Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Spoorbaan "Plan 341"

Gestart door Trainman vrijdag 01 november 2019, 18:27:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Mooie oplossing, Henk. Hoewel ik de maten van de MP1 niet snel heb kunnen vinden, lijken deze maar weinig af te wijken van die van een servo motor, althans van de micro servo als een sg90 bij horizontale montage. Misschien moet je een beetje zoeken naar een manier waarop je een verenstaaltje vastmaakt aan het armpje/vleugeltje van de servo maar het zou moeten lukken, denk ik.
Het scheelt zeker 10 euro per aandrijving en werkt even betrouwbaar. Vandaar dat ik er toch even op doorga.

Groet,

Peter



Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Peter, de MP1 is nagnoeg even groot als een sg90 microservo inclusief servoarm. Het grote voordeel van de MP1 is dat deze een lineaire beweging heeft in tegenstelling tot een servo die een radiale beweging maakt. Of je moet, zoals ik bij de staalfabriek heb gezien, gebruik maken van tandheugels. Maar dan wordt de servo plus nog groter. De MP1  (en overige MP motoren) kun je afstellen op een bewegingsafstand van 6, 9 of 12mm door een nokje te verplaatsen. En dan maak het ding altijd die beweging en geen millimeter meer of minder, mechanisch vastgelegd. Zoals op de foto maak ik gebruik van het gat waar de handstelhevel in valt. Dan moet de motor op 9mm ingesteld worden. De wisseltongen worden dan door het wisseleigen mechaniek op hun eindpunten aangedrukt. Zet je de motoraandrijving midden tussen de wisseltongen (standaard Peco) dan heb je een bewegingsweg van 6mm nodig en moeten de wisseltongen door de motor worden aangedrukt. Een grote druk is daarbij niet nodig omdat de motor in stilstand geen tiende van een millimeter toegeeft. De stijfheid van de schakelpen (1mm verenstaal) is bepalend en voldoende, zeker bij een zo korte afstand. Het installeren van de motor, op deze manier, is zelfs nog eenvoudiger. Gewoon aan je werktafel of bureau. De motor in zijn eindstand brengen, het wissel in de overeenkomstige stand zetten, de motor onder het wissel plaatsen en licht aandrukken, vastschroeven, klaar. Werkt altijd. En dat gemak is mij die 10 Euro waard. Trouwens is het prijsverschil, voor mij tenminste, kleiner dan die 10 Euro. Koop de motoren in D bij V te M voor 12,50 (dat kosten ze trouwens ook bij freebit), dan gaat daar de 19% BTW nog af want export buiten de EU. Bij import hier betaal ik dan wel weer 10% importkosten en VAT, maar dat is minder als de BTW in EU.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Helder verhaal, Henk.
Maar heel erg is het verschil in beweging niet, is mijn ervaring. Waar het kan, monteer ik de servo's zo recht mogelijk onder een wissel. Ik heb daar vaak de handstellers bij gebruikt, maar je kunt ook een gaatje boren in een onderdeel van het stelmechaniek, tussen de bielzen. Het verenstaaltje zal een beetje onder een hoek staan, maar het is minimaal. De werking is prima.

Maar de MP1 motoren lijken mij net zo goed en jouw bouwwijze is zeker praktisch. Iets vergelijkbaars had ik mogelijk ook kunnen doen, al dan niet met servo's. Tot nu toe heb ik steeds onder de tafel de servo's onder de wissel staan prikken. Soms vergt dat enige acrobatiek. Een vaste montage aan een wissel is misschien makkelijker te realiseren. Ik heb alleen nu geen moeilijk bereikbare wissels meer, verwacht ik.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Zoals beloofd hierbij de foto's van de MP1 onder het wissel (en DKW) gemonteerd. Op foto 3 en 4 heb ik met een pijl aangegeven waar de drijfstang het wissel omzet. Bij het gewone wissel is dat in dit geval tussen de wisseltongen en bij de DKW op de plaats van de handschalthebel.

Als montageplaat heb ik in deze pre-modellen een stukje 9mm spaanplaat (extra density) gebruikt. Beter zou het zijn hiervoor een 6mm multiplex te gebruiken, ware het niet dat de kwaliteit van het hier verkrijgbare multiplex om te huilen is. Volgende keer probeer ik een stukje PCB. Eventueel in dubbele uitvoering.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Tijdens de bouw van mijn spoorbaan kunnen ongevallen gebeuren. Dus maar de ongevallenwagen van de NS
met als standlocatie Den Haag (mijn geboortestad) aangeschaft bij Bentink.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmiddag de ruwbouw van mijn spoorbaan netjes gedemonteerd en weggelegd. De zending kurk voor de
rails en wissels van het schaduwstation is net afgeleverd. Besteld bij De Spoorboom.
Ik ga later de baan stofvrij maken. En daarna beginnen met de voorbereidingen voor het verlijmen van de
kurkstroken en de kurkbedding voor de wissels. Deze heb ik in deze topic al aan julle laten zien.

Ik zal een dezer dag een paar foto's plaatsen wat ik besteld en geleverd heb gekregen... En wat ik al op voorraad had.

Met groet, Guus

PS: ik zal mijn vrouw eens lief aankijken of vragen of ik de benodigde rails en wissels voor het schaduwstation mag bestellen  :roll:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Op vrijdag 10 september 2021 heb ik samen met Edwin het bedrijf Domburg Train Support in Ermelo bezocht. We werden ontvangen door Martin Domburg, zijn vrouw die ons direct koffie gaf en collega en mede-oprichter ? Marcel. Het bezoek duurde van 11.00 tot 13.00 uur. In die tijd hebben we uitgebreid gesproken over de mogelijkheden tot digitalisatie van mijn modelspoorbaan.   
Marcel heeft ons een deel van de werking van iTrain uitgelegd en ook de mogelijkheid om met behulp van iCar auto's in schaal 1/87 te laten rijden. Deze werkt alleen op de Ultimate versie van iTrain. Deze versie komt binnenkort uit.
We hebben verschillende digitale centrales de revue laten passeren. In eerste instantie had ik gekozen voor massadetectie op mijn spoorbaan. Maar dan zou ik de ROCO Z21 niet kunnen gebruiken. Marcel gaf aan dat er ook stroomdetectie bestaat. Hij heeft dit uitvoerig uitgelegd en voorbeelden daarvan als klad uitgetekend. Bij stroomdetectie moet ik de middengeleider (pukkel) van de Märklin K-rails isoleren. In tegenstelling tot massadetectie worden de secties van de baan binnen de blokken direct vanuit de terugmeldmodule gevoed. En verder moet je in iTrain de wissels ook van een terugmelder voorzien. De wissels wordt in iTrain direct als bezet gemeld. Voordeel hiervan is dat iTrain een lok of trein op doorloop via meerder wissels niet "kwijtraakt".

Ik ga nu rijden met de zwarte Z21, de Roco X16 terugmeldmodules en de ESU Lokkpilot 3 Servo. En de DEMO licentie van Itrain waarvoor ik van Xander Berghout een proeflicentie heb ontvangen.

Wordt wederom vervolgd.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Mijn mening voor zo ver die er toe doet: stroomdetectrie en 3rail is niet handig. De detectie is afhankelijk van waar de sleper zich bevindt. Da's soms op de kop, soms achteraan onder de tender en soms  bij treinstellen in het mnidden van de trein. Dat gaat heel veel tune gedoe geven (vind ik). Martin verkoopt graag Z21 centrales en iTrain licenties, mogelijk speelt dat mee?

Enne, niks moet: zo ook het voorzien van wissels van terugmelding. Is je ook verteld waarom dat moet?  ;)

Voor 3rail is massa detectie verreweg de beste keuze.

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2012

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
bij de z/Z21 kan je wel massadetectie gebruiken (zij het met optische ingangen zoals op mijn baan), was je er goedkoper vanaf gekomen;


mvg,
Michel


Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
En dat niet alleen. De Z21 heeft een L-Bus = Loconet Bus. Daarop kun je de Loconet terugmeldmodules van bv Rosoft gebruiken en die werken ook met massadetectie. Ik heb 1 Loconet module en daarachter hangen 8 gewone terugmeldmodules, allemaal op massadetectie. Zoals Ben al zegt, met stroomdetectie ga jij niet blij worden.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dat HAAT ik van deze site. Omdat we allemaal 3-rail rijders zijn wordt er van ons verwacht dat we allemaal dezelfde ideeën hebben.
En wanneer je daar dan vanaf wijkt dan wordt je direct tot op de grond afgebrand !

Ik kom dit soort berichtgeving vaker tegen. Waarom ? Heeft iemand hier plezier aan ? Ik in ieder geval niet.
Ik ben lid geworden van dit forum om van anderen te leren. Niet om bekritiseerd te worden.

Daarnaast lijkt het uit de reacties hierboven dat ik de beslissing om de stroomdetectie te gaan werken mij door Domburg opgedrongen is.
Absoluut niet waar. Dit is mijn eigen beslissing  :)

En ja. Er is mij verteld waarom een wissel dan een terugmelder moet hebben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Sorry beste, ik brand niemand af, geef alleen aan dat je met een Z21 heel goed met massadetectie kunt werken. Wat je daar verder mee doet is geheel jou zaak. Valt niets bij te haten. Ik heb ook heel andere ideeën dan vele andere 3-rail rijders. Moet kunnen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 11 september 2021, 18:16:52
Sorry beste, ik brand niemand af, geef alleen aan dat je met een Z21 heel goed met massadetectie kunt werken. Wat je daar verder mee doet is geheel jou zaak. Valt niets bij te haten. Ik heb ook heel andere ideeën dan vele andere 3-rail rijders. Moet kunnen.

Ik heb gisteren uit het verhaal (maar ook al eerder) begrepen dat je met een Z21 geen massa detectie kunt gebruiken. Maar als dat wel zo is dan
zie ik hier graag informatie over verschijnen. Aansluitschemas enz.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik heb niet erg de behoefte om je nog te helpen Guus, de lol is er van af.....  :(
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Natuurlijk kan stroomdetectie bij 3-rail, zolang je je realiseert dat er een stroomgebruiker met sleper op het detectiestuk moet zijn, als je met iTrain gaat rijden met één melder die net zo lang is als het blok, dan is dat absoluut geen probleem.

Wil je ook "losse wagen" of "gehele trein" detectie, dan moet je ook een stroomgebruiker met sleper in de laatste wagon hebben.

Ik ben op dit gebied redelijke neutraal, bij de MSG/Den Bosch zijn de "stroomdetectie" banen in de meerderheid en ik help op dit moment een man met een Trix Express baan met zijn Raptor.

Martin Domburg is een 2-railer/n-spoorder en massa detectie zit niet echt in zijn "denkraam", hij heeft voor zo ver ik weet geen commerciële belangen bij het type melder.

Groet, Anne W
Re: Spoorbaan "Plan 341"
De Z21 is een mooi apparaat, Guus. Elke centrale heeft voor- en nadelen, zoals het ontbreken van de mogelijkheid van massadetectie of loconet... het is afwegen wat belangrijk is.
En stroomdetectie werkt bij 3-rail net een beetje anders dan bij 2-rail; bij treinstellen hoeft de sleper niet onder het treindeel met de motor te zitten. Ook zit de sleper bij het ene type onder de tender en bij een ander type onder de loc. Het moment waarop de trein gedetecteerd wordt, kan daardoor verschillen.
Bij 2-rail rijders is dat minder vaak een probleem.
Als je eens op optocoupers zoekt bij terugmeldmodules, dan zul je zien dat het wel mogelijk is met massadetectie te werken in combinatie met de Z21 of daaraan gelijkwaardige centrales.
Het is maar wat je wilt, maar het kan geen kwaad er nog even over na te denken. De Roco terugmeldmodule zul je vast wel kunnen ruilen als je toch een overstap wilt maken. Maar het is geheel jouw keuze en je had deze ook kunnen voorleggen hier op het forum voordat je besloot mee te gaan met de visie van de winkelier die je hebt bezocht. Een andere winkel beveelt wellicht iets anders aan. Het ene is niet per se goed en het andere niet per se fout.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 12 september 2021, 01:48:13

Elke centrale heeft voor- en nadelen, zoals het ontbreken van de mogelijkheid van massadetectie of loconet...


Dat is niet zo. Massadetectie is een methodiek, geen techniek. Massadetectie kun je toepassen bij ELKE centrale.

Domburg zit helaas ook vast in zijn geloof, luister wat hij zegt op 1:15:00 over 3rail, massadetectie en centrales.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Citaat van: Trainman op zaterdag 11 september 2021, 15:22:26
Maar dan zou ik de ROCO Z21 niet kunnen gebruiken.

Waarom kan je hem dan niet gebruiken?

Citaat van: Trainman op zaterdag 11 september 2021, 15:22:26
Marcel gaf aan dat er ook stroomdetectie bestaat.

Even kijken op wat webzijdes en je had die informatie ook al gekregen: Terugmelding / bezetmelding

Citaat van: Trainman op zaterdag 11 september 2021, 15:22:26
Bij stroomdetectie moet ik de middengeleider (pukkel) van de Märklin K-rails isoleren. In tegenstelling tot massadetectie worden de secties van de baan binnen de blokken direct vanuit de terugmeldmodule gevoed.

Klopt. Alleen of het handiger is voor 3rail is de vraag. Het voordeel van massadetectie bij 3rail en zeker bij K-rails is dat je maar 1 railstaaf kan gebruiken om te melden. Dan loopt er een stroompje naar de melder toe en zo meld de trein via de assen.

Bij stroomdetectie meld je de sleper. Dan is de positie van de sleper van belang om een nauwkeuriger positie van de detectie te krijgen.

Citaat van: Trainman op zaterdag 11 september 2021, 15:22:26
En verder moet je in iTrain de wissels ook van een terugmelder voorzien. De wissels wordt in iTrain direct als bezet gemeld. Voordeel hiervan is dat iTrain een lok of trein op doorloop via meerder wissels niet "kwijtraakt".

Het "moet" niet. Het is in principe niet nodig. Mogelijk alleen bij "lange" en "complexe" wisselstraten is het aardig voor de opvolging van de treinen. Dan kan je de wisselstraat opdelen in meerdere stukken waar dan tegelijk meerdere treinen kunnen rijden. In principe hoeft het niet.

Citaat van: Trainman op zaterdag 11 september 2021, 16:17:28
Dat HAAT ik van deze site. Omdat we allemaal 3-rail rijders zijn wordt er van ons verwacht dat we allemaal dezelfde ideeën hebben. En wanneer je daar dan vanaf wijkt dan wordt je direct tot op de grond afgebrand ! Ik kom dit soort berichtgeving vaker tegen. Waarom ? Heeft iemand hier plezier aan ? Ik in ieder geval niet. Ik ben lid geworden van dit forum om van anderen te leren. Niet om bekritiseerd te worden.

Nog eens goed in sommige gebruikers gaan verdiepen. En kijken of ze wel "3-railer" zijn. Denk dat je dan nog wel eens bedrogen uitkomt.

Commentaar geven en advies geven en vragen stellen over je keuze is iets anders dan "bekritiseerd" te worden. Dat gevoel heb je misschien. Alleen jouw keuze voor een bepaald systeem voedt bepaalde vragen.

Citaat van: Trainman op zaterdag 11 september 2021, 16:17:28
Daarnaast lijkt het uit de reacties hierboven dat ik de beslissing om de stroomdetectie te gaan werken mij door Domburg opgedrongen is.
Absoluut niet waar. Dit is mijn eigen beslissing  :)

Waarom heb je dan voor stroomdetectie gekozen? Wat zijn volgens jouw de voordelen en eventuele nadelen van je keuze?

Citaat van: Trainman op zaterdag 11 september 2021, 16:17:28
En ja. Er is mij verteld waarom een wissel dan een terugmelder moet hebben.

Vertel eens waarom? Want dan dan leren andere mensen hier op het forum er ook nog eens wat van. Dan mag ik een beursbaantje gaan ombouwen  :?  :? Die zou nu niet rijden met niet gedetecteerde wissels....

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 12 september 2021, 08:09:40
Dat is niet zo. Massadetectie is een methodiek, geen techniek. Massadetectie kun je toepassen bij ELKE centrale.

Inderdaad. Het is een methode van detecteren. Als je het maar op een juiste manier toepast.

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 12 september 2021, 08:09:40
Domburg zit helaas ook vast in zijn geloof, luister wat hij zegt op 1:15:00 over 3rail, massadetectie en centrales.

Hij geeft wel meer zaken aan die niet helemaal correct zijn. Zoals over het aantal S88-contacten wat maximaal is en dat bepaalde centrales niet geschikt zouden zijn voor 3-rail. Voor de centrale maakt het niet uit op welke rails het aangesloten is. Net als dat hier vaak digitaal rijden gelijk staat als rijden met de computer. Dat wordt nu in één ruk genoemd. Het is niet gelijk. Digitaal rijden is de manier waarop de lok aangestuurd wordt. Wat Martin uit wil leggen is digitaal automatisch rijden. Dan heb je allerlei bezetmelders e.d. nodig. Bij "normaal" digitaal rijden is een centrale en een decoder in de lok het enige wat je nodig hebt om digitaal te rijden.

Groet Ronald.



Re: Spoorbaan "Plan 341"
@ Ben: ik had natuurlijk scherper moeten formuleren. Sommige centrales hebben een directe S-88 aansluiting voor terugmelding met massadetectie ingebouwd en andere niet. Daar moet je dan iets anders voor verzinnen. Verderop in mijn tekstje noem ik de optocouplers  (al vergat ik de letter 'L' zie ik nu!) als optie voor massadetectie op de Z21.

Groet,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Heren,

Dus als ik het goed begrijp (???) dan kan je via de loconet aansluiting op de Z21, mbv een loconet massadetector (bv Rosoft L.Net s-88 diode oid)) de bezetmelding maken.
Ik had toch ook begrepen dat dit niet rechtstreeks via de Z21 kon....

Groet, Edwin.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2012

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op zaterdag 11 september 2021, 18:31:03
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 11 september 2021, 18:16:52
Sorry beste, ik brand niemand af, geef alleen aan dat je met een Z21 heel goed met massadetectie kunt werken. Wat je daar verder mee doet is geheel jou zaak. Valt niets bij te haten. Ik heb ook heel andere ideeën dan vele andere 3-rail rijders. Moet kunnen.

Ik heb gisteren uit het verhaal (maar ook al eerder) begrepen dat je met een Z21 geen massa detectie kunt gebruiken. Maar als dat wel zo is dan
zie ik hier graag informatie over verschijnen. Aansluitschemas enz.


Guus,


ik gebruik de z21 met massadetectie, als terugmelder gebruik ik de DR4088RB-Opto,
op mijn foto zie je de groene/grijze draden naar de massa van de rail gaan;
de rode naar de middenleider, en de zwarte draad naar de R-bus van de z/Z21,
mvg,
Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
hoi,

Citaat van: Edwin1962 op zondag 12 september 2021, 10:26:23
Dus als ik het goed begrijp (???) dan kan je via de loconet aansluiting op de Z21, mbv een loconet massadetector (bv Rosoft L.Net s-88 diode oid)) de bezetmelding maken.

Inderdaad, dat begrijp je goed. Dan wel omdat je 3-rail rijdt de speciale 3-railversies voor massadetectie gebruiken zoals de Digikeijs Opto variant. In jouw situatie maakt het niet uit of je via LocoNet of R-bus gaat werken. Het is de manier van hoe de bezetmeldingen bij de centrale binnenkomen en dan doorgegeven worden aan het computerprogramma. LocoNet is een universele bus. Daar kan je inderdaad ook de bezetmelding mee regelen. Maar ook bijvoorbeeld handregelaars of wisseldecoder op aansluiten

Citaat van: Edwin1962 op zondag 12 september 2021, 10:26:23
Ik had toch ook begrepen dat dit niet rechtstreeks via de Z21 kon....

Mogelijk ben je in de war met de de witte z21start die heeft alleen XpresNet-bussen en een R-bus en geen LocoNet-aansluitingen. Je kan niet rechtstreeks standaard S88-bezetmeldprinten doen met de z21 / Z21. Dat kan alleen via de R-bus (roco-bus) of in het geval van de Z21 met de R-bus en/of LocoNet. Veel andere centrales hebben ook een standaard S88 / S88-N-aansluiting. De kosten van R-bus en LocoNet bezetmelders zijn meestal iets duurder dan standaard S88-N-printen. Er zijn maar een paar fabrikanten die R-bus oplossingen aanbieden. Al behoorlijk wat fabrikanten leveren en ook zelfbouw mogelijkheden voor LocoNet. En heel veel fabrikanten en zelfbouw oplossingen voor S88 / S88-N. De S88/S88-N, de R-bus, LocoNet, RS-bus zijn allemaal oplossingen om de meldingen van de bezetmeldprinten naar de centrale te krijgen meer niet. Soms kan een bus/aansluiting meer dan alleen bezetmelding.

In jouw geval maakt het niet veel uit omdat je toch alles met de computer wil gaan aansturen kan je net zo goed uit met een z21start en met de R-bus werken. De goedkopere variant van de Z21. Of zelfs de Digikeijs DR5000 is dan nog een optie. Maar dat is een afweging die je ook wel gemaakt zal hebben.

Goed, dat zal wel allemaal al uitgelegd zijn. Trouwens: Je weet dat je geen MFX-protocol tot je beschikking hebt? Dat kan soms wel eens onhandig zijn in combinatie met het merk "Märklin". Zij hebben vanuit vroeger nog al wat met het MFX-protocol. Met de z21 / Z21 kom je uit bij DCC-protocol en Motorola-protocol.

Groet Ronald.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Goedendag,

Ik ben door Guus op deze discussie gewezen, en voel me toch ietswat genegen om wat toelichting te verschaffen. Zeker ook voor Guus, maar ook voor onszelf natuurlijk.

Allereerst zou ik een paar ophelderingen willen plaatsen omtrent opmerkingen hierboven over ons die niet correct zijn. Zo zouden wij 2-Rail en N-spoor minded zijn en de blik niet verruimen naar 3-Rail. Hier kan ik mij niet in vinden, wij bouwen al 5 jaar modelspoorbanen voor klanten waaronder ook veel 3-Rail modelbanen. Die we overigen het liefst met massa- of indien gewenst met stroomdetectie automatiseren. De ervaring en interesse in 3-Rail is dus zeker aanwezig.

Ook las ik iets over dat wij graag de Z21 verkopen, dit wil ik ook graag even rechtzetten. Wij adviseren, en daarbij hebben wij geen voorkeur voor het gebruikte merk. Ook in dit geval is daar geen sprake van. Wij leggen alle mogelijkheden voor die er zijn en de voor- en nadelen hiervan. Het is aan de klant zelf te besluiten voor welke centrale die kiest. Wij zijn evenveel fan van de CS3 als van de Z21, EcoS, IBII of Dinamo.

Ook werd er geroepen dat wij geen aandeel zouden hebben in s88 melders? Wij hebben zelf een lijn s88 melders, zowel CS als Opto/GND op de markt gebracht. Alleen als je S88 hebt dan is een GND module natuurlijk voor de hand liggend.

Dan het stukje over dat de Z21 geen massadetectie aan kan. Dat klopt, maar hier gaat het om een miscommunicatie. Wij splitsen detectie in op 3 categorieën: Stroom, Massa (GND) en Opto. Laatst genoemde is zeker aan bod gekomen. Echter zit daar voor ons een maar aan, wij hebben zelf opto maar die is S88. De LN en RB modules hebben wij niet in het assortiment, de bovengenoemde merken hebben wij om diverse redenen niet in het assortiment. Ze worden wel genoemd, echter kunnen wij daar geen kennis over delen, service en support op geven. Dit kan voor een klant van ons natuurlijk een legitieme keuze zijn om daar niet voor te kiezen.

Guus is door onze Marcel gewoon netjes geadviseerd, en gewezen op alle mogelijkheden van CS3+, EcoS, IBII, Dinamo tot Z21. De voordelen en nadelen van stroom- en massadetectie op een rij gezet. Hij heeft met die adviezen zelf een keuze gemaakt voor het Z21 systeem. En daar is absoluut niets mis mee, en ik betreur het dan ook dat de toon op zijn enthousiasme negatief was.

Want laten we eerlijk wezen, stroomdetectie werkt ook gewoon goed. Anders zou het bij 2-Rail ook compleet verkeerd gaan. In dit geval wordt gebruikt gemaakt van iTrain. En die kan net zo nauwkeurig rijden met- als zonder detectie op wagons en rijtuigen. Voor wissels brengt het bijvoorbeeld toegevoegde waarde omdat je deze KUNT (Zet het even in caps, want moeten is niet waar) ze dan detecteren. Hierdoor heb je betere controle op wisselstraten.

Groetjes Martin
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Welkom hier.

Citaat van: DTS op dinsdag 14 september 2021, 16:35:23

Dan het stukje over dat de Z21 geen massadetectie aan kan. Dat klopt, maar hier gaat het om een miscommunicatie. Wij splitsen detectie in op 3 categorieën: Stroom, Massa (GND) en Opto. Laatst genoemde is zeker aan bod gekomen. Echter zit daar voor ons een maar aan, wij hebben zelf opto maar die is S88. De LN en RB modules hebben wij niet in het assortiment, de bovengenoemde merken hebben wij om diverse redenen niet in het assortiment.


Wat je eigenlijk zegt is dat je stroomdetectie adviseert aan een 3railer omdat je manco's hebt in je assortiment. Want dat is waar het in dit topic over gaat Martin.  ;)

Verder is er in dit topic iets genoemd over de positie van de pukosleper versus stroomafname bij een 2rail locomotief / treinstel. Lees dat nog eens na en vraag je dan nog eens af of massadetectie (als methodiek) niet veel eleganter is, ook met een Z21 die dat prima kan.

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
CiteerWat je eigenlijk zegt is dat je stroomdetectie adviseert aan een 3railer omdat je manco's hebt in je assortiment. Want dat is waar het in dit topic over gaat Martin.  ;)

Als dat je interpretatie is van het geen ik schrijf mag je dat zo opvatten. Ik zou adviseren de tekst nog eens goed door te lezen op een wat meer objectieve wijze. Want ook massadetectie is gewoon aan bod gekomen. Alleen dan middels CS3, Ecos of IB2. Niet iedereen kiest automatisch voor de geijkte weg van CS3+ met GND detectie, sommigen prefereren andere wegen die naar Rome leiden en daar is echt niks mis mee.

Tuurlijk had hij er ook voor kunnen kiezen om de opto melders van DK of Rosoft te nemen. Wetende dat wij daar geen support op kunnen geven. Of omdat ze liever bepaalde merken niet gebruiken. Zoals ik schreef kunnen dit ook een beweegreden zijn om voor een bepaald merk te gaan.

Wie zijn wij om daar wat van te vinden?

Ook hier geld weer dat interpretatie en goed lezen een boel kan voorkomen. Guus schreef ook dat er vele opties zijn vergeleken. Als hij niet schrijft dat iets besproken heeft, wil dat niet zeggen dat het niet aan bod is geweest.

CiteerVerder is er in dit topic iets genoemd over de positie van de pukosleper versus stroomafname bij een 2rail locomotief / treinstel. Lees dat nog eens na en vraag je dan nog eens af of massadetectie (als methodiek) niet veel eleganter is, ook met een Z21 die dat prima kan.

Heb je ervaring met iTrain? Zo ja dan zou je bijvoorbeeld weten dat je daar een terugmelder offset in stelt waarbij je per loc of rijtuig aan kunt geven hoever het eerste detectiepunt zit vanaf de buffers. Bij 2 rail zitten de wielen ook niet thv de buffers.

Met de software iTrain kan een 3-Rail modelbaan net zo goed functioneren op elke vorm van detectie. Als je dit wenst, kom een keer langs in de werkplaats, dan kan ik het je laten zien. Want we roepen niet zomaar dingen zonder dit eerst in de praktijk uitgetest te hebben. Maar dat kan je zelf natuurlijk ook.

Onlangs hebben we zelfs de rolbrug van Marklin werkend gekregen met zowel massa- als stroomdetectie en dat werkte beiden perfect.

Groetjes
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: DTS op dinsdag 14 september 2021, 17:56:05

Tuurlijk had hij er ook voor kunnen kiezen om de opto melders van DK of Rosoft te nemen.


Precies, dat was het betoog. ;) Het wordt allemaal gevoed door een eindeloos durend misverstand als zou een Z21 (of een DR5000) niet met massadetectie om kunnen gaan.

Als gezegd: dit is wat jij predikt...

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 12 september 2021, 08:09:40

Domburg zit helaas ook vast in zijn geloof, luister wat hij zegt op 1:15:00 over 3rail, massadetectie en centrales.




En ja, ik heb de nodige ervaring, ook met iTrain, ik loop al wat jaren mee Martin. Maar het gaat niet om mij maar om Guus die wat mij betreft geattendeerd werd op een ander keuze.

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ook hierin schreef ik bovenstaande dat wij massadetectie en optodetectie als twee aparte vormen van detectie zien.

Massadetectie is in mijn beleving detectie via Ground, Optodetectie via optocouplers. GND modules op een Z21 gebruiken is dodelijk voor een H-brug centrale.

De reden dat wij opto niet onder massa plaatsen is puur ter verduidelijking. Als je nu spreekt over een massadetectie, is dat dan GND of OPTO. Splits je dit op dan isnhet duidelijker lijkt me.

Het filmpje waarnaar je refereert is alweer een paar jaar oud. Ik meen uit 2019.....Hier heb je gelijk in dat de info niet geheel up to date is hierin.  Staat overigens ook in de beschrijving bij het filmpje

Zo spreken we hierin nog niet over opto detectie omdat we toen nog geen ervaring hadden met deze vorm van detectie. In die tijd werkten we veelal met Digikeijs, Dinamo, EcoS en Intellibox. Z21 en CS3 zijn pas daarna erbij gekomen. Om Marklin dealer te worden moet je eerst een winkel hebben, en die hebben we nu een jaar.

Dit filmpje staat op de nominatie om vernieuwd te gaan worden. Zal vermoedelijk deze winter gaan gebeuren, maar ik weet nog even want er is hier inside info over wat nieuwe systemen, en ook willen we BidiB hieraan toevoegen.

Maar iets met tijd, drukte. Als we een Adviesgesprek voeren wordt dit altijd vanuit de hedendaagse kennis gedaan. Daar komt ook opto detectie in voor.

Ook organiseren we infodagen waar de fabrikanten zelf komen om te adviseren.
Citeer
Maar het gaat niet om mij maar om Guus die wat mij betreft geattendeerd werd op een ander keuze.

Ik snap de teleurstelling van Guus wel. Het is alsof je een mooie nieuwe auto koopt en hem trots aan je vrienden wilt laten zien.
En die hebben er allemaal een mening over. Dan zou ik ook teleurgesteld zijn in mijn vrienden.
Dat de informatie die hij geeft niet geheel correspondeert met wat er door Marcel is verteld, is ook niet heel vreemd. Je krijgt zoveel informatie dan kan het gebeuren dat er feiten verdraaid worden. Dat is niet erg, dat mag je corrigeren. Dat we zelf worden bekritiseerd, joh dat ben ik wel gewend. Iets met kop en maaiveld..... Maar dan moeten ze wel gebaseerd zijn op feiten, zoals jij je nu aandroeg, dat is correct.


Tot slot:
Zelf vond ik deze discussie best wel interessant. Wij geven adviezen op basis van onze eigen praktijkervaring, onderzoeken en opvattingen. Nu lees ik hier best wel wat nuttige punten die een ander licht laat schijnen op sommige opvattingen. Die gaan we dan ook uitproberen en meenemen in toekomstige video's. Daarvoor dank.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste Martin,

Je schrijft dat massadetectie bij H-Brug boosters (Z21 en Digikeijs) tot problemen leidt in die boosters, hoe staat dat met de H-Brug boosters van de Ecos en het CS?

In je aansluitschema van je massadetectie melders teken je een verbinding tussen de railmassa en de print, uit het schema met de schakelaar haal ik dat de klemmen op de print liggen aan de "S88 massa", wat betekent dat er bij elke print een verbinding is tussen de railmassa en en de S88 massa, naar mijn mening is dit niet goed:

bij de niet H-Brug boosters helemaal geen verbinding maken.

bij de H-Brug boosters van de Ecos en het CS slechts één maal een verbinding maken per baan.

Groet, Anne W
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Niet geheel correct Anne. De EcoS en CS zijn geen pure H-Brug centrales. Hier word de H-Brug galvanisch gescheiden door mosfets. De Z21 en DR5000 niet, daarom gaan die zoemen als je een GND module aansluit.

De CS pas echt goed vanaf de 60215  de 60213 en 60214 gaven nog wel eens wat problemen wat resulteerde in gefrituurde mainboards.

Bij CS-x ==> Zowel H-Brug als s88 Bus als CAN Bus allemaal 100% galvanisch gescheiden !

Bij ECoS alleen de s88 galvanisch gescheiden.

Verschil tussen ECoS en PIKO L.NET Interface: ECoS is galvansich gescheiden, Piko niet !

Wat betreft onze DTS88n-GND module, moet ik je helaas ook corrigeren. De S88 massa ligt niet gescheiden van de Railmassa. We dachten eerst ook dat dit een faal was in het ontwerp maar op zowel de EcoS als CSx werken de modules feilloos.

Groetjes
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste Martin,

Dank je wel voor de uitleg, nu begrijp ik ook waarom de Ecos en het CS wel om kunnen gaan met een echte massa (je bent nooit te oud of te eigenwijs om te leren)

Je laatste regel snap ik niet, zeg je dat de twee klemmen op de print niet aan de S88 massa op de print liggen?

Groet, Anne W

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bedoel je de s88 aansluiting, Ja die heeft massa vanuit de S88. En ik zie een tikfout, de s88 massa ligt bij de GND module NIET gescheiden, zal het ff aanpassen.

Nee, als we te oud zijn om te leren, liggen we tussen plankjes. En eigenwijs zijn maakt het leven juist leuker ;)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dus als er 18 modules zijn dan moet volgens je aansluitschema er 18 maal een verbinding gemaakt worden tussen de "S88" klemmen op de modules en de railmassa?

Dit lijkt mij niet goed, indien er ergens een onderbreking komt in de railmassa dan kan het gebeuren dat de rijstroom via modules gaat lopen en meestal dunne draadjes.

Maar ja wie ben ik, zoals ik vaker gezegd heb, een minder jonge scheepswerktuigkundige met wat ervaring door het bouwen van de Edits hoofdprint, de Edits wissel- en schakeldecoders, de Edits booster en de Edits terugmelders.

Groet, Anne W
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoe kom je daarbij?

De s88 massa en de 2-polige connector zijn verbonden met elkaar. En daarbij massa, is niet stroomvoerend.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: DTS op dinsdag 14 september 2021, 18:41:24

Dat de informatie die hij geeft niet geheel correspondeert met wat er door Marcel is verteld, is ook niet heel vreemd. Je krijgt zoveel informatie dan kan het gebeuren dat er feiten verdraaid worden. Dat is niet erg, dat mag je corrigeren. Dat we zelf worden bekritiseerd, joh dat ben ik wel gewend. Iets met kop en maaiveld..... Maar dan moeten ze wel gebaseerd zijn op feiten, zoals jij je nu aandroeg, dat is correct.


Sorry maar ik vind dit al te gemakkelijk. Wij weten niet wat er is verteld door DTS aan Guus en dat hoeft ook niet. Maar Guus post hier dat hij het pand heeft verlaten met de gedachte dat stroomdetectie een prima oplossing was met nota bene een Roco terugmeld oplossing die bijna €100 per module kost. Terwijl hij het pand binnen ging met de gedachte massadetectie toe te passen.

En nog een keer: stroomdetectie is geen prima oplossing voor 3rail. Technisch kan het maar het is zeer omslachtig. Guus rijdt op K-rail, je weet wel, met de puko mat aan de onderzijde. Het is een heel gedoe die ijzeren pukomat op de juiste plaats te onderbreken of je moet met korte stukjes rail gaan werken en juist bij K-rail is het onderbreken van de spoorstaaf een makkie.

Verder ga je niet in op de makke van de positie van de pukosleper bij 3rail materieel versus de stroomafname bij 2rail die op alle assen plaats vindt. Je wuift dat weg met een iTrain verhaal dat het prima werkt.

Citaat van: DTS op dinsdag 14 september 2021, 18:41:24

Nu lees ik hier best wel wat nuttige punten die een ander licht laat schijnen op sommige opvattingen. Die gaan we dan ook uitproberen en meenemen in toekomstige video's.


Dat is dan winst. Maar dat andere licht wat op jouw opvattingen gaat schijnen is uitgekauwde materie Martin. Het is al jaren gemeengoed bij 3railers: massa detectie toepassen en bij H-bridge zorg dragen voor een galvanische scheiding.

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat @citaat

Beste Martin,

De S88 massa en de 2 polig connector zijn met elkaar verbonden, volgens de handleiding moet je de 2 polige connector verbinden met de railmassa, dus liggen die twee massa's altijd en vaak aan elkaar, bij een systeem met gemeenschappelijke massa, zoals de IB en de Edits booster, dus heel vaak dubbelop met gevaren op het gebied van o.a. rijstroom, bij een H-Brug systeem weet ik het niet echt, maar ook gevaren t.a.v. de rijstroom.

Massa is niet stroomvoerend?????, hoe komt de stroom dan terug in de centrale/booster??????

Verder vind ik het allemaal prima, ik heb er geen last van, bij mij rijden er al vele jaren veel treinen en werkt alles perfect zonder extra verbindingen tussen beide massa's.

Natuurlijk werkt stroomdetectie prima met 3-rail, met wat hulp van iTrain, maar het is niet hel meest logisch detectiesysteem voor 3-Rail

Groet, Anne W

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: DTS op dinsdag 14 september 2021, 18:41:24
Ook hierin schreef ik bovenstaande dat wij massadetectie en optodetectie als twee aparte vormen van detectie zien.

Massadetectie is in mijn beleving detectie via Ground, Optodetectie via optocouplers.
Optodetectie zoals jij hier bedoeld via optocouplers bestaat niet!!

Een optocoupler detecteert niets dat doet het circuit ervoor en dat kan zowel een massa detectie circuit zijn als stroom detectie circuit. De optocoupler zorgt alleen voor een elektrische scheiding tussen circuit en in dit geval centrale.

Optisch detectie bestaat natuurlijk wel maar dat vind plaats via een infrarood led en ontvanger of Laser Led en ontvanger of een LDR en het circuit daarachter bepaald hoe je het signaal binnen krijgt.

Mvg,
Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Interessant draadje, go on!  :thumbup: :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Heren,

Ik ga deze discussie staken. In mijn beleving is een gezonde discussie met wederzijds respect, dit mis ik in de reacties hier. Ook mis ik het open staan voor andere opvattingen en ideeën.

Jammer, maar ik hoef mijzelf niet te verdedigen. En al helemaal niet te laten beledigen. Zodra men gaat roepen dat iemand er geen verstand van heeft, haak ik af.

Ik wens jullie veel succes toe, wie nog graag verder met mij hierover wilt discussiëren kan dat kenbaar maken via PB.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik denk dat dat verstandig is Martin. Detectie en terugmelding zijn twee verschillende zaken en met het grootste gemak haal je het door elkaar. Ik geloof niet dat iemand daar wijzer van wordt.

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat @citaat

Ik neem aan dat ik "netjes genoeg" geweest ben, en ja, op forums wordt nog wel eens niet netjes gediscussieerd, dan haak ik ook af.

Duidelijk is wel dat er een heleboel wegen naar Rome leiden die allemaal aankomen, maar dat bij de discussie over wat de beste of makkelijkste weg is, de standaard eigenschap van de modelspoorder erg boven water komt: we zijn allemaal hobbyisten die het allemaal goed weten.

Groet, Anne W
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat  :thumbup:

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: DTS op donderdag 16 september 2021, 01:19:25
Jammer, maar ik hoef mijzelf niet te verdedigen. En al helemaal niet te laten beledigen. Zodra men gaat roepen dat iemand er geen verstand van heeft, haak ik af.
Beste Martin,

Het was niet de bedoeling om je te beledigen en heb daarom mijn post gewijzigd.

Nogmaals Sorry daarvoor!

Mvg,
Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op zaterdag 11 september 2021, 18:31:03
Ik heb gisteren uit het verhaal (maar ook al eerder) begrepen dat je met een Z21 geen massa detectie kunt gebruiken. Maar als dat wel zo is dan zie ik hier graag informatie over verschijnen. Aansluitschemas enz.
Ik denk dat Guus inmiddels voldoende info heeft om een voor hem juiste beslissing te nemen. En een voor hem juiste beslissing zou in de ogen van anderen mogelijk niet de juiste/meest logische beslissing kunnen zijn. SO BE IT.

Dus Guus, trek je eigen plan en hou ons op de hoogte van je verdere baanbouw! :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Misschien geeft dit draadje nog info Guus.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79542.0

Aart-Jan
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bedankt voor de relativatie mensen,

@Ben, klopt verwarring is zeer snel gedaan
@Anne, kon me gewoon niet vinden in je verhaallijn
@Peter, nee hoor was in generaal geschreven

Ik vond het gewoon erg jammer dat het niet lukte om een gezonde discussie op te starten. Ik geloof in hetgeen ik hierboven geschreven heb. Ja het is alternatief en stapt af van het geijkte. Maar dat maakt het voor mij juist interessant.

Zoals ik het zie met een praktisch voorbeeld:
Iemand kwam een paar jaar geleden bij me en vraagt of het mogelijk is om Dinamo toe te passen op 3-Rail. Naast het feit dat ik daar de toegevoegde waarde niet van zie,vind ik het vraagstuk of stroomdetectie toepasbaar is op 3-Rail wel interessant. Wat meestal gebeurd is een reactie zoals hierboven, oftewel, nee dat is niet slim en handig.

Ik denk precies andersom, ik ga dat pas roepen als ik het heb uitgeprobeerd. Dus ben ik daarmee aan de slag gegaan en verdomd, het werkte gewoon goed. Dus uit praktijkervaring kan je een feitelijke onderbouwing geven. Dat probeerde ik, maar werd niet helemaal geaccepteerd. En dat is jammer, maar ik wil best wel een tweede poging proberen.

Wat ik uit de praktijk heb ervaren:

Allereerst de pukkel en de sleper. Er wordt veel geschreven dat die voor een onbetrouwbare detectie zorgen. Ik vind dat een vreemde stelling, want de sleper is volgens mij belangrijker als de massa. Als de sleper niet functioneert, rijdt de hele loc niet eens. Ik dahct altijd dat 3-Rail vele betrouwbaarder was als 2-Rail. Maar dta is een andere discussie. En daarbij een leuke tool uit de 2-Rail wereld:

Als je in de software een mooie blauwe snelheidsbalk bij de loc ziet maar hij rijdt niet. Dan kijken we altijd of de melder actief is, meestal is die dan uit. Omdat er contactverlies is weet je dus meteen dat de loc stil staat vanwege contact. Als je een hele grote baan hebt, zoals in onze werkplaats mmmet 204 blokken, dan scannen we vaak het scherm naar blauwe balkjes (Locs met snelheid) waarbij de melders uit staan. Dan sporen we snel locs op die stil zijn komen te staan en dus voor file kunnen zorgen. Dit is bij massadetectie lastig, want er is altijd detectie. Zou je op de pukkel detecteren kan je daar ook gebruik van maken.

Maar je kunt ook stroomdetectie toepassen op de massastaven door deze dubbel te isoleren. Bij C-Rail simpel omdat je, bijkomend voordeel van CS, de railzen niet hoeft te bewerken omd e staven te scheiden. Dan sluit je de melder aan op de spoorstaven. Bij K-Rail kan dat ook, als je de pukkelmat niet kunt of wilt onderbreken.

In doftware zoals iTrain, is de sleper geen enkel probleem. Je vult alleen in wat de afstand is vanaf de buffer tot de sleper aan de voorkant en de achterkant en iTrain doet de positionering exact zo uitvoeren als bij 2-Rail.

Ook voor rangeren kan CS een voordeel hebben, want detectie op de wagens is voor iTrain niet eens noodzakelijk bij rangeren. Het kan zelfs nadelig zijn. Bij  massadetectie plaatsen we altijd een "activatiemelder" aan het begin van elk blok waar gerangeerd kan worden. Als je dit niet doet kan iTrain niet automatisch een door wagens bezet blok binnen rijden omdat alle melders bezet zijn. Bij CS kan dit wel. iTrain weet als je het gebruikt zoals het bedoeld is exact waar elke wagen en zijn buffer zich bevinden in het blok. Net zoals we automatisch omlopen en rangeren bij 2-Rail.

Kortom in mijn beleving heeft stroomdetectie t.o.v. massadetectie zijn zijn voor en zijn nadelen. Maar uit ervaring kan ik zeker vertellen dat het gewoon werkt en betrouwbaar is.
De techniek veranderd, en snel ook. Er is steeds meer mogelijk en ook software word steeds beter.

Dan het verhaal dat ik schrijf over 3 soorten detectie.
Ik snap heus wel dat je kiest tussen stroom- massa- of  detectie met schakelaars. Echter als techneut of persoon met enige kennis is dat makkelijk te verklaren. Mijn mening is echter dat een beginner nogal wat producten naar zijn hoofd krijgt geslingerd. De veel gebruikte merken zoals DK en RS hebben CS, GND en OPTO modules. In alle jatren van digitaal adviseren ga je nadenken over alle vragen en struggles die de beginners doorstaan. Een van die punten is duidelijkheid omtrent detectie. men vind de termen blokken en sectie vaak al moeilijk genoeg.

Zoals ik mijn mening en visie hierin gevormd heb zie ik massadetectie via GND en opto als twee vormen van detecteren. Waarbij in mijn logica massa=ground makkelijker te verklaren is. Daarbij kennen veel beginners de Opto modules niet en kent met alleen CS en GND. Als je tegen een beginner zegt dat men massadetectie toe moet passen kopen ze GND modules, en niet alleen beginners. Veel winkelier verkopen ze blindelings GND modules als men vraagt om massadetectie.

En vervolgens staan ze bij mij met het verhaal dat hun DR5000 of Z21 gefrituurd is, omdat men massadetectie aanrade te gebruiken. Ik zie dus de andere kant van de medaille. Daarom verkies ik om een beginner erop te wijzen dat massadetectie kan via GND modules en OPTO modules. In feite dus 3 vormen van detecteren: CS, GND en OPTO.

Ik geloof heilig in kiezen met je onderbuik, klinkt heel softy, maar uiteindelijk werkt dat wel het beste. Het enige wat wij kunnen doen is iemand zo goed en compleet mogelijk te adviseren zonder teveel info te geven. Want dan maak je het alleen maar erger, de fine details komen later wel. Aan de hand van zo'n uitleg laten wij een beginner zelf kiezen voor het systeem waar hij het beste gevoel bij heeft. Hierin gaan we hem dan begeleiden en ook na de aanschaf support geven.

Want niet iedereen wil een grijs doosje met rode letters, en niet iedereen wil een centrale van 800 euro waar ze bij computergebruik vrij weinig mee doen. Ondanks dat MFX en de CS3+ echt wel veel voordelen hebben in mijn ogen, geld dat niet voor iedereen. En dat geeft ook niks. In mijn vriendenclub zit iemand die expert is in BidiB, ik weer in Dinamo. Wij zitten beiden in het Alpha testteam van iTrain, terwijl een andere vriend weer helemaal fan is van RocRail.

Heel verhaal, lekker belangrijk verder. Waar het me om gaat is dat een discussie leuk is als men open staat voor alternatieve gedachten. En niet gelijk de piemels op tafel legt om te zien wie de grootste heeft. Een mening hebben over 3-Rail met stroomdetectie kan, mijn voorkeur lag altijd bij massadetectie. Maar nu ik het in de praktijk heb gedaan overweeg ik voor elke modelbaan de twee opties gelijk aan elkaar.

Ik word wel vaker uitgemaakt voor mafkees, of van het padje. En dat vind ik niet erg, maar soms heb ik ook wel een keer gelijk. Het is niet voor niets dat DK nu Meanwell voedingen gaat leveren...... Gelijk hebben boeit mij ook helemaal niks. Ik vind het fijner als ik wat leren kan, of iemand nog wat kan leren.

My 2 cents,

Groetjes
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Wellicht zijn de volgende definities makkelijker te volgen:

rechtstreekse massa detectie of gnd detectie

massa detectie of gnd detectie via optocouplers

Groet, Anne W

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: DTS op dinsdag 14 september 2021, 22:18:27
De EcoS en CS zijn geen pure H-Brug centrales. Hier word de H-Brug galvanisch gescheiden door mosfets.

Tja, deze stelling is niet waar; mosfets of transistoren bieden GEEN galvanische scheiding.

Hoe zit het wel:
De S88-aansluiting van een ECoS en een CS1 is een aparte elektronica-module en die is geheel elektrisch gescheiden van de rest van het apparaat.
Je hebt optocouplers om signalen over te brengen en een aparte voeding, die met een trafootje werkt, zodat er nergens een verbinding is.

Algemene opmerking voor het forum:
Ik heb dit ooit al geprobeerd uit te leggen, maar dat is op dit forum een onbegonnen zaak.
Net zoals begrippen als massa, ground enz. die te pas en te onpas gebezigd worden door mensen zonder technische (elektronica)kennis.

grv Huub
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: DTS op donderdag 16 september 2021, 21:54:52

Iemand kwam een paar jaar geleden bij me en vraagt of het mogelijk is om Dinamo toe te passen op 3-Rail. Naast het feit dat ik daar de toegevoegde waarde niet van zie,vind ik het vraagstuk of stroomdetectie toepasbaar is op 3-Rail wel interessant.


Citaat van: DTS op donderdag 16 september 2021, 21:54:52

Allereerst de pukkel en de sleper. Er wordt veel geschreven dat die voor een onbetrouwbare detectie zorgen. Ik vind dat een vreemde stelling, want de sleper is volgens mij belangrijker als de massa. Als de sleper niet functioneert, rijdt de hele loc niet eens.


Stroomdetectie wordt al heel lang toegepast bij 3railers die op de oude Marklin M-rail rijden immers daar is de spoorstaaf van massa scheiden praktisch lastig en stroomdetectie functioneert prima hoor.

En de sleper is natuurlijk niet belangrijker dan de massa, zonder massa rijdt de lok immers ook niet.

Gr, Ben.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Na al het perfecte zaag en freeswerk van Guus moeten we nu toch wel op weg zijn naar een perfect werkende aansturing van de modelbaan. Alles heeft zijn voors en tegens.
Ik ben best blij met massadetectie met K-rails via Digikeijs GND terugmeldmodules. Uitgevogeld dankzij internet. Ook zo heb ik RocRail ontdekt en aan de praat gekregen.

Maar dit gaat ook werken!


Groet,

Peter