten,
Ferdi.



Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Weer begonnen!
Hi Ferdi,

Gaat de kap nog wel goed dicht met die draad langs de onder-rand ?
Zelf monteer ik ze vaak onder de vloer.

groet
Harald
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Weer begonnen!
Citaat van: Haradigi op woensdag 04 december 2019, 11:47:35
Gaat de kap nog wel goed dicht met die draad langs de onder-rand ?
Zelf monteer ik ze vaak onder de vloer.

Dag Harald,
Er zit juist daar een gleufje in het interieur waar de draad precies inpast.
Daarom ook geen last met de kap.
Onder de vloer kan ook natuurlijk.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Weer begonnen!
LeonW
gast

Re: Weer begonnen!
mag ik vragen welk materiaal je gebruikt hebt voor de bovenkant van de tafel?
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Weer begonnen!
Beetje late reactie maar welkom terug Ferdi,

Gr Matje en succes met de herstart / opbouw
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Weer begonnen!
Citaat van: LeonW op donderdag 19 december 2019, 20:14:35
mag ik vragen welk materiaal je gebruikt hebt voor de bovenkant van de tafel?
Dag Leon,
Ik heb 12 mm multiplex gebruikt. Deze is verstevigd met metal stad profielen tegen het doorbuigen. Dat materiaal is veel lichter dan een houten frame. Omdat ik de baan opklap, wilde ik zo weinig mogelijk gewicht.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Weer begonnen!
Hallo Ferdi,

Goed idee om Metalstud profielen te gebruiken als versteviging. Echter zie ik bij bestudering van je foto dat je deze met gewone platkopschroeven hebt bevestigd. Goede raad is duur maar deze krijg je gratis. Leg onder de schroef een wagenring. Daarmee vergroot je het oppervlak waarop de krachten worden uitgeoefend bij beweging (ie op en neer laten). Metalstud is maar heel dun en scheurt gemakkelijk uit onder zo een klein schroefkopje. Bij het normale gebruik van deze profielen, in de bouw, wordt het een statische constructie (onbeweegbaar dus) dan heb je dat probleem niet.

Verder veel succes met de bouw en het leren.
Re: Weer begonnen!
Basroc-1961
gast

Re: Weer begonnen!
Eigenlijk zou het metalen u-profiel ook andersom moeten voor een grotere sterkte, maar dan moet er wel gewerkt worden met opvulstukken, waar de schroeven komen.
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Weer begonnen!
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 20 december 2019, 00:52:02
Leg onder de schroef een wagenring. Daarmee vergroot je het oppervlak waarop de krachten worden uitgeoefend bij beweging (ie op en neer laten). Metalstud is maar heel dun en scheurt gemakkelijk uit onder zo een klein schroefkopje.
Hallo Lobomotion69,
Dank voor dit gratis advies. Ik was me daar niet van bewust. Ik heb wel onder de plaat een ring toegevoegd. Bovendien wordt de plaat slechts gebruikt als testbaan en komt er verder geen groot gewicht op. Het is juist om het hijsen en laten zakken met niet teveel gewicht te laten plaatsvinden. Aan de bovenkant zit de multiplex plaat van 12 mm. Ik hoop dat deze het ook houdt.
Zie de foto.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Weer begonnen!
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 20 december 2019, 01:10:07
Eigenlijk zou het metalen u-profiel ook andersom moeten voor een grotere sterkte, maar dan moet er wel gewerkt worden met opvulstukken, waar de schroeven komen.
Hallo Basroc-1961,
Ik heb het bewust zo gedaan, omdat ik daardoor al die opvulstukken kon vermijden. Bovendien is het makkelijk de terugmeid draden er langs te geleiden. Dank voor jouw reactie!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Weer begonnen!
Citaat van: Ferdi op vrijdag 20 december 2019, 22:25:56
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 20 december 2019, 00:52:02
Leg onder de schroef een wagenring. Daarmee vergroot je het oppervlak waarop de krachten worden uitgeoefend bij beweging (ie op en neer laten). Metalstud is maar heel dun en scheurt gemakkelijk uit onder zo een klein schroefkopje.
Hallo Lobomotion69,
Dank voor dit gratis advies. Ik was me daar niet van bewust. Ik heb wel onder de plaat een ring toegevoegd. Bovendien wordt de plaat slechts gebruikt als testbaan en komt er verder geen groot gewicht op. Het is juist om het hijsen en laten zakken met niet teveel gewicht te laten plaatsvinden. Aan de bovenkant zit de multiplex plaat van 12 mm. Ik hoop dat deze het ook houdt.
Zie de foto.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Precies daarvoor! Tijdens het optillen en weer neerlaten van de baan gaat de plaat, met profielen, torderen. Dat valt niet te voorkomen. Dit torderen trekt aan de schroefkoppen en door een (grotere) wagenring hieronder te leggen voorkom je het uitscheuren.
Re: Weer begonnen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Weer begonnen!
Hoi Ferdi,

Het bloed kruipt....................... :)

Ik heb jou oude baan nog in het eggie gezien en even later besloot je die baan af te breken, het treinen virus  raak je dus niet meer kwijt  :P

Ik ben benieuwd wat je nu weer gaat bouwen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Weer begonnen!
Onze Ferdi is "besmet" ... :D
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Weer begonnen!
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 22 december 2019, 03:37:39
Precies daarvoor! Tijdens het optillen en weer neerlaten van de baan gaat de plaat, met profielen, torderen. Dat valt niet te voorkomen. Dit torderen trekt aan de schroefkoppen en door een (grotere) wagenring hieronder te leggen voorkom je het uitscheuren.
Dank! Ga ik doen.
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Weer begonnen!
Citaat van: Degeluidsman op zondag 22 december 2019, 08:01:57
Ik heb jou oude baan nog in het eggie gezien en even later besloot je die baan af te breken, het treinen virus raak je dus niet meer kwijt  :P
Ik ben benieuwd wat je nu weer gaat bouwen.
Dag Peter,
Nee, het treinenvirus is nooit weg geweest. De omstandigheden wel. Ik hoop ooit weer een mooie baan te gaan bouwen!
Dank voor de reactie.
Vr. gr. Ferdi.
Re: Weer begonnen!
Lid sinds: 2014

offline
Re: Weer begonnen!
Ferdi zoals je de profielen geplaatst hebt in eerst instantie is het prima de schroeven trek je echt niet door het metaal heen verder als je de profielen op hun kant zet worden ze niet sterker daar zijn ze gewoon te dun voor.
Ik ben elektricien en werk regelmatig met de wanden ze zijn het sterkste als ze niet kunnen bewegen dus aan 2 kant 6mm is sterker dan 12mm aan een kant.