Bedankt voor de relativatie mensen,
@Ben, klopt verwarring is zeer snel gedaan
@Anne, kon me gewoon niet vinden in je verhaallijn
@Peter, nee hoor was in generaal geschreven
Ik vond het gewoon erg jammer dat het niet lukte om een gezonde discussie op te starten. Ik geloof in hetgeen ik hierboven geschreven heb. Ja het is alternatief en stapt af van het geijkte. Maar dat maakt het voor mij juist interessant.
Zoals ik het zie met een praktisch voorbeeld:
Iemand kwam een paar jaar geleden bij me en vraagt of het mogelijk is om Dinamo toe te passen op 3-Rail. Naast het feit dat ik daar de toegevoegde waarde niet van zie,vind ik het vraagstuk of stroomdetectie toepasbaar is op 3-Rail wel interessant. Wat meestal gebeurd is een reactie zoals hierboven, oftewel, nee dat is niet slim en handig.
Ik denk precies andersom, ik ga dat pas roepen als ik het heb uitgeprobeerd. Dus ben ik daarmee aan de slag gegaan en verdomd, het werkte gewoon goed. Dus uit praktijkervaring kan je een feitelijke onderbouwing geven. Dat probeerde ik, maar werd niet helemaal geaccepteerd. En dat is jammer, maar ik wil best wel een tweede poging proberen.
Wat ik uit de praktijk heb ervaren:
Allereerst de pukkel en de sleper. Er wordt veel geschreven dat die voor een onbetrouwbare detectie zorgen. Ik vind dat een vreemde stelling, want de sleper is volgens mij belangrijker als de massa. Als de sleper niet functioneert, rijdt de hele loc niet eens. Ik dahct altijd dat 3-Rail vele betrouwbaarder was als 2-Rail. Maar dta is een andere discussie. En daarbij een leuke tool uit de 2-Rail wereld:
Als je in de software een mooie blauwe snelheidsbalk bij de loc ziet maar hij rijdt niet. Dan kijken we altijd of de melder actief is, meestal is die dan uit. Omdat er contactverlies is weet je dus meteen dat de loc stil staat vanwege contact. Als je een hele grote baan hebt, zoals in onze werkplaats mmmet 204 blokken, dan scannen we vaak het scherm naar blauwe balkjes (Locs met snelheid) waarbij de melders uit staan. Dan sporen we snel locs op die stil zijn komen te staan en dus voor file kunnen zorgen. Dit is bij massadetectie lastig, want er is altijd detectie. Zou je op de pukkel detecteren kan je daar ook gebruik van maken.
Maar je kunt ook stroomdetectie toepassen op de massastaven door deze dubbel te isoleren. Bij C-Rail simpel omdat je, bijkomend voordeel van CS, de railzen niet hoeft te bewerken omd e staven te scheiden. Dan sluit je de melder aan op de spoorstaven. Bij K-Rail kan dat ook, als je de pukkelmat niet kunt of wilt onderbreken.
In doftware zoals iTrain, is de sleper geen enkel probleem. Je vult alleen in wat de afstand is vanaf de buffer tot de sleper aan de voorkant en de achterkant en iTrain doet de positionering exact zo uitvoeren als bij 2-Rail.
Ook voor rangeren kan CS een voordeel hebben, want detectie op de wagens is voor iTrain niet eens noodzakelijk bij rangeren. Het kan zelfs nadelig zijn. Bij massadetectie plaatsen we altijd een "activatiemelder" aan het begin van elk blok waar gerangeerd kan worden. Als je dit niet doet kan iTrain niet automatisch een door wagens bezet blok binnen rijden omdat alle melders bezet zijn. Bij CS kan dit wel. iTrain weet als je het gebruikt zoals het bedoeld is exact waar elke wagen en zijn buffer zich bevinden in het blok. Net zoals we automatisch omlopen en rangeren bij 2-Rail.
Kortom in mijn beleving heeft stroomdetectie t.o.v. massadetectie zijn zijn voor en zijn nadelen. Maar uit ervaring kan ik zeker vertellen dat het gewoon werkt en betrouwbaar is.
De techniek veranderd, en snel ook. Er is steeds meer mogelijk en ook software word steeds beter.
Dan het verhaal dat ik schrijf over 3 soorten detectie.
Ik snap heus wel dat je kiest tussen stroom- massa- of detectie met schakelaars. Echter als techneut of persoon met enige kennis is dat makkelijk te verklaren. Mijn mening is echter dat een beginner nogal wat producten naar zijn hoofd krijgt geslingerd. De veel gebruikte merken zoals DK en RS hebben CS, GND en OPTO modules. In alle jatren van digitaal adviseren ga je nadenken over alle vragen en struggles die de beginners doorstaan. Een van die punten is duidelijkheid omtrent detectie. men vind de termen blokken en sectie vaak al moeilijk genoeg.
Zoals ik mijn mening en visie hierin gevormd heb zie ik massadetectie via GND en opto als twee vormen van detecteren. Waarbij in mijn logica massa=ground makkelijker te verklaren is. Daarbij kennen veel beginners de Opto modules niet en kent met alleen CS en GND. Als je tegen een beginner zegt dat men massadetectie toe moet passen kopen ze GND modules, en niet alleen beginners. Veel winkelier verkopen ze blindelings GND modules als men vraagt om massadetectie.
En vervolgens staan ze bij mij met het verhaal dat hun DR5000 of Z21 gefrituurd is, omdat men massadetectie aanrade te gebruiken. Ik zie dus de andere kant van de medaille. Daarom verkies ik om een beginner erop te wijzen dat massadetectie kan via GND modules en OPTO modules. In feite dus 3 vormen van detecteren: CS, GND en OPTO.
Ik geloof heilig in kiezen met je onderbuik, klinkt heel softy, maar uiteindelijk werkt dat wel het beste. Het enige wat wij kunnen doen is iemand zo goed en compleet mogelijk te adviseren zonder teveel info te geven. Want dan maak je het alleen maar erger, de fine details komen later wel. Aan de hand van zo'n uitleg laten wij een beginner zelf kiezen voor het systeem waar hij het beste gevoel bij heeft. Hierin gaan we hem dan begeleiden en ook na de aanschaf support geven.
Want niet iedereen wil een grijs doosje met rode letters, en niet iedereen wil een centrale van 800 euro waar ze bij computergebruik vrij weinig mee doen. Ondanks dat MFX en de CS3+ echt wel veel voordelen hebben in mijn ogen, geld dat niet voor iedereen. En dat geeft ook niks. In mijn vriendenclub zit iemand die expert is in BidiB, ik weer in Dinamo. Wij zitten beiden in het Alpha testteam van iTrain, terwijl een andere vriend weer helemaal fan is van RocRail.
Heel verhaal, lekker belangrijk verder. Waar het me om gaat is dat een discussie leuk is als men open staat voor alternatieve gedachten. En niet gelijk de piemels op tafel legt om te zien wie de grootste heeft. Een mening hebben over 3-Rail met stroomdetectie kan, mijn voorkeur lag altijd bij massadetectie. Maar nu ik het in de praktijk heb gedaan overweeg ik voor elke modelbaan de twee opties gelijk aan elkaar.
Ik word wel vaker uitgemaakt voor mafkees, of van het padje. En dat vind ik niet erg, maar soms heb ik ook wel een keer gelijk. Het is niet voor niets dat DK nu Meanwell voedingen gaat leveren...... Gelijk hebben boeit mij ook helemaal niks. Ik vind het fijner als ik wat leren kan, of iemand nog wat kan leren.
My 2 cents,
Groetjes