Hierbij dan maar mijn eerste vraag voor mijn nieuwe baanplan.
Misschien goed om eerst even uit te leggen hoe ik op mijn oude baan werkte, want zoals het er daar uit zag qua rijdende treinen wil ik het voor de nieuwe baan ook weer.
Ik had mijn baan in blokken verdeeld, waarbij de eerste en laatste rechte rail (meestal 188, soms 172 mm) als bezetmelder werd gebruikt. De optrek-/afremvertraging van de locs stond uit, en de baan werd bestuurd met koploper. Het "leren remmen" van koploper zorgde ervoor dat de loks na verloop van tijd altijd netjes afremden en op tijd stil stonden. Met uitzondering misschien van een blok in de doorgaande baan waar alleen gestopt moest worden bij bezet van volgend blok. Dan schoot een hard rijdende lok soms iets te ver door.
In mijn ogen waren de voordelen van deze opzet:
- lange bruikbare blokken omdat de melders helemaal aan het begin en eind zaten
- loc ging toch op tijd remmen door het "leren remmen" van koploper
- Geen problemen met afstemmen van de optrek-/afremvertraging per lok op de verschillende blokken en het tijdstip waarop begonnen moest worden met remmen
- Geen additionele hardware zoals de rem/stopmodule van M* etc nodig.
Nadeel:
- hard rijdende loks in doorgaande baan schoten soms door indien deze onverwacht voor rood moesten stoppen.
Voor mijn nieuwe baanplan wil ik graag dezelfde voordelen (liefst zonder de nadelen), echter weet ik nog totaal niet met welke besturing ik ga werken. Dit zal in eerste instantie de 6021 zijn, mogelijk later een modernere centrale. Qua software heb ik echt nog geen flauw idee.
Ik wil hier ook zeker niet (nog) een discussie over de verschillende softwarepakketten starten, daarvan zijn er denk ik al genoeg. Ik ga straks gewoon met meerdere pakketten proberen.
Wel wil ik graag een idee hebben waar ik rekening mee moet houden bij de bouw van de nieuwe baan zodanig dat ik eigenlijk met de meeste technische oplossingen uit de voeten kan.
Ik zit bijvoorbeeld te denk aan het gebruik van de optrek-/afremvertraging van de loks. Nadeel is dan, denk ik, dat de stopmelder langer moet zijn, omdat de lok pas bij het begin van de stopmelder begint met afremmen, en hij wel op tijd stil moet staan. Hierdoor wordt de nuttige bloklengte, zeker bij langzaam rijdende treinen, korter, omdat deze (wederom denk ik) te vroeg in de stopsectie gaan stoppen.
Of hebben tegenwoordig (bijna) alle pakketten zo'n "Leren remmen" functie? Of gaan ze er juist vanuit dat je deze vertraging in de lok gebruikt?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
Met vriendelijke groet,
Corné