Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Brawa 0485 H0 AC DB Koff

Gestart door Märklin.Pk zaterdag 02 november 2019, 14:17:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 0485 H0 AC DB Koff
Goedemiddag. Ik heb een Brawa 0485 H0 AC DB Koff  uit elkaar liggen en wil hier een nieuwe Kuehn Lok-Decorder N025 inbouwen. (De oude decoder was kapot)
Wie kan mij richting geven, waar de onderdelen schema op het internet te vinden is. (Kan het helaas vooralsnog niet vinden)
Er is ook een massadraadje losgeschoten, dus heb schematisch hulp nodig 'hoe en wat' ...;-)

btw: Heb overigens wat moeten frezen, omdat na zoveel jaar het e.e.a. van het motorblokje op het tandwiel niet helemaal meer aansloot.
Bij voorbaat dank!
Pk
Re: Brawa 0485 H0 AC DB Köff-II
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Brawa 0485 H0 AC DB Köff-II
Citaat van: Märklin.Pk op zaterdag 02 november 2019, 14:17:57
Ik heb een Brawa 0485 H0 AC DB Koff  uit elkaar liggen en wil hier een nieuwe Kuehn Lok-Decorder N025 inbouwen. (De oude decoder was kapot)

Ik zit al een tijdje naar dit draadje te kijken. Een Brawa 0485 H0 AC DB Koff  is een Köff II, en daarover ben je ook een ander draadje gestart.

Die Kühn Lok-Dekoder N025 heeft een datasheet, bijvoorbeeld bij Conrad, en daarin staat alles wat je moet en wilt weten.

CiteerEr is ook een massadraadje losgeschoten, dus heb schematisch hulp nodig 'hoe en wat' ...
Sorry, deze loc heeft geen massadraad van zichzelf omdat het hele chassis massa geleidt.
Dus als er wél een massadraad was, dan was die van de oude (defecte) decoder naar de wielassen.

CiteerHeb overigens wat moeten frezen, omdat na zoveel jaar het e.e.a. van het motorblokje op het tandwiel niet helemaal meer aansloot.
Dat was nou precies wat er aan je andere draadje ontbrak, dit stukje extra informatie: het zelf iets erbij freezen.
Ongeacht wat je extra gefreesd hebt, het motorblokje op het tandwiel sloot nou juist niet aan (in je andere draadje) omdat er een ringetje lag in de uitsparing voor de schroef in het motorblok, en die schroef vormt nou juist de massa-aansluiting van de motor op het geleidende chassis.

Dit nu wetend, is de vraag waarom dat ringetje daar lag. Overduidelijk met het doel om te isoleren. Maar dan moet er een draad aan de schroef hebben vast gezeten, ter vervanging van dat contact. Als het ringetje onderste boven ligt, zou de bovenkant hoger kunnen zijn dan wenselijk is. Je moet dan niet het gat verder uitfrezen maar het ringetje goed leggen of vervangen door dunnere isolatie.

Ik heb met een treintjes winkelier gesproken. Namelijk hoe zinvol het is om bij het digitaliseren van een lokomotief niet alleen de "prik", maar ook de "massa" te isoleren. Hij vond dat apekool: de massa laat je gewoon zitten, maar de "prik" moet je isoleren.

Als je met een Kuehn (of Kühn) decoder werkt, dan moet je volgens de handleiding daarvan de motor wel volledig isoleren.
Dus kun je de massa niet gewoon aftappen van het chassis. En is massa-isolatie geen apekool.

Daarbij is van belang of je een DC of een AC model hebt.
Uit je onderwerpstitel blijkt dat het om een AC-model gaat.

Zie de twee bijlagen uit de handleiding van de Kühn N024, onderaan.
De handleiding maakt het onderscheid tussen motor-soorten niet heel duidelijk.
Bij AC heb je (volgens de handleiding) 2 soorten motoren:
-motor-met-2-veldspoelen (dan 2 diodes nodig), of
-glockenankermotoren (dan geen extra diodes nodig).
I
n de Brawa Köff-II zit een Maxon glockenankermotor, die heeft geen veldspoelen, dus geen diodes nodig.
Maar dat betekent wel dat je de cv-waarden voor de lastregeling anders moet instellen (zie screenshot 3e bijlage).

CiteerWie kan mij richting geven, waar de onderdelen schema op het internet te vinden is.
In het andere draadje heeft Ben je een lokatie gewezen. daaruit komen de plaatjes, later in dat draadje.
Meer is er niet meer (door ouderdom) te vinden.
De zwarte draad levert "prik" van af de sleper. De schroef op het motorblok levert de massa, via het chassis, van de wielassen.
Al het overige qua bedrading (lampjes) moet je zelf verzinnen, en uit de handleiding van de loc-decoder halen. Het loc-origineel had geen lampjes.

Als je op dit forum zoekt naar Brawa+Köf dan kom je in een vervolg verhaal over de slechte trekkracht van sommige lokjes, zoals Har Brawa ombouwHar's vergelijking Märklin-Brawa, Ernst Kramer die er eentje wil digitaliseren, Een Märklin Köff II (Brawa) met motorproblemen, en van Har Twee Köf II's voorzien van ESU Lopi4 loc-decoder kruipen rond, zelfs op kruisingen en wissels.

Wat je uit al die draadjes kunt afleiden
Is niet, hoe de bedrading precies loopt, maar wel wie je kunt benaderen per PB om hun licht te laten schijnen in deze draadjes.
Is niet of de Kühn wel de beste loc-decoder optie is, maar wel dat je met een goede loc-decoder veel kunt bereiken.

Bijlagen: plaatjes uit de handleiding van de Kühn N025 handleiding
De bijlagen (Abb. 4) maken duidelijk dat je zowel de draad van de sleper als de draad van de wielassen direct moet aansluiten aan de decoder, evenals de zwarte draad van de motor, en een draad vanaf de schroef (aan de onderkant van de motor); ook die 2 moet je rechtstreeks op de decoder aansluiten. Alleen op die manier kun je, zoals de handleiding dat noemt, de motor volledig isoleren.

Bedenk daarbij dat de draadkleurcode van Kühn N025 niet overeenstemt met de draadkleurcode in de Köff-II.


Succes.  :thumbup:
Re: Brawa 0485 H0 AC DB Koff
Ben er nog steeds mee bezig, maar denk er nu ook over om hem als 'tweede Koff' -gewoon- zonder motor meet te laten rijden, met mijn zwarte (meest recente) Koff van Märklin :-)
Maar dank voor het meedenken blijft groot (en ik geef het nog niet op ;-)
Avondgroet,
Pk