Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC

Gestart door AlexH zondag 03 november 2019, 21:42:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Aangezien ik de blauwe PKP Cargo modellen erg leuk vind en deze in de regel alleen in DC worden verkocht besloot ik na wat googlen om de DC versie om te bouwen naar AC. Deze ST44 is er ook als V200 en DR120 van Piko wat in de basis de zelfde lok is. Het ombouwen was daardoor eigenlijk erg eenvoudig. Het draaistel is al voorzien van een uitsparing voor een sleper. Op stummi zijn er mensen die deze lok ook hebben omgebouwd en de wielafstand standaard hebben gelaten dus voor nu pas ik dit ook nog niet aan.

De ombouw bestaat uit de volgende stappen:

#1 - Ontstoor componenten verwijderen (foto 1)
Standaard zit er een condensator tussen de motoraansluitingen van de decoder (C4 op de print). Deze wordt regelmatig aangewezen als veroorzaker van storingen en hij is van invloed op de werking van de lastregeling dus deze heb ik verwijderd. Piko raad het verwijderen van C4 ook aan bij problemen met de DB V200, hier is op stummi ook net nodige over te vinden.

Tevens zit er door de print een schroef welke of door het DC of door het AC gat en in het metalen chassis gedraaid wordt. Deze zorgt er voor dat er via een aantal condensatoren (C1, C2, C5) een verbinding is tussen de motor en de ground. In handleidingen van bijvoorbeeld ESU en Doehler & Haass staat expliciet vermeld dat dit NIET mag bij gebruik van hun decoders. Met de AC/DC schroef bepaal je of C5 ook in de schakeling zit. Als de schroef in het AC gat zit doet C5 mee in het DC gat niet. Ik heb de schroef in het DC gat laten zitten en C1 en C2 verwijderd, C5 is zo buiten spel gezet en hoeft dan niet te worden verwijderd (dit is ook het geval met de schroef in het AC gat).

Deze componenten verwijder ik ook uit locs die van Piko af-fabriek als "AC" worden uitgeleverd (het gemakkelijkste was de AC/DC schroef verwijderen en C4 maar dan zit de print vaak te los). De rijeigenschappen worden hier naar mijn mening een stuk beter van.

Het schema van de ontstoring op de Piko printen is hier te vinden:
http://moppe.dk/PIKOC4.html

#2 - Het omzetten van de "WR-DC" aansluitingen (foto 2 en foto 3)
Zoals bekend zijn bij een DC loc de wielen links en rechts gescheiden. Waar in de standaard situatie de rechter wielen zijn aangesloten op WR-DC op de print moet bij ombouw hier de sleper mee worden verbonden. Bij een door Piko als "AC" uitgeleverde lok zijn vaak de WR-DC aansluitdraden op de draaistellen niet aanwezig en zit er vaak niks op de WR-AC pads. De 'linker' wielen zijn aangesloten op de pads aangeduid met "WL". Ter controle de print doorgemeten en de pads aangeduid met "WL" zijn doorverbonden met "WR-AC". Aan beide kanten heb ik de kabel omgesoldeerd van WR-DC naar WR-AC. Na controle met de multimeter zijn nu alle wielen met elkaar doorverbonden en zijn de "WR-DC" pads waar de sleper moet komen vrij.

#3 - Het plaatsen en aansluiten van de sleper (foto 3 en foto 4).
Voor deze lok is de Piko sleper met artikelnummer 59380-42 nodig (bij heel veel loks gebruikt). Ik ben begonnen met het solderen van een rode draad aan de sleper (hier had ik foto's van willen maken maar ben ik vergeten). Let hierbij goed op hoe de draad door/langs het draaistel moet. Bij deze lok zitten twee rechthoekige gaten onder waar de sleper moet komen. Bij een van de twee kan de draad aan de zijkant naar buiten, voer hier na het solderen van de draad aan de sleper de draad door. Aan de zijkant van het draaistel zit een mini clipje waar de draad aan de draaistel vast gezet kan worden, geleid hier de draad langs en trek hem helemaal door naar de bovenkant van de lok en bevestig de draad in de clipje. Zo kan deze niet in aanraking komen met bewegende delen.

Schoef vervolgens de sleper met de bijgeleverde schroef onder de lok. In het geval van de ST44 past de sleper onder het draaistel bij stuurstand 1. Op foto 3 is te zien hoe de draad vanaf de sleper (de wat meer oranje-rode) op de vrijgekomen WR-DC aansluiting is gesoldeerd. In principe is de ombouw nu klaar. Met de multimeter heb ik gecontroleerd of ik nergens een soldeerbrug (kortsluiting) heb veroorzaakt want dat zou vervelend zijn. Alles leek goed dus ik kon testen.

Ik heb de lok voorzien van een Piko SmartDecoder 4.1 omdat de functiemapping dan gelijk goed is. Wat opvalt is dat de lok daar prima mee rijd ondanks dat veel mensen hier over klagen. Het verwijderen van C1, C2 en C4 is duidelijk merkbaar in het rijgedrag en de decoder reageert een stuk minder schokkerig. Het lijkt ook of er veel minder gezoem uit de motor komt (deze lok is erg stil) maar dit zou ik moeten vergelijken met m'n DR V200 wat in de basis de zelfde lok is.

Een dezer dagen zal ik een test filmpje maken van de lok en hier plaatsen. Ik heb ook nog een Piko PKP Cargo ET22 die ik nog moet ombouwen, hier zal ik wat meer foto's van maken.
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Mooi verslag hoor!
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Mooie verslag , en duidelijke plaatjes ....... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Vandaag wat testen gedaan met de meeste soorten wissels en kruisingen die ik heb. Alleen in de 'binnenbocht' van de slanke bochtwissel geeft de lok problemen met de standaard wiel afstand. Hij veroorzaakt kortsluiting, had ik eigenlijk ook wel verwacht op de slanke bochtwissel. Binnenkort de wiel afstand maar eens aanpassen met het gereedschap van Fohrmann. Achteraf gezien had ik dat beter eerst kunnen doen maar las op Stummi dat het niet nodig zou zijn. Bij de volgende ombouw gelijk maar doen voor het monteren van de sleper. Ben wel zo slim geweest om de draad naar de sleper langer te laten dan wat Piko normaal doet dus het zou moeten lukken zonder solderen. Ga er van uit dat na het aanpassen van de wiel afstand het wel goed gaat op de wissel. Zal daarna ook eens een filmpje maken. :)
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Of je beug met een punt tangetje het hoogste staafje wat tegen de flens komt iets naar binnen , en klaar is Alex.

Had het zelfde probleem , vooral bij 3 assen onder 1 draaistel (bv NS 1200 locs) maakte regelmatig sluiting op de C-wissels (kwam niet alleen bij slanke wissel voor , maar wel het vaakst).

Dat is nu geheel verleden tijd.

Mvg: Alex
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Beste Alex,
Ik heb niet zoveel ervaring met C rails maar met K rails is een tussenafstand van
14,1 mm ideaal is mijn ervaring.
Mvg
Olivier 77 
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Olivier.
Vooral bij de slanke bochtwissels komt het voor dat de binnenkant flens een vd puko's raakt.
De afstand van de flensen op de loc staat prima.
Maar de afstand bij 3 assige draaistellen is denk ik te lang tussen de 1e en 3e as op het draaistel. (de 2e as komt hierdoor iets te ver naar binnen).
Hierdoor ontstaat de sluiting.
Komt ook af en toe bij "normale wissels" maar minder.

Na het ietsje buigen (nog geen 0,5 mm) van de langste puko langs de railstaaf is het helemaal tot het verleden tijd van sluiting op het wissel.

Mvg: Alex
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 16 november 2019, 08:45:28
Of je beug met een punt tangetje het hoogste staafje wat tegen de flens komt iets naar binnen , en klaar is Alex.

Had het zelfde probleem , vooral bij 3 assen onder 1 draaistel (bv NS 1200 locs) maakte regelmatig sluiting op de C-wissels (kwam niet alleen bij slanke wissel voor , maar wel het vaakst).

Dat is nu geheel verleden tijd.

Mvg: Alex

Bedoel jij dan de 1ste 2 puko's in de tong vanaf het smalle gedeelte dan Alex ?.

Mvg Gert
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Hoop dat dit duidelijker is.
Na veel problemen vooral met locs met draaistellen met 3 assen was dit de oplossing.
Led wel op dat je nooit tegen de spoorstaven leunt met je tangetje , die staven zijn geklemd , maar kunnen niet veel kracht hebben.
Met een beetje beleid en als het wissel niet los staat , gaat dit zeker makkelijk lukken.
Je ziet hier dat het maar iets is verbogen , maar de sluiting is weg.

Mvg: Alex
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Waarom zou je die dingen verbuigen en niet de oorzaak van het probleem, een onjuiste binnenmaat van de as, aanpakken?
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Laurent , voor jou een peuleschil denk ik , maar we zijn niet allemaal zo handig he.

Voor mij is het erg simpel.

Omdat het:
a: makkelijker te verhelpen is (probleem is super snel te verhelpen).
b: niet iedereen kan zomaar een flens verschuiven zonder het een en ander te slopen.
c: we hebben nu eenmaal niet allemaal de middelen en kracht en kennis om dit te doen.
d: niemand heeft hier last van , en het hoeft zelfs niet zichtbaar te zijn dat je dat hebt gedaan.
e: ik het niet zo mooi vind , dat dit ene kleine .... pennetje zo dicht tegen de spoorstaaf staat.

Nogmaals het komt niet altijd voor , maar het meest vooral bij draaistellen met 3 assen omdat daar vaak iets meer bewegings ruimte aanwezig is.

Mvg: Alex
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Citaat van: Laurent op zondag 17 november 2019, 21:29:46
en niet de oorzaak van het probleem, een onjuiste binnenmaat van de as, aanpakken?
En omdat er een andere oorzaak kan zijn voor de middelste as-afwijking in een wielstel met 3 assen.
Neem het draadje Een haperende DHG700

Daarin staat een nauwelijks opvallend zinnetje (en die zin leidde tot de oplossing in dat draadje):

Citaat van: Kappa op zondag 10 november 2019, 14:24:31
De middelste as is zwevend en deze wielen maken net geen contact met de rail.

Bij locs met 3 assen, en bij locs met een draaistel met 3 assen, is de middelste as vaak zo uitgevoerd dat die een beetje heen en weer kan schuiven. Dat is een truc om met deze locs door krappere boogstralen te kunnen rijden dan een starre constructie zou toestaan.
Märklin deed dat. HAG deed dat in het verleden ook zo. Dat is ook de reden waarom enkele 4-assige locs (stoomlocs) van Roco niet door R1 kunnen rijden; de vier assen zijn dan star gemonteerd, en daardoor klemt zo'n loc zich vast in een te krappe radius, en/of ontspoort; het heeft dan niet te maken met de afstand tussen de wielen, maar met de ophanging van de assen.
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
In het geval van de ST44 hebben alle assen zijdelinkse speling. Heb nog geen tijd gehad om ze door het fohrmann wielenpersje te halen. De AC uitgeleverde DR V200 die ik ook heb en in de basis de zelfde lok is werkt prima door de slanke bochtwissel dus weet vrijwel zeker dat het is opgelost na het aanpassen van de wielstand. Zodra ik het heb aangepast zal ik de resultaten hier plaatsen. Gaat tenslotte specifiek over deze loc. ;-)
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Vandaag wat zitten experimenteren met het Fohrmann persje maar krijg het met de wiel afstand niet opgelost. Hij blijft kortsluiting geven op de binnenbocht van de slanke bochtwissel. Op gewone en slanke rechte wissels geen probleem. Achteruitrijdend dus met de sleper achter gaat het ook goed op de slanke bochtwissel.

Heb als verder experiment een set AC wielen besteld van de DR V200 wat in de basis de zelfde lok is. Na het wisselen zou het dan goed moeten gaan. Want heb de DR V200 origineel AC en die rijd er probleemloos over. Deze zijn wel grijs met een witte ring maar dat is er vast zo afgepoetst met een beetje oplosmiddel.

Vraag me wel af of ik de slanke bochtwissel wel in de hoofdbaan van m'n nog te bouwen baan moet willen. Het huidige nog niet afgeronde plan leunt daar wel op maar vraag me af of ik ze niet beter kan mijden. Dit aangezien er nog meer DC locs op ombouw liggen te wachten, ook exemplaren waar ik geen AC wielen voor kan bestellen. :)
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Ik zou het in je sleper zoeken, als ik zo vrij mag zijn. Bij Piko al vaker gezien dat deze niet goed afgesteld staan. Te hol (meestal het geval) of juist te bol, teveel zijdelinkse speling in de ophanging waardoor deze kantelt. Mijn Jägerndorfer 1163 had hetzelfde, de sleper kantelde op het wissel waardoor de zijkant op de spoorstaaf terecht kwam, daar heb ik de sleper ook compleet verbouwd. Je kan dit testen door het stukje rail waar de sleper overheen gaat, even af te plakken met een dun strookje schilderstape. Nagellak werkt ook verdraaide goed isolerend (niet tegen je vrouw vertellen >:-D anders krijg jij straks de schuld als het leeg is), mocht je liever de rail iets isoleren (en van die 3 mm merk je in de praktijk niets).
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Schuif een stukje krimpkous over het (de) puntcontact(en) die dicht bij de spoorstaven staan, en controleer of dat helpt...

Willy
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Heb geen vrouw dus ook geen nagellak. :P

Vandaag nog wat zitten experimenteren en van de AC DR V200 een setje wielen onder de PKP ST44 gezet. Dan gaat de lok probleemloos door de bochtwissel. Na alles terug te hebben gebouw gaat wonderbaarlijk de ST44 ook nog door de bochtwissel met de DC wielen... schiet mij maar lek haha. De tolerantie die het probleem veroorzaakt moet wel heel klein zijn.

Heb inmiddels ook de Piko ET22 PKP Cargo omgebouwd en die werkt direct zonder problemen. Ook drie assen per draaistel maar grotere wielen en een grotere wiel afstand per draaistel. Op deze manier in 1x goed is er wel lol aan het ombouwen. :D De werkwijze was exact het zelfde als bij de ST44 dus een los verslag daar voor lijkt me niet heel zinvol.

Wat wel een enorm verschil maakt is de temperatuur van de decoder in de Piko loks met C1,C2 en C4 van de print verwijderd. De decoder blijft een heel stuk koeler zonder deze componenten. C1+C2 koppelen een motor aansluiting aan massa en C4 zit parallel tussen de motor uitgang van de decoder. Zoals aangegeven staat in elke decoder handleiding dat deze koppeling naar massa verboden is. Zimo heeft zelfs in hun handleiding staan dat je C4 ook moet verwijderen.

Ben ook nog met een Mehano Blue Tiger 2 bezig, dat is wel een drama ding qua ombouw (en opbouw). De korte slepers zijn ook al te lang (Piko en Brawa Silencio getest) maar moet toch een originele Mehano sleper ergens zien te bestellen. De kortste Roco fluistersleper is qua lengte perfect maar die is weer te breed.
Re: Ombouw Piko 52812 - ST44 PKP Cargo van DC naar AC
Alexh, wat belet u als vrouwloze zelf een flesje nagel lak te kopen ?