Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Spoorbaan "Plan 341"

Gestart door Trainman vrijdag 01 november 2019, 18:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Deze net vandaag via een ander kanaal ontvangen. Hier kan ik al aardig wat mee. Maar extra info is altijd welkom  :)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Heb je de link gevolgd die ik in mijn post heb aangeboden onder 'hier'? ( blauw schrift).
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ja heb ik geopend. Bedankt voor de tip  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Gisteren weer verder gegaan met de railspiraal, de eerder door mij geplaatst spanten hadden een behoorlijke maatafwijking.
Dus vanaf tekening 1 opnieuw beginnen, ditmaal met losse delen. Hierdoor is de hoogte beter in te stellen.

Wordt wederom vervolgd...  O:-D

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op zaterdag 21 januari 2023, 14:08:46Deze net vandaag via een ander kanaal ontvangen. Hier kan ik al aardig wat mee. Maar extra info is altijd welkom  :)

kijk eens in Zelfbouw van bovenleiding. Veel informatie te vinden.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Mooie en zuivere constructie hoor, petje af  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
@citaat Zeker :thumbup:. Maar wel jammer dat er ondanks de grondige voorbereiding toch maatverschillen opgetreden zijn.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmorgen was er (op mijn modelbaan) de eerste mogeliljkheid om de vrije kavels van het nieuwe plan
te gaan bezichtigen. Bouwgrond is schaars, dus de eerste potientele klanten waren op tijd. Maar bleven
vanwege de lage temperatuur nog even in de auto zitten  :-) 
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ha, dat is een goeie hoor. Vanwege de lage temperatuur in de auto blijven zitten helpt reuze in een spider. Lekker warm onder de plaid.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Kappie omhoog niks aan de hand :D
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Je moet er wat voor over hebben om een kavel te bemachtigen toch  8)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2009

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Wauw, wat een super strak raamwerk heb je gebouwd. Ben benieuwd hoe de rest van de baan er uit komt te zien, als dat net zo mooi wordt als het raamwerk dan beloofd het iets heel moois te worden.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Wegens klachten die heel erg lijken op mijn CVA's eind november 2018 mag ik voorlopig niet werken. En veel rust
nemen. Maar wel tijd pakken om te ontspannen. En in de modelbouw kan ik mijn ontspanning wel vinden. Maar rustig aan.
De afgelopen dagen de laatste rails van de railspiraal op zijn plaats gelegd en voorzien van de benodigde kabels voor
terugmelding en voeding. En vast gezet met de afstandhouders en lijmklemmen.
Zo komen we steeds een stapje verder....
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Even een vraag tussendoor. Ik wil op mijn modelspoorbaan een Märklin rolbrug inbouwen. Ik heb op de website van Märklin al wel
de buitenste maten gevonden en ook de inbouwmaat. Maar nergens staat de inbouwdiepte aangegeven. Wie weet deze. Dan kan ik daar
rekening mee houden bij aanpassing van de spanten.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2017

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Voor zover ik kan beoordelen staat dat op pagina 5 van de handleiding: 5,8 mm bij gebruik van K-rails.
Bij gebruik van C-rails is er geen inbouwdiepte.

Cees
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste Cees,

Bedankt voor je reactie. We kunnen weer verder.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Even een vraag aan de techneuten onder ons :-)

Mijn modelbaan staat op een 8-tal poten die allemaal van wielen zijn voorzien. Waarvan 2 met rem. Ik gebruik een CS3+.
En die is met een UPS kabel verbonden met de router die achter de baan aan de muur hangt. Het probleem is nu dat wanneer
ik de baan steeds 1,5 meter naar voren trek voor bouw en/of onderhoud ik met een van de wielen over de UTP kabel rijdt.
Aangezien ik onder de baan aan het frame al een 4-voudige wandcontactdoos heb geplaatst had ik het volgende idee.
Ik heb hier nog een tweetal TP-Link Mini Power Line Adapters liggen. Wanneer ik de netwerkaansluiting van de CS3+ met
een van deze TP-Links verbind en de andere aan de router  (beide met een korte STP kabel) dan zou in theorie alles
moeten werken. De TP-Link heeft een snelheid van 200Mbps. Is dit voldoende ?
Ik zou de netwerkkabel dan kunnen verwijderen.
Met groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Snelheid lijkt mij geen probleem, echter zou ik zelf eerder voor een bedrade verbinding gaan die zijn betrouwbaarder dan iets draadloos.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Klopt, maar gezien de eerder genoemde "problemen" lijkt mij dit toch een redelijke optie.
Zal het deze week bij wijze van proef eens uitproberen. Wie weet. In ieder geval bedankt voor
je reactie m.b.t. de snelheid.
Trouwens de TP-Link verstuurd de data over het stroomnetwerk, dus niet draadloos. Voorwaarde is
wel dat de beide toestellen op dezelfde groep zitten. Anders werkt het niet  :P
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hi Guus,

Ik heb mijn baan ook aan mijn netwerk hangen.
WCD RJ45 aan de balken en een hangende (dus niet over de vloer) kabel, die lang genoeg is om mijn baan te verrijden door de kamer.
In mijn voedingen kast (onder de baan) zit een swichbox met aansluiting naar de PC en mijn centrale = SRSE-II (Verder onder de baan GEEN 230V)
Een "draadloze" verbinding metTP-link (ook weer 230V) lijkt mij overdreven.
Zie mijn draadje.

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
De verbinding met deze TP link is inderdaad niet draadloos maar gaat via het electriciteitsnet.
Ik ben matig tevreden over die optie. Als het je alleen om de internetverbinding gaat om af en toe een update te doen, lijkt het mij te volstaan. Maar als je de verbinding tussen de computer en je centrale via deze TP link laat lopen, mist er misschien een keer een opdracht en loopt de boel in de soep.
Een alternatief is je UTP kabel voorzien van een goed bereikbaar punt waar je deze eenvoudig kunt loskoppelen en weer kunt aansluiten zodra nodig en zonder hem te overrijden. Daar gaat hij namelijk geheid kapot van.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Of je maakt van je UTP kabel een krulsnoer zoals dat vroeger ook aan (huis)telefoons zat. Dan heb je genoeg "rek" in die kabel om 1,5 meter te kunnen overbruggen zonder dat deze op de grond ligt te slingeren en er overheen gereden wordt. Want dat is in ieder geval niet goed.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Iedereen bedankt voor de reacties  :P
Ik denk dat ik een RJ45 aansluiting achter op de baan ga plaatsen en daar dan een krulsnoer aan hang.
Nu nog op zoek naar een RJ-45 inbouwmodule.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Gevonden !
Met aan beide zijden een CAT 6 aansluiting. Nu op zoek naar een krulsnoer.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bijvoorbeeld deze:
Krulsnoer RJ45
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat  @citaat voor de krultang  :-)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Pas op, linkje naar het krulsnoer is niet het juiste. Je moet een RJ45 aansluiting hebben, maar die zijn er wel, heb ik gezien.
En anders moet je de twee aansluitingen zo maken dat maar een korte kabel nodig is, die niet over de grond slingert bij het verplaatsen van de hele tafel.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
@citaat oeps, sorry, linkje aangepast!
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Al bouwende aan mijn spoorbaan toch nog even een vraag tussen door. Ik heb via AliExpress een display gekocht die de spanning en de amperage aangeeft.
Maar wel op basis van DC. Mijn baanstroom is AC. En dus ben ik op zoek naar een DC/AC converter met maximaal 5 Amp. output.

Heb de afgelopen dagen al het internet afgestruind maar helaas nog niets gevonden. Wie helpt ?

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Wat voor een display heb je gekocht dan? Is dat gewoon een metertje waarmee je zowel spanning als stroom kan meten of is het wat anders? Een AC spanning kun je gelijkrichten en met een weerstandsarray ervoor zorgen dat de DC spanning dezelfde waarde aangeeft als de AC. Daarvoor heb je wel enige kennis van meet- en regeltechniek nodig om dat enigzins gecalibreerd te krijgen. Met stroom is dat niet te doen. Een Ampere meter moet in serie staan met de belasting die deze stroom consumeert. En je kan een AC stroom in hetzelfde circuit niet plotseling veranderen in een DC stroom.
Een converter heeft al helemaal geen zin omdat daarbij de uitgangsspanning niet mee fluctueert met de ingangsspanning.
De enige mogelijkheid is de aanschaf van een AC Voltmeter en een AC Amperemeter.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Deze heb ik.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ja dag zijn dezelfde die ik heb en alleen te gebruiken voor DC metingen. Kijk naar het aansluitschema, wanneer je een beetje verstand van elektriek hebt begrijp je het wel. Het geval is namelijk dat elektronica heel weinig kan met AC, dat is uitsluitend voor DC. Dus al die mooie digitale metertjes zijn prachtig voor DC maar niet erg geschikt voor AC. Er zijn wel digitale Volmeters te verkrijgen en die zijn dan meteen een heel stuk duurder dan hun DC tegenhangers. De reden daarvoor heb ik al in mijn vorige post aangegeven.
De eenvoudigste en goedkoopste oplossing om AC stroom te meten is een analoge meter, met wijzerplaat dus.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Wat wil je meten, Guus?
Als je de baanstroom wilt weten, kun je dat in je centrale vinden. Ik ben even kwijt waar je voor gekozen hebt maar volgens mij zit in elke centrale wel een mogelijkheid dat uit te lezen. Heel nodig is het niet, tenzij er veel treinen tegelijk op hoge snelheid rijden en je denkt dat je te weinig 'ampères overhoudt'.
En het digitale signaal is trouwens geen zuiver DC of AC signaal dat zich eenvoudig meten laat, lees ik overal.
Ik zou me er niet zo druk om maken.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Iedereen bedankt voor de reacties en tips. Ik laat dit onderwerp maar even rusten. Ondertussen weer bezig met de (opnieuw) bekabelen
onder de spoorbaan. Daarvoor heb ik een montagewagentje aangeschaft. Ligt op een paar kussentjes toch wat comfortabeler dan op een
koude harde vloer  :-)
Naar aanleiding van een eerdere vraag van mij een RJ45 hub aan de achterzijde van de baan geplaatst. Die wordt nu met een spiraalsnoer
met de modem/router verbonden. Geen losse kabels meer op de vloer.  :thumbup:

De bijgevoegde foto's geven een beeld van hoe ik nu de bekabeling aanleg. Kabel voor de voeding en kabels voor de terugmelders zijn nu
netjes gescheiden.

Zo komen we steeds een stapje verder.

Sinds 26 januari opnieuw in de ziektewet. Wederom met een verdenking op een nieuw (voor mijn de derde) herseninfarct. Vorige week een
MRI scan gehad waarvan ik donderdag de uitslag krijg.

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beterschap toegewenst Guus en hopelijk is de uitslag goed aankomende donderdag.

Groet Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dat zijn betreffende de gezondheid geen goede berichten. Hoop dat de uitslag donderdag toch een beetje meevalt. Beterschap in ieder geval.

Gelukkig zijn de berichten over de baanbouw wel prima positief.  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hi Gus,

Dat ziet er allemaal toch weer netjes uit.
Maar het belangrijkste doe rustig aan en "beterschap".
Ik hoop voor je dat het bericht gunstig is.

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ook namens ons beterschap!  @citaat
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2012

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
veel beterschap Guus;

mvg,
Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Guus, wens je het beste en hoop dat het mee gaat vallen
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
De uitslag van de scan gaf geen schokkende berichten. Geen verdenking op herseninfarct o.i.d.
Wel is er in de bijholte (die normaal leeg moet zijn) achter mijn linkeroor een verwaarloosde verkouwdheid
gevonden die de hele bijholte vult. En daardoor waarschijnlijk tegen het evenwichtsorgaan drukt. Waardoor
in continue op zoek ben naar mijn evenwicht. Ik krijg hiervoor een doorverwijzing naar de KNO arts.

Onderstussen wel weer wat aan mijn spoorbaan kunnen doen. Verslag en foto's binnenkort op dit forum.

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dat is een hele geruststelling. Die bijholte is natuurlijk ook niet fijn maar zal de KNO arts wel kunnen verhelpen. Beterschap en doe ff rudtig aan.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dat is een hele geruststelling Guus. Dat vocht in die bijholte is zo verholpen. Even water aftappen, olie verversen en je kunt weer 10.000km mee.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Prachtig mooi en strak bouwwerk hoor. :P
Dat doe ik je niet na.
Het werken met multiplex lijkt me veel eenvoudiger dan MDF.
Bij mijn volgende baan ga ik dat ook toepassen.
MDF is goedkoop maar ook knetterhard.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Iedereen bedankt voor de reacties. Ondertussen weer rustig aan begonnen aan de treinbaan.
De eerste loks rijden hun rondjes. Beide uit de serie 1700, mijn lievelingsmodellen.

Ik heb aan de voorzijde van beide loks de kortkoppeling verwijderd (sleperskant). En wil deze
vervangen door een schroefkoppeling. Zie bijgevoegde foto.
De koppeling is volgens mij NEM362. Ik heb al uitgebreid gezocht op internet. Maar vind helaas
niets. Iemand een link voor mij.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2017

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Kijk eens in de catalogus van Weinert
https://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_204

Cees
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Deze week weer een aantal wissels van servo aandrijvingen voorzien en via een ESU Switch Pilot Servo ingesteld.
Om de rijwegen te testen op hun juiste instelling staat hier lok 6503 van de NS op spoor 2 van het schaduwstation
te wachten tot dat hij met een sleep van 12 (nu nog lege) kalkwagens mag vertrekken.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Het is warm op zolder, Maar met ingang van vandaag een mobiele airco. Dus hopelijk gaat de temperatuur wat omlaag.
Sinds 26 januari in de ziektewet. Weer op verdenking van een hersenstam infarct. Dus rustig aan doen.....
Weinig tot niets gedaan aan de spoorbaan, wel actief met iTrain.
In afwachting van een groen sein staat de HUSA 1621 te wachten met een sleep van 16 plattebak wagens (4433).

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Het zit jou niet echt mee kwa gezondheid, doe zeker rustig aan zou ik zeggen.
Lekker zo'n airco ( lijkt me ) ik moet het doen met een ventilator daar dat is ook prima te doen.

Succes met het instellen van iTrain.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hi Guus,

Dat is allemaal behoorlijk heftig.
Doe alles extra rustig gelukkig kan je heel rustig voor een monitor zitten.  ;)

groet
Harald