Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Spoorbaan "Plan 341"

Gestart door Trainman vrijdag 01 november 2019, 18:27:23

Trainman en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vorige week de laatste tekeningen van de spanten laten plotten in schaal 1:1.  En verder een pak carbonpapier gekocht.
(ja dat bestaat nog steeds  :D) Ik heb afgelopen weekend een Excel bestand gemaakt voor alles wat ik aan hout voor de
spanten nodig heb. Met daarbij wat 3D aanzichten van de diverse verstekken. HUBO Denekamp is wederom de leverancier.

Zal deze week nog wat foto's posten.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Voor mijn modelbaan in aanbouw ben ik bezig om de voorbereidingen te treffen voor plaatsing van scenery.
Wie weet waar je die als h0 model kunt kopen ?

Waarschuwings Installatie  bij  Dienst Overpaden (WIDO)

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bij Ali (weliswaar straatlantaarns maar dan in N) ?
Gebruik ze voor de verlichting aan industriële gebouwen.
zie voorbeeld: hier en dan iets aanpassen.

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Citaat van: Trainman op dinsdag 07 april 2020, 09:13:15
En het eerste deel van de railspiraal geklemd en gezaagd.
Dit was een deel, maar omdat de lengtes van het binnenste spoor en het buitenste spoor verschillend zijn en dus ook de stijging heb ik deze moeten delen.
Ik heb je draadje van achter naar voren en weer terug gelezen. Erg mooi allemaal.
Maar ik kan niet alles helemaal volgen.

Zo zag ik in je baanplan
een ovalen spiraal (helix)  met R1 (2221) en R2 (2231),
met tussen de halve cirkels 2x 2200 (2x180 mm), 1x 2202 (45 mm) en 1x2204 (22,5 mm).
De inrit/uitrit (bovenkant spiraal) is met 2241 en 2251 gepland (slimme truc om gaaf de paradebaan op/af te rijden).

Ik grijp eventjes terug naar naar RonaldK's bijdrage aan de 3railwiki

In R2 (2231) is dat een lengte van 3.603 mm per wentel, en
in R1 (2221) is dat een lengte van 3.115 mm per wentel.

Ik neem aan R2 stijgend (gezien de seinen), R1 dalend.
R2 bepaalt dus je maximale hellingpercentage, en R1 daalt sterker, want korter.

Zaag je ze daarom los? 
Of zaag je ze los om ze elk apart het zelfde hellingpercentage te geven?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Kwam deze vandaag tegen, misschien aanpassen.

KLIK

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Excuses voor mijn late reacties  8)

@iTom. Eens uitzoeken wat ik hiermee kan.

@Jan22. De reden dat ik een deel van de spiraal heb doorgezaagd is omdat WinTrack op dit deel van het tracé verschillende hoogte aangeeft.

Ondertussen mijn bestelling 9 mm multiplex populieren opgehaald bij HUBO Denekamp. Volgens mijn opgave alles netjes op maat gezaagd.
Ook de verstekken van 45 en 22.5 graden.
Wanneer ik er tijd voor heb dan carbonpapier op de spanten, tekening schaal 1: 1 erop vast zetten met punaises en aftekenen.
De tekeningen liggen op de achtergrond nog netjes opgerold.
Daarna zagen en frezen. We hebben dus nog wat werk voor de boeg :-)

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Weer even tijd om wat aan de baan te doen. De gezaagde delen gecontroleerd op de maatvoering.
Van spant 2 de tekening uitgerold op de werkbank en vastgezet. De onderste strook van de tekening
wordt afgesneden. En dat is dan ook gelijk de onderzijde van het spant. Daarna tekening wegleggen,
carbonpapier op het hout en tekening erop vastzetten m.b.v. punaises. En aftekenen.

EDIT: carbonpapier neergelegd op houten spant.

Wordt weer vervolgt  8)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
De tekening ligt op het spant. Vast gezet met PushPins.
Een deel van het contour en de gaten is al afgetekend op het papier met een pen.
Later de rest aftekenen en het papier en het carbon verwijderen.

Voor de zekerheid nog een even een printje op de tekening gelegd als waarschuwing  :warning:

EDIT: Carbon papier verwijderd. Lijnen staan op het hout. Spant aan de kant gezet en de tekening
van spant 3 uitgerold op de werkbank. Aangezien er in totaal 13 spanten zijn ( 7 lange en 6 korte)
ga ik eerst alles aftekenen en dan pas zagen.

EDIT: 29-9-2020:
Vanmorgen ook spant 3 en 4 afgetekend.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Tussendoor nog even de buitenspanten links, achter en rechts onderhanden genomen.
De hoogte van het multiplex (nog van een oud plan) was 92 mm te klein. Dus een paar stroken
op maat laten zagen en daarvan de eerste net verlijmd.
Als de lijmklemmen er af gaan dan aftekenen van de boringen van 3.2 mm verzonken.



Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmiddag de eerste drie afgetekende spanten met behulp van hulpsstukken op de baan geplaatst. En
een 8-tal nieuwe hulpstukken laten zagen en verlijmen. Daarna de ingetekende hoogtes op de baan controleren.
Wordt wederom vervolgd  :)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Kleine update.

Vanavond nog even de tijdelijke steunen voor de spanten geplaatst. Morgen ga ik de spanten 4 t/m 7 op hun plaats zetten.
En de spanten over de korte zijde ter ondersteuning van de railspiraal.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Spant 5, 6 en 7 staan op hun plaats, ook de eerste drie korte spanten links op de baan zijn geplaatst.
Aankomende week afspraken bij HUBO en CNC Nijhuis om de spanten te laten voorbewerken.
Op de juisten hoogtes laten zagen en de sparingen waar geen treinen door rijden laten frezen.
Daarna ga ik zelf met decoupeerzaag en frees aan de gang  8)



Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vandaag de spanten gecontroleerd op maatvoering, hoogtes en plaatsing. En aan de hand daarvan CAD bestanden
gemaakt voor het CNC freeswerk. De plaats van de diverse sparingen wijkt helaas af ten opzichte van WinTrack laat zien.
Het is de bedoeling dat er dan alleen sparingen worden gefreesd voor het schaduwstation. De andere sparingen laat ik
op een later tijstip uitvoeren.
Aankomende donderdag laat ik bij HUBO de diverse hoogte voor de contouren in de spanten voorzagen. Het aanvullende
zaagwerk voor vorming van de bergen enz. doe ik later met de decoupeerzaag.

Foto's volgen zodra er weer wat zichtbaar is  B)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmorgen bij Hubo Denekamp de spanten, voor zover nodig, laten inzagen.
Aankomend weekend met de decoupeerzaag aan de slag om de delen tot contouren voor het landschapschap te zagen.

Maar van mijn kant een andere (of topic ?) vraag. Wie is er in het bezit van WinTrack en wil voor mij de bovenleiding
in mijn plan intekenen. Sommerfeldt NS met profi-rijdraden.
Wie wil dit voor mij doen voor een passende vergoeding  B)

Graag reactie via PB
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Als voorbereiding op het CNC laten frezen de al gefreesde delen van de railspiraal en het aansluitende tracé naar
de paradebaan uitgelegd. En na controle via de Autocad tekening blijkt alles binnen een toleratie van 1 mm te kloppen.
De volgende stap is het overnemen van de plaats van de diverse delen in de spanten. De hoogte lees in vanuit WinTrack af.

Wordt wederom vervolgd.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Wat een ongelofelijk mooie onderbouw zeg!

bijna zonde om daar ails op te leggen ;-)

ik ga dit topic in de gaten blijven houden
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2015

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Inderdaad heel net timmerwerk!

MvG,

Timaximus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bedankt voor de complimenten.

Ik ben nog op zoek naar NOCH 50422 kurkbedding voor Märklin 2263/2265 rechtse wissels.
Heb bij Matschke in Duitsland al een groot deel kunnen kopen. Maar mis nog 3 verpakkingen
á 2 stuks.
WIE HELPT ?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Heb hier nog wat gevonden..., is niet naast de deur maar toch.....

https://www.suter-meggen.ch/570271/kork-formteil-weiche-rechts.php

Succes  :thumbup:

Groet, Edwin.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmorgen de bestelling NOCH kurk binnen gekregen uit Duitsland.
Nu nog drie pakjes NOCH 50422 zien te bemachtingen.

ik heb deze week de tekeningen van zowel het enkelspoor als de paradebaan afgerond.
De aanvraag ligt bij CNC Nijhuis.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Groot was mijn verrassing toen ik vanmorgen een berichtje kreeg van CNC Nijhuis. Het freeswerk voor de
paradebaan en het enkelspoor was klaar. Ik ga deze morgen ophalen.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmorgen een deel van het freeswerk opgehaald. Althans dat deel dat in de auto pastte.
Op de foto staan alle delen van het enkelspoortraject en kopstation.
Vanmiddag worden door de frezer de andere grote delen met de bestelbus bezorgd.
Materiaal 12 mm multiplex populieren.

Aankomende dagen de delen klaarleggen en de gaten voor de niet zichbare tracés aftekenen.
En daarna in Autocad verwerken. Voor de Kerst nog het laatste freeswerk laten doen.

En daarna los/vast alles in elkaar zetten om te kijken hoe de ruwbouw en uit gaat zien.

EDIT:  net even het tracé van het kopstation op de spanten gelegd. Zuiver voor het idee. De hoogte
voor bovenkant is 132 cm  t.o.v. vloer.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmiddag weer een deel van de baan opgebouwd. Ditmaal de fronten (5 stuks) aan de voorzijde.
Alles past volgens tekening(en(, maar de middelste van 5 is 4 mm te lang. Dus deze morgen bij HUBO
even op lengte laten maken.

Wat vinden jullie ervan tot zover ?

EDIT: kunnen we op dit forum ook filmpjes plaatsen ?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Ziet er strak uit, maar hoe hoog is het nu dan ?
Zo op de foto's te zien lijkt het mij wel erg hoog......, kom je er nog bovenuit ??  :P

Groet, Edwin.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoogste punt baan is 132 cm. De paradebaan ligt 10 cm lager. Ik kan overal voldoende bij.
Langzamerhand komen we waar ik wou zijn voor het einde van dit jaar.
De ruwbouw qua hout moet dan afgerond zijn.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dag Guus,

Ik vind het schitterend wat er allemaal gemaakt wordt, het houtwerk is van hoge kwaliteit  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dag Guus.

De ruwbouw ziet er al prachtig uit, de afwerking ervan is DIK in orde :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2018

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dat ziet er strak uit hoor!
Filmpjes kun je uploaden op bijvoorbeeld youtube en dan hier de link delen :)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
In afwachting van het freeswerk van de paradebaan (leveracier heeft helaas nog geen tijd gehad  :-()
begonnen met de voorbereidingen van de electrificatie.
En ook het ophangen van onze "oude" 47 inch TV. Deze ga ik gebruiken om de beelden van de
9 HD camera's die geplaatst worden op het schaduwstation en railspiraal te volgen.

En ik wil een soort van verrijdbare stoel gaan maken waarmee ik ontspannen onder de treinbaan
mijn werk kan doen. Heeft iemand ziets al eerder gemaakt ?

Fijn weekend verder.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hi Guus,

Zelf heb ik hier vele dolly's (plank met vier zwenkwielen en rand) gemaakt voor al mijn kratten.
Als ik begin met mijn baan komen er diverse kratten leeg en ook zijn er dan dolly's over.

Ga daarom een plank maken die precies op zn dolly (of krat) past, daarop vastgezet komt een goedkope autostoel van de sloop (met hoofdsteun  :) ).
Deze moet dan wel in ligstand geplaatst kunnen worden.
Waarom nog een "extra" plank:  Indien ik hoger moet "liggen" kan ik er een kratje(s) tussen plaatsen

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dit idee hou ik mijn achterhoofd  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
hoi,

De bouw ziet er strak uit.  :thumbup: Je kan zien dat het houtwerk professioneel aangepakt wordt.  :thumbup: Allemaal behoorlijk stevig.  :)

Citaat van: Trainman op zondag 29 november 2020, 09:59:50
En ik wil een soort van verrijdbare stoel gaan maken waarmee ik ontspannen onder de treinbaan
mijn werk kan doen.

Hoeveel ruimte zit er tussen de baan en de vloer? Je moet onder de baan (bijna) altijd boven je macht gaan werken. Je kan zo te zien nauwelijks rechtop zitten. Dat maakte dat ik mijn oude baan opgebroken heb. Je kan het een en ander testen door gewoon naast de baan te gaan zitten op een dolly of een paar kussens. Dan zie je ver naar achteren je moet om niet je hoofd te stoten.

Succes met de verdere bouw.

Groet Ronald.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik heb zo n "verhuis" plankje met 4 wieltjes genomen en daarop een Ikea -stoel ( zonder de poten) geschroefd. Wel de armleuningen behouden, die heb je nodig om je op te drukken bij het opstaan
Mijn tafel-hoogte varieert van 85 tot 110 cm
Succes!
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bij mij is vloer tot onderkant frame 85 cm. Dat moet dus te doen zijn. Als ik maar half rechtop kan zitten
is het goed. Dan kan ik bij de kabelgoten komen om de ringleiding aan te leggen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dat gaat hoor :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik denk dat je beter uit bent met een Monteursbed, hoef je ook geen capriolen uit te halen zoals men doet in Cirque du Soleil want daar komen ongelukken van.

Misschien is dit wat voor je, met verstelbaar hoofdeinde.

MONTEURSBED
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
@ iTom: Dat ga ik morgen eens uitzoeken.

Ondertussen zijn de laatste gefreesde delen ook afgeleverd.
Wel een klus om een plaat gefreesd materiaal naar zolder te brengen. Afmeting ongeveer 244 x 120 cm.
Maar met behulp van de buurman toch gelukt. Ik zal daar morgen een paar foto's van plaatsen.
Vanmiddag nog even bezig geweest met het verder uitwerken van het baanplan in de demo van iTrain 5.
Met dank aan Edwin_1962  :D

In het lege grijze deel midden links komt nog de Märklin Schiebebühne.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Net even het meest linkse (en grootste deel) van de paradebaan op de andere delen gelegd.
En gelijk uitgemeten. Het past weer netjes. Morgenmiddag het rechtse deel ernaast leggen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vandaag mijn bestelling NOCH 50422 kurk voor de wissels in het schaduwstation eindelijk binnen gekregen.
De bestelling uit Denemarken liet wat langer op zich wachten dan gepland.
Alle voorgevormde kurk nu in mijn bezit, moet morgen alleen nog de NOCH kurk stroken á 9 meter per pak
bestellen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
In de late middag nog even een aantal delen op het frame uitgelegd. Dit zijn het rechtse deel van de paradebaan
met achteraan op de foto de aansluiting naar de keerlus.
Rechts vooraan komt nog een aansluiting voor het enkelspoors tracé. Dat ga ik morgen uitleggen.
En dan met ingang van vrijdag de plaats van deze delen overnemen op de spanten en dit weer verwerken in AutoCad.
Op de laatste foto heb ik een klein deel van de paradebaan al voorzien van potloodlijnen op de plek waar de frees de lijnen
dun heeft ingefreesd. Dit ter hoogte van de opening voor de rolbrug.

EDIT: het rechtse deel van de paradebaan ligt nu hoger, maar komt natuurlijk op dezelfde hoogte als het linker deel  :D
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Voorlopig mijn laatste bijdrage. Ik heb het gefreesde deel van het enkelspoor (achteraan op de foto's)
uitgelegd en gefixeerd met een paar stalen nagels. Links op de foto ligt het kopstation.
Alles past zoals uitgetekend in AutoCad. Met ingang van morgen ga ik mijn vrije uren volledig besteden
aan het opmeten en uittekenen van de te frezen spanten.
Zodra het freeswerk van de spanten klaar is (dit jaar nog ?) dan plaatst ik hier weer foto's van.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Eerder dan verwacht toch nog een update over mijn modelspoorbaan. Ik had de tekeningen voor bewerking naar mijn
leverancier gestuurd. Maar door drukte daar en door een forse prijsverhoging ( meer dan 200%) heb ik besloten om de
spanten zelf onderhanden te nemen.
Hieronder een kort overzichtje van de stand van zaken.

12 december: alle tekeningen op schaal 1:20 uitgeprint, inclusief alle maatvoeringen
13 december: alle spanten handmatig geschuurd zodat alle potloodlijnen niet meer zichtbaar zijn
14 december: alle benodigde gaten met een blinde gatenboor geboord
15 december: de ronde gaten in een aantal spanten afgetekend en voorgeboord voor de bovenfrees
Voor de rest van de week staat het frezen van de ronde gaten en het frezen van de sparingen voor de tracés op het programma.

Foto's volgen zo spoedig mogelijk.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Toch op de 1e kerstdag een vraag. Zie ook de bijgevoegde link. Heeft iemand de gegevens van dit bestand voor Märklin K-rails ?



Fijne dagen verder.

Groet Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Het afgelopen weekend de voorbereidingen getroffen voor het freeswerk. Aluminium strip 40 x 8 mm.
Voorzien van boringen en verzonken. En aan de andere kant voorzien van ringen 1.5 mm dik.
Zo voorkom ik dat de frees het alumium raakt. De volgende foto's zal ik later deze week plaatsen.
Ik heb net de gaten die ontstaan door de schroeven gevuld met Alabastine houtvuller naturel. Na schuren
zijn de gaten nagenoeg onzichtbaar.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
is een decoupeerzaag pakken niet veel makkelijker en sneller? je stopt er nu heel veel tijd on om alles (te?) perfect te maken, maar ga je hier ooit nog iets van terug zien?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik denk van wel. Maar kom uit de metaal. En daar gaat alles precies. Dat is altijd blijven hangen  :D
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste forum gebruikers,

Allereerst wil ik iedereen bij deze een voorspoedig 2021 toewensen.

Vandaag weer een paar uur aan de baan besteed. Het eerste grote spant (Spant 01) geplaatst en links de drie korte dwarsspanten.
Alles losvast verschroefd. De volgende stap is het monteren van het afsluitende spant op de kop van de baan en het uitlijnen van het
enkelspoor kopstation. Dan kan ik daarna beginnen met beginnen van het zagen van de nu geplaatste spanten voor de vorming van het
landschap. De benodigde openingen voor het schaduwstation zijn gefreeds door mij. De overige openingen voor oa. de stijging en keerlus
zijn alleen geboord en gezaagd.

Wordt vervolgd...

Groet Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmiddag het eindspant geplaatst en het deel van het station van het enkelsporige gedeelte.
En voor spant 2 begonnen met de voorbeidingen voor het frezen van de twee sparingen van het schaduwstation.

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi,

Heb je bij de spanten bij de bochten ruimte genoeg voor je loks en (lange) wagons langs te laten rijden? Op een of andere manier lijkt dat nu niet echt het geval.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

online
Re: Spoorbaan "Plan 341"
@Ronaldk,

Scherp opgemerkt  8o Ik had hiermee al rekening gehouden. De binnenste twee sporen zijn de 2221 en de 2231. Eigenlijk alleen maar geschikt voor goederen wagons. Voordat alles definitief vast gemonteerd wordt wil ik eerst proefrijden. En aan de hand daarvan kan ik dan alsnog beslissen om de doorgang breder te maken. Maar eerst wil ik alle houten delen gezaagd en gefreeds hebben. De planning is dat ik uiterlijk eind februari de houten ruwbouw af heb. Daarna alles demonteren en voorzien van kurk. Daarna het leggen dan de rails en benodigde electronica. Voldoende werk dus nog.
Ik vind het mooi om te zien hoe de baan spant na spant meer vorm krijgt. En hoe nauwkeurig je ook plant, je komt altijd iets tegen wat je over het hoofd hebt gezien. Maar dat maakt deze hobby ook zo leuk  :D