Wegens ruimtegebrek kan ik geen grote baan permanent hebben staan. Zodoende heb ik rond de kerst jaarlijks een grote baan in de woonkamer lopen. Dus terug naar het "tapijt (lees: laminaat)rijden. Dan is de C-rail ideaal. De wisselmotoren en decoders zitten dan in de bedding ingebouw en je kan de wissels digitaal bedienen zonder dat je er kabels naartoe hoeft te leggen. (voeding en stuursignalen direct vanuit de rails). Goed systeem van Märklin.
Bij K-rail merkte je dat na enkele keren monteren en uit elkaar halen de contactlipjes het niet meer deden met stroomloze gedeelten tot gevolg. Daarnaast merk ik dat de stroomoverdracht tussen de railstukken van de C-rails sowieso beter is. Je hoeft zodoende de baan niet elke 100 centimeter opnieuw te voeden wat wel prettig is voor een tapijt baan.
Wat mij in dit topic opvalt dat meerdere personen het hebben over slanke wissels. Ik heb nog nooit de voordelige maar scherpe wissels met onmogelijke "antieke" hoek gekocht. De meegebogen wissels zijn in verhouding relatief slank. Verder gebruik ik de slanke C-rail wissels die Märklin later aan het railprogramma heeft toegevoegd. Als ik waar dan ook ik Nederland een treinenzaak binnen loop en naar een slanke C-rail wissel vraag, dan moeten ze die vaak bestellen of komer er dozen met veel stof er op van de plank. Elke winkelier die ze heeft zegt dat ze nagenoeg nooit verkocht worden.
Hoe kan dat als hier zovelen slanke Märklin wissels willen?
Verder is het raar dat Märklin wel slanke K-rail wissels in startsets heeft geleverd, maar bij de C-rail startsets die goedkope hoekige wissels levert. Als de slanke C-rail wissel standaard in de startsets zat werden er vast meer van verkocht. Veel klanten weten nu gewoon niet dat Märklin die later aan het C-railprogramma heeft toegevoegd. Ook slanke kruisingen bestaan intussen in C-rail, alleen een bedienbare kruising weet ik niet zeker. (dit is volgens mij op te lossen door 4 slanke wissels te combineren met een slanke C-rail kruising zoals in Nederland op veel stations te zien is.
Als je een slanke C-rail wissel koopt, vergeet dan niet de juiste aanvulstukken en let op dat je ook echt alle afneembare zijstukken mee krijgt. (de bedding is van deze rails af te halen om met hetzelfde compensatiestuk probleemloos paralelle sporen aan te kunnen sluiten). Kan je ook meteen zien hoe zijkantsloze C-rail er uit ziet....