Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)

Gestart door martinh0 woensdag 06 november 2019, 21:30:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Medespoorders,

Ik heb mij de laatste dagen eens flink uitgeleefd met WinTrack en daar is het volgende baanplan uitgekomen waarvoor ik graag jullie commentaar hoor.

Achtergrond: Mijn versie van Groene Weiden is 'losjes' gebaseerd op een baanplan wat ik bij de Oosterburen gevonden heb: Grunewiesen https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=124308&p=1381819&hilit=grunewiesen#p1381819

Ik heb dit plan verder uitgewerkt en er enige zaken aan veranderd, waaronder een schaduwstation.

Mijn idee: Groeneweiden is een klein dorpje ergens in Duitsland en bestaat uit de dorpskern Groeneweiden 'Nord' met een kopstation (in Wintrack rechts genoemd), enige goederenoverslag. Hier komen de treinen (goederen en personen) binnen uit 'de rest van de wereld', lees: het schaduwstation. Stoomlocs voor de goederen treinen die vervolgens via de draaischijf in de locloods geparkeerd worden. Diesel voor de personen treinen.

Aan de overkant ligt Groeneweiden 'Sud' (in Wintrack links genoemd) daar ligt de nadruk op goederen die met vanuit 'Nord' door bv. een V60 naar toe gebracht worden en verder verdeeld. Ook rijdt er een boemeltje in de vorm van een BR89 met een paar (bijpassende) wagons heen en weer om de werkers in de goederenloodsen etc. heen en weer te rijden.

E.e.a. zal worden aangestuurd met Koploper Vaste Routes. Dit laatste vanwege het feit dat je alleen met een Vaste Route locs kunt laten omlopen. Daarnaast een 2 tal Handregelaars zodat er ook handmatig treinen weer samengesteld kunnen worden. V60 brengt ze dan via een Koploper Vaste Route van 'Sud' naar 'Nord' waarna ze door een stoomloc weer 'aangepikt' worden en de 'rest van de wereld' weer in gestuurd worden.

Graag jullie commentaar, opmerkingen, verbeteringen aan het baanplan; alle input in van harte welkom!!!

Groets,

Martin
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Ik zou bij een m rail plan geen meegebogen wissels gebruiken, die leveren je problemen op, dat is mijn ervaring met digitaal rijden en m rails verder is aan de linkerkant van je baan een heel stuk slecht bereikbaar maar via 1 wissel en ik zou daar ook een keerlus aanleggen. Ondergronds normale wissel gebruiken en aan de linkerkant ook rails aanleggen dan wel een spiraal naar boven dan kan je treinen veel langer blijven rijden, dan wel nog een helling maken aan de linkerkant naar benedenbaan.
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Een paar opmerkingen over het plan:
  • Het schaduwstation ligt te dicht onder de hoofdbaan, dat gaat problemen opleveren met de bereikbaarheid.

  • In het kopstation links ligt een traject met veel richtingswisselingen vlak na elkaar, zie het eerste plaatje hieronder. In het beste geval geeft dat een onrustig beeld bij het rijden, in het slechtste geval ontsporen daar steeds treinen.

  • Een baan waarbij heel veel sporen evenwijdig lopen aan de randen van de tafel oogt tamelijk statisch. Met minimale ingrepen valt dat wat speelser te maken.

In het tweede plaatje heb ik het traject met richtingswisselingen gestroomlijnd en het kopstation links een hoek van ±2° ten opzichte van de rand gegeven.

Over het rijden over de boogwissels in M-rail kan ik weinig zeggen. Ik rij op C-rail.
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Mannen bedankt, daar kan ik zeker wat mee. De bouwfase is nog niet begonnen dus we hebben nog even de tijd om eea verder uit te werken.

@David: dank voor je tip met meegebogen wissels en digitaal rijden; op dit moment is het plan in m-rail maar ik kan nu nog switchen naar een geheel ander railtype (zelfs 2-rail :O :O :O)

@Rob: ook jij bedankt voor je tips; de boer krijgt hiermee ook wat meer ruimte, maar dat levert ook weer meer stikstof op, ben benieuwd of de Duitse regering het daar mee eens is... :P :P :P

Zodra ik weer updates heb zal ik ze zeker posten; voor nu nogmaals bedankt!!!

Groets,

Martin
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Rij zelf digitaal met m rails en weet nog dat dit eind jaren negentig problemen gaf bij sommige loks. Gebruik bij mrails zoveel mogelijk op zichtbare stukken de r2 5200 bochten.  Heb je contact  rails en dergelijke nodig mail me maar.
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Bij een baan zoals dit heb je niet veel rails en dan zou ik er voor kiezen om K-rails of 2rail zonder ballast te nemen mooier minder herrie er je bent wat flexibeler kwa rails traject.
Maar zou ik ook aan beide zijde een keerlus maken bvb buitenzicht onder een heuvel of berg.
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Dat is een breed looppad. Ik neem aan dat je daarvoor kiest?
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Leuk plan! Het maakt best een realistisch treinverkeer mogelijk. Ik heb wel de neiging het goederenstation wat groot te vinden. Het is een enkelsporige zijlijn naar een klein personenstation.
Er moet daarom wel wat industrie zijn of een (binnen-)haven om het aantal sporen te rechtvaardigen dat je nu gepland hebt. Dat vergt wat scenery. Niet slechts een goederenloodsje of zoiets.
En als ik het toch over 'looks' heb, zou je dan niet liever K-rail gebruiken? Met slanke wissels en echte ballast ziet het er al snel nog beter uit! Het is maar wat je wilt.

Groeten,

Peter

Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Het idee is zeker leuk, maar ook ik ben van mening dat het teveel rails is. Begrijp ik goed dat je nog geen materieel hebt? Misschien is het goed daar eerst over na te denken. Dan weet je ook welke rails en welke geometrie je ter beschikking hebt. Pros en cons voor beiden (2-rail en 3-rail)...

Succes!

Groeten,
William
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
En weer bedankt voor de opmerkingen:

@Mark: ik kan wat railkeuze nog alle kanten op; ben begonnen met m-rail om eens te kijken wat een dergelijk baanplan nu eigenlijk gaat kosten. Ik begon met 300,- euro rails (gebruikt spul) maar zit inmiddels al op zo'n 700 euro!!!
Ook de keuze voor bijv. 2-rail en dan dus gelijkstroom rijdend materieel staat nog volledig open.

@Jan: de breedte van het looppad wordt eigenlijk veroorzaakt door de het schaduwstation; ik wilde de stijging niet verder laten oplopen dan zo'n 3%. Het bijkomend effect is dat een loc rijdend van 'Nord' naar 'Sud' heel even onderweg is. Wellicht kan ik deze tijd nog vergroten door het stuk tussen beide stations dubbelsporig uit te voeren en in een heuvel 'verstoppen'. Alles is nog mogelijk.

@Peter: klopt, met name het station 'Sud' ben ik nog niet helemaal uit; een haven is natuurlijk wel een ERG leuk idee.... DANK!!!

@William: de hoeveelheid rails wordt eigenlijk veroorzaakt door mijn keuze om veel te kunnen rangeren i.p.v. het 'rondje om de kerk'. Slecht een klein deel van het rijdende spul zal door Koploper automatisch worden aangestuurd, eigenlijk pendelen. Het grootste deel is rangeren: slepen binnen laten komen, verdelen over de diverse los- en laadsporen en weer een nieuwe sleep klaar zetten om opgehaald te worden.

Ik heb me nog even verder uitgeleefd op het plan mede naar aanleiding van de opmerkingen van Rob: de 'slinger' in 'Sud' is er uit maar op een andere manier. Verder hier en daar e.e.a. schuin gelegd zodat het wat minder statisch lijkt maar misschien is deze versie wat over de top:

Alle kritiek of opmerkingen zijn van harte welkom.

Groets,

Martin
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Martin,

Je laatste ontwerpen zien er al wat speelser uit en aantrekkelijker om naar te kijken. Als de keuze voor railmateriaal nog niet vastligt en je kennelijk geen voorraad oude M-rails hebt, zou ik zeggen: niet aan beginnen. Het ziet er niet meer realistisch uit en niet alle moderne materieel rijdt er even mooi overheen. Qua prijs is veel 2-rail materiaal minstens zo goedkoop. Als märklinist doet het wel een beetje pijn iemand te adviseren te gaan voor 2 rail, maar had ik zelf geen voorraad Märklinspullen gehad, dan denk ik voor 2-rail te hebben gekozen. Je kunt het er allemaal realistischer uit laten zien (geen puko's en vooral bij de wissels is dat toch niet zo mooi).
Dus misschien is het een goed idee om ook eens met ander railmateriaal een ontwerp te maken. Overigens is met Märklin K-rail wel een heel mooi resultaat bereiken, met slanke wissels en flexrails.

En ik denk dat een haven inderdaad geen gek idee is. Je waaier aan koopspoortjes in het linker deel van Bf Süd kun je misschien laten eindigen in fabrieken of loodsen; eventueel kun je ze aan de achterkant verbinden met een wissel aan het aanvoerspoor. Daardoor kun je wagons de ene keer vanuit Nord in een trein afleveren en uitsplitsen. Ze kunnen eventueel ook naar het schaduwstation worden gereden om ze daar te voorzien van lading. Vervolgens kun je de beladen wagons met een kleine rangeerloc van de de opslagloodsen naar de kade rijden. Ik voorzie een leuk en gevarieerd treinverkeer.

Groet,

Peter
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Een leuk en goed sporenplan :thumbup:  Prima te realiseren en je kunt je volledig uitleven.

Wel even een kanttekening. De beide stations komen nu tegen elkaar, dat is een beetje raar, althans...dat vind ik zelf.
Je kunt dit opvangen door er een spiraal in het midden bij tussen te plannen, waardoor je hoogteverschil gaat krijgen.
Dit hoogte verschil is dan een natuurlijke barrière en je verlengt er dan ook je rijlengte mee. Dat is wat realistischer.
Ook is dan bijvoorbeeld een beekloop, waar de trein met een bruggetje overheen gaat, iets leuks voor de scenery.
Je hebt dan de beide stations landschappelijk echt van elkaar gescheiden en dan het nut van 2 stations aangetoond.
Zoals het nu is kun je in principe beter gewoon de fiets pakken of gaan lopen, om van het ene station naar het andere te gaan, ipv. met de trein.
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Groene Weiden: M-rail baanplan Kopstation(s)
Citaat van: Tjoekedoris op zondag 10 november 2019, 19:01:32Je kunt dit opvangen door er een spiraal in het midden bij tussen te plannen, waardoor je hoogteverschil gaat krijgen.

Dat lijkt me een uitstekend idee, dat maakt de baan nog wat speelser. Ik zou de spiraal dan wel het graag in een hoek willen plaatsen. De reden? Dan kun je er bijna moeiteloos een schaduwstation op aansluiten met voldoende ruimte erboven, verborgen onder het middenstuk van de baan. De bovenkant van de spiraal sluit je dan aan op de sporen van het middenstuk, op weg naar het bovenste, verste station. Ergens onderweg maak je een aftakking van de spiraal naar het dichtstbijzijnde station. Er zijn allerlei manieren om zoiets te ontwerpen. Enkelspoor, dubbelspoor, kiest u maar.

Bijkomend voordeel met een spiraal in een van de hoeken is dat de draaischijf in het middenstuk vlak naast de andere hoek kan blijven liggen, net zoals het in het huidige ontwerp is gedaan. Al zou je de draaischijf ook helemaal aan het eind van één van beide 'poten' van de baan kunnen leggen, ik denk dat dat er ook prima uit zou zien.