Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

M83 werkt niet icm 60822, 66360 en ECoS 2

Gestart door Lex-trein dinsdag 05 november 2019, 16:13:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M83 werkt niet icm 60822, 66360 en ECoS 2
Beste mede forummers,
Ik ben nieuwe wissels op mijn baan in opbouw aan het aansluiten. Ik bestuur de baan met een ECoS II. Ik heb voor de stroom voorziening van de wissels een 60822(Universalversorgungseinheit) met een 66360 adapter. Op de 60822 waren 3 wisseldecoders M83 aangesloten, deze had ik nog vanuit een voorgaand digitaal avontuur. Deze drie wisseldecoders werkten naar behoren.
Nu wil ik op de 60822 de M83 (60832) gaan aansluiten. En dat werkt niet goed. Volgens de instructies heb ik de baanstroom (digitaal signaal) netjes op de eerste M83 aangesloten. De M83 netjes op de 60822 aangesloten via de stekkerverbinding. En toen: ging alleen maar het rode licht bij de baanstroom aansluiting knipperen, de nieuwe en oude wissels schakelen niet meer. De M83 staat gewoon op Motorola formaat, bij DCC formaat bleef het licht op rood staan, dus maar weer teruggezet op Motorola.
Ik heb inmiddels alles nogmaals aangesloten, een andere M83 in de strijd geworpen, maar het resultaat blijft: het rode lampje knippert en de wissels schakelen niet!
Mijn vraag is derhalve: wie kan mij op weg naar een oplossing helpen. Op de foto is zichtbaar hoe ik dit alles heb aangesloten.
Bedankt alvast voor het meedenken,
Groeten
Lex
Re: M83 werkt niet icm 60822, 66360 en ECoS 2
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: M83 werkt niet icm 60822, 66360 en ECoS 2
Het plaatje is nogal klein, daar heb ik niet zo veel aan. Los daarvan heb ik wel twee vragen:
Re: M83 werkt niet icm 60822, 66360 en ECoS 2
Begrijp ik goed uit de foto dat je ook k83's hebt aangesloten op de desbetreffende uitgang van de 60822, zo ja hoeveel ?
Re: M83 werkt niet icm 60822, 66360 en ECoS 2
    Een toelichting nav de voorgaande beantwoordingen:
Citaat van: Nestor op dinsdag 05 november 2019, 17:07:43
Begrijp ik goed uit de foto dat je ook k83's hebt aangesloten op de desbetreffende uitgang van de 60822, zo ja hoeveel ?
De K83's zijn aangesloten op de voedingseenheid, die hebben altijd goed gewerkt, ze zijn aangesloten naast het groene lampje op de 60822, onder de stiker met de letters G(roen) Br(uin) en Ro(od)
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 05 november 2019, 16:53:05
Het plaatje is nogal klein, daar heb ik niet zo veel aan.
Groter plaatje bijgevoegd.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 05 november 2019, 16:53:05
]Had je de 60822 ook al op de vorige baan, en zo ja, werkte die goed in combinatie met die m 83's?
In de voorgaande opstelling had ik enkel de 60822 met drie K83's. Dat werkte naar tevredenheid.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 05 november 2019, 16:53:05
[/li][li]Heb je de post Re: Universeel verzorgingsmodule en m83 / m84 al gelezen?[/li][/list]
Net gelezen, ook ik had eerst de baanstroom(digitaal signaal op de 60822. Dat werkte niet, toen dezelfde informatie gevonden op de Märklin site, alles volgens de nieuwe handleiding aangesloten, maar het resultaat blijft een knipperend rood licht!

Heb ook verschillende M83's enkel met de baanstroom aansluiting aan de baan gehangen, ook dan blijft het rode licht bij alle M83's knipperen.
Kortom het mysterie nog niet opgelost!

Groeten Lex
Re: M83 werkt niet icm 60822, 66360 en ECoS 2
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: M83 werkt niet icm 60822, 66360 en ECoS 2
Dat de rode led op een m 83 knippert is op zich een goed teken. Zonder 60822 betekent dat dat de m 83 goed is aangesloten. Met 60822 neem ik aan dat dat ook zo is, maar dat kan ik niet uit eigen ervaring bevestigen, ik heb (nog) geen 60822. Wel 7 m 83's die allemaal staan te knipperen als de stroom is ingeschakeld.
De eerste keer dat ik een m 83 had aangesloten en hij begon te knipperen, dacht ik trouwens dat er iets fout was en schakelde ik meteen de stroom uit. Nadat ik het had opgezocht, was ik gerustgesteld. Als ik het echter zelf zou hebben ontworpen, had ik een groene knipperende led gekozen.

Af en toe pas ik mijn baan aan (lees: groeit hij weer). Daarbij heb ik al meerdere keren meegemaakt dat de rode led van een m 83 knipperde als teken dat alles goed was, maar als ik dan op de centrale de opdracht gaf om een wissel om te zetten, gebeurde er niets. Ik schakel met MM en bestuur mijn baan tegenwoordig met een CS 3, vroeger met een MS 2.

De laatste keer was nadat ik m'n baan had aangepast, waarbij ik echter de dipswitches van een m 83 verkeerd had ingesteld waardoor hij natuurlijk niet reageerde op de adressen die ik in de CS 3 had ingevoerd. Dat was een klein beetje dom...

Een eerder geval was lastiger. Dat was bij de overstap van een MS 2 op de CS 3, waarbij ik ook meteen de baan flink had uitgebreid. Extra wissels en een paar extra m 83's. Op de oude baan had ik (met de MS 2 dus) één m 83 geconfigureerd voor o.a. een driewegwissel, een andere voor o.a. een aantal ontkoppelrails. Ik dacht, als ik de adressen nou gewoon hetzelfde laat, zullen die m 83's ook op de nieuwe baan en met de CS 3 wel hetzelfde werken. Nee dus. Of ik iets fout deed of dat het sowieso niet mogelijk was, weet ik niet, maar na een paar mislukte pogingen om het goed te krijgen, heb ik de betreffende m 83's maar gewoon gereset en opnieuw geconfigureerd. Met een CS 3 is dat relatief weinig werk, véél gemakkelijker dan met een MS 2. Daarna werkte alles goed.

Hoe dat resetten en opnieuw configureren met een Ecos werkt, weet ik niet, maar ik neem aan dat jij dat al eerder gedaan hebt, dus dat zou je nog eens kunnen proberen, te beginnen met één m 83. Hopelijk is dat niet zo omslachtig als met een MS 2.

Nog bedankt voor het grotere plaatje. Ik kan de draadjes en de aansluitingen nu zien en het lijkt me allemaal te kloppen. Eén ding doe ik trouwens anders: schakeldraadjes naar magneetartikelen zijn bij mij blauw of groen, nooit rood.
Re: M83 werkt niet icm 60822, 66360 en ECoS 2 - mysterie opgelost!
Beste formumgenoten,
Het mysterie is opgelost. De oplossing kreeg ik van Frans van Waes van Marklin Nederland (De Kleine), waarvoor nogmaals mijn dank. Ik had de dipswitches omgedraaid, dus de 3 op 'off' en de rest op 'on'. Dat adres staat echt niet in het overzicht in de handleiding...... Op aanwijzing van Frans de switches goed gezet, en de 60832 werkt nu als het bekende zonnetje!
Ben dus erg blij.
Groeten
Lex
Re: M83 werkt niet icm 60822, 66360 en ECoS 2
Had je tijdens telefonisch spreekuur gebeld. Dit heeft Marklin weer ingevoerd. Een prima zaak wat mij betreft. Daar ben ik vroeger ook prima mee geholpen.