Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

C of K rails

Gestart door d.vanaalst zondag 27 januari 2008, 13:59:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C of K rails
Lid sinds: 2008

offline
C of K rails
Hallo medeforumleden,
Ik ben benieuwd naar jullie meningen over het volgende.
Ik ben ooit op 11 jarige leeftijd begonnen met een startset met k rails. Nu ben ik geswitsched naar crails, omdat ik (nog) geen vaste baan kan leggen. K rails waren best we kwetsbaar, als je alles steeds op moet ruimen etc. Nu ziet het d'r naar uit dat ik toch een vaste baan kan gaan maken, maar twijfel erg.
Wat gebruiken jullie voor rails, en vooral waarom?
Dank voor de reacties. :lol:
Dennis
Re: C of K rails
Ricejuh
gast

Re: C of K rails
Hoi Dennis,

kijk eens hier.'

Je kunt ook zelf de zoekfunctie gebruiken door bovenaan dit forum op 'zoeken' te drukken.

Groetjes

Maurice

PS ik gebruik C rails ;-)
Re: C of K rails
ucsdcom
gast

Re: C of K rails
Wegens ruimtegebrek kan ik geen grote baan permanent hebben staan. Zodoende heb ik rond de kerst jaarlijks een grote baan in de woonkamer lopen. Dus terug naar het "tapijt (lees: laminaat)rijden. Dan is de C-rail ideaal. De wisselmotoren en decoders zitten dan in de bedding ingebouw en je kan de wissels digitaal bedienen zonder dat je er kabels naartoe hoeft te leggen. (voeding en stuursignalen direct vanuit de rails). Goed systeem van Märklin.

Bij K-rail merkte je dat na enkele keren monteren en uit elkaar halen de contactlipjes het niet meer deden met stroomloze gedeelten tot gevolg. Daarnaast merk ik dat de stroomoverdracht tussen de railstukken van de C-rails sowieso beter is. Je hoeft zodoende de baan niet elke 100 centimeter opnieuw te voeden wat wel prettig is voor een tapijt baan.

Wat mij in dit topic opvalt dat meerdere personen het hebben over slanke wissels. Ik heb nog nooit de voordelige maar scherpe wissels met onmogelijke "antieke" hoek gekocht. De meegebogen wissels zijn in verhouding relatief slank. Verder gebruik ik de slanke C-rail wissels die Märklin later aan het railprogramma heeft toegevoegd. Als ik waar dan ook ik Nederland een treinenzaak binnen loop en naar een slanke C-rail wissel vraag, dan moeten ze die vaak bestellen of komer er dozen met veel stof er op van de plank. Elke winkelier die ze heeft zegt dat ze nagenoeg nooit verkocht worden.

Hoe kan dat als hier zovelen slanke Märklin wissels willen?

Verder is het raar dat Märklin wel slanke K-rail wissels in startsets heeft geleverd, maar bij de C-rail startsets die goedkope hoekige wissels levert. Als de slanke C-rail wissel standaard in de startsets zat werden er vast meer van verkocht. Veel klanten weten nu gewoon niet dat Märklin die later aan het C-railprogramma heeft toegevoegd. Ook slanke kruisingen bestaan intussen in C-rail, alleen een bedienbare kruising weet ik niet zeker. (dit is volgens mij op te lossen door 4 slanke wissels te combineren met een slanke C-rail kruising zoals in Nederland op veel stations te zien is.

Als je een slanke C-rail wissel koopt, vergeet dan niet de juiste aanvulstukken en let op dat je ook echt alle afneembare zijstukken mee krijgt. (de bedding is van deze rails af te halen om met hetzelfde compensatiestuk probleemloos paralelle sporen aan te kunnen sluiten). Kan je ook meteen zien hoe zijkantsloze C-rail er uit ziet....
Re: C of K rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C of K rails
Ook even een opmerking van mijn ervaringen.
Voor banen die regelmatig weer afgebroken of veranderd worden geeft de keuze voor C-rails eigenlijk alleen maar voordelen, mooi eenvoudig kliksysteem en een stevige bedding.
Voor een vaste baan wil ik een combinatie van de mooie K-rails en de solide constructie van de C-rails, zelfs een stukje M-rail met de metalen bruggen (prachtig M geluid!) probeer ik in de vaste baan te verwerken.

Citaat van: ucsdcom op vrijdag 18 juli 2008, 17:17:05
Hoe kan dat als hier zovelen slanke Märklin wissels willen?

Tussen willen en kunnen ligt een wereld van verschil in de grootte van de baan.
Zelf heb ik best veel slanke wissels en kruizingen maar het valt helemaal niet mee om deze slanke wissels op een verantwoorde manier in je (beperkte) baan te verwerken, de gewone en gebogen wissels kun je vaak veel eenvoudiger plaatsen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: C of K rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: C of K rails
Daar heb je gelijk in AlbertJan. Zelf rijdt ik met K-rails en heb in het begin allemaal van die kleine wissels gekocht. Op dit moment probeer ik op de baan zoveel mogelijk de slanke wissels toe te passen aangezien deze er veel beter uitzien.

Ik ben dan ook van plan wanneer ik een nieuwe baan maak, dat deze op de hoofdbaan alleen gebruik maakt van slanke wissels. Eventueel kan ik dan nog een emplacement (waar toch niet hard over gereden mag worden) met die kleine wissels maken.

Groeten,
Herman

P.s. Albertjan ik heb enkel je titel aangepast aangezien er anders 2 draadjes met dezelfde naam zouden lopen.
Re: C of K rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: C of K rails
Hallo,

Zelf heb ik op de vaste baan K-rail. Voor de 'vloer'baan wordt C-rail gebruikt; maar deze baan wordt altijd weer afgebroken. C-rail is hier ideaal voor.

Voordeel van de K-rail is dat deze makkelijk gebruikt kan worden voor massa-terugmeldingen naar het digitale systeem. Bij C-rail kan dit ook maar moet je onder iedere rail de doorverbinding wegknippen.

Jammer dat bij K-rail het slanke wissel met beweegbaar puntstuk er niet meer is.
Re: C of K rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: C of K rails
Slanke wissels zijn mooier...
Nadeel is dat je meer ruimte nodig hebt om ze in je baanplan op te nemen.
En dat heb ik nu helaas niet. Probeer wel als alternatief zoveel mogelijk gebogen wissels te gebruiken, die zijn ook mooi.

Groeten,
Yeoman
Re: C of K rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: C of K rails
ik heb mijn baanplan getekend in C-rail, maar ben me steeds meer aan het afvragen of ik het niet beter kan uitvoeren in K-rail.
Ik heb 1 C-rail startset en van vroeger een hele berg M-rail, dus moet hoe dan ook alles 'nieuw' aanschaffen.