Citaat van: Trainman op maandag 27 juni 2022, 11:58:08
Wie kent de werkelijke oorzaak ?
Een chip tekort. Eventueel kan je nog zeggen dat het komt omdat er een tekort aan chip-maak-machines is. Daarover kan je verhaal halen in Veldhoven bij ASML
Door de pandemie en daarmee lockdowns, zijn er twee dingen gebeurt:
- explosieve vraag naar digitale producten: iedereen ging ineens thuiswerken over de gehele wereld. En waar het in Nederland normaal is dat iedereen internet en een prima device heeft, is dat in de rest van de wereld, inclusief bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Engeland en USA niet zo.
Om dat wel te kunnen, moest overal met heel hoge urgentie capaciteit bijgeplaats worden, zowel bedrijven intern, datacenters en infra voor internet. Dat kost allemaal zeer veel chips.
Dan komt er nog het logistieke effect. Veel fabrieken hebben stil gelegen of minder geproduceerd. Niet alleen China, ook Oost-Europa. Maar de transport-sector. Er mocht vaak niet over de grens getransporteerd worden.
Als effect hiervan liggen er nog steeds grote files aan vrachtschepen voor vele grote havens in de wereld. Doordat schepen niet gelost en geladen worden, zijn er te weinig containers. Zonder containers rijden vrachtwagens en treinen niet. Zonder dat die rijden zijn er geen goederen in de havens om te laden of lossen.
Tijdens de pandemie is er op een aantal plekken een dead-lock ontstaan. Een logistieke vastloper. Havens als Hamburg en Los Angelos zijn daar nu pas van aan het bijkomen.
Die hele logistiek (met een tekort aan chaffeurs trouwens) en productie moet weer opstarten. En opstarten van dergelijke fabrieken duurt maanden.
Dus de werkelijke reden is daadwerkelijk dat er een chip-tekort is.
Het is helaas ook overal zichtbaar. Van modeltreinen, tot wifi-routers, tot elektrische auto's (de wachttijden voor een nieuwe lopen op tot anderhalf jaar), tot computers en onderdelen voor computers.