Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Northlander 3150: alle ruiten komen los

Gestart door Northlander woensdag 30 oktober 2019, 16:02:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Northlander 3150: alle ruiten komen los
Hallo, een probleem: bij het laten rijden (om de 2 jaar) van al mijn vitrine modellen stel ik vast dat alle ruiten, ook deze van de wagons, los komen te zitten... welke lijm raden jullie mij aan om deze weer vast te kleven, alvast bedankt, mvg, Alain
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Je kan het met een klein beetje houtlijm de raampjes vast zetten, houtlijm droogt transparant op.
Of je gebruikt Kristal Klear van Microscale. ==> Klik.
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
 :) Dat is een goede tip van Ad. :thumbup:
Gebruik geen secondenlijm, dat veroorzaakt dampvlekken op de ruitjes en gaan niet meer weg.

Dirk-Jan
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Ik kreeg in dit topic ook advies van Wim(Nobody), om houtlijm te gebruiken en dat werkt perfect.
Je moet het wel spaarzaam gebruiken en dan zie je er echt niks van.
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
OK, allen bedankt voor de info, heb al gegoogled waar ik die lijm Kristal Klear kan kopen, blijkbaar enkel in Nederland? Ik heb echter wel bedenkingen met het gebruik van witte houtlijm: vermoedelijk kleeft dat in het begin, om na enkele maanden/jaren weer los te komen, het reageert toch niet met de kunststof? mvg, Alain
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Nee, houtlijm werkt goed. Kristal Klear lijkt ook verdacht veel op dunne houtlijm. Het droogt hooguit nog wat helderder op.
Kristal Klear is Amerikaans. Van dezelfde fabrikant van Microsol en Mircoset om waterdecals netjes aan te brengen.
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Volgens mij komt kristal klear uit de VS en elke modelbouw zaak waar ik ben geweest heeft het in het assortiment.
Hier heb je een link naar een Belgische site.
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Hallo, bedankt hmmglaser, maar dit is geen Belgische winkel, wel een verkoop via Internet; ik heb heden de test gedaan met witte houtlijm, wat ik wel vaststel is dat de lijm, na uitstrijken, samen trekt tot een 'kleine' druppel; dus niet overal op de kunststof blijft de lijm liggen, mvg, Alain
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Je kunt ook Humbrol Clearfix (Engels) gebruiken. O.a. hier te koop ===> klik
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
ok, maar terug in Nederland, toch bedankt hé,
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
In België ===> klik
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
OK, THANKS, zal ik bestellen, allen bedankt !
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Sterk en zonder oplosmiddel is Bison Max Repair en z'n zusje Pattex Repair gel, een speldepuntje is genoeg.
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
Je kan overigens heel goed supergel gebruiken. Een paar kleine puntjes aan de randen en het raam zit vast. Daarna moet je de kap een paar dagen laten staan, zodat de lijm kan uitwasemen. Eens dat is gebeurd, zal de lijm de raampjes niet aantasten.
Re: Northlander 3150: alle ruiten komen los
LS
Vanuit een verregend Dongen , doe ik graag een duit in het "kleef/lijm" zakje .Ik gebruik al jaren het zg rubber cement van de Hema.Mag ook van een ander merk zijn.
Dit produkt wordt gebruikt om foto's in te lijmen .Kleeft goed en is niet schadelijk voor uw lak ed.
Groet Koos