Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Spoorbaan "Plan 341"

Gestart door Trainman vrijdag 01 november 2019, 18:27:23

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat Fijn hè, die globalisering.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Iedereen bedankt voor de reacties  :D

Ik heb mijn ESU decoders vorige week van DTS ontvangen. En we kunnen dus weer verder met de spoorbaan, ware het niet dat het
erg warm is op zolder...
Gisteren kwam ik op station Zutphen deze rails tegen. Alleen op een recht deel langs het perron. Wie weet waar deze voor dienen ?

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Versteviging spoorbed i.v.m.slappe bodem.

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Nieuw soort puco's als test voor betere stroomgeleiding van de slepers voor E-loc's zonder pantograaf  >:-D

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Breedspoor testbaan voor de Russische staatsspoorwegen?  >:-D
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
@citaat & @citaat @citaat & @citaat @citaat @citaat
Ik heb het meest vertrouwen in Ben's antwoord.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat

Dank je wel voor het vertrouwen vriend.
Had ik trouwens al eens gezegd dat je hele mooie treinen hebt?  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 :-)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op maandag 25 juli 2022, 11:06:18
Iedereen bedankt voor de reacties  :D

Ik heb mijn ESU decoders vorige week van DTS ontvangen. En we kunnen dus weer verder met de spoorbaan, ware het niet dat het
erg warm is op zolder...
Gisteren kwam ik op station Zutphen deze rails tegen. Alleen op een recht deel langs het perron. Wie weet waar deze voor dienen ?

Groet, Guus

Ontsporingsgeleiderails?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
In ieder geval een idee voor mijn spoorbaan...
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ondanks de hoge temperatuur op zolder afgelopen week toch weer wat aan mijn spoorbaan kunnen doen. Ik heb in de
garage de zichtfronten van de voorzijde in de grijze grondverf gezet en na drogen machinaal geschuurd. Nog niet alle
fronten staan op de foto's... :?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Deze bijdrage zonder afbeeldingen. Ik heb een algemene vraag betreffende mijn modelspoorbaan.
Ik ben bezig met de eerste delen van de paradebaan. Maar wil daarbij ook gelijk de boringen voor de bovenleiding van Sommerfeldt NS
en de de borigen van de seinen meenemen. Ik ben aal een aantal weken bezig geweest om de bovenleiding in de tekenen. Maar tot nu
toe zonder resultaat.
Wie kan en wil mij daarbij helpen ? Het bestand kan per mail verstuurd worden.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Guus, het is veel handiger om eerst de rails te leggen en dan pas de bovenleidingmasten te plaatsen. Kijk maar eens in het draadje van Hero. Daar gebruikt hij een mal om de plaats van masten te bepalen. Maar die moeten dus op de rails uitgericht worden.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Het is inderdaad verstandiger om eerst de rails te leggen en daarna pas de plaats van de masten te bepalen. Dit omdat je mogelijk toch nog links en rechts een kleine wijziging bij het leggen van de rails kan hebben. Dan heb je het gat op de verkeerde plek zitten. Je kan de masten wel voor het ballasten plaatsen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Misschien verkeerd geformuleerd. Maar het railplan ligt vast. Wanneer de traces gelegd en vastgezet zijn, wil ik ook gelijk
de gaten voor BL en seinen boren. Vandaar mijn verzoek.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat Zou de vorige adviezen maar serieus nemen want het kan altijd net iets anders uitpakken ook al ligt het railplan muurvast.
Als dan blijkt dat een gat niet op de juiste plaats ligt schiet je er niets mee op want dan liggen de volgende ook niet goed.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Guss,

Op basis van mijn recente (eerste) ervaring met het plaatsen van bovenmasten sluit ik me aan bij bovenstaande adviezen. Zelfs met het gebruik van een mal kan er op een langere afstand een kleine verschuiving plaatsvinden. Daarmee komen de draden niet mooi strak tussen de masten en in het ergste geval moet je opnieuw gaten boren. Zelf ga ik in het volgende deel van de baan niet meer dan vijf masten vooruit boren. Dan eerst draden plaatsen en kijken of alles nog goed past. Zo is het risico op fouten te overzien.

Groeten,
Wico 
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Tot zover iedereen bedankt.
Vanmiddag op de warme zolder het bovenste deel van de railspiraal geplaatst. En de daarvoor de nodigde steun eronder gelijmd.
Deze is maar 9 mm hoog. En kon niet zonder risico CNC gefreeds worden.
Op de kopse kant van het tracé drie 6 mm boringen aangebracht voor plaatsing van deuvels. Zo kunnen de volgende delen mooi
vlak gekoppeld worden.

Wordt wederom vervolgd.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Nou Guus,

Knap met die hitte en dan toch nog ff aan de baan werken...., pfffff.
Ziet er mooi uit, snel weer eens in het eggie bekijken  ;)
Ga zo door  :thumbup: :thumbup:

Groet, Edwin.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Zuiver werkstuk hoor  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Gisteren in de namiddag nog even met de treinen gereden. Het viel me op dat daar waar de rails en wissels verschroefd zijn de trein beduidend
meer geluid maakt dan op delen waar dit nog los ligt. Vanmorgen begonnen met de aanbrengen van dotjes houtlijm tussen de bielsen. Ongeveer
om de 10 cm. Wanneer dit is uitgehard verwijder ik de schroefjes weer...

Fijn weekend,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hi Guus,

Dat is nou net de reden dat ik de rails altijd lijm alleen met hobby lijm (van de Action)
In het zicht gewoon vastzetten met de ballast (flexlijm).

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
De temperatuur op zolder is weer "normaal". Dus gisteren een paar uur aan de baan gewerkt. Het laatste deel van de railspiraal ligt nu
definitief op zijn plaats. Moet alleen nog verlijmd en verschoefd worden. Daarnaast het eerste deel van het zichtbare deel vanaf de railspiraal
die aan de voorzijde van de baan ligt en uitkomt op het station. Aan de voorzijde (ter hoogte van de CS3+) het spant vorm gegeven voor het
nog te realiseren landschap. Op de achtergrond het enkelsporige trace dat vanaf het station naar een ander kleiner station loopt.
Morgen wil ik beginnen met plaatsting van de laatste servo's voor aansturing van de wissels in het schaduwstation..

Wordt wederom vervolgt....  :D

Met groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Net nog even onder de baan gekropen (letterlijk  :() en een zestal servohouders met servo met een dotje lijm vastgezet.
Als dit morgen droog is dan voor de zekerheid nog even met schroefjes fixeren.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat Goed bezig.  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Mooi gemaakt! Ook de bovenzijde van het gat en het bedieningsstangetje  bij de wissels heb je van een fraai afdekplaatje voorzien.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Het ligt er allemaal strak in  :thumbup: :thumbup:  een genot om naar te kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Even een off-topic vraag. Wie heet er ervaring met deze schotelschuurmachine van de LIDL (Parksite)

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Geen ervaring mee maar kan weinig mee aan de hand zijn lijkt me. Bij Lidl lijkt hij uitverkocht, elders nog wel verkrijgbaar.
Maar ik zou dan eerder voor het grotere broertje gaan, maar iets duurder:
https://www.lidl.nl/p/parkside-band-en-schijfschuurmachine-370-w/p100339465?mktc=shopping&gbraid=0AAAAAChMZwMgtJt82s_9oUkn271iLRcNc&gbraid=0AAAAAChMZwMgtJt82s_9oUkn271iLRcNc&gclid=Cj0KCQjwj7CZBhDHARIsAPPWv3fAxI8WsdrPQRuif_4_IMYJxQynlVbxAeZx7zAO0TWic0m9gd-tRCwaAr25EALw_wcB
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Deze ken ik niet wel ervaring met die van Proxxon zit een sterkere motor in, dat heb je soms wel nodig.
Ik ben er zeer tevreden mee, in Duitsland gekocht (stuk goedkoper)

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Helaas ken ik het ding niet maar zet wel vraagtekens bij de stabiliteit van het apparaat. De diameter van de schijf is zo te zien groter als de basis van support. Dat geeft geheid problemen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bedankt iedereen, we gaan voor Proxxon.

Nog een  :offtopic: vraag. Is/zijn er nog ergens Märklin K-wissels (2262 en 2263) te koop ZONDER electrische aandrijving.
Ik stuur alle wissels aan met digitale servo's  8)

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ja maar die hebben een ander artikelnummer. De wissels zonder aandrijving zijn voor de normale wissels 2265, 2266, voor de slanke wissels 22715, 22716 en de DKW 2275.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat Tegenwoordig worden de wissels zonder aandrijving verkocht.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Gistermiddag nog een paar uur aan mijn baan besteed, mijn vrouw moest werken.
Langzamerhand komt er vorm in de baan. Al moet er nog wel een ander gebeuren.
Rechts achter een spant geplaatst en het rechtse deel van de paradebaan er los bijgelegd.
De volgende stap is net op juisten hoogte brengen van de korte spanten rechts, zodat treinen
vanaf het station richting keerlus kunnen rijden. Een deel van de keerlus ligt al los in de spanten.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Guus, wat voor materiaal is de ondergrond voor de rails op de laatste foto?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Zowel het dondere als lichte is kurk van HEKI.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: basjuh1981 op zondag 25 september 2022, 21:01:45
@citaat Tegenwoordig worden de wissels zonder aandrijving verkocht.

Niet helemaal waar. In het K-rail assortiment zijn de standaard rechte- en bochtwissels verkrijgbaar met of zonder aandrijving. De 24 graden DKW in zowel C-rail als K-rail alleen met aandrijving.
Alle slanke wissels zijn alleen verkrijbaar zonder aandrijving.

Tja, Märklin maakt er een beetje een zooitje van, vereist enige studie om het te snappen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Het begint al ergens op te lijken Guus. Nog even doorzetten dan kun je rijden.  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 26 september 2022, 16:44:44
Citaat van: basjuh1981 op zondag 25 september 2022, 21:01:45
@citaat Tegenwoordig worden de wissels zonder aandrijving verkocht.

Niet helemaal waar. In het K-rail assortiment zijn de standaard rechte- en bochtwissels verkrijgbaar met of zonder aandrijving.
Ik doelde alleen op de standaard K-wissels. Die worden tegenwoordig alleen verkocht zonder wisselaandrijving. Zo heb ik het vernomen van mijn leverancier.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik heb een foutje gemaakt  :-( Via Catawiki een Roco NS1010 gekocht. De kleine lettertjes niet goed gelezen.
Het blijkt een DC uitvoering te zijn, geen AC. Dus mijn vraag. Wie heeft ervaring in het ombouwen van DC naar AC ?
Plaats maken voor de sleper, wielen aanpassen enz.

Groet,
Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Guus,

je zou even op de Roco site kunnen kijken of er van deze lok ooit een AC versie heeft bestaan. Dan zijn er ook AC-Ersatzteile geweest, zoals AC-wielen en sleper. Dan moet je daarnaar zoeken. Overigens kan een lok ook omgebouwd worden met de originele DC onderdelen. Dat is dan iets meer werk.

Bas, gelooft nou niet wat een winkelier je vertelt. Die praten alleen in hun eigen straatje. Het staat op de Märklin website en in de webshop is het gewoon te koop en "auf Lager".
https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/2262
Re: Spoorbaan "Plan 341"
3 rail versie bestaat. Dus ombouwen moet daarmee tot de mogelijkheden behoren.
Ruilen bij winkel of beurshandelaar is wellicht ook een optie.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2022

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
De lijst: https://www.roco.cc/static/version1662032330/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/ET/1/DE/62675_9883.pdf
De onderdelen: https://www.roco.cc/rde/ersatzteile?et=62675

Je hebt tenminste de indexen 28, 29, 30, 31 en 32 nodig en van de assen verwijder je de tandwielen daar waar nodig. En je zet de wielafstand van alle assen op 14mm.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Iedereen weer bedankt  :thumbup: Ik denk dat ik dan toch deze DC uitvoering maar weer van de hand doe en op zoek ga naar een AC uitvoering.

Ondertussen weer wat aan de baan gewerkt. Deze keer de laatste twee spanten geplaatst, het trace er los op gelegd en aan de voorzijde weer een
deel van het landschap vorm gegeven.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Guus, zo professioneel bezig, daar kan ik nog wat van leren. Mooie lay-out trouwens.

Luc
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Na lange tijd weer een topic van mij over de in aanbouw zijnde modelspoorbaan. Ik heb een 20-tal servosteunen geprint.
En wie heeft meer informatie over de afmetingen van de portalen zoals op foto. Met name dan de afmetingen van de lossse delen
van de bevestiging van de staande BOVPL.jpgdb831513-1e01-4d64-8740-a1f69d95abd0.jpg  en liggende delen.

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ach moest er even goed naar kijken voor het kwartje viel. Dat zijn NS bovenleiding portalen. Koop een Sommerfeldt portaal, die zijn goed op schaal 1:87. Dan kun je alles opmeten met een schuifmaat. Simpelste oplossing denk ik zo.
Of je kijkt hier even. (Nog simpeler.)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Deels waar, deels niet waar  :D
Ik heb bij mijn vorige modelbaan ook Sommerfeldt toegepast. Ziet er leuk uit, maar daar is dan alles mee gezegd.
Ik weet niet op basis van welk merk Sommerfeld zijn masten heeft ontwikkeld. Maar voor Märklin 3-rail niet echt
handig qua maatvoering. h0 is bij mij een hart afstand van de sporen op 64.6 mm. Maar de afstanden van Sommerfeldt
liggen daar ver vandaan. En dat geldt dan ook voor de hoogte van de masten en rijdraden. Daarnaast is Sommerfeldt niet
echt erg meewerkend qua vragen aan hun over losse onderdelen.
Zelf werk in de metaal als tekenaar/constructeur en gebruik daarvoor Fusion 360 van Autodesk. Erg fijne software
om mee te werken. Toleranties van ongeveer 0.05 mm zijn bij ons standaard.
Ik heb een Resin printer met een laagdikte van 50 mU. Ongeveer 1/10 van de dikte van een mensenhaar.
Vandaar ook mijn vraag op dit forum over info over de constructie zoals op de foto vermeld staat. Dan kan ik die
uitwerken en in 3D printen naar mijn wens.

Groet, Guus

@Lobomotion69, ik zie mijzelf nog niet met een ladder in de mast klimmen op alles op te meten  O:-D
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2022

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Sommerfeldt NS portalen zijn NIET op schaal. Je moet er zelf aan gaan knutselen zo je dit wilt.