Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.

Gestart door v200marklin woensdag 06 november 2019, 23:08:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Heren,

ben in 1999 her-begonnen met Digitaal (6021 ;)) op M-rail waar ik zat van had.

Al vrij snel over gegaan naar C-rail vanwege de herrie die M-rail maakt bij 8 locs tegelijk.

Nu heb ik van Dick van de Velde wat stukken K-rial , zowel oude met afgeronde spoorstaaf, als nieuwe met afgeplatte spoorstaaf , zelfde als C-rail dus.

Afgezien van de herrie gaf de M-rail zelden een contact storing, met C-rails word ik er echt wel eens doodziek van. :(

Volgens mijn dealer Johan Voermans kan ik indien ik wil switchen het beste de oude K-rail nemen, net als bij M-rail rij je het vuil van de bovenkant af, en wordt het niet plat gereden zoals op C-rail en platte K-rail.

Bovendien zijn de puko's breder bij K-rail  :thumbup:

Het wordt natuurlijk een megaklus , dus wil me 1st goed orienteren d.m.v. jullie ervaringen en tips te hebben gelezen.

Bij voorbaat dank,

mvg Gert
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Combinatie k en mrails of een combinatie mrails op onzichtbare stukken en crails op zichtbare stukken werkt prima. Dat zelfde geldt ook voor een combinatie k en crails.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Het advies om de oude K-rail uit de 2100 serie te gebruiken, vind ik best opmerkelijk. Op de ronde staven zou het vuil minder goed blijven liggen.... Goh. Zo heb ik het nooit bekeken.
Maar die oude rails oxideert als een malle en dat geleidt niet. Dus ik zou zeggen: alleen K-rail van de 2200 serie met de massieve railstaaf. Ziet ook beter uit.
Wel is de staaf relatief hoog (code 100 denk ik) terwijl C-rail een wat lagere railstaaf heeft. Dat is mooier, maar ik vind de bedding weer niks.
Over de geleiding van C-rail weet ik onvoldoende. Ik heb maar een enkel ovaaltje rond de kerstboom gelegd een keer en dat deed het analoog perfect..

Groet,

Peter
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Wat voor storingen heb je dan last van? Ik bouw op en af met de C rails en heb eigenlijk nooit storingen, laat staan contactproblemen. Nieuwe C rails heeft ook gewoon een ronde bovenkant, als jij platte bovenkant hebt, dan heb je C rais uit de eerste productieruns, die zijn inmiddels ruim 20 jaar oud.

Maak je de bende überhaupt wel eens schoon en zo ja, hoe dan? Hoe wordt er met de treinen gereden? Lekker veel olie erin of beheerst de druppeltjes waar ze moeten? Gebruik je veel locomotieven met rookgenerator? Hoe is je bekabeling?

Ik heb een tijd met vloerbanen een combinatie van M rail en C rail gebruikt... Daar kon ik voor iedere ronde rijden eerst de M rails poetsen omdat dit geen contact gaf. Ook bij collega modelspoorders die dit nog gebruiken zie ik het terug, storingen bij de vleet.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Aardig wat info zo.  :thumbup:

Wist niet dat C-rail ook ronde en platte spoorstaven had  8o, wist alleen dat 1st versies verpulveren ivm weekmakers.

Ik smijt niet met olie, rij nooit met rokende stomers (vind de digitale bovenleiding niet zo fijn :D) , schoonmaken met Lux stofzuiger en Lux slijper en wat vilt wagentjes, en onder iedere stam zitten van die viltjes die je onder wagon/rijtuig kan klikken. Dan hebben we nog de railgum , en soms vinger/wit doekje met wasbenzine.

Ik rij dagelijks met 7 a 8 treinen, maar soms na paar dagen heb ik al weer vieze stukjes railstaaf en de locs met de beruchte 60760 decoder nokken er dan geheid mee.  :| De anti Alzheimer truc heb ik ook in paar van die locs toegepast en dat gaat goed, maar punt blijft dat volgens mij vuil dan beter hecht aan C dan aan K en/of M-rail ?. M-rail is ijzer , C en K een legering !, kan het hier aan liggen ?.

Mvg gert
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Ik heb mijn baan C-rails al in geen 2 jaar schoon gemaakt rijd ongeveer eens in de 2 weken zonder poets machine' s maar rij ook zonder detectie.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Hier ook geen enkele detectie.

Mvg Gert
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Gebruik van voldoen aansluitrails is ook belangrijk. Zelfs bij c rails elke 1 meter 50 1 aansluitpunt.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Gert.

Als je van plan bent om over te stappen , omdat je vind dat je rail vuil en vies word , is dit onbegonnen werk.

Als je rail vuil word , zou dit bij jou voor alle type rail het zelfde zijn.

Ongeacht M-C of K rail.

Op de club hadden ze het allemaal , en echt bij allemaal poetsen en schoonhouden , ongeacht wat voor type rail.

Dus hou je poen lekker in je zak , en hou je aandacht meer bij het voorkomen van vuil op je rails .

Mvg: Alex
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Citaat van: David666 op donderdag 07 november 2019, 04:19:35
Gebruik van voldoen aansluitrails is ook belangrijk. Zelfs bij c rails elke 1 meter 50 1 aansluitpunt.
Dit ligt ook een beetje aan je baan loop,heb zelf op het moment maar één aansluiting de rest ligt nog los maar zelfs met 5 treinen met verlichte wagons ertussen geen probleem moet er wel bij zeggen dat ik er veel wissels tussen heb dus meer als 2 mtr vrij liggend heb ik niet.
Hier een filmpje dat je een idee heb hoe groot mijn baan is.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Hi Gert,

Ik ken verschillende banen met M-, C-, of K-rails.
Weinig verschil in schoonmaken behalve af en toe roest bij M-rails.
Je zou dan C- of K-rails (de 22** serie) kunnen gebruiken, als je iets moois wilt maken dan zou ik K-rails gebruiken (doe ik dus ook)
Bij StOMM gebruiken we C- en K-rails kom anders de 23 ste november eens kijken op onze open dag.

groet
Harald
www.stomm.nl
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
al eens gedacht aan een setje lux modellbau rail reinigers ? Heb er hier 3 meelopen op de baan en sporadisch een probleem als ik enkele maanden niet gereden heb.Op kritieke plaatsen waar ik toch nog problemen had heb ik het trukje van ATF toegepast en onbegrijpelijk maar waar de problemen zijn verdwenen daar verdwenen.Wat ik bij mijn k rails wel vaststel is dat niet de rails maar eerder de puko's last hebben van aanslag.Een wagonnetje met sleper en 1200 schuurpapier eronder loste dat ook op.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
 @citaat
Nooit schuurpapier gebruiken, krijg je ruw oppervlakte van waar rotzooi in blijft zitten.
Gewoon schoon poetsen indien nodig voor puco's heb ik dat nog nooit hoeven doen die worden door de slepers schoon gehouden.

groet
Harald
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
1200 is geen schuurpapier eigenlijk.Is even zacht als vilt.Wordt in maquettebouw en stilstaande modellen gebruikt om de glans te verkrijgen.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
1200 is gewoon scheurpapier voor polijsten gebruik je een vloeistof/pasta heb korrel 1200 van de week nog gebruikt en daar word eerder alles dof van glans lukt niet met een schuurmiddel.
Heb wel eens gehoord dat iemand een blokje mdf gebruikte.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Of een ouderwets gummetje. Waar je normaal potlood mee wegpoetst.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
De puntcontacten insmeren met een drupje ATF (op een sleper) na het gummen en jaren geen last meer (ik heb 95% M-rails, 5% K-rails).
Op de rails is het minder succesvol: wel goed en lang contact, maar meer aflopende antislipbandjes. Daar gebruik ik een combi van Noch viltslepertjes, Roco wagen met reinigingsgum (drukveer verwijderd zodat hij er losjes overheen sleept) en af en toe de Lux stofzuiger. Bij hardnekkige punten railgum of een doekje met wasbenzine, maar dat komt weinig meer voor.

Groet, Paul
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Citaat van: bellejt op donderdag 07 november 2019, 11:28:59
Wat ik bij mijn k rails wel vaststel is dat niet de rails maar eerder de puko's last hebben van aanslag.
Logisch bij K-rails: de spoorstaven zijn van RVS, de puko's zijn van blik.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Antwoord op vraag van de topicstarter: De beste rails voor digitaal bedrijf zijn schóne rails & puko's.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
@citaat schone wielen help hierbij ook heel veel.
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Een goede avond,
Ik had ook last van vuile K rails.
Voor de pukos gebruik ik ATF olie en regelmatig rijden.
Voor de sporen zelf gebruik ik nu de kuiswagons van KPF Zeller (ik heb zowat alles al geprobeerd, gekocht)
https://www.benl.ebay.be/itm/153442845176
Dat zijn die wagens met 2 blokjes met vilt en gewichten die over het spoor slepen.
Dit werkt echt goed.
Mvg
Olivier 77
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Net besteld. :)
Re: Digitaal ! OK , maar welk type rails geeft het minst aantal storingen ?.
Ik gebruik K (2200 serie) voor het zichtbare gedeelte en C voor schaduwstationPoetsen, denk ik, zul je altijd moeten doen.
De LUX wagons helpen wel..
Hangt ook af ven de omgeving waar je baan staat..
Grtz
Wim