Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Spoorbaan "Plan 341"

Gestart door Trainman vrijdag 01 november 2019, 18:27:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
hoi,

Citaat van: Trainman op vrijdag 08 januari 2021, 18:02:19
Scherp opgemerkt  8o Ik had hiermee al rekening gehouden. De binnenste twee sporen zijn de 2221 en de 2231. Eigenlijk alleen maar geschikt voor goederen wagons.

Kijk even in de NEM-normen. Onder andere hier te vinden: De duitse versies: Morop NEM-Normen. Kijk dan naar norm 103 voor bogen.

Groet Ronald.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bedankt voor je reactie, maar hoe moet ik dit document "lezen". Met andere woorden,
wat staat er precies ?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi,

Je hebt een standaard profiel van vrije ruimte (BL1). Om de verbreding E naar beide zijden te bepalen mag het een en ander uitzoeken. De wagons zijn ingedeeld in drie categorieën: A, B en C.





De twee tabellen mag je combineren  :) Bij een wagon in categorie C (313mm lengte) heb je bij een boogstraal van R450mm minimaal 12 mm aan iedere zijde nodig. Dan heb je nog wel de breedte van BL1 nodig. deze is te vinden in NEM-102.



En bij h0 staat dan 48mm. De totale vrije ruimte wordt dan 72mm vanaf hart spoor 48/2 = 24 + 12mm = 36mm naar iedere zijkant. Als je onder de R450mm gaat zitten heb je waarschijnlijk ook meer ruimte nodig omdat de wagon dan veel meer uitslaat.

Groet Ronald.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Gisteren en vanmorgen spant 3 en 4 gefreesd. En geplaatst. Kom er naderhand achter dat de ruimte links aan spant 4 wel erg ruim bemeten
is. Dus dit ga ik in een later stadium nog aanpassen, nieuw stukje inlijmen en frezen.
En ook aan de achterzijde links een spant geplaatst. Helaas zitten hier de gaten niet allemaal op de juiste plaats. Maar aangezien dit uit het zicht
is laat ik dat zo.
Spant 5 ligt op de werkbank, ga ik vanmiddag nog zagen en morgenmiddag frezen.
De vorm van de baan ontstaat op deze manier steeds meer.
Het frezen met de bovenfrees wordt steeds meer automatisme. Het zal dan wel niet zo nauwkeurig zijn als CNC. Maar ik heb er toch een flink
bedrag mee bespaard. En zelf gemaakt geeft toch meer voldoening. :lol:

EDIT: in een aantal spanten komen nog ronde openingen, daarvoor ga ik wel naar Nijhuis CNC.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik vrees dat je met dit freeswerk straks een hele mooie constructie hebt gebouwd.
Hoop wel dat je later overal goed bij kan al vrees ik dat er hier en daar misschien dan nog iets moet worden weg gefreesd.
Goed bezig verder.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
@iTom,

Ik wil eerste de "ruwbouw" afmaken, daarna alles demonteren en beginnen met plaatsting van kurk en rails. Stap voor stap.
En tussendoor proefritjes om te kijken of alles functioneerd.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste 3-rail rijders,

Vandaag weer een kleine update over mijn in aanbouw zijnde modelspoorbaan. Alle 7 spanten zijn geplaatst. Ik heb voor deze spanten alleen
de doorgangengen voor het schaduwstation gefreesd. En alvast een deel van het trace uitgemeten en gemonteerd wat van de railspiraal rechts
naar de tunnelingang links loopt. Aan de voorkant links ben ik nu bezig om de fronten te plaatsen. Zodra ik dat gedaan heb kan ik daarop de vorm
van het landschap ruwweg aftekenen. En met de decoupeerzaag vorm geven.
Ik ben tervreden over de gang van zaken tot nu toe. De vorm begint er stees meer in te komen  :D

Medio volgende week begin in met het frezen van de diverse openingen in alle fronten. Zodra dat klaar is natuurlijk weer afbeeldingen hiervan op
dit forum.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Dat ziet er weer mooi en zeer strak uit.
Kan niet wachten om het eens te zien als het af is en er wat rond rijd..... ;)

Ga zo door !

Groet, Edwin.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
De grote spanten en de drie linkse korte spanten zijn door mij gefreesd. Alle grote (ronde) openingen worden in de loop van
volgende week door CNC Nijhuis aangebracht.
De gele vlekken op de spanten is houtvuller. Volgende week worden de spanten  bij een bevriende interieurbouwer dubbelzijdig
geschuurd. Morgen ga ik de volgende spanten (3 t/m 7 plaatsen) En daarna ga ik kijken welke aanpassingen ik nog moet doen
om de eerder gefreesde tracés zo eenvoudig mogelijk te plaatsen.

Wordt wederom vervolgd  :D

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vandaag weer een aantal spanten geplaatst (3 t/m 6) En een aantal CNC gefreesde tracés op proef op de plaatst gelegd.
Op de achtergrond van de foto's is het begin van de keerlus te zien. Morgen ga ik beginnen met het aftekenen en voorboren
van de korte spanten rechts aan de baan. Hierin komt de railspiraal te liggen. Al met al komen we steeds een stap verder  8)

Ik moet alleen nog gaan bepalen in welke spanten een extra sleuf moet aanbrengen zodat ik de tracés eenvoudig kan plaatsen.

C&C welkom



Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Het begint steeds meer op een echte baan te lijken  :P
Ziet er mooi uit, en alles past perfect natuurlijk  :thumbup:
Ga zo door, dan kan ik na de prik weer eens langs komen om al dat moois in het eggie te zien  ;)

Groet, Edwin.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vandaag, na een periode van 3 weken van berekenen en aftekenen, de laatste van de 13 spanten gefreeds.
Alles past. Met ingang van morgen ga ik de losse delen zoals tracés proberen uit te leggen. Er moeten in een
aantal spanten sparingen worden gemaakt omm e.e.a. te kunnen plaatsen.

Wordt wederom vervolgd  :D
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Het is al weer een tijdje geleden sinds ik hier weer wat heb laten zien. Afgelopen donderdag heb ik het (hopenlijk) laatste freeswerk bij CNC Nijhuis
in Denekamp opgehaald.
Aankomende dagen ga ik deze delen plaatsen. Het gaat dan om de fronten van de spoorbaan.
Zodra deze geplaatst zijn kan ik beginnen met het aftekenen van het contour van het landschap.

Wordt wederom vervolgd  :D

PS: CNC Nijhuis volgt mijn werkzaamheden op de voet. Zijn willen graag zien waar al hun werk (en mijn geld  :twisted:) tot gaat leiden.

EDIT 4 augustus. Vandaag de NOCH tunnelportalen en de kurkbedding besteld.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste modelbouw collega's,

Na meer dan een jaar voorbereiding is het dan zover. Ik ga na mijn vakantie beginnen met de aanleg van de eerste rails en wissels van het schaduwstation.
Zie bijlage. In de bijlage hab ik alle wisselcodes vermeld, de nummers van de aansluitrails en de nummers van de blokken met de desbetreffende lengtes.
Voordat ik begin met montage van de rails (Märklin K) heb ik toch nog een paar vragen.
- De wisselaandrijving 75491, daarvan moet je als het goed begrijp de eindschakelaars uitsolderen ?
- Moet ik voor de blokken 2 of 3 melders gaan gebruiken. Ik gebruik iTrain 5
- Een meldsectie van 18 cm is dat voldoende ?
- Links liggen een paar erg lange blokken, zo laten of opsplitsen ?

Met groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op donderdag 12 augustus 2021, 09:45:09
- De wisselaandrijving 75491, daarvan moet je als het goed begrijp de eindschakelaars uitsolderen ?
- Moet ik voor de blokken 2 of 3 melders gaan gebruiken. Ik gebruik iTrain 5
- Een meldsectie van 18 cm is dat voldoende ?
- Links liggen een paar erg lange blokken, zo laten of opsplitsen ?
Guus,


  • Zie deze link voor het verwijderen van de eindafschakeling;
  • Hangt er van af. Voor een spoor wat in twee richtingen gebruikt wordt gebruik ik 3 meldsecties. Voor een richting gebruik ik 2 meldsecties;
  • Een (stop)sectie van 18 cm moet voldoende zijn;
  • Mijn blokken zijn rond de twee meter.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dat wordt een spannend moment, Guus, de eerste rails aanbrengen op de prachtig geconstrueerde tafel

Voor wat betreft de wisselaandrijvingen. Zou mijn advies zijn: vergeet de Märklin aandrijvingen helemaal, maar kies voor servo's. Ze zijn bedrijfszeker en goedkoper dan de oplossing van Märklin. Wisselmotoren zijn ook een goed alternatief maar doorgaans iets duurder, hoewel ik ook veelbelovende initiatieven zag met mini steppermotoren.

Dan de blokken en melders. In principe zijn twee melders per blok voldoende. Bij lange blokken kun je er extra melders in opnemen. Dat kun je altijd zo definiëren dat het bewuste blok twee korte treinen kan herbergen of een lange.

Een meldsectie kan inderdaad een standaard rail lang zijn, maar leg de laatste wel zo, dat er genoeg ruimte blijft om te stoppen is, dus na de meldrail nog minimaal 18  cm rail tot het wissel (einde blok) laten, want je trein kan meer ruimte nodig hebben.

Succes,

Peter


Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dag Peter, ik hoor hier vaak over die befaamde servos praten ( zelf gebruik ik nog de klassieke wisselaandrijvingen van M en heb soms problemen ermee0, welk type merk is dat dan?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat @citaat
waarom een gewoon stuk rail tussen de bezetmelder en de wissel, beter is om dit stuk geheel als bezetmelder in te inrichten, zoals je al zei om de trein netjes te laten stoppen.
ook vind iTrain het lastig als de bezetmelders niet aan het einde van een blok zitten.

mvg,

Ruud 
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Tot zover bedankt iedereen  :thumbup:
Maar als ik over zou stappen naar servo aandrijving dan denk ik aan de DR4024 van Digikeijs. Is deze ook geschikt voor MM, zo te zien wel.
En wie heeft er ervaring met deze servo's, de DR60030 ook van Digikeijs.
Waar kan ik info vinden over de inbouw van dit alles ?

Met groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat Volgens mij is het verstandig om Digikeijs-decoders in te stellen via DCC.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op donderdag 12 augustus 2021, 09:45:09

- De wisselaandrijving 75491, daarvan moet je als het goed begrijp de eindschakelaars uitsolderen ?
- Moet ik voor de blokken 2 of 3 melders gaan gebruiken. Ik gebruik iTrain 5
- Een meldsectie van 18 cm is dat voldoende ?
- Links liggen een paar erg lange blokken, zo laten of opsplitsen ?

Met groet,

Guus

De wisselaandrijvingen zijn erg gevoelig (lees werken niet betrouwbaar). Ik heb het tot nu toe opgelost om de wisseldecoders met externe voeding van 18V te voorzien, de schakeltijd van 250ms naar 500ms verhoogd en de mechanische wrijving van de kunststof delen in de wissel te verbeteren met WD40
Ik gebruik koploper om te rijden. Bij blokken met 1 richting zijn 2 melders voldoende; een inrij- en een stopmelder. Ik gebruik massa detectie (via 1 rail) zodat altijd de hele trein wordt gedetecteerd i.p.v. stroomdetectie via de middenleider.
18cm gebruik ik ook, met de toevoeging dat treinen niet netjes afremmen, dus direct stoppen o.b.v. de ingestelde remvertraging in CV4. Die heb ik heel laag gezet. Ook geldt ik in het schaduwstation een max. snelheid van 50km/u, hierdoor schieten de treinen nooit door. Bij Koploper 'leren' de treinen remmen obv de lengte van een blok met geijkte snelheid. Ik weet niet hoe iTrain dat doet.
Lange blokken; misschien kun je er een dynamisch blok van maken waar 2 treinen op kunnen? Is die functie er ook in iTrain? Ik heb mijn blokindeling zo gemaakt dat ik een bloklengte heb gekozen op basis van treinlengte die bij mij het meeste voorkomt. Max. raillengte in mijn schaduw station is 6,5m en die heb ik verdeeld in 5 blokken.

Aart-Jan
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 12 augustus 2021, 11:00:14
Citaat van: Trainman op donderdag 12 augustus 2021, 09:45:09
- De wisselaandrijving 75491, daarvan moet je als het goed begrijp de eindschakelaars uitsolderen ?
- Moet ik voor de blokken 2 of 3 melders gaan gebruiken. Ik gebruik iTrain 5
- Een meldsectie van 18 cm is dat voldoende ?
- Links liggen een paar erg lange blokken, zo laten of opsplitsen ?
Guus,


  • Zie deze link voor het verwijderen van de eindafschakeling;
  • Hangt er van af. Voor een spoor wat in twee richtingen gebruikt wordt gebruik ik 3 meldsecties. Voor een richting gebruik ik 2 meldsecties;
  • Een (stop)sectie van 18 cm moet voldoende zijn;
  • Mijn blokken zijn rond de twee meter.

Met het doorsolderen van de eindcontacten heb ik zeer slechte ervaringen. Ondanks dat zijn er 3 aandrijvingen doorgebrand terwijl bij 2 andere wissels ik dit niet heb gedaan en die hebben geen enkel probleem.... Daar begrijp ik nog steeds niets van. Ik schakel bovendien ook nog digitaal met (toen) max 250ms. Nu werkt het al een paar maanden foutloos.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dit frame ziet er zeer strak en netjes uit  :thumbup: Ik blijf je graag volgen.
Groetjes, Egidius
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Guus, de Digikeijs servodecoders lopen het mooist op DCC. Dat protocol moet je dus kunnen kiezen op de centrale.

Verder is het van belang dat je de stroomvoorziening van de decoders (aansluiting 'power') betrekt uit een geschakelde voeding met (bij voorkeur) 15v gelijkspanning. Neem een voeding die minimaal 2A aankan. Liefst meer.
Dan blijven de servo's stabiel bij het in- en uitschakelen van de stroom.

Het digitale signaal sluit je aan op de centrale (rood en bruin). En dan gewoon de stap voor stap handleiding volgen.

De servo's die je je kunt gebruiken is het type SG90. Dat is alom verkrijgbaar, bij allerhande zaken. Het goedkoopst is AliExpress. Die van Digikeijs zijn relatief duur. Heb je geduld dan bestel je bij een van de Chinezen of Amazon. Dan kom je trouwens bij dezelfde Chinese fabrikanten. Soms kosten ze nog geen euro per stuk.

Het vergt een beetje geknutsel, maar dat is het waard. Het functioneert prima. Na 5 jaar geen enkele misfire gezien, behalve door eigen klunzigheid bij heraansluiting na het per ongelijk lostrekken van een paar draden. Maar geen weigeringen zoals bij de standaard spoelen

Groet,

Peter





Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Het laatste snap ik niet. Ik rij Märklin 3-rail. Geen DCC. Dus ?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Zelfs de moderne Märklin decoders kunnen met DCC "praten". Zelf heb ik het hele Motorola systeem overboord gekieperd. Gebruik alleen nog DCC. En dat bevalt mij heel goed.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2012

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op donderdag 12 augustus 2021, 15:47:12
Het laatste snap ik niet. Ik rij Märklin 3-rail. Geen DCC. Dus ?


welke centrale heb je (of ga je kopen)? misschien kan die wel DCC;


mvg,
Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
hoi,

Citaat van: Trainman op donderdag 12 augustus 2021, 14:00:58
Maar als ik over zou stappen naar servo aandrijving dan denk ik aan de DR4024 van Digikeijs. Is deze ook geschikt voor MM, zo te zien wel.

Deze decoder is eigenlijk alleen goed te gebruiken onder het DCC-protocol. De decoder heeft een zeer sterke voorkeur voor dat protocol. Motorola moet je niet willen gebruiken in dit geval.


Citaat van: Trainman op donderdag 12 augustus 2021, 14:00:58
En wie heeft er ervaring met deze servo's, de DR60030 ook van Digikeijs.

De Digikeijs servo's hoef je er niet bij te nemen. Zelf heb ik gewoon standaard SG90-servo's in gebruik. in combinatie met deze DR4020 en DR4024.

Citaat van: Trainman op donderdag 12 augustus 2021, 14:00:58
Waar kan ik info vinden over de inbouw van dit alles ?

Goed, de servo's is een kwestie van onder de baan monteren. Al dan niet met simpel houtjes en een stuk verenstaal naar de wissels. Het instellen zelf is relatief simpel als je de procedure door hebt. Ik heb in mijn Multimaus een lok "SERVO" aangemaakt met het DCC-adres 9999 en 128 stappen. Daarmee stel ik de decoders in. Dus op het knopje op de decoder drukken. Het juiste wissel omzetten en dat is dan het beginadres. Dan gaat het ledje uit. Anders nog een keertje drukken  :) Dan de servo's programmeren. Selecteer lok 9999 en dan op het knopje van de decoder drukken. De servo loopt naar het midden. Dan pas de servo inbouwen / onder de baan monteren. :D Een kleine tip vooraf. Het instellen kan je dan volgens de handleiding doen met F1 en F2

Citaat van: Trainman op donderdag 12 augustus 2021, 15:47:12
Het laatste snap ik niet. Ik rij Märklin 3-rail. Geen DCC. Dus ?

Dat je dan durft te kijken naar een ander merk dan Märklin.....  >:-D  >:-D  >:-D Dan ben je toch gebonden aan het forumhuismerk  >:-D  Maar goed. Zelfs marklin kent de weg naar het DCC-protocol dat in hun opdracht zelf is ontwikkeld door Lenz. Maar daar toch vanaf zagen. Totdat ze Trix en LGB overname toch weer meer mee moesten doen  :) Dus nu ondersteunen de MS 2/3 en de CS 2/3/3+ "gewoon" DCC. Ook heel veel lokdecoders praten nu DCC.

Groet Ronald.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik wou eigenlijk de Central Station 3 (Plus) gaan kopen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat Dat is gewoon een multi protocol centrale. Dus dat ding kan de volgende protocollen op de baan zetten: Motorola, DCC en MFX / MFX+ 

Maar met het werken met decoders e.d. is het gewoon een kwestie van één aanschaffen en dan uitproberen. Het is allemaal leuk in theorie maar de praktijk moet uitwijzen of jij er iets mee kan. Iedere centrale en decoder hebben hun eigen dingetjes. In de omschrijvingen van Digikeijs zal je het woord "Märklin Central Station 2 of Märklin Central station 3" niet tegen komen. Je zal dus zelf het een en ander moeten uitvogelen.

Groet Ronald.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Klopt helemaal wat Ronald zegt over de protocollen.
Maar toch nog even dit: bedenk dat je bij het automatisch rijden met behulp van de PC en software als iTrain of RocRail, je dure centrale weinig meer dan een doorgeefluik wordt.
Het is een lastige keuze want er is geen superapparaat dat alles kan en ook nog eens relatief goedkoop is, maar je hebt misschien genoeg aan een 'kastje' dat de signalen van je computer doorgeeft en dat met muis en aanraakscherm van je computer of tablet te bedienen is.
De Digikeijs DR5000 is zo'n kastje, maar kent alleen DCC en kan niet gemakkelijk omgaan met massadetectie. Dus voor jou misschien geen optie, hoewel het nog kan. Je staat aan het begin van het aanleggen van rails en meldsecties en hebt nog keuzemogelijkheden.
De nieuwe Tams centrale is wellicht ook een optie. Spreekt ook MM en MFx. Maar is weer duurder dan de Digikeijs.
Mooi is ook de zwarte Z21 van Roco. Maar die kan weer niets met MFx. Wel met tablet en smartphone. Hoef je geen ingewikkelde en dure handregelaar erbij te kopen.
Opties te over. Een CS3 is een goede optie, daar niet van, maar nogal duur als computerinterface. En automatische treinbesturing zonder pc met alleen het CS3... Ik vind het te beperkt en te omslachtig bovendien. Daar moet je voorlopig nog geen hoge verwachtingen van hebben. De computer doet dat veel beter.

Succes!

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hi Guus,

Kijk eens naar een "Gleissbox SRSE-II"

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Zoeff! op donderdag 12 augustus 2021, 14:28:18
Met het doorsolderen van de eindcontacten heb ik zeer slechte ervaringen.
Ik heb er geen problemen mee.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Haradigi op vrijdag 13 augustus 2021, 11:20:29

Kijk eens naar een "Gleissbox SRSE-II"


Veel kastjes.......
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Interessante oplossing die Gleischbox SRSEII. Ik heb de website al geraadpleegd. Veel info. Maar geen prijs.
Wie heeft een idee wat dit kost ? En zeker leuk omdat ik eigenlijk alle treinbewegingen per PC wil laten verlopen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat
Prijzen staan in een document ook waar je hem kan bestellen.
+/- 140 euro of goedkoper als je hem zelf in elkaar zet.

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 13 augustus 2021, 15:19:28
Citaat van: Haradigi op vrijdag 13 augustus 2021, 11:20:29
Kijk eens naar een "Gleissbox SRSE-II"
Veel kastjes.......

Achterhaalde info Ben.
Maar een kastje excl. de voeding.

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
ACTS.zuid
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat Je hebt gelijk, hooguit een booster.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Wederom bedankt iedereen  :thumbup:

Ik heb gisteren een Excel bestand gemaakt m.b.v. geexporteerde data vanuit WinTrack. Ik heb nu een duidelijk overzicht van de
rails en wissels die ik voor het schaduwstation (nog)nodig heb.
Waar wanneer ik de prijzen er vanuit de leverancier er bij zet (Dengler) dan schik ik nogal van het totaal. Ik ga uit van Märklin K
met nieuwzilveren lipjes aan de onderzijde.
Het gaat om een behoorlijke partij rails en wissels. Dus mijn vraag. Wie is er in het bezit van genoemde rais in wat grotere aantallen.
En gebruikt deze niet meer en wil ze eventueel aan mij verkopen.

Excel bestand kan op verzoek als PDF toegestuurd worden via PB.

Groeten uit een zonnig De Lutte

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat Je kan eens een offerte opvragen bij een aantal leveranciers (winkeliers). Ik weet dat ik bij mijn oude baan op de rocoline een behoorlijke korting heb gekregen. Dat nadat ik alles in één keer een offerte liet zetten en bestelde. Ik heb daarbij gekeken naar een aantal winkels in de buurt en één wat verder weg. Ook bekende webwinkels gekeken. Een winkel in de buurt kon het voor de beste condities leveren.

Groet Ronald.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Wat een schitterende trein tafel.
Ben benieuwd of het allemaal gaat passen.

Ik heb zelf ook een Gleisbox omgebouwd.
Ik stuur daar vijf a zes treinen mee dmv iTrain.
Ik dacht dat de print ergens rond de 100 euro koste inbouw was simpel.
Hier kun je nog wat info vinden.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56879.0
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Tja... De kosten voor het hele spul. Rails, een centrale, decoders. En dan nog een paar treintjes.
Ik heb er aanvankelijk ook tegenaan gehikt, maar in eerdere stadia van de bouw. Al tijdens de planning. En dat heeft ook wel geleid tot aanpassingen en zeker tot gedachten over gefaseerd bouwen. Je kunt onmogelijk alles ineens afmaken. Zo bouw ik steeds wat verder en schaf ik per 'fase' spullen aan. Het biedt ook wel een leuke afwisseling tussen rails leggen, draden trekken, decoders inregelen en scenery bouwen. Ik wist dat ik die afwisseling nodig zou hebben in het leuk te houden, zowel qua budget als qua werkzaamheden.
Ik hoop dat je dat ook kunt doen, Guus. Dan blijft het beter te hanteren.

Groeten,

Peter
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hi Guus,

Je woont vlak bij de grens, ga eens aan de andere kant kijken (doe ik ook) vaak is het daar een stuk goedkoper.
Evt. internet bij b.v. Lippe en bellen of ze nog iets extra's met de prijs doen.

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lippe is niet echt "goedkoop" Ik koop meestal bij Dengler. Ook een Duitse site. Dat scheelt op een 2200 toch gauw € 0,46.
Ik ga morgen op vakantie in het Sauerland. Eens kijken of ze daar iets hebben wat prijstechnisch interessant is  :D

EDIT:
Vraagje tussendoor. Bestaan er decoders voor wissels en terugmelding die meer aansluitingen hebben dan de gebruikelijke
16 en 8 per decoder. Mag ook zelfbouw zijn. En wie kent Bidib (Fichtelbahn)

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op zondag 15 augustus 2021, 12:15:09
Lippe is niet echt "goedkoop" Ik koop meestal bij Dengler. Ook een Duitse site. Dat scheelt op een 2200 toch gauw € 0,46.
Ik ga morgen op vakantie in het Sauerland. Eens kijken of ze daar iets hebben wat prijstechnisch interessant is  :D

EDIT:
Vraagje tussendoor. Bestaan er decoders voor wissels en terugmelding die meer aansluitingen hebben dan de gebruikelijke
16 en 8 per decoder. Mag ook zelfbouw zijn. En wie kent Bidib (Fichtelbahn)

Groet,

Guus

Das een goeie tip  van die Dengler, net een kijkje gaan nemen op hun site, dat scheelt nogal een slok op de borrel zeg  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
hoi,

Citaat van: Trainman op zondag 15 augustus 2021, 12:15:09
Vraagje tussendoor. Bestaan er decoders voor wissels en terugmelding die meer aansluitingen hebben dan de gebruikelijke 16 en 8 per decoder. Mag ook zelfbouw zijn.

Je hebt wissel / schakeldecoders meestal van 2 stuks tot 8 stuks. Daarmee 16 aansluitingen het maximum. Het is de vraag of meer dan 8 wissels op wissels op één decoder wil hebben. Je hebt dan een berg draadjes naar één punt. In principe is het zo dat je de wissel/schakeldecoder gebruikt op de plaats waar je hem nodig hebt. Daardoor heb je kortere draadjes van en naar de wissels lopen.

Voor bezetmelders komt het vanuit de oude s88-melders van Märklin die per 8 aansluitingen gingen. Later zijn daar de 16 aansluitingen per melder bijgekomen. De bezetmelders met 16 aansluitingen worden in de meeste software als 2 x 8 aangegeven.

Een opvallende trend bij vooral 3railers is het bij elkaar plaatsen van alle "elektronica" onder de baan. Dus op één of twee plaatsen alle elektronica voor de baan te hangen. Het staat misschien erg leuk en interessant. Het lijkt erg handig. Een van de nadelen is dat je nog kilometers aan draad aan het trekken bent. Op een of andere manier zie je dat bij 2rail minder gebeuren. Goed, als ik onder mijn baantje kijk dan zit één module (400x 1200mm) compleet aan de onderzijde vol gebouwd met 2 bezetmelders, 2 servodecoders (wissels en beweging), 1 schakeldecoders (licht) en alle bijhorende aandrijvingen (servo's) en kabelwerk.

Zelfbouw decoders: Dat kan heel goed. Veel projecten op internet te vinden. Je kan eens kijken naar de Arcomora / DCCNext. Een arduino oplossing waarmee je mogelijk meer dan 8 wissels kan schakelen. In ieder geval aantal servo's kan je tot 12 aansturen. Wil je zelf bouwen dan zou ik het in die hoek (van Arduino) zoeken.

Citaat van: Trainman op zondag 15 augustus 2021, 12:15:09
En wie kent Bidib (Fichtelbahn)

Ja, dat ken ik.  Lees eens dit draadje door: Bidib, wat is dat? Daar staan ook een aantal ervaringen in. Voor een Märklin-rijder met het MFX-protocol als vast gegeven is het bijna niet te doen. Het is vooral een feest voor de DCC-rijder met Railcom+

Groet Ronald.

Groet Ronald.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op zondag 15 augustus 2021, 10:13:33
Wederom bedankt iedereen  :thumbup:

Ik heb gisteren een Excel bestand gemaakt m.b.v. geexporteerde data vanuit WinTrack. Ik heb nu een duidelijk overzicht van de
rails en wissels die ik voor het schaduwstation (nog)nodig heb.
Waar wanneer ik de prijzen er vanuit de leverancier er bij zet (Dengler) dan schik ik nogal van het totaal. Ik ga uit van Märklin K
met nieuwzilveren lipjes aan de onderzijde.
Het gaat om een behoorlijke partij rails en wissels. Dus mijn vraag. Wie is er in het bezit van genoemde rais in wat grotere aantallen.
En gebruikt deze niet meer en wil ze eventueel aan mij verkopen.

Excel bestand kan op verzoek als PDF toegestuurd worden via PB.

Groeten uit een zonnig De Lutte

Guus

Kijk ook eens bij http://joes-modellbahnlaedle.net/ of bij CC:Rails.

Groeten uit Denekamp
Aart-Jan
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Railstuk 2200;

Bij Joes, €3,10
Bij Dengler €2,69

En dat geld ook voor de rest... 8o, dusss..... :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Edwin1962 op maandag 16 augustus 2021, 17:19:49
Railstuk 2200;

Bij Joes, €3,10
Bij Dengler €2,69

En dat geld ook voor de rest... 8o, dusss..... :thumbup:

Zag het net ook. Geen goed alternatief ;-)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bernardo
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hier nog etwas billiger.