Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hulp gevraagd door een beginnende digitalist

Gestart door Giro zondag 03 november 2019, 17:53:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Beste mede hobbyisten,

Ik rij met Marklin H0 M-Rails. Na een winterslaap van 50 jaar heb ik alles uit de dozen gehaald en in elkaar gezet tot een leuke baan met bovenleiding. Ik moet nog wat fine tunen maar zit al te denken aan de volgende stap. Hier voor heb ik via Catawiki een set aangeschaft Bestaande uit 60115/6043/66191/60651/60652 - Scenery - Mobile station en Memory. Ik weet het is oude meuk maar ik start pas op en heb een klein budget. Waarschijnlijk zal ik in de toekomst wet een beter systeem kopen.
Nu ga ik in mijn baan schakel rails maken als voorbereiding.
Ik weet dat ik nu decoders moet gaan aanschaffen maar weet nog niet welke er met deze set kunnen communiceren, volgens mij werkt de MFX met deze set. Maar kunnen er ook DCC decoders aangesloten worden?
De 6043 kan ik volgens mij gebruiken voor de wissels.
Wie kan me vertellen,
Welke decoders moet ik aanschaffen (die ik in de toekomst ook kan gebruiken) en kan ik dit op de pc aansluiten en zo ja welke software moet ik dan gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Als link goed werkt, heb je hier een directe verbinding naar het Handboek Electrotechniek van Märklin (in Pdf), met de principes van het digitaal rijden, schakelen en wat apparatuur uit de eerste digitale periode.
http://mtdtreinenclub.be/pdf/handboeken%20Maerklin/07424_Maerklin_Handboek_Electrotechniek_NL.pdf
Succes
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Giro,
Loop op dinsdagavond eens binnen bij MSC Bergen op Zoom. Tussen 19.30 en 22.00 uur.
Fortuinstraat  12 Bergen op Zoom
Daar staan ze  je met plezier te woord
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Je ms1 60652 kent geen dcc alleen mfx en motorola.
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Tnx ik ga eens verder lezen.
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Is MFX ook bruikbaar bij de nieuwers digitale stations?
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Ik ken ze ben er al een paar keer langs gelopen.
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Ja maar niet alle merken ondersteunen het,op dit moment word MFX alleen volledig ondersteunt door Marklin en ESU.
Er zijn meerdere merken(piko,uhlenbrock,zimo)mee bezig maar het is nog beperkt.
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Ik snap niet wat je met een 6043 moet...
Een memory heeft zonder keyboard en een centrale 6020/6021 geen zin.
Daarnaast zal je decoders los of ingebouwd in wissels moeten hebben om je magneetartikelen aan te sturen. 

Een mobil station 1 kan geen wissels ed aan sturen, en kent alleen Moterola I en II, en mfx. Dus geen DCC.
Ook loop je ws al snel tegen vermogens beperkingen aan met de MS I/II
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
 @citaat De 6043 is niet los te gebruiken naast de MS1/
De 6043 is onderdeel van de serie 6020/6021. Voor het schakelen van wissels met dit systeem heb je een 6040 nodig tezamen met bv een 6021 en een bijpassende trafo.

Bij gebruik van een MS1 kan je geen wissels schakelen.

Ook kan je de MS1 en de 6021 serie niet gebruiken met de locomotieven die je nu op de baan hebt.Om die te besturen met een MS1 of de 6021 serie heb je decoders in de locomotieven nodig.

Om de kosten in de hand te houden zou je kunnen beginnen om de baan analoog aan te sturen en de wissels eerst met de bekende M schakelkastjes.

Als alles werkt kan je per wissel gaan kijken of die digitaal te schakelen is met de daarbij behorende apparatuur.
Dan kan je kiezen voor een MS2, of wellicht nog ergens een 6020/6035 alsmede een 6040 aanschaffen.

Deze laatste optie is verouderd en werkt alleen met Motorola, geen MFX.

Om de kosten laag te houden kan je kijken naar een K83 decoder in de oude uitvoering ( vanaf 15,-) die heeft 4 aansluitingen voor wissels.
Die werkt met de MS2 en de 60XX serie.

Daarnaast kan je kijken naar de MS2 (vanaf ongeveer 60) die kan alles wat je zoekt ofschoon sommigen het kleine scherm ,et alle knoppen wat lastig is te bedienen. Ook dan moeten er decoders in de locomotieven.

Succes !
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Hallo Giro (?)

Helaas is catawiki niet altijd de beste keuze voor een instap. Vaak worden verschillende componenten aangeboden als "digitaal"-set, die überhaput niet bij lekaar passen. (Maar goed je hebt het nu eenmaal).

Een actuele basis-centrale voor Märklin-digtaal is momenteel de MS2 (60653 /60657, grijs of zwart) als startpunt. Wil je meer loks bedienen of meer mogelijkheden dan kun je overstappen naar de CS2/CS3/CS3plus (60215/60226/60216_. (Let wel ik benoem alleen Märklin artikelen om het leesbaar te houden)
Met deze centrales kun je MFX, DCC en Motorola decoders aansturen.

Bij bedienen van loks moet je weten of deze lok MFX, DCC of MM(Motorola) verstaat. De oudere modellen van Märklin veelal alleen MM, nieuwere ook MFX en de nieuwste ook DCC. Zie daarvoor de informatie op de verpakking of in de handleiding. Zogenaamde Deltaloks zijn MM-decoders met beperkte mogelijkheden. Oudere digtale loks (4cijferig 36xx-nummer) hebben beperkte mogelijkheden qua regelbaarheid.

Bij het bedienen van wissels en seinen heb je (van Märklin) de M83, die bestemd is voor spoelenaandrijvingen en de M84 voor het schakelen van stroomkringen.
Deze decoders zijn momenteel in drie varianten leverbaar. MM, MM en DCC en MM/DCC/MFX. Deze decoders zijn vrij duur, dus wil je voordeliger instappen dan kun je ook nog de k83 en K84 kopen. Deze zijn echter alleen voor MM-protocol.
De nieuwste seinen hebben afhankelijk van het model tegenwoordig ook MM/DCC/MFX deccders standaard ingebouwd.

Voor de PC-besturing zul je terugmelders moeten gaan installeren. Dat kan nu nog een hele "brug-te-ver" lijken, maar bij het aanleggen van de baan kun ja daar ook nu al rekening mee houden. Zoals ik op de foto zie gebruik je nog M-rail. Daarmee kun je met de schakel- en contactrails ook terugmelders inbouwen.

Om goed geinformeerd te raken heeft Märklin een paar boekjes uitgebracht. Een wat oudere daarvan is "Beginnen met Digitaal. Verder heeft Märklin twee handboeken uitgebracht voor resp. de CS2 en CS3. Deze zijn echter alleen in het Duits en Engels.
In onze wiki proberen we ook uitleg te geven over de mogelijkheden.

Als starter zou ik je aanraden voorlopig te beperken tot de MS2/CS3 en naar mogelijkheden M83/M84 of K83/K84 decoders. Probeer je nog niet te laten verleiden tot het kopen van bijv. een Digikeijs 4018-decoder. Deze geven onder MM veel problemen bij het gebruik en programmeren. Decoders van Viessmann zijn overigens prima te gebruiken.
Qua lokdecoders kun je kiezen voor zlef inbouwen, maar ook daarbij raad ik je aan je te beperken tot een of twee merken.

John
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Ik snap je reactie John, maar het prima mogelijk om als digitale beginner te starten met de 1e generatie digitale apparatuur. Je moet dan wel zorgen dat je een juiste combinatie van apparatuur uit die periode hebt.
Bijvoorbeeld een Control Unit als digitale basis waar je vervolgens allerlei randapparatuur uit die periode op aan kunt sluiten. Heeft wel beperkingen want bijvoorbeeld niet alle loc?s van een latere periode kunnen ermee geschakeld worden. Kunt er wel prima mee experimenteren als digibeet en een evt. vervolgstap beter maken. Ik heb de digitale apparatuur van de eerste generatie nog steeds draaien en heb een nieuwe modernere centrale met eigen baan daarnaast lopen (ik heb daar gelukkig ruimte voor).
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
 @citaat: En daar zit nu juist het probleem.  O:-D Hij heeft nu niet de juiste combinatie. Hij heeft via een veilingwebsite iets gekocht zonder te weten wat hij kocht. Voor een euro of 60 kan je een MS II kopen met alles erop en er aan. Dan heb je een heel goed begin om digitaal mee te beginnen zonder "oude meuk". Dan kan je later uitbreiden als je dat wil.

Citaat van: Giro op zondag 03 november 2019, 17:53:12
Hier voor heb ik via Catawiki een set aangeschaft Bestaande uit 60115/6043/66191/60651/60652 - Scenery - Mobile station en Memory.

Maak even een foto van wat je allemaal erbij hebt gekregen. Dan kunnen we zo zien of het überhaupt zin heeft. Of dat dan een goede investering was is de vraag.  O:-D Ik zou alles weer verkopen en een Mobile Station II / III (de zwarte uitvoering van de MS II) kopen. Dan begin je veel beter dan met de oude meuk.

Groet Ronald.
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Ik ben anders nog heel tevreden met die oude meuk.
Heb er 5 setjes van liggen voor diverse banen.
Zo een MS2 is een stuk complexer om alles in zo een klein apparaat te krijgen.
Het enige voordeel is het aansturen van meer dan 4 extra functies via mfx en dcc.
Maar als je daar geen gebruik van maakt en met de bassis te vreden bent EN van overzicht houdt, dan wint de controlstation.
Mvg. Marcel
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Een tip van mijn kant...Kijk ook eens naar de topic: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz.
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Met alle reacties samengevat.
Ja, je kunt nog steeds prima overweg met een 6021 (centrale) en bijbehorende randapparatuur (6035, 6036, 6040, enz.). Ik heb er ook nog een.
En ook weet ik dat er veel meer mogelijk is, maar ik heb me vooral beperkt om de vraagsteller een bruikbaar antwoord te geven.

Dus ook voor alle andere reageerders, probeer je te verplaatsen in de "beginner" en komt daarvoor met bruikbare oplossingen.

John (VT601)
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
60115 (MS2) aansluitbox. Gebruikt verder MS2 en voeding.
6043 (MM1/2) gebruikt verder minimaal CU 6020 of CU 6021; keyboard 6041.

66191 Voeding voor MS1
60651 aansluitrail voor MS1
60652 MS1, 1,9A Gebruikt verder aansluitrail en voeding.

Kortom, je hebt een MS1, geschikt voor een niet te grote baan waarbij max 2-3 locs tegelijkertijd kunnen rijden.  Je kan de C-rail heel voorzichtig losnemen van de aangesloten box en de box met je M-rail verbinden.

Mvg. Marcel
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Even eerlijk: ik zou echt niet investeren in oude meuk. Als je het hebt of krijgt prima, maar ik zou er geen euro aan uit geven. En MS2 krijg je, zoals geschreven wordt, voor redelijk weinig, waarom dan geld steken in een systeem dat allang en bed ingehaald is door de tijd? Juist in de fase van leren, meteen de moderne logica erin en slapen wat er daar gebeurt. In plaats van zo'n ander systeem doorgronden.
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Ik ben het helemaal met je eens. MS2 is echt een uitstekende optie.  De versie 60653 of 60657 maakt niet veel uit.
Langzaam je baanwissels digitaliseren met een m83 (60832).4 wissels in een keer geschakeld met één module.
Volgens mij ben je dan ook heel overzichtelijk bezig!

schakelen kan je dan later met schakelrail inderdaad en een s88 of een s88 link.. Afhankelijk van welke optie je wilt kiezen.
Ik heb zelf gekozen voor de " Gleisbox als Zentrale"optie. Hiermee kan je ook meteen de terugmelding regelen via je pc en je hoeft (nog)even geen CS2 of Cs3 te kopen.





Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
In principe hoeft Giro niets extra te investeren omdat hij een MS1 configuratie heeft. Volgens sommige ?te oud om nog aan te beginnen? maar elke andere optie vraagt om extra investering. Is dus niet nodig. De configuratie heeft zijn beperkingen, maar dat kun je ook accepteren. zo wordt er ook nog steeds analoog gereden en dat heeft vanuit een (optimaal) digitaal denkn ook zijn beperkingen. Oplossingen met verbindingen naar een computer vragen ook investering en je moet dan goed weten hoe eea werkt met bezetmeldingen etc. Om een goede indruk te krijgen zou je met de comfiguratie naar een stamtafel kunnen afreizen en kijken wat het spul doet. Hulp en ondersteuning is dan nabij.
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Hoi John,

Bedankt voor je heldere uit een zetting. Ik wil het allemaal low-budget houden en zeker nog geen nieuw loc's aanschaffen. Ik heb maar 4 loc's zoals je op de foto kunt zien. Ik had al gelezen dat je zelf terug melders kunt maken in M-rails dus daar ga ik mee starten. Als mijn spullen zijn 50+ jaar oud, komen nog van mijn vader die voor mij als klein jongetje van 4 had gekocht. Ik zal dus ergens MFX decoders gaan opsporen om deze in mijn loc's te bouwen. Ik ben me aan het inlezen en probeer, voordat ik de baan helemaal af ga bouwen, alles voor te bereiden. Zo af en toe zal ik een decoder kopen als ik deze ergens relatief goed koop kan vinden. Ik weet nog niet wat de prijzen zijn.

Robert
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Hoi Ronald,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb dit gekocht (60115/6043/66191/60651/60652 zie foto) ik dacht dat het redelijk compleet was. Er zit ook nog een 60652 bij die staat niet op de foto maar heb ik ook. Op de grote foto staat ook nog een ander station maar deze ga ik waarschijnlijk niet gebruiken.
Ik heb geen grote wensen wil alleen mijn huidige oude spullen laten rijden en ik wil kijken hoe dat digitaal allemaal werkt. Ook lijkt het me leuk om alles via de pc te laten lopen als dat kan.

Wel zal ik later misschien over willen stappen naar wat moderne spullen.

Allen bedankt voor de feedback ik pak er het positieve uit.
Robert
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
De 60115 is een ansluitbox voor de Mobile station 60652. De trafo die er bij staat is daar ook voor geschikt.
Met de MS (MS1) kun je maximaal tien verschillende mfx/fx loks in de loklijst hebben staan. Praktisch zul je er max 2 of 3 mee kunnen besturen.
Dat hangt van het afgeregelde vermogen af. Bij de meeste is is 1,2A, bij sommige 1,9A.
Je kunt er geen wissels mee bedienen.

Met de 6043 zou je wel wissels kunnen bedienen in combinatie met een 6020 of 6021 centrale. Je krijgt dan een aparte groep voor de wissels en seinen.
Je hebt overigens nog wel wssel- en seindecoders K83/K84/M83/M84 nodig.

John (VT601)
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
@John

Kan je de wissels bedienen met een 6043 Memory zonder 6040 Keyboard ?
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hulp gevraagd door een beginnende digitalist
De 6043 moet zijn aangesloten aan een 6020 of een 6021.
Om de 6043 te programmeren heb je minimaal 1 keyboard nodig.
Na het programmeren kan je die weer verwijderen. (Wel stekker uit het wcd)

Mvg. Marcel