Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Spoorbaan "Plan 341"

Gestart door Trainman vrijdag 01 november 2019, 18:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op woensdag 15 december 2021, 15:19:00

Wat ik nog mis heb ik vanmorgen besteld bij Dengler in Duitsland. Wanneer deze bestelling binnen is (volgende week ?) dan ....


Hallo Guus,

Even een vraagje. Heb van Dengler een email gehad dat zij, vooralsnog, alleen bestellingen accepteren met een Duits postadres. Jou daar iets van bekend?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hallo Henk,

Dat klopt !
Sinds de btw regels voor grensoverschrijdende spullen is veranderd, wil Dengler niet meer over e grens sturen.
Teveel papierwerk en kosten achteraf.
Guus, en ik ook, hebben een kennis/vrienden die net over de grens wonen. zodat we daar het spul laten afleveren, en we het daar dan ophalen.

Groet, Edwin.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vandaag mijn bestelling van Brima Modellbahnbau uit Duitsland ontvangen. Met daarin alle benodigde materialen
om de wissels op mijn schaduwstation van servobesturing te voorzien. Daarvan binnenkort een kort verslag.
Maar ik heb nu 20 stuks Märklin lipjes nodig die afkomstig zijn uit de "handhebels". Wie weet of deze ergens los
te koop zijn. Het linkse deel op bijgevoegde foto. Of gaan die alleen maar per handhebel ?

Met groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Voorzover ik weet, gaan ze alleen als complete handsteller over de toonbank.
Erv zijn alternatieven, zoals een gaatje boren in een deel van het mechaniek van het wissel of het onderdeel van de handsteller (laten) 3d printen.
Maar op zich is gebruikmaking van de hele handsteller wel makkelijk. Je hebt dan gelijk een geleider voor het bedieningsarmpje. Dat kan prettig werken, want soms zit het er teveel speling op het mechaniek.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2012

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
zaten die niet bij jouw wissels, Guus?


die lipjes zijn nogal fragiel (eigen ervaring), daar zou ik niet al te veel op vertrouwen om die los te gebruiken.
ik gebruik ze ook volledig, een gatje maken in het lipje, en een sleufje in de onderkant;


mvg,
Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Zelf pas ik de originele "hendels" aan.
Zie hier.

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Nu de bouw van het schaduwstation aardig op schema is, is het tijd om mijn lokomotieven die beschadigd zijn
te gaan repareren. En dan kom ik op de website van Märklin terecht. Maar veel productcodes zijn of niet te vinden
of even een niet compleet overzicht. Wie weet waar ik de exploded view tekeningen kan vinden ? Ik heb via dit
forum al een soortgelijke vraag voorbij zien komen. Met als alternatief deze site: https://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/
Maar ook hier kom ik niet verder. Ik zoek voor de 1700 serie de trapjes links en rechts en de buffers. Verder van de
mP3000 serie de raampjes van de cabine (die trouwens nog wel verkrijgbaar is)

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Mooi klusje voor de zondagmorgen. 10 servo's in de MDF steunen geplaatst en servoarmen gemonteerd...
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
In afwachting van de montagehulpjes voor de flexrail vandaag de eerste spanten vast gemonteerd.
Als eerste het korte dwarsspant, daarna het kopspant met de "paniekgaten". Wel alles van de voren
gepast, ook de trace's. De eerste wissels zijn ook al van servo aandrijving voorzien.
Binnenkort ook daarvan afbeeldingen.  B)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dat ziet er weer strak uit en wel handig zo'n hoekversteviging om daar je lijmpot op te zetten.  ;)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vergeten te vragen, dus bij deze alsnog.  :-*

Ik gebruik servo's voor de aandrijving van de wissels. Ik heb daarbij de USE SwitchPilot Servo. En kan daarbij de maximale uitslag
zowel naar links als naar rechts instellen. Alleen bij het monteren van de servo zie ik het armpje liever in de middenstand staan.
Ik heb de gebruiksaanwijzing er al meerdere keren op nagelezen, maar kom daar niet uit. Iemand tips ?

Groet, Guus

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2020

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Jeetje, wat een vaart, je gaat als de brandweer, ehm, als een sneltrein! :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat @citaat Het hangt van de decoder af, sommige laten de servo zelf naar de middelste stand lopen. Geen idee wat de ESU doet maar anders even opzoeken voordat je de arm op de servo monteert. Doe je niets dan loop je de kans dat de servo al in een uiterste positie staat.

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat

Vandaag was ik bij m'n maatje in A'foort servo's instellen met een Esu Switchpilot Servo V2 op zijn K-rail baan.

Het is zoals ik beschreef in de vorige post: zelf ongeveer het midden zoeken door de servo links rechts te laten bewegen en dan de arm eventueel van stand verplaatsen op de servo. Voorts pos A en pos B afstellen zodat de wisseltongen goed aanliggen met niet te veel druk op de servo arm.

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik sluit nu de servo op de ESU Switch Pilot Servo aan zonder armpje. En zet positie A en B allebei op 0.
Dan plaats ik het armpje op de servo op 90 graden ten opzichte van het huis. En na plaatsing van de
servo onder de baan zet ik positie A en B op 15. Dan is net genoeg.

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Een servo beweegt van A naar B. Maar positie A en B allebei op 15 dan heb je toch geen beweging?

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik bedoelde + 15 en - 15  8)

Ondertussen de drie korte spanten links vastgezet en daarop los het trace van het kleine kopstation. Dit is tevens het hoogste punt van de baan...

Ik  ben nu bezig om rechts op de baan het eerste deel van de railspiraal van rails en melders te voorzien.

Wordt wederom vervolgd......

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Gistermiddag en vanmorgen spant 6 en 7 rechts op de spoorbaan geplaatst. Hierin zitten de openingen voor de traces van de
railspiraal. Morgen wil ik het tweede deel van de railspiraal gaan passen.
Daarnaast aankomende weel tijd vrijmaken voor de electrificatie van de laaste blokken op het schaduwstation, inclusief aanbrengen
van de servo's voor aansturing van de wissels...

We komen steeds een stapje verder.....

Groet. Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik was niet tevreden met de plaats waar ik de ESU Switch Pilot Servo had geplaatst. Te ver weg van de wissels en servo's.
Een drietal steunen laten zagen bij mijn vaste leverancier van hout. En deze gisteren geplaats op het frame. De langste
kabels worden nu maximaal 40 cm. En het display is op deze manier beter af te lezen.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Als voorbereiding op de verdere bouw van mijn baan ben ik ondertussen bezig met het uitwerken van de Sommerfeldt NS
bovenleiding. Voorwaar geen senicure. Ik heb al diverse sites hierover geraadpleegd.
Hulplijnen, hulpmasten, enz. Ik heb al meerdere pogingen gedaan om een begin te krijgen. Maar helaas.
Dus mijn vraag: wie heeft hier ervaring mee en wil mij hierbij helpen ?
De "standaard"  hart op hart afstand van 63.5 mm die Sommerfeldt harteert is bij mij het haalbaar. Ik gebruik dat standaard
maat van 64.6 mm van Märklin.

Ik kan via PB natuurlijk het railplan sturen  :D

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Het Sommerfeldt-boekje is heel mooi. Ik moet mij ook nog aan een stukje bovenleiding gaan wagen, maar houd het bij DB-masten. De NS portalen zijn misschien wat lastiger te plaatsen, maar een hart-op-hart-afstand van 1mm meer of minder gaat toch geen problemen geven?
Als je de bovenleiding zigzaggend ophangt, luister dat vast niet zo nauw. Althans, ik kan mij er niet echt een voorstelling van maken.
Leg anders nog wat nader uit waar je tegenaan loop, Guus.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ooit, heel lang geleden, circa dertig jaar, heb ik eens een modelbaan gebouwd naar NL voorbeeld met bovenleiding van Sommerfeldt. In het begin kwam ik er ook niet uit. Toen eens een half dagje langs de spoordijk gaan wandelen en foto's gemaakt van de werkelijke situatie. Dan wordt er al heel veel duidelijk. Het nadeel van een modelbaan is dat alles op elkaar gepropt zit. Daar heb je geen 400 meter om het netjes te krijgen. Maar het principe blijft hetzelfde. Dus steek je licht op langs de spoorbaan in Zwolle of Hoogeveen of zo.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik heb dat boek ook thuis. En daarin staat inderdaad wel een en ander beschreven. Wat ik verder op internet vind is
dat je altijd eerst de wissels moet doen. En vanuit daar de rest.

Ik zal een dezer dagen een nieuwe poging doen om iets te realiseren. Iedereen bedankt voor de reacties  :thumbup:

EDIT: kom er achter dat er geen data in WinTrack voor Sommerfeldt NS zit. Zal er eens een mail aan wagen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ondertussen weer druk met de baan. Wederom passen en meten  :O
ik was niet tevreden over de plaats van de componenten voor aansluiting van stroom en terugmelding. En dus een nieuw paneel
gemaakt. Zie bijgevoegde foto.
Daarnaast vanmiddag een mailtje gekregen van Marnan. Met daarin een in zeer interessant object:
Viessmann 1398 H0 Modern treinbestemmingsdisplay met LED-verlichting
Kan ik op meerdere borden verschillende informatie laten zien ?

Wie kent dit ?

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Je kan bij Viessmann een programmatje downloaden waarmee je zelf borden kan maken die je in dit model kan zetten.
Kijk maar eens op Viessmann.de en type daar het nummer in, daar staat ook een tab download.

Succes.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dag Edwin,

Ik heb de tools gedownload en geinstalleerd. Werkt prima. Ik ben nu aan het uitzoeken of ik dit in iTrain kan implementeren.
Zodat wanneer een trein het station verlaten heeft er een nieuwe melding op dit bord komt...

En ja ik weet het  8) station De Lutte bestaat niet..., net als Oldenzaal Zuid  ;)


Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Volgens mij kan je met dit programmaatje alleen borden uitprinten, en die in dat bord plaatsen/plakken.
Het is geen LED schermpje (volgens mij), alhoewel die er wel zijn.
Dus om nu iTrain een printje te laten maken, die je dan in het bordje plaatst, voordat de trein aankomt........., tis een uitdaging  :P :P

Groet, Edwin.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Oeps, iets te enthousiast  :D

Modern treinbestemmingsdisplay met LED-verlichting
Treinbestemmingsdisplays uit de tijdperken V en Vl met een display aan beide zijden.
Onderhoudsvrij dankzij led-verlichting.
Kan onder het perrondak of aan de zijkant worden geïnstalleerd, bijvoorbeeld op een mast.
Kant-en-klare vellen papier voor etikettering worden meegeleverd.


Informatie van de site van Marnan
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
er is ergens iemand die zulke ledborden aanstuurt met een arduino.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat Dat is ramdani
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dat klopt, het is soms niet te aanzien. ik snap niet dat onafhankelijke forumbeheerders hier niet het voortouw nemen.met de wetten van de zwaartekracht neem je toch ook geen loopje.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2012

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat2 je mag er van mij vanalles van vinden (en het is voor verbetering vatbaar), maar er is geen enkele reden waarom het forumbeheer zou moeten ingrijpen, de regels van het forum zijn niet geschonden,
trouwens, door hier te reageren zouden de moderators wel moeten ingrijpen omdat je Guus zijn draadje vervuilt ipv in mijn topic te reageren;


ontopic;
laten we nu maar verder genieten van de mooie dingen die Guus hier laat zien;


mvg,
Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vorig jaar deze tijd  :mrgreen: mijn oude TV op zolder een plaatsje gegeven. En nu dan eindelijk een passende kabel van Display Poort
naar HDMI gekocht. En vanmiddag aangesloten. In Windows aangegeven dat de weergave van deze TV een kopie moet zijn van scherm 1
op mijn bureau.
Werkt prima zo. Ik kan op deze manier ook beter en sneller controleren of de bezetmelders correct zijn aangesloten.
Heb inmiddels bijna alle rails en wissels van het schaduwstation aangelegd en geelectrificeerd. Alle blokklen voorzien van rechtstreekse
aansluiting op de CS3+. Zowel voor massa als plus.

We komen steeds een stapje verder...

EDIT: ik stuur mijn servo's voor de besturing van de wissels aan met de USU Switch Pilot Servo. Ik heb er in totaal 6 nodig. Waarvan ik er nu
twee op de baan gemonteerd heb. De andere staat al bijna 3 maanden in back order. Maar dat schijnt normaal te zijn tegenwoordig.
Wie weet er toevallig nog een adresje waar er nog een op de plank ligt, wel nieuw.


Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op dinsdag 19 april 2022, 20:04:48
Pisplay Poort
Je hebt een hekel aan die poort? :D :D
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 20 april 2022, 13:00:16
Citaat van: Trainman op dinsdag 19 april 2022, 20:04:48
Pisplay Poort
Je hebt een hekel aan die poort? :D :D

Nee, hoezo ? Mijn beide monitoren op bureau zijn allebei ook DP 1.4.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Guus,

Je hebt een P ipv een D bij (p)Displaypoort staan.... :P

Mooi overzicht zo  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Edwin1962 op woensdag 20 april 2022, 20:22:57
Guus,

Je hebt een P ipv een D bij (p)Displaypoort staan.... :P

Mooi overzicht zo  :thumbup:

Inderdaad. Daar staat een P in plaats van een D  :-( Bedankt voor de oplettendheid. Heb het aangepast.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat Grappig foutje meer niet. Als het niet grappig was geweest, had ik er geen opmerking over gemaakt :)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmorgen op Koningsdag de ronde gaten met behulp van een decoupeerzaag aangebracht.
En geplaatst op de modelbaan. In dit geval spant 6. Ik ben tevreden met het resultaat. Spant 5
ligt op de werkbank klaar om geschuurd te worden.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bedankt voor al jullie likes  :D

Vanmorgen een rond gat in spant 5 gezaagd. En deze los geplaatst op de baan. Spant 5 t/m spant 1 worden voorlopig niet
definitief geplaatst en/of verlijmd. Dit in verband met de vormgeving van het landschap.
Aan de linkerzijde van spant 5 zit een rechthoekig gat. Daardoor komt het trace van de keerlus. Daar kunnen t.z.t. twee
treinen "geparkeerd" worden van maximaal 160 cm.

Weer een stapje verder..

Aanstaande maandag begin ik bij een nieuwe werkgever. Daardoor heb ik overdag minder tijd voor mijn geliefde hobby.
Maar probeer toch met enige regelmaat hier iets te posten.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Mooie vorderingen Guus. :thumbup:
Succes bij je nieuwe werkgever.

Groet Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Binnenkort hoop ik hier weer nieuwe informatie en foto's te plaatsen van mijn spoorbaan in aanbouw.
Echter moet mij nog een ding van het hart.
Het valt mij op (en ik erger mij daaraan) dat sommige producten, vooral digitale, momenteel erg slecht
leverbaar zijn. Levertijden van meerdere maanden zijn momenteel eerder regel dan uitzondering. Allemaal
onder het motto dat de benodigde chips niet leverbaar zijn ? Niet leverbaar of moetwillig vastgehouden
door de fabrikant ?  Om daarna tegen een hogere prijs op de markt te zetten ?

Wie kent de werkelijke oorzaak ?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2022

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Geen idee. Zelf wacht ik inmiddels een maand op de levering van een motor ombouwset van Marklin.
Ik volg dit dus even.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op vrijdag 14 januari 2022, 11:52:50
Vanmorgen een aantal kabelgootjes staand aangebracht. En een tweetal DTS terugmeldmodules geplaatst.
We hebben er een begin mee...

Erg netjes zo, waar kun je deze gootjes kopen?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: RDHT op maandag 27 juni 2022, 12:08:25

Zelf wacht ik inmiddels een maand op de levering van een motor ombouwset van Marklin.


Nou die setjes zijn bepaald niet schaars. Ik zou een andere winkelier zoeken want dat spul is volop leverbaar.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op maandag 27 juni 2022, 11:58:08
Het valt mij op (en ik erger mij daaraan) dat sommige producten, vooral digitale, momenteel erg slecht
leverbaar zijn. Levertijden van meerdere maanden zijn momenteel eerder regel dan uitzondering. Allemaal
onder het motto dat de benodigde chips niet leverbaar zijn ? Niet leverbaar of moetwillig vastgehouden
door de fabrikant ?  Om daarna tegen een hogere prijs op de markt te zetten ?

Wie kent de werkelijke oorzaak ?
Digitale componenten komen uit China. China heeft de neiging om bij een positieve test de boel op slot te gooien wat als gevolg heeft dat de hele leveringsketen op droogt. Een ander bijkomend effect van lockdowns zijn prijsstijgingen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Kabelgootjes zijn te koop bij de betere elektrozaak.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2022

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik geef de lokale winkel nog tot woensdag (Maandag gesloten dus geef het nog 2 dagen). Anders wil ik idd van dat deel van de bestelling (rest al wel binnen) mijn geld terug en bestel ik het ergens anders.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Deze week van ESU Duitsland bericht gekregen dat de servodecoders binnenkort weer leverbaar zijn. Binnen 14 dagen.
Hoera :-) Kunnen we weer verder
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op maandag 27 juni 2022, 11:58:08
Wie kent de werkelijke oorzaak ?
Een chip tekort. Eventueel kan je nog zeggen dat het komt omdat er een tekort aan chip-maak-machines is. Daarover kan je verhaal halen in Veldhoven bij ASML :P

Door de pandemie en daarmee lockdowns, zijn er twee dingen gebeurt:
- explosieve vraag naar digitale producten: iedereen ging ineens thuiswerken over de gehele wereld. En waar het in Nederland normaal is dat iedereen internet en een prima device heeft, is dat in de rest van de wereld, inclusief bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Engeland en USA niet zo.
Om dat wel te kunnen, moest overal met heel hoge urgentie capaciteit bijgeplaats worden, zowel bedrijven intern, datacenters en infra voor internet. Dat kost allemaal zeer veel chips.

Dan komt er nog het logistieke effect. Veel fabrieken hebben stil gelegen of minder geproduceerd. Niet alleen China, ook Oost-Europa. Maar de transport-sector. Er mocht vaak niet over de grens getransporteerd worden.
Als effect hiervan liggen er nog steeds grote files aan vrachtschepen voor vele grote havens in de wereld. Doordat schepen niet gelost en geladen worden, zijn er te weinig containers. Zonder containers rijden vrachtwagens en treinen niet. Zonder dat die rijden zijn er geen goederen in de havens om te laden of lossen.
Tijdens de pandemie is er op een aantal plekken een dead-lock ontstaan. Een logistieke vastloper. Havens als Hamburg en Los Angelos zijn daar nu pas van aan het bijkomen.

Die hele logistiek (met een tekort aan chaffeurs trouwens) en productie moet weer opstarten. En opstarten van dergelijke fabrieken duurt maanden.

Dus de werkelijke reden is daadwerkelijk dat er een chip-tekort is.
Het is helaas ook overal zichtbaar. Van modeltreinen, tot wifi-routers, tot elektrische auto's (de wachttijden voor een nieuwe lopen op tot anderhalf jaar), tot computers en onderdelen voor computers.