Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!

Gestart door Firstborneagle woensdag 13 november 2019, 21:17:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Bomen maken met bloembind draad volgens de methode oogjes draaien en losknippen. Ik gebruik draadjes van 40 cm lang met een dikte van 0,6 mm. Die diktes zorgt voor voldoende stevige bomen en vind ik nog handig om te buigen in takken vormen. Maar dit is persoonlijk natuurlijk. Voor de volle bomen gebruik ik 8 draadjes naarmate de bomen dieper in het bos staan zijn de stammen vaak kaal en zit er slechts een klein plukje groen boven in. Hier ben ik momenteel mee aan het experimenteren. Dunne lange bomen gemaakt met 4 of 2 draadjes Ik zal zo wat foto's plaatsen, groet Arend
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
De bomen aan de buitenkant van een Bos hebben vaak veel zijtakken deze groeien hoofdzakelijk naar de buitenkant van het bos de bomen in het bos groeien sneller naar boven en zijn daardoor langer. Daardoor lijkt een klein bosje of bijvoorbeeld een boerenerf met grote bomen op één boom omdat het een mooie bolvorm krijgt zoals op de foto
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Die lange dunne kun je snel een aantal van maken, maar daar ben je er ook véél van nodig
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Ik ben vanavond al wat aan het schilderen geweest Ik gebruik hiervoor oude muurverf gemengd met metselzand het zand zeef ik even met een theezeefje. Mengverhouding is 1: 1 maar aangezien dat toch wel veel werk is Overweeg ik nu emmer structuurverf te halen. Om daar de boompjes in te kunnen dippen en vervolgens heel veel tijd uit te sparen
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Ik vind dat zo knap dat je het geduld er voor hebt/vindt, geduld heb ik wel in zekere mate , met Locs repareren/ombouwen , elektra etc etc, maar met scenery ontbreekt dat volledig !  :D Ik koop gewoon een zak boompies en plemp ze neer, klaar.  8o :D :D

Petje af  :thumbup:.

Mvg Gert

Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Prachtig hoor!
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Bedankt voor de reacties, ieder zo zo'n ding Gert, ik vind het heerlijk om bomen te bekijken. Hoe ze groeien en hoe ze het samen oplossen. En samen daar tevreden staan te zijn. Ze kunnen niet even een stapje opzij doen Als het wat krap wordt. Bij deze een foto uit de echte natuur , dit is dus wat ik bedoel, dat meerdere bomen samen een paraplu vormen. Vriendelijke groet Arend
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Je observaties zijn goed: ze groeien naar het licht, en in een binnenbos komt dat licht vooral van boven.
Hoe kaler de stammen en hoe hoger de kruin, des te meer struikgewas en ruigte eronder ontstaat.
Op een parkeerplaats vormen ze een prachtige parasol.
Maar een parkeerplaats als echte natuur  :D
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Ook wij maken al onze bomen en struiken zelf, maar dan van koperdraad.
Het werkt heel goed en je krijg er geen zere vingers van.
Kijk even op het draadje van de gasten dag waar ik een foto geplaatst heb.
Ook de bevlokking maken wij zelf in eigen beheer als ook het strooimateriaal.
Vele modelbanen hebben onze bomen en struiken op de baan staan.
kijk en geniet.





Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
 @citaat Met name het gevriesdroogde eendenkroos is als materiaal ideaal -  een aanrader! :thumbup:

Ik heb er nog maar een paar gemaakt, maar allen op basis van koperdraad:
mooi om oude bedrading te hergebruiken op een nuttige manier en
tevens gemakkelijk en snel aan elkaar te fixeren middels solderen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 22 november 2019, 07:56:45
@citaat Met name het gevriesdroogde eendenkroos is als materiaal ideaal -  een aanrader! :thumbup:

Ik heb er nog maar een paar gemaakt, maar allen op basis van koperdraad:
mooi om oude bedrading te hergebruiken op een nuttige manier en
tevens gemakkelijk en snel aan elkaar te fixeren middels solderen :wink:

Groeten,

Erik.

Heb het bekeken. Mooi hoor. Weer een goeie tip.
Grtz
Wim
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Vergeet niet dat je ook te maken kunt hebt met optisch bedrog waardoor iets rond lijkt maar als je er van boven af naar kijkt lijkt het toch vlak te zijn.
De bol vorm zie je meer bij loofbomen die alléén of met een paar samen staan,maar ook het landschap en de mens hebben invloed op de vorm.
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Kunnen je mooi 130 blijven rijden op je modelbaan. Goed bezig
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Ben bezig met een poging om een aantal stammen een "berk" look te geven
Re: Bomen maken. Niet één of twee maar een heel bos!
Die Berk look zit er wel in.
Ik vind ze alleen nog wat iel en zie hier en daar de twist van het draad terug. ( de linker twee dan.)
Misschien moet je de stammen nog een extra laagje schors geven.

Mvg Robin