Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Schliefbaden (H0 C-Rails)

Gestart door Vlampijp donderdag 31 oktober 2019, 15:51:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2019

offline
Schliefbaden (H0 C-Rails)
Ooit had ik een N Baan, maar door wat omstandigheden jaren geleden gestopt met deze baan. Het ligt allemaal nog op zolder en ben nu rustig er doorheen aan het spitten wat ik allemaal opnieuw kan gebruiken Afgelopen week Marklin 29721 gekocht. Nu is dat niet het eerste wat ik gedaan heb, want dat is een paar weken begonnen met het designer van een baan. Helaas heb ik niet veel ruimte (eigenlijk is de max 130 x 230, want dat past in een kast). Nu denk ik dat het er schuin in rijden er voor zorgt dat ik tot 240 kan gaan. Met die maten ben ik dus gaan zoeken, want ik ben niet echt een ster in het designen van een modelbaan.

Wanneer de baan je bekend voor komt dan kan dat kloppen. Ik heb wat aanpassingen gedaan, waardoor die nu net even iets anders is (station gedeelte). Wat vind ik belangrijk bij de baan: Loc depot, personen vervoer, vrachtvervoer. Express geen rondje, want ik vind het leuk met rangeren et cetera bezig te zijn. Ik kan locs kwijt van 70 centimeter op de hoofdsporen en denk dat dit wel voldoende is. Ik vind kleine locs nu net even iets leuker dan die grote (die in startersset zat is wel de max).

PS: de helling is precies 3%


  • Merk: Marklin
  • Tijdperk: Epoche III
  • Rails: Marklin C Rails
  • Gewenste aantal treinen: 3/4




Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Gegeven het beschikbare oppervlak vind ik dit een leuk ontwerp. Het grootste zorgpunt lijkt me de afstand boven het schaduwstation; dat is wel heel erg krap. Met wat extra rails valt daar gelukkig nog wel wat aan te doen. Die startset vind ik trouwens ook een hele mooie.

4 korte treinen moet kunnen op deze baan. Eventueel kan er nog wel een klein locje bij. Daarbij raad ik (minimaal) één loc met telex aan, een V 60 bijvoorbeeld, dan kun je aan het rangeren. Daarvoor zou ik dan nog wel ergens een ontkoppelrails in de baan leggen zodat de andere treinen wagons kunnen afkoppelen.

Die 3% is een vuistregel. Verstandig dat je je daar aan houdt, maar treinen tot 70 cm zijn kort, daarmee kun je je wel iets meer veroorloven. Aan de andere kant zijn sterke stijgingen in bochten 24130 juist weer niet zo'n goed idee. Je kunt het beste wat rails op een helling neerleggen, een stuk recht en een bocht, en dan uitproberen wat jouw treinen zonder al te veel moeite aankunnen.

Je schrijft dat het in een kast past. Staat het permanent in een kast en kun je er slechts aan één kant bij, of haal je het eruit als je gaat rijden en heb je dan aan alle kanten toegang?
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Leuk ontwerp. Ja die startset 29721 heb ik ook. Er volgde snel wat meer en inmiddels ben ik voorzichtig aan het bouwen. Bij mij ligt het station aan het einde iets in een lichte knik en niet parallel met de voorkant van de tafel. Misschien ook iets om te overwegen. Onderin vindt je de linkjes naar mijn baanplan en bouwverslag.
Nog een tip:
Eerst het baanplan uitleggen eventueel zonder schaduwstation en gewoon een middagje gaan rijden. Als de tijd voorbij vliegt en avondeten er bij in schiet weet je dat het wel goed zit :)
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Dit is inderdaad een doordacht ontwerp op een kleine oppervlak  :thumbup: Hier is zeker wat van te maken.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Mooi ontwerp, maar probeer het zo te maken van laag naar hoog dat ziet er gewoon mooier uit.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Ten eerste bedankt voor de reacties. Goed om te lezen dat ik niet iets in elkaar heb zitten rotzooien waar ik uiteindelijk niets mee kan.

@speeltmettreintjes
10 Centimeter is inderdaad niet veel, maar dacht dat het wel goed moest komen als ik het eerste spoort (die het dichtst bij de voorkant zit) gebruik om misschien een keer een trein te wisselen. Het tweede spoor het passeerspoor is en de derde waar ik eventueel een trein kan ?parkeren?. Maar misschien heb je ook wel gelijk en kan ik iets over die 3% heen. Zoals je al aangeeft zal ik dat eens gaan testen wanneer ik al het rails in bezit heb. In het echt zien geeft toch altijd een beter beeld.

Ik moest even zoeken wat een telex koppeling is. Via google erachter dat dit een koppeling is die ik op afstand kan loskoppelen? Dat is super interessant Ik wist niet dat dit überhaupt mogelijk is. Een V60 is een diesel en wil het graag bij stoom houden. Kort zoeken op het forum gaf mij al het volgende lijstje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30370.0. In dat lijstje staan ook al genoeg stoomtreinen?. Nu nog wat digitaals zoeken als ze er al niet tussen staan. Lijkt mij logisch wanneer ik drie ontkoppelrails gebruik, want dan maak het niet meer uit op welk spoor ze binnenkomen.

De baan komt op mijn werkkamer te staan, en helaas moet ik ook nog wel eens werken. Gelukkig heb ik een groot gedeelte onder het dak waar ik de baan kan opslaan. Helaas is dit niet zo hoog. Waardoor ik enigszins creatief moet zijn. Ik kan de tafel/baan in het midden van de kamer zetten wanneer ik ermee aan de slag ga. Dus vanaf alle hoeken kan ik er goed bij. Dat is ook wel leuk omdat anders de treinen die langskomen op het achterste spoor niet goed zichtbaar zouden zijn. Om de baan erbij te kunnen pakken en op te kunnen bergen zat ik aan iets als onderstaande te denken. Hoe ik dat precies vorm moet gaan geven weet ik nog niet, maar dat komt wel goed.


@Wimdouwe
Jij bent ook lekker aan de slag gegaan. Leuk om te zien dat we ongeveer eenzelfde oppervlakte tot onze beschikking hebben. Wat ik kan doen met mijn baanplan is voor het station nog een lets rond element neerleggen. Hierdoor zal het station verder naar binnen buigen en heb ik voor de sporen meer ruimte. En je hebt helemaal gelijk met eerst een baanplan uitleggen. Ik heb van mijn vader en schoonvader nog M-Rails liggen. Misschien eerst daar een voorbeeld opstelling mee maken. Ga je baan in de gaten houden! Ik heb in ieder geval al een paar vragen aan je met betrekking tot jouw baan? maar zet ik zo wel onder jouw bouwverslag.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
 @citaat
Dank je.
Ik zie je vragen tegemoet.
Ja ook ik heb een ruimte probleem maar dat wil niet zeggen dat je dan gelijk niets kunt. De slaapkamer opgeven was geen optie want dan had het bed in de ruimte moeten komen waar ik nu mijn modelbaan heb en dat past.... net niet :O
En ik ben toe aan een vitrine want al mijn materieel is te veel om allemaal tegelijk te kunnen rijden  ;)
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
 @citaat  @citaat
Als er iets mis gaat in het schaduwstation is 10 cm echt heel krap. En aangezien het heel eenvoudig is om wat meer werkruimte te maken, raad ik dat beslist aan. Ik zal eens iets uitwerken. De wetenschap dat je rondom overal bij kunt is daarbij heel nuttig. Ontkoppelrails in alle stationssporen is inderdaad prima bruikbaar, dat zal ik ook meteen meenemen in m'n uitwerking, maar dan net iets anders dan zoals jij het al hebt ontworpen. Afijn, dat zie je straks wel.

Het is nog niet zo lang geleden dat ik zelf weer opnieuw ben begonnen. Net als jij dacht ik in eerste instantie aan een stuk of vier treinen, maar dat bleek een verkeerde inschatting :error:. Met de aanschaf van set 29721 kwam ik al op drie. Sindsdien is het aardig uit de hand gelopen. Wim zal dat ongetwijfeld begrijpen, gezien zijn opmerking dat hij toe is aan een vitrine.

Toen ik voor het eerst iets las over een telex koppeling, moest ik ook opzoeken wat dat was. Als thema voor m'n baan had ik inmiddels gekozen voor Duitsland, tijdperk III vanaf 1960, met de nadruk op stoom en diesel. Na wat rondneuzen in de Märklin product database kwam ik tot 9 diesels en 5 stomers met mfx (ik wil graag moderne decoders) in de laatste 10 jaar of zo. Die stomers waren echter allemaal grote goederenlocomotieven, er zat geen enkele rangeerloc bij. Het meest in de buurt kwamen de twee BR 86's van set 37862, maar bedrijfstoestand 1952 vind ik te vroeg en 1970 (net) te laat. Ik neem aan dat er in de toekomst nog wel nieuwe modellen uitkomen die mij beter bevallen, zij het een BR 86 of een andere rangeerstoomlocomotief, daar wacht ik sindsdien op. Maar als jij andere criteria hebt, kun je misschien nu al een rangeerstoomlocomotief op de kop tikken die je aanspreekt.

Gelukkig vind ik diesels ook leuk, dus kwam er op een gegeven moment een V 90 op mijn baan. Dat is inmiddels niet meer m'n enige rangeerdiesel, maar nog steeds m'n favoriet. Omdat jouw baan klein is, opperde ik een V 60. Een Köf zou ook kunnen, die is nog een stuk korter. Maar ook al lijkt die van een afstand wel wat op een stoomloc, het is gewoon een dieseltje.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
De meest voor de hand liggende manier om meer ruimte boven het schaduwstation te krijgen, is de verbinding naar boven langer te maken, dus dat heb ik maar eens uitgewerkt. Bij bijna 3% stijging komt het schaduwstation zo'n 18 cm onder het maaiveld terecht.

Tegelijkertijd heb ik dat schaduwstation groter gemaakt zodat je iets meer treinen kunt parkeren.

Om wat alternatieven te illustreren, heb ik het station wat aangepast. Door het een heel klein beetje schuin te leggen, oogt het wat speelser. Een engelse wissel neemt minder ruimte in dan twee gewone, daarom heb ik er eentje gebruikt. Er zijn diverse mogelijkheden om dat vaker te doen. Ook de driewegwissel spaart ruimte, die zou je eventueel ook ergens in kunnen zetten.

In alle stationssporen heb ik een ontkoppelrails opgenomen. Niet alleen kunnen alle treinen nu wagons afkoppelen waarna een rangeerloc ze kan verslepen, dit maakt het ook mogelijk dat een personentrein het station binnenrijdt, de rijtuigen op het voorste dan wel achterste spoor afkoppelt, omrijdt via één van de andere sporen en aan de andere kant de wagons weer oppakt alvorens terug te rijden naar het schaduwstation. De stationssporen zijn trouwens iets langer; op het achterste stationsspoor kun je een sleep van zo'n 90 cm afkoppelen. Dat is lang genoeg voor een mooie personentrein. Dat er dan één wissel geblokkeerd is, is niet erg. In het middelste spoor kun je aan de rechterkant ontkoppelen. Zo kan een duwtrein z'n sleep parkeren waarna de loc weer vertrekt.

In principe gebruik ik de krappe boogwissels 24671/672 zo min mogelijk. Gezien de beperkte ruimte komen ze echter in het schaduwstation prima van pas. Meer dan de twee boogwissels die je toch al hebt uit set 29721 heb ik echter niet toegepast want dat was niet nodig.

Met een tweetal rails 24064 heb ik een wat meer afstand geschapen tussen twee van de stationssporen. Dat is een aardigheidje. Het hoeft helemaal niet, maar ik vind het mooier als daar een wat breder perron tussen komt. Je kunt er natuurlijk ook prima twee rails 24071, 24077 of 24094 voor gebruiken, het is maar net hoe breed je het perron wilt hebben.

Dit ontwerp gebruikt in totaal 13 rails 24130, één minder dan er al in de startset zitten. 8 daarvan zijn nodig in het schaduwstation, net als de boogwissels komen ze daar bij een kleine baan als deze prima van pas. De overige 5 zijn eigenlijk helemaal niet nodig, met kleine aanpassingen zouden ze allemaal door ruimere bochten vervangen kunnen worden. Ik heb ze toch gebruikt, enerzijds omdat je er nu eenmaal een aantal van hebt en anderzijds omdat er toch al een aantal bochten 24130 en boogwissels 24671/24672 met diezelfde krappe boogstraal in de baan liggen dus zullen alle treinen die je wilt laten rijden dat sowieso aan moeten kunnen. Misschien zie je zelf nog een geschikte plaats voor de resterende rails 24130. Ik zie weliswaar veel plaatsen waar hij wel past, maar nergens vind ik het ook mooi. Die ene 24130 in het station ligt er ook alleen maar omdat je dat zelf al had ontworpen. Zelf zou ik liever een ruimere bocht gebruiken.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
@speeltmettreintjes
Wat een verhaal, en wat super dat je mij zo helpt! Ik heb jouw verbeterde baanplan overgenomen. Tot voor nu heb ik nagenoeg alles hetzelfde gelaten. Je opmerking met betrekking tot de 24130 aan de rechterkant van het station heb ik direct aangepast. Misschien dat er nog wel wat meer aangepast gaat worden aan het station. Breed perron was inderdaad ook een goed idee. Het schaduwstation daarentegen is op jouw manier veel efficiënter. Dat laat ik er zeker in zitten. Schrok wel even van het prijsverschil. Bij mijn eerste ontwerp was er nog ?378,21 nodig, maar de nieuwste versie schiet naar ?588,31 (er even vanuitgaande dat ik het nieuw zal aanschaffen, wat niet de bedoeling is). Ik moet de volgende keer in Houten maar wat gaan zoeken en misschien op marktplaats wat rond gaan neuzen.

Vanmiddag alvast aan de slag gegaan zodat ik eens goed kon meten of het allemaal zal passen. Helaas bleek dat ik niet tot de 240 kan gaan, maar dat het met 230 echt op zijn max zit. Gelukkig heb ik met een aantal delen te verwijderen het 10 centimeter kleiner heb kunnen maken zonder dat de perrons korter zouden worden en zonder dat ik andere bochten heb hoeven te gebruiken.

Wat betreft een rangeerloc zat ik aan een volgende te denken:Klik. Helaas lijkt die van een nieuwere periode te zijn (IV). Ik moet nog even bedenken of ik dat acceptabel vindt, maar denk het niet. Ik heb Tijdperk III gekozen omdat ik daarmee kwa scenery meer mogelijkheden heb. Het idee achter Schleifbaden is dat het een buitengebied is waar de moderne dingen nog niet volledig hun intrede hebben gedaan. Vandaar de stoomlocs (die nog niet vervangen zijn door diesels), een stel tijdperk II gebouwen. Maar misschien wel ergens een auto uit een wat later moment van tijdperk III. Gelukkig ben ik nog lang niet aangekomen bij de scenery, dus heb nog even tijd hierover na te denken.




Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Citaat van: Vlampijp op zaterdag 02 november 2019, 19:59:00
Ik heb Tijdperk III gekozen omdat ik daarmee kwa scenery meer mogelijkheden heb. Het idee achter Schleifbaden is dat het een buitengebied is waar de moderne dingen nog niet volledig hun intrede hebben gedaan. Vandaar de stoomlocs (die nog niet vervangen zijn door diesels), een stel tijdperk II gebouwen. Maar misschien wel ergens een auto uit een wat later moment van tijdperk III.
Stoomtractie was in TPIII nog heel belangrijk. Pas in TPIV werd dat afgeschaft. Dus niet alleen op lokale lijntjes kun je met stoomtractie rijden, ook de op hoofdbanen.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Citaat van: Vlampijp op zaterdag 02 november 2019, 19:59:00Wat betreft een rangeerloc zat ik aan een volgende te denken:Klik. Helaas lijkt die van een nieuwere periode te zijn (IV). Ik moet nog even bedenken of ik dat acceptabel vindt, maar denk het niet. Ik heb Tijdperk III gekozen omdat ik daarmee kwa scenery meer mogelijkheden heb. Het idee achter Schleifbaden is dat het een buitengebied is waar de moderne dingen nog niet volledig hun intrede hebben gedaan. Vandaar de stoomlocs (die nog niet vervangen zijn door diesels), een stel tijdperk II gebouwen. Maar misschien wel ergens een auto uit een wat later moment van tijdperk III. Gelukkig ben ik nog lang niet aangekomen bij de scenery, dus heb nog even tijd hierover na te denken.

Alvast vooruit denken vind ik verstandig, dat probeer ik ook te doen.

Die nieuwe BR 80 is echter niet tijdperk IV maar tijdperk VI: het is een museumloc, daarom categoriseert Märlin hem in het actuele tijdperk.

Met mijn beperkte kennis van de verschillen in uitvoering moet ik bekennen dat ik niet zou weten wat er anders zou zijn aan dit model als hij uitgevoerd zou zijn zoals hij tot in de 60-er jaren dienst deed. Ik zie wel meteen dat er 80 op staat, dat komt overeen met tijdperk III: in IV zou dat 080 zijn. Helemaal aan het eind van de uitgebreide toelichting van Märklin staat dat de museumlok ongeveer gelijk is aan hoe hij de laatste jaren in gebruik was. Dat zou kunnen betekenen dat dit model prima past bij een tijdperk III baan. Ik heb hem niet besteld, maar misschien bedenk ik me nog wel.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
je hebt dan niet het logo maar voluit geschreven Deutsche Bahn. Is een klein detail misschien... maar alles in h0 is een klein detail.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Bij het inkorten tot 230 cm zou ik ook het schaduwstation inkorten. Dat is nodig omdat anders de verbinding naar boven aan de linkerkant te vroeg boven het schaduwstation komt. Zoals jij het hebt aangepast, gebeurt dat bij een hoogteverschil tussen de 7 en 8 cm.

Je zou een groter stijgingspercentage kunnen gebruiken, maar het schaduwstation iets inkorten lijkt me veiliger, dan kunnen de stijgingen laag blijven. In het onderstaande ontwerp zie je een voorbeeld. Er is veel mogelijk met C-rails, al is het soms even puzzelen.
Om je nog iets te geven om over na te denken, heb ik het schaduwstation nog een extra opstelspoortje gegeven, voor losse locomotieven of treinen die niet hoeven te keren. Een BR 24 of BR 65 bijvoorbeeld, met wat Umbauwagens of Silberlingen, om een paar realistische voorbeelden te geven. Of de zaklampenexpress, ook al is dat dan geen stoomtrein:



Een ander aandachtspunt bij dit ontwerp is dat er helemaal links voldoende ruimte boven de verbinding moet zijn op het punt waar deze onder de zijsporen van het station komt. Zoals jij het ontwerp hebt aangepast, kan het nét. Mocht je gaan sleutelen aan het station, dan is dit iets om in de gaten te houden. Om het wat gemakkelijker te maken, heb ik het station iets anders gelegd. Tenslotte heb ik ook wat zijspoortjes iets anders gedaan, waardoor er nu een dubbele locloods past in plaats van een enkele. 't is maar een idee. Je kunt alle kanten op met die zijspoortjes.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Citaat van: Vlampijp op zaterdag 02 november 2019, 21:47:11
je hebt dan niet het logo maar voluit geschreven Deutsche Bahn. Is een klein detail misschien... maar alles in h0 is een klein detail.
Er staat Deutsche Bundesbahn. Dat werd standaard gedaan op loks begin jaren '60. Dat is dus standaard TP III.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 03 november 2019, 10:15:02
Een BR 24 of BR 65 bijvoorbeeld, met wat Umbauwagens of Silberlingen, om een paar realistische voorbeelden te geven.
Een kleine aanvulling: het voordeel van TP III is dat je met verschillende rijtuigen door elkaar kan rijden. Zo is het niet vreemd om een stammetje te hebben van Hecht-, Schürzenrijtuigen en Silberlingen.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Dat op de nieuwe BR 80 niet het DB-logo staat, was me niet opgevallen. Volgens wikipedia stond er in periode IIIa, 1949-1956, "Deutsche Bundesbahn" op de locs, met ingang van periode IIIb, 1956-1968, kwam het "DB"-logo. Ongeveer hetzelfde staat in Morop norm 806D.

Nieuwe locs kregen het nieuwe logo natuurlijk meteen, maar ik las ergens anders (waar dat was, kan ik me helaas niet meer herinneren) dat het nog jaren duurde voordat het nieuwe logo op al het bestaande rollende materiaal was aangebracht. Dat betekent dat de oude beschrifting in het begin van tijdperk IIIb, kort na 1956, nog nét zou kunnen. Uiteraard moet iedereen zelf maar bepalen of z'n modelbaan een thema en periode heeft, en hoe waarheidsgetrouw het allemaal moet zijn. Ik ga er van uit dat dit niet de laatste stoomrangeerlocomotief met telex is die Märklin ooit uit zal brengen. Wie liever een andere heeft, moet dus gewoon even geduld hebben.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
@speeltmettreintjes
Ik ben weer met jouw ideeën van mijn plan aan de gang gegaan. Baan overnemen in de applicatie die ik daarvoor gebruik gaat steeds sneller en makkelijker. Zoals je misschien al gezien hebt, heb ik de baan denkbeeldig ook al ingericht. Omdat ik niet kon wachten alvast met de kamer waar de baan moet komen aan de slag gegaan en heb voor een tientje wat latjes gekocht zodat ik een beetje kan zien of ik deze baan nu wel echt kwijt kan. En het gaat echt net?.Zoals je hieronder op de pagina kan zien past het over deze muur wel redelijk makkelijk. En kan precies (zonder mijn hele bureau) af te moeten breken de tafel een kwartslag draaien. Er omheen lopen gaat dan wel moeilijk maar met het bouwen is het dan veel beter te doen. Van het weekend misschien maar eens hout halen zodat ik in ieder geval aan het frame kan beginnen?

En wie weet dat er nog wel diesel komt te rijden. In eerste instantie spreken de stoomlocs mij het meeste aan, maar wie weet verandert dat wel loop der tijd. In ieder geval zie ik die zaklampenexpress er ook wel rijden. Dus wie weet waar het allemaal nog heen gaat.

Nogmaals bedankt voor je hulp! En ook de anderen tussendoor met de op- en aanmerkingen!
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Als de tafel toch nog definitief (opnieuw) gemaakt moet worden, zou ik kiezen voor een iets zwaardere uitvoering van de latten (ivm doorbuigen).
En misschien overwegen om er (zwenk)wieltjes onder te zetten, zodat je de gehele tafel naar voren kunt rollen. De breedte lijkt misschien mee te vallen, maar is eigenlijk net te breed om goed aan de achterkant te kunnen komen, m.n. als er op de plaat huizen ed staan.

gr. Gertjan
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
 @citaat
Ook al heb ik meer verstand van ontwerpen dan van bouwen, wielen en (veel) steviger waren ook mijn eerste gedachten.

@citaat @citaat
Bij de bereikbaarheid gaat het niet alleen om het kunnen bouwen, het is ook belangrijk dat je zonder al te veel moeite bij alle sporen kunt komen als het eenmaal af is. Het schijnt dat treinen het liefst ontsporen op plaatsen waar je er het slechtst bij kunt komen. Iets met Murphy, geloof ik.

Als je met de bouw begint, kun je eventueel in Modelbaanbouw een nieuw topic openen in plaats van verder te gaan in dit ontwerptopic. Ik weet niet wie dat heeft verzonnen, maar dat is gebruikelijk op dit forum. Ik zie er het nut wel van in: niet iedereen die zich interesseert voor het bouwen van een baan volgt ook wat er zoal over ontwerpen wordt geschreven (en omgekeerd). In de eerste post van je bouwtopic kun je een link opnemen naar je ontwerptopic.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Je kan even in mijn Testbaan-draadje kijken hoe ik het gedaan heb. Ik heb nog wel een rand gemaakt met wat bredere planken. Die ze je niet op de eerste foto's, wel op de foto's op de 2e pagina en eventueel op de filmpjes daar.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Het gaat hier echt om een testopstelling. Ik ben mij er zeker van bewust dat de tafel zoals deze nu is veel te instabiel is. Zeker wanneer hier zo meteen nog van alles aan gewicht op gaat komen. Het gaat hier dus echt om de maat... Probleem was dat met dit formaat, alleen de "omlijsting" niet eens op te tillen was... dus dan maar even snel wat latjes ertussen.

@Basjuh1981: Zie dat je "balken" gebruikt hebt. Heb je een reden waarom je precies die gekozen hebt en bijvoorbeeld geen planken? Kan mij voorstellen dat je met planken er vanaf onder net iets minder makkelijk bij kan... aan de andere kant lijkt mij doorzakken nog minder snel te gebeuren (met de smalle kant boven natuurlijk).

@speelmettreintjes/@Gertjan H: Helemaal eens... die wielen moeten ook komen, en ga dan ook niet meer die standaard Ikea pootjes gebruiken die ik toevallig nog had liggen. Paar stevige zwenkwielen en balken als poten. Omdat het allemaal best hoog komt, is het natuurlijk heel snel iets wat gaat wiebelen... en dat moeten we zien te voorkomen. In eerdere tekening had ik al wielen aangegeven. Maar eerst weten of alles goed past alvorens te gaan investeren in hout.

Ik ben dus in mijn ogen nog niet aan het bouwen, al is het plan nu wel af. Nu eerst maar eens een bestellijst gaan opstellen voor de Hornbach. Zal het draadje op de daarvoor bestemde plek alvast openen zodat ik daar vast vragen kan stellen over wat jullie nu daadwerkelijk adviseren. Omdat ik zeker geen klusser ben kan ik daar zeker ook nog wel wat hulp bij gebruiken. Thanks nogmaals allemaal voor jullie hulp!
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Citaat van: Vlampijp op dinsdag 05 november 2019, 13:17:11En kan precies (zonder mijn hele bureau) af te moeten breken de tafel een kwartslag draaien.

Als het kunnen draaien belangrijk is, kun je de de hoeken van de baan afronden, daar ligt toch geen rails. Het draaien gaat dan gemakkelijker en je loopt geen risico dat je je stoot tegen een scherpe hoek, of dat die hoek zo hard ergens tegenaan botst dat de baan beschadigd raakt.
Re: Schliefbaden (H0 C-Rails)
Citaat van: Vlampijp op dinsdag 05 november 2019, 16:50:21
@Basjuh1981: Zie dat je "balken" gebruikt hebt. Heb je een reden waarom je precies die gekozen hebt en bijvoorbeeld geen planken? Kan mij voorstellen dat je met planken er vanaf onder net iets minder makkelijk bij kan... aan de andere kant lijkt mij doorzakken nog minder snel te gebeuren (met de smalle kant boven natuurlijk).
Ik wilde een frame hebben waarop de 2 platen geschroefd werden. Dan wordt het wat steviger.