Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders

Gestart door corne_mo woensdag 06 november 2019, 14:12:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Hierbij dan maar mijn eerste vraag voor mijn nieuwe baanplan.

Misschien goed om eerst even uit te leggen hoe ik op mijn oude baan werkte, want zoals het er daar uit zag qua rijdende treinen wil ik het voor de nieuwe baan ook weer.

Ik had mijn baan in blokken verdeeld, waarbij de eerste en laatste rechte rail (meestal 188, soms 172 mm) als bezetmelder werd gebruikt. De optrek-/afremvertraging van de locs stond uit, en de baan werd bestuurd met koploper. Het "leren remmen" van koploper zorgde ervoor dat de loks na verloop van tijd altijd netjes afremden en op tijd stil stonden. Met uitzondering misschien van een blok in de doorgaande baan waar alleen gestopt moest worden bij bezet van volgend blok. Dan schoot een hard rijdende lok soms iets te ver door.
In mijn ogen waren de voordelen van deze opzet:
- lange bruikbare blokken omdat de melders helemaal aan het begin en eind zaten
- loc ging toch op tijd remmen door het "leren remmen" van koploper
- Geen problemen met afstemmen van de optrek-/afremvertraging per lok op de verschillende blokken en het tijdstip waarop begonnen moest worden met remmen
- Geen additionele hardware zoals de rem/stopmodule van M* etc nodig.
Nadeel:
- hard rijdende loks in doorgaande baan schoten soms door indien deze onverwacht voor rood moesten stoppen.

Voor mijn nieuwe baanplan wil ik graag dezelfde voordelen (liefst zonder de nadelen), echter weet ik nog totaal niet met welke besturing ik ga werken. Dit zal in eerste instantie de 6021 zijn, mogelijk later een modernere centrale. Qua software heb ik echt nog geen flauw idee.
Ik wil hier ook zeker niet (nog) een discussie over de verschillende softwarepakketten starten, daarvan zijn er denk ik al genoeg. Ik ga straks gewoon met meerdere pakketten proberen.
Wel wil ik graag een idee hebben waar ik rekening mee moet houden bij de bouw van de nieuwe baan zodanig dat ik eigenlijk met de meeste technische oplossingen uit de voeten kan.

Ik zit bijvoorbeeld te denk aan het gebruik van de optrek-/afremvertraging van de loks. Nadeel is dan, denk ik, dat de stopmelder langer moet zijn, omdat de lok pas bij het begin van de stopmelder begint met afremmen, en hij wel op tijd stil moet staan. Hierdoor wordt de nuttige bloklengte, zeker bij langzaam rijdende treinen, korter, omdat deze (wederom denk ik) te vroeg in de stopsectie gaan stoppen.
Of hebben tegenwoordig (bijna) alle pakketten zo'n "Leren remmen" functie? Of gaan ze er juist vanuit dat je deze vertraging in de lok gebruikt?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Met vriendelijke groet,
Corné
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Hoi,

Denk dat ik alvast de chips en cola ga pakken .....  >:-D Er staan namelijk wat dingen in die een beetje "tegenstrijdig" zijn  ;)  :D

Citaat van: corne_mo op woensdag 06 november 2019, 14:12:28
Ik wil hier ook zeker niet (nog) een discussie over de verschillende softwarepakketten starten, daarvan zijn er denk ik al genoeg. Ik ga straks gewoon met meerdere pakketten proberen.

Dit is de eerste goede stelling "Even geen discussie" Dan vraag je verder:

Citaat van: corne_mo op woensdag 06 november 2019, 14:12:28
Wel wil ik graag een idee hebben waar ik rekening mee moet houden bij de bouw van de nieuwe baan zodanig dat ik eigenlijk met de meeste technische oplossingen uit de voeten kan.

Dat is dus helemaal afhankelijk van het softwarepakket wat je wil gaan gebruiken. Je huidige "methode" is een bekende methode voor je de software Koploper of daar andere pakketten ook mee overweg kunnen zal je in de handleiding van de betreffende softwarepakketten moet kunnen vinden.

Citaat van: corne_mo op woensdag 06 november 2019, 14:12:28
Of hebben tegenwoordig (bijna) alle pakketten zo'n "Leren remmen" functie? Of gaan ze er juist vanuit dat je deze vertraging in de lok gebruikt?

De ontwikkelingen staan niet stil in de treintjes wereld. Ook niet in de treintjesbesturingssoftware. De handleidingen van je pakketten zullen uitsluitsel kunnen geven op je vragen. 9 van de 10 van dit soort vragen ontaarden in een "welles / nietes" van wat een pakket wel of niet kan. Gewoon zelf proberen. Als je weet of iemand een pakket heeft of ervaring mee heeft hem even via PB benaderen. Of vraag het op een beurs (bijvoorbeeld houten digitaal) waar iemand meerijdt en hoe hij het heeft opgelost. Dan krijg je een beter beeld dan zo plomp verloren op dit forum de vraag stellen.

Groet Ronald.
Die nu alvast naar de koelkast en voorraadkast loopt .....
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Als het om baanautomatisering gaat, ben ik nog een beginner, maar wel een beginner met belangstelling voor wat er allemaal mogelijk is.

Natuurlijk kan ik handleidingen van allerlei programma's gaan lezen, maar ten eerste lijkt me dat erg veel werk en ten tweede geloof ik niet dat je alleen door het lezen van handleidingen goed kunt begrijpen hoe programma's werken. Daarvoor moet je het tegelijk met het lezen ook kunnen uitproberen. Nu kan ik daarvoor wel allerlei programma's downloaden - sommige zijn gratis, andere werken met demo-versies en proeflicenties, dus wat dat betreft is er geen hoge drempel - maar dat uitproberen gaat heel veel tijd kosten.

Corné is er een aantal jaren uit geweest en wil nu weer gaan starten. Daarom begrijp ik heel goed dat hij een beetje hulp wil hebben van anderen die al een aantal van die programma's kennen. Mijn achtergrond is niet dezelfde, ik ben al weer bijna twee jaar bezig, maar ik ben ook geïnteresseerd in de kennis en ervaringen met computerbesturing. Ik heb dan wel heel andere hardware, ook ik moet nog een keuze maken voor een computerprogramma. Wat ik dan weer niet begrijp is Corné's opmerking dat hij geen discussie over computerprogramma's wil. Zonder die discussie zie ik niet hoe zijn vraag beantwoord kan worden.

Tenslotte heb ik nog wat vragen over een detail, het al dan niet permanent uitzetten van de optrek/afremvertraging. Als ik het goed begrijp, noemt Märklin dit de 'directe regeling'. Die kan ik via de centrale op elk van mijn locs op elk gewenst moment aan- en uitzetten. Ik vind het juist mooi als een loc netjes optrekt en afremt, dus zet ik het nooit uit, maar dat is niet het punt. Mijn vraag is, als je dan toch met erg korte stopsecties wilt werken, waarom laat je de computer de optrek/afremvertraging dan niet pas uitzetten als een loc die moet stoppen in de buurt van zo'n korte sectie komt met een snelheid waarop hij anders niet op tijd kan stoppen? En weer aan zodra hij stilstaat, zodat het optrekken weer mooi natuurgetrouw verloopt?
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Wat ik lees over i-Train is dat het ook een leerfunctie heeft voor het afremmen en optrekken. Van Rocrail weet ik het zeker en ook dat dat programma het liefst werkt met de instellingen van de decoder in de loc. Het afremmen gaat dan best precies.

Doorschieten is te voorkomen door de snelheid in de doorgaande blokken niet te hoog te zetten. Vaak ziet dat er toch wat gek uit, al te hard rijdende treinen. Zelfs als je ze op de juiste maximum snelheid laat rijden, is dat zo. Het is meestal maar zo'n klein stukkie dat je ze zien kunt. Met langzamer rijden zie je je treintjes ook wat langer voorbijgaan.

Groet,

Peter
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Bedankt voor jullie reacties.

Citaat van: ronaldk op woensdag 06 november 2019, 16:02:14
Denk dat ik alvast de chips en cola ga pakken .....  >:-D Er staan namelijk wat dingen in die een beetje "tegenstrijdig" zijn  ;)  :D
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 06 november 2019, 21:09:31
Wat ik dan weer niet begrijp is Corné's opmerking dat hij geen discussie over computerprogramma's wil. Zonder die discussie zie ik niet hoe zijn vraag beantwoord kan worden.
Mijn opmerking dat ik geen discussie wil starten over welk programma het beste is etc. komt voort uit mijn idee dat er wel een algemeen toepasbare oplossing/antwoord zou zijn.  :D

Misschien mensen die aan kunnen geven hoe het werkt voor de verschillende pakketten?

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 07 november 2019, 00:23:08
Wat ik lees over i-Train is dat het ook een leerfunctie heeft voor het afremmen en optrekken. Van Rocrail weet ik het zeker en ook dat dat programma het liefst werkt met de instellingen van de decoder in de loc. Het afremmen gaat dan best precies.
Deze snap ik even niet. Rocrail leert zelf afremmen, maar werkt het liefst met de instellingen van de decoder? Dat is dan toch tegenstrijdig?
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Niet elk pakket gebruikt dezelfde manier om een stop sectie aan te maken, ik pak als voorbeeld Rocrail welke 1 melder hiervoor gebruikt. Andere pakketten gebruiken er meer. Om je voor mijn gevoel een goed antwoord te kunnen geven moet je voor jezelf besloten hebben welk software pakket je wilt gaan gebruiken. Je zou een test baantje kunnen overwegen om te kijken wat jij fijn en wilt gaan gebruiken. Op de gastendag is er een demo van Albert met Rocrail bijvoorbeeld.

Ik ben hierin trouwens nog aardig "groen" in, tot nu toe alleen nog maar tutorials gelezen en gekeken. Het meeste zal ik pas leren als ik daadwerkelijk zelf ga proberen, testen, aanpassen en oplossen.
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Je zou ook kunnen overwegen de stopsecties in de vrije baan blokken langer te maken.
Als dat de enige plaats met problemen is.
Misschien helpt een blok verder vooruit kijken al. Je trein zou stremmingen dan eerder aan moeten zien komen. En heeft dan nog tijd erop te reageren.
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Rocrail heeft een automaat voor het afremmen. Het maakt gebruik van de decoder instellingen. Ik zie niet wat daar niet aan te begrijpen is
Belangrijk is wanneer het signaal 'afremmen' gegeven wordt. Ergens in een blok zitten een of meer melders. Rocrail berekent de afstand waarover moet worden afgeremd vanaf het moment waarop de bewuste melder gepasseerd wordt.
Ik zou zeggen:probeer het eens uit. Het is gratis.

Groet,

Peter
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Als ik dit goed begrijp, kun je bij een kort blok de inrijmelder dus al prima gebruiken om het signaal 'afremmen' te geven?
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
In iTrain geef je van ieder blok de lengte op en je ijkt al je loc's en treinen. Ook de treinlengte geef je op. Je kunt dan stoppen waar je wilt in ieder blok. Bijvoorbeeld midden langs het perron bij de trappen ipv aan het eind waar waarschijnlijk je blok eindigt :D

Groet,
Hugo
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Het klopt zeker dat je met een enkele  inrijmelder kunt volstaan. Ik denk dat Rocrail het fijnst werkt met twee meldsecties; een inrijmelder (enter) en stop (in). In heb ook de middensectie voorzien van terugmelding, maar nodig is het niet.
Je kunt zelf aan elke melder een functie toekennen, rijrichtingafhankelijk.
Gaat super.

Groet,

Peter
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Zo Afgaande op de vorige berichten. Straks maar even richting de koelkast en voorraadkast lopen ....  O:-D

Citaat van: corne_mo op donderdag 07 november 2019, 08:41:34
Mijn opmerking dat ik geen discussie wil starten over welk programma het beste is etc. komt voort uit mijn idee dat er wel een algemeen toepasbare oplossing/antwoord zou zijn.  :D

Nee, er is geen algemeen toepasbare oplossing en/of antwoord. Dat is er gewoon niet. Er is geen "norm" of "standaard" of "technische eis" voor hoe groot blokken, secties en andere zaken moeten zijn. Dat is er niet. Dus iedere programmeur mag zelf bedenken wat het programma nodig heeft. Veel programma's hebben min of meer dezelfde uitgangspunten bijvoorbeeld ze werken bijna allemaal ook met de inrijsectie (meldsectie) en stopsectie. Veel pakketten hebben nu ook de optie om met "één" melder te rijden ook dat ie niet meer zo bijzonder. Ook kunnen nu al meerdere pakketten "leren remmen" waarmee de reminstellingen in de decoder niet gebruikt hoeven te worden. Ook dat is niet meer zo bijzonder. Zo zijn er wel meer van dit soort dingen / zaken.

Heb je interesse in een pakket: Lees de handleiding en bouw een testbaan. Ga daar mee aan de gang en ga werken met het pakket. Dat is de beste methode. En niet vanachter de PC / Tablet / Telefoon proberen om het in één keer de "juiste" en "beste" keuze proberen te maken. Dat is ziekte nummer één van de huidige tijd. Bang om een verkeerde keuze te maken.

Groet Ronald.
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Citaat van: ronaldk op vrijdag 08 november 2019, 13:13:22
Bang om een verkeerde keuze te maken.
:offtopic:
Ik maak me zorgen om je chips met cola keuze ;)

Groet,
Hugo
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Wrom ?

Komen we gezellig op maken bij hem thuis voor dat de schimmel in zijn eten en drinken staat......tja hij begon er zelf over niet waar.

En straks maar zuren dat het niet meer te kaane is..... :D

Maar ik ga ff naar boven me nieuwe aanbouw voorzien van 1 melder per spoor in het station......werkt super...... :D

Mvg: Alex
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
bezetmelders zijn de ogen op je treinbaan, immers ze signaleren waar je treintje rijdt;
met 1 oog is het lastig om diepte te zien en met 2 ogen lukt dat wel, als je dat doortrekt kan je stellen dat in zijn algemeenheid 2 melders per blok voldoen en heel belangrijk ook een rustiger en meer geleidelijker remweg genereren.
   
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Het allerbeste antwoord is hier al meerdere keren gegeven, n.l.

Download het programma, lees de handleiding.
Bouw een proefbaantje en test het met je huidige digitale systeem.
Een ander digitaal systeem zal het verschil niet maken.

Tip. Vervanging voor een 6021 is b.v. een Tams Redbox een uitstekende kandidaat.

Groetjes.
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Of bekijk eerst is op je gemak de video filmpjes die ruim te vinden zijn op youtube.

Van vrijwel alle software pakketten zijn er genoeg filmpjes te vinden.

Heb je dr een goed gevoel bij , dan zijn er genoeg waar je een proefpakketje van kan krijgen (meestal met wat berperkingen).

Maar dan zie je wat er oa straks van je verlangt word.... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Blokindeling, binnenkomst-/rem-/vertrekmelders
Ik sluit me voor 100% aan bij de mening van Sprinter.

Groet, Anne W