Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Pendelautomaat Analoog

Gestart door Wim_zelf woensdag 30 oktober 2019, 23:19:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pendelautomaat Analoog
Wim_zelf
gast

Pendelautomaat Analoog
Hallo,

In een kast van een oude antieke televisie wil ik een kersttafereeltje bouwen.

De ruimte in de kast is te klein om een cirkel te leggen, dus er zal iets moeten gaan pendelen.
Nu heb ik jaren geleden al eens een pendelautomaat gescoord en die wilde ik daarvoor gaan gebruiken.

Nu heb ik een eenvoudig testbaantje gelegd om een en ander te testen, maar ik krijg het niet aan de gang.

De loc rijdt tot de contactrail, komt daar tot stilstand, maar daarna gebeurd er niets meer.
Ik heb een foto bijgevoegd van de automaat en ook van het aansluitschema.

Het lijkt er op dat de automaat het niet meer doet. Ik heb hem opengemaakt en ik nergens iets wat lijkt op losse soldeerpunten of andere schade, op de buitenbehuizing na dan.

Is er iemand die deze automaat herkent, en wellicht een idee heeft hoe een en ander te verhelpen, of is er een techneut die eens kan kijken, nakijken of meten en wellicht repareren, het liefst in of in de buurt van de provincie Zeeland.

Ik hoop een nuttige reactie van jullie te mogen ontvangen.

Groetjes Wim_zelf
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2018

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Staat er ergens een merk en typenummer op? Het ziet er uit als een hobbyproduct... En welk van de twee schema's heb je gebruikt? Staat daar nog enige toelichting bij? Kun je een foto posten van het binnenwerk?
Re: Pendelautomaat Analoog
Erik,

Ik zal vanavond het kastje eens openmaken en er een foto van posten.
Het schema voor M-rails heb ik gebruikt, met aan één zijde een originele contactrail van Märklin en aan de andere een zelfgemaakt exemplaar.

gr. Wim
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Dag Wim.

Zou het kunnen dat je de bedrading van de voeding naar de rails hebt omgedraaid?
Je geeft zelf aan dat dit is aangesloten op contactrails.
Deze maken d.m.v. de wielen contact met de massa van de rails.
Wanneer de voeding omgedraaid zit aangesloten,
zou het kunnen dat er geen potentiaalverschil is om mee te schakelen.

Zomaar een gedachte, zonder te weten hoe deze pendelautomaat is opgebouwd ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2018

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Citaat van: Wim_zelf op vrijdag 01 november 2019, 07:48:49
Het schema voor M-rails heb ik gebruikt

Maar... is dat nou schema 1 of schema 2?
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Zou denken schema 1, want schema 2 staat niet volledig op de foto.
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
 @citaat Het lijkt mij dat het verschil tussen beide schema's
meer ligt in het gebruik van contact via de rails of potentiaal vrij schakelen.

Groeten,

Erik.
Re: Pendelautomaat Analoog
Heren,

Om wat verdere info te geven:
Ik gebruik m-rails, en daarvoor is schema 1 van toepassing. Schema 2 is volgens de beschrijving voor K-rails.

Verder heb ik de voeding naar de rails ook al omgedraaid, maar ook dit leverde niets op.

Ook heb ik beide bussen van de contactrail al geprobeerd, maar het gewenste resultaat blijft uit.

Zoals hierboven al gevraagd heb ik nu wat foto?s bijgevoegd van het binnenwerk.

Ben al verrast door de reacties tot nu toe, wie weet levert dit toch wat op.


Groetjes Wim
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Als je hem dan toch open hebt, ik ben wel nieuwsgierig naar de onderkant van de printkaart. Hoe ziet die eruit als je hem tegen het licht in fotografeert? Ik neem aan dat het een enkel-laagse print is, dus dat tegenlicht overbodig is.
Re: Pendelautomaat Analoog
Heren,

Bij deze ook de achterzijde van printplaat.

Als leek op gebied van elektronica zie ik niets bijzonders.

Zelf denk ik eerder dat het probleem te zoeken is bij het aansluiten of de rails.

Dit weekend eens rustig twee nieuwe contactrail maken volgens beschrijving hier elders op het forum. Ik heb er geen op ?voorraad?. Wel nog van die rails die gebruikt wordt bij spoorovergangen (met van die rode en groene stippen op de bedding), maar weet niet of die hetzelfde doen.

En schakelrails lijkt me geen oplossing omdat die op de middengeleider schakelen.

En ik weiger om op zoek te gaan n-spoor. Heb 3-rail sinds m?n zesde jaar, sinds twee jaar ook beetje LGB, nog een schaal ..... net iets te klein voor mijn pollekes en mijn geduld.

Groetjes Wim
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Kijk, ik begon gewoon bij het herkenbare begin:

Rechtsboven zit een chippie, dat is een 78xx-IC spanningsregelaar (7805=5volt , 7812=12volt).

Dan wilde ik graag weten hoe de verbindingen liggen naar de onderdelen.
Zo'n mooie foto met tegenlicht maakt dat heel duidelijk.
Het maakt o.a. duidelijk wat die twee zwarte langwerpige IC'tjes zijn op de kaart (PIC's, en wat ze vermoedelijk zullen doen).
Daarmee zijn we er dan nog niet, maar het schiet al op.

Die achterkant wilde ik ook graag zien omdat er twee bruggetjes zichtbaar zijn op de voorkant, en dan wil ik weten wat met wat is verbonden.
Re: Pendelautomaat Analoog
Jan Willem,

Ik vind het super dat je er zo in duikt. Voor mij is het echt een onbekende wereld.
Waarschijnlijk volledig overbodig, maar hierbij nog een paar foto?s waarop de draden die naar de trafo lopen. En één van de contactrail.

Zelf ben ik al gaan zoeken naar alternatieven, enrien kwam ik er één tegen van Tams, maar daar stond in de beschrijving dat de voeding van de rails niet dezelfde mocht zijn als de voeding van de automaat. Maar in het schema staat hier toch niets over.

Groetjes Wim

Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Citaat van: Wim_zelf op zaterdag 02 november 2019, 11:42:56
Voor mij is het echt een onbekende wereld.
Dat is het voor mij ook, want elektronica is niet mijn vak. Anderen op dit forum, zoals Sprinter, hebben er hun beroep van gemaakt.

Maar wat ik wel geleerd heb (o.a. op dit forum) is dat je ver kunt komen als je RTFM aan de slag gaat. Nu is de handleiding in dit geval wel heel summier. En de print houdt het midden tussen doe-het-zelf werk en iets wat in serieproductie gemaakt is. De achterkant b.v. ziet er professioneel uit: er is over nagedacht, het is een ontwerp, het lijkt geëtst, het soldeerwerk ziet er goed uit (tijdgeest), en er zijn 2 PIC's geplaatst (programmeerbare chips). Een leek zoals ik begint daaraan niet zo snel.

Omdat de handleiding niet meer loslaat dan hoe het apparaat te gebruiken is, moet je de losse onderdelen kunnen herkennen. Met weerstanden, diodes en condensators kom ik best nog wel een eind (door me te documenteren met datasheets).

Je kunt ook aan de andere kant beginnen. Het ding moet is staat zijn een korte puls te geven van idealiter 24 volt en circa 1 ampere, om een 3-rail trein te doen omkeren. Daarvoor is een grote condensator nodig, en die bungelt op een van je foto's aan een draad (dat geelkoperen ding). Een condensator kun je zien als een soort herlaadbare batterij. Zodra de contactrails het signaal geeft, trekt het relais aan, en kan de condensator ontladen, en schakelt de rijrichting om.

Maar waarvoor zijn dan die 2 programmeerbare IC's? Daar ben ik nog niet over uit.
Waarschijnlijk kan deze pendelautomaat veel meer situaties pendelbaar maken dan alleen maar een enkel spoortje op-en-neer of heen-en-weer afkarren.
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
In die ic's zitten wellicht timers opgenomen: wachttijden, tijd omkeerpuls etc.
Wanneer je twijfelt aan je contactrails kan je ook de schakeldraden gewoon even tegen massa houden om te kijken wat er gebeurt.
Printje lijkt idd hobbywerk, misschien iets uit de Electuur of zo(?).
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
En deed de schakeling het 4 jaar geleden wel dan?

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=58038.msg1023664#msg1023664
Re: Pendelautomaat Analoog
Hanzi,

Je hebt een heel goed geheugen. Ook toen heb ik de vraag gesteld.
Destijds is het plan totaal veranderd en hebben we ik een kerstboom gemaakt van MDF waarop vier lagen treinen hun rondjes reden tussen kerstbomen en huisjes. De pendelautomaat is toen dus nooit gebruikt.
En ook niet gecontroleerd op werking.

Groetjes Wim

Die boom is inmiddels al overleden en ruimte voor een nieuwe is er niet meer
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
@citaat geheugen is idd niks mis mee, maar ik kwam je vorige topic tegen toen ik op t www zocht naar gegevens over je pendelautomaatkastje :).
Re: Pendelautomaat Analoog
Hanzi,

Als ik het goed begrijp, moet de trein van richting veranderen wanneer ik de de draad die nu in de bus van de contactrail zit tegen de massa van deze rails houdt. Dit zorgt er dan voor dat de loc een ?die? de andere kant op krijgt.

Ik ga dit in ieder geval proberen. Zijn we toch nog ?nuttig? bezig op deze druilerige zondag.

Groetjes Wim
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Op deze "druilerige zondagochtend" gaf ik een paddenstoelen excursie, het was droog en zonnig.
Dus was ik gisteren (voorlopen)  en vandaag niet op het forum. 
Paddenstoelen houden van druilerig weer. Liefst warm en vochtig, dan doen ze het opperbest.

Citaat van: Wim_zelf op zondag 03 november 2019, 12:41:21
Als ik het goed begrijp, moet de trein van richting veranderen wanneer ik de de draad die nu in de bus van de contactrail zit tegen de massa van deze rails houdt.
Klopt. Dat is de functie van de contactrail. Die verbindt met massa (als de trein erop staat). En dat massacontact zorgt voor de omschakeling.

Maar dat omschakelen gebeurt in het schakelkastje via een condensator.
Die "herlaadbare" batterij heeft enige tijd nodig om na het omschakelen weer geladen te zijn.
Als de twee contactrails te dicht bij elkaar liggen om te kunnen herladen,
dan geeft hij bij de tweede contactrails te weinig spanning om de rijrichting om te schakelen.

De herlaadtijd is instelbaar m.b.v. de weerstandskeuze.
M.a.w. als hij nog niet herladen is bij de tweede contactrails, dan was de bestaande weerstand niet de goede.
En daarmee leg ik de bal weer terug bij Hanzi of een van de anderen.

Rijdt de trein na het omschakelen meteen de andere kant op of zit er een tijdschakeling in, en wacht hij even voor vertrek?
Er is een andere benadering mogelijk dan spelen met weerstanden:
als je een sein neer zet kun je de trein langer ophouden voor hij de andere kant op rijdt (en heeft de condensator meer tijd om opnieuw op te laden).
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Ik schakel weer even terug. Lezen blijft moeilijk:

Citaat van: Wim_zelf op woensdag 30 oktober 2019, 23:19:35
De loc rijdt tot de contactrail, komt daar tot stilstand, maar daarna gebeurt er niets meer.

Gezien de foto: Metalen rails.

Vragen:
1-De rijrichting van de loc schakelt niet om?
2-De loc rijdt tot aan de contactrail of de loc rijdt tot op de contactrail?
3-De middenrails is nergens geïsoleerd?
4-De rijtrafo staat open, d.w.z. er is voldoende rijspanning om te rijden (welke kant op dan ook)?
5-Als je een lampje houdt tussen "rood"(=rijspanning vanaf de trafo) en het metalen spoorbed van de contactrail,
   brandt dat lampje dan?
6-Als je een lampje houdt tussen "bruin"(=massa vanaf de trafo) en het lipje van de contactrail aan het open eind,
   brandt dat lampje dan?

De kernvragen zijn kortsluiting of niet, en apparaat defect of niet.
Als kortsluiting pas optreedt nadat het signaal van de contactrail naar het apparaat gaat,
dan rijdt er vanaf dat moment geen loc meer, omdat de trafo afhaakt.

Je kan kortsluiting op 2 manieren vast stellen:
a. De trafo gaat brommen (trafolampje gaat uit) als de loc de contactrails op rijdt ? of
b. Je zet 2 locs op de rails. Als de ene loc de contactrail oprijdt, stopt de andere loc dan ook met rijden?
Re: Pendelautomaat Analoog
Heb je het volgende al geprobeerd?:

- sluit de pendelautomaat niet aan op de rails maar wel op de trafo zoals in het schema.
- pak een kort stukje draad die aan 2 kanten is aangestript en bevestig een einde onder klem 1.
- dan de stekker van de trafo in het stopcontact en met een multimeter het voltage meten over klem 5 en zes (massa en geschakelde fase van geïsoleerde rails. Dit zou nu nog tot plus minus 16V moeten zijn. Afhankelijk van hoever de trafo open staat. Is er nu geen spanning dan eerst de voedingstrafo en of bedrading checken. Is er wel een goede spanning
- zet de meetpennen weer op dezelfde plek en maak met het draaduiteinde van klem 1 even contact met klem drie. Wat doet het voltage nu op de multimeter. Dit moet naar 24volt gaan.
- is er geen 24 volt en/ of schakelt er niks dan is er iets aan de hand met de schakeling op de print. Werkt alles nu wel, dan kun je de oorzaak zoeken in het aansluiten van de rails.
- is er wel een puls maar is het voltage te laag of duurt het te la g voordat je opnieuw kan schakelen,  grote kans dat de condensator te oud is en het heeft begeven. Deze.kan dan door een zelfde exemplaar worden vervangen.
- je kan nog testen of de condensator wel oplaad. Zet de meetpennen op de - en + van de condensator en kijk nadat je kort klem 1 en 3 hebt uitgesloten, wat de spanning over de condensator gaat doen. Deze moet namelijk met een na het schakelen weer op gaan lopen.  Let op, klem 1 en 3 moeten dan wel weer onderbroken zijn. Als de spanning binnen ca 30 seconden op maximaal is, zal de condensator waarschijnlijk nog prima zijn

- als de spanning niet oploopt of of te lang duurt, dan is de condensator niet meer goed.
- loopt de spanning wel op maar niet hoog genoeg, dan ja  ook nog de spanningsregelaar niet goed werken. (Het ding met die drie pootjes en een vierkant blokje met een gat daarin) je kan deze nog testen door het voltage te meten over pootje 2 en 3.
Deze moet constant zijn en ik schat 12 volt (7812 regelaar)
- is de spanning van de regelaar goed maar schakelt er nog verder niks, dan zit het wellicht in de ic's of weerstanden. Da's wat lastiger om zo even op te lossen. Dan toch maar een electronicus naar laten kijken.

Hopelijk krijg je hem aan de praat. Succes!
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Dag Wim.

Mocht de pendelautomaat het nu begeven hebben, dan kun je altijd nog deze optie proberen:
een simpele pendelautomaat voor analoog bedrijf, de meeste componenten heb je toch al :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
@Martijn
Als het apparaat zelf het niet meer doet, denk ik allereerst aan de condensator die de rijrichting-omschakelpuls moet geven.
Door vallen of gooien gaan elco's soms stuk.

Ik denk zelf eerder aan kortsluiting, omdat het erop lijkt (close reading) dat het apparaat helemaal niets doet:
-trein komt op contactrails => kortsluiting d.w.z. trein stopt.
-bruin draadje rechtstsreeks op apparaat =>kortsluiting d.w.z. trein stopt
Is kortsluiting vast te stellen in de bedrading naar en van het apparaat?

Dus, inderdaad, het is goed om het apparaat rechtstreeks op de trafo aan te sluiten, en de rol van de contactrail handmatig over te nemen, maar dan nog steeds geldt: is er echt geen kortsluiting? Stopt de loc en bromt de trafo harder (of stoppen de locs beide )?


Wat je van een pendelautomaat verwacht, kan verschillen van persoon tot persoon en van situatie tot situatie.
Daarom zijn er analoog allerlei soorten pendelautomaten in de handel (geweest).

Er zijn grofweg 3 soorten situaties (zie bijlage pendelen.gif):
I    enkelbaans met een begin en eind (een stootblok), geschikt voor 1 loc, rails sectie isolatie is overbodig.
II   kabelspoorweg type (funiculaire, standseilbahn) die in het midden een passeer sectie heeft (met 2 handwissels), geschikt voor 2 (max 3) locs, rails sectie isolatie is noodzaak.
III  spitvork model: aan een of beide uiteinden zit een passeer opstelspoor (met stootblok) met 1 of 2 elektrische wissels, geschikt voor 2 max 3 locs; rails sectie isolatie is noodzaak.

In alle drie de gevallen stopt en keert een trein aan de uiteinden van richting.
En doet dat bij 3-rail analoog met een puls.
Het minimum vereiste is dat een pendelautomaat 1 rijrichting omschakelpuls kan geven.

Bij rijden met twee (of meer) locs zijn
-of meerdere pulsen nodig die onafhankelijk van elkaar gegeven worden
-of stopplaatsen (of wachtplaatsen) opdat locs tegelijkertijd een en dezelfde puls krijgen

Zodra je meer dan 1 loc op de baan zet, moet je kiezen voor situatie II of III, en heb je
of een timer (wachttijd),
of een sein (om te kunnen stoppen)
of een handschakelaar (met sein-functie) nodig,
=> je moet een of meer rails secties isoleren (handleiding?).

Wim_zelf gaat uit van een oude TV-kast, waarin een treintje heen en weert, en hij heeft meer dan 1 loc (en meer dan 1 trafo).
Dus ga ik ervan uit dat hij als er ruimte voor is, kiest voor situatie II, want korter, simpeler, en te doen met 1 universeel relais (de ene trein houdt de andere op, op het passeerspoor).  De twee passeersporen hebben railisolatie, en de kopse kanten (met stootblok) hebben die niet of hoeven die niet te hebben, en je kunt volstaan met handwissels in een vaste stand.

De vraag is of het pendelapparaat alle drie de situaties aan kan, en dus beschikt over wisselbeïnvloeding, een (instelbare) timer functie, seinfuncties (stop/rijden functie, eventueel remweg/optrek functie) en een (rijrichting) omschakel functie voor 1 of meer locs.
Indien dit apparaat alles kan,  dan moet het meerdere verschillende pulsen kunnen afhandelen(en dus meerdere ingangen hebben).
Voor wisselbeïnvloeding of seinbeïnvloeding is geen apart draadje.  Voor timer- en seinfunctie moet je rails secties isoleren (handleiding?).

Als je handleiding schema klopt, dan werkt dit apparaat veel simpeler; het schema gaat uit van 1 enkele loc
die ergens tussen 2 contactrails of schakelrails van rijrichting verandert (al of niet na een wachttijd).

Het apparaat zelf heeft een draadje naar massa en naar prik, en beïnvloedt het rijgedrag van de loc op die manier.
De input (rijspanning, schakelspanning) komt rechtstreeks van de trafo, door de vier draden links.
Er zijn dan nog 6 ingangen over: 2 voor contactrails of 4 voor schakelrails (waarvan alleen 1 en 3 werken),
zoals op de tekeningen staat. Andere toepassingen zijn niet ingecalculeerd bij de bouw van dit apparaat.

Ik ga ervan uit dat als het apparaat aangesloten zit aan de trafo, er dan nog geen kortsluiting is.
Ik ga ervan uit dat op het moment dat je contactrails1 verbindt met ingang1 er nog geen kortsluiting optreedt.
Ik ga ervan uit dat op het moment dat ingang1 een puls (verbinding met massa) krijgt, kortsluiting optreedt.
Ik ga ervan uit dat schema2 een fout bevat (schakelrails werken andersom: de linker stekkerdoos meldt naar rechts rijdende loc).
Re: Pendelautomaat Analoog
Heren,

Allemaal bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Afgelopen dagen even andere bezigheden gehad, maar ik ga vanavond eens met een multimeter aan de slag.
Met de bijna stap-voor stap uitleg van menig een moet het zelfs mij gaan lukken.
Als er geen spanning is moet je toch spanning zoeken.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

groetjes Wim
Re: Pendelautomaat Analoog
Goedenavond,

Vandaag met hulp van mijn schoonvader die gewapend met multimeter de automaat doorgemeten.
Dit volgens de aanwijzingen van o.a. Martijn gedaan. De spanning in het apparaat was inderdaad 16,8 volt.
Vervolgens de werking van de condensator gecontroleerd, en daar gebeurde niets. Een andere ertussen geplaatst en ook dan geen gewenst effect. Spanningsregelaar is ook nog nagemeten en die bleek wel goed te functioneren.

We zijn helaas tot de conclusie gekomen dat de automaat niet meer te redden is.
Wat verder nog opviel was dat de diode die op het randje van de printplaat nabij de aansluiting van de gele draad naar de trafo heel warm werd.

Nu dus maar snel op zoek naar een nieuwe module.
Rest me nog iedereen te bedanken die heeft meegedacht met me.

Zodra ik ga bouwen in dat kastje, daar waar het allemaal mee begon, zal ik proberen hier op het forum ergens iets te plaatsen.

Groetjes

Wim
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2018

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Jammer dat het niet gelukt is! Maar, nu je toch opnieuw moet beginnen, is het misschien een idee om er een Arduino voor in te zetten?
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Dag Wim.

Wellicht had je er overheen gelezen:

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 05 november 2019, 11:03:31
Mocht de pendelautomaat het nu begeven hebben, dan kun je altijd nog deze optie proberen:
een simpele pendelautomaat voor analoog bedrijf, de meeste componenten heb je toch al :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Pendelautomaat Analoog
Hallo allemaal,

Zaterdagmiddag is er een nieuwe pendelautomaat binnengekomen van TAMS, de PZS-3. De bovenstaande opmerking voor het zelf maken van een eenvoudige pendelautomaat heb ik nog wel even overwogen, maar omdat ik 0,0 % ervaring heb met het maken van dergelijke schakelingen dit toch maar niet gedaan.

Vanavond ga ik de automaat eens aansluiten en kijken hoe dat werkt. Recensies over deze automaat wisselen nog al.

Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes Wim
Re: Pendel- of ellendeautomaat
Goedenavond,

Vanavond heb ik de pendelautomaat PZS-3 aangesloten. Geheel tegen mijn natuur in heb ik de handeling maar eens gelezen en dus eerst de funktietest maar eens uitgevoerd uit de handleiding. En ja hoor, lampje ging keurig branden.

Dus daarna zorgvuldig wat rails in elkaar gezet en alles aangesloten. Stroom erop en ja hoor de loc kwam in beweging. Na een eerste keer de rijrichting handmatig te hebben gewijzigd, wat ook in de handleiding stond, rijdt de loc keurig de andere richting op. Zodra hij aan de andere zijde het station inrijdt komt hij keurig tot stilstand. Tot zover ging alles prima.

Een paar tellen later hoor je de loc en de automaat omschakelen, de verlichting van de loc gloeit opnieuw op, maar rijden ..... vergeet het maar.

Loc nog eens getest zonder automaat en dan functioneerde alles perfect. Alle schakelingen nog eens gecontroleerd en alles netjes aangesloten. Nog maar eens geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat, niks dus.

Ik heb het vermoeden dat er dus iets verkeerd is. Morgen dus de boel maar retourneren en hopen op een ander wel werkend exemplaar.

Groetjes Wim
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Ik begin maar even met de handleiding, dan weet ik tenminste bijna net zo veel als jij.
Handleiding PZS3 (Tams 2015)

Ik neem aan dat je de functietest op pagina 23 hebt gedaan.
Citeer7. Het uitvoeren van een functietest
Het is aan te raden, de basis functionaliteit van de module te testen, voordat de schakeling in de modelspoorweg wordt ingebouwd

analoge pendelautomaat,

wat kan hij wel:
- begin- en eindstation
- bij eindstation een wissel voor 2-treinverkeer (met behulp van b.v. universeel relais )
- een tussenhalte voor beide rijrichtingen apart
- afremmen m.b.v. bezetmelder
- tijdgestuurd (vooraf instelbaar voor eindstation en tussenstop) wachten, optrekken, rijden
- instellingen worden op een ic weg geschreven
- handbediening en automatische treinbeïnvloeding
- handmatig verlengen van de wachttijd (met behulp van extra sein of schakelaar)

wat kan hij niet:
- werken op een trafo die ook de rijspanning levert: de verzorgingstrafo is een andere dan de railtrafo
  (zie bijlage; daarvan raakt hij onherstelbaar defect, je hebt dus 2 trafo's in gebruik)
- ongeschikt voor loks met decoders die automatisch analoog-rijden herkennen (het moet een analoge loc zijn)
- de elektronica kan niet tegen statische ontladingen (je pakt eerst de verwarmingsbuis beet)

Jij hebt 'm getest; jouw conclusie is: hij werkt niet.

De basisvraag is: bouwpakket of kant-en-klare module. Tams levert allebei.
Bij een bouwpakket kan er iets fout zitten, bij een kant-en-klare module mag dat niet gebeuren.

Dan moeten we eerst vast stellen dat de drie dingen die hij niet kan, bij jou niet spelen.
Daarna gaat het om de vraag wat je vooraf hebt ingesteld, en dus in de ic moet zijn weg geschreven.

De loc zelf doet alles goed, via de handmatig bediende rijspanning trafo,
maar als je de PZS-3 op de verzorgingstrafo trafo aansluit (b.v. een tweede rijtrafo of een lichttrafo)
dan doet hij het niet, vanaf welk moment precies?

Als ik je goed begrijp doet hij het niet vanaf het moment dat hij van rijrichting is veranderd, en moet gaan vertrekken:
op dat moment gaan de loc-lichten aan, maar de loc rijdt niet.
Of doet hij het niet vanaf het moment dat de rijrichting moet omschakelen (is het een loc met telex koppeling?)

Heb je alle stappen in de handleiding uitgevoerd (de drie punten in paragraaf 10)? Want als die goed zijn doorlopen, kom je bij paragraaf 11 bij de FAQ: de checklist voor storingen. Als niets werkt, is er een hotline (+49 (0)511 / 55 60 60) en ik weet dat men er ook min of meer Nederlandstaligen heeft rondlopen.

Andere vraag: gebruik je een aansluitrails? De oudere types hebben een ontstoringscondensator onder het railbed.
Deze vraag vanwege dit zinnetje:
CiteerVerwijder eventueel geplaatste onstorings condensators van de pendeltrein sporen.
Deze kunnen het bedrijf hevig storen.

Bij het plaatje in de bijlage: Tams tekent met rood (verzorgingstrafo) en blauw (rijspanning-trafo).
Beter (begrijpelijker) is om rood te vervangen door geel ( L ) en bruin ( 0 ), en blauw door rood ( B ) en bruin ( O ), als het beide Märklin trafo's zijn. In fase zetten van beide Märklin trafo's kan geen kwaad, vooral niet als je de PZS verzorgingstrafo ook gebruikt voor stootbloklampjes, wissellampjes en wisselspoelen. De Tams-handleiding gaat ervan uit dat de verzorgingstrafo ook een DC-(stekker)trafo kan zijn mits tot maximaal 18 volt); een DC-trafo zet je niet in fase met een Märklin trafo.
Re: Pendelautomaat Analoog
Dag Jan,

Bedankt dat je dit zo kort (blijft) volgen en je meedenken.

Ik heb nog oude aansluitrails gebruikt, dus zonder condensators.

Zojuist ook al contact gehad met TAMS en inderdaad netjes te woord gestaan. Ook zij kwamen toch tot de conclusie dat er iets niet goed moet zijn met de automaat (welke als kant-en (niet) klare module is gekocht). Standaard wordt de module met tijden van ca. drie seconden ingesteld vanaf het moment dat de loc stil staat in een eindstation en weer weg moet rijden. Hieraan had ik nog niets veranderd.

Vandaag gaat hij dus retour (via Born) richting Duitsland. Een andere zal z.s.m. worden toegestuurd.
Geduld is dus het devies, en het is nog geen kerst......

groetjes Wim
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Citaat van: Wim_zelf op dinsdag 19 november 2019, 10:19:43
Bedankt dat je dit zo kort (blijft) volgen en je meedenken.
Motivatie
Ik denk mee omdat het probleem van analoog pendelen elk jaar meerdere malen terug komt.
En omdat ik een kopstation liefhebber ben; dat is een station waarin alle treinen kop moeten maken.
Door ruimtegebrek doen ze dat door loc-wissel (in plaats van loc-omloop) bij getrokken treinen,
en door pendelen (bij treinstellen met minimaal 1 stuurstand). In beide gevallen heb je aan het eind
van de lijn een rijrichting omschakelpuls voor AC-treinen, een wachttijd, een afrem- en een optrek fase.

M-rails
Vroeger reed ik op M-rails, nu op K-rails omdat ik 2+3 rail wil mixen.
Op M-rails reed ik met behulp van contactrails voor de overweg en schakelrails voor wissels en seinen.

M-rails Contactrails
Jij gebruikt een type contactrails wat ik niet gebruikte. Ik heb me altijd al afgevraagd hoe deze rails
functioneert , tot jij de onderkant liet zien in dit draadje; dat gaf de aha-Erlebnis:

2 ontstorings-condensators (afvlakking) maken dat het contact werkt zonder spetteren of knetteren.

Met dat ene zinnetje uit de handleiding van Tams vrees ik de boosdoener al te kennen:
CiteerVerwijder eventueel geplaatste onstorings condensators van de pendeltrein sporen.
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2018

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Ik denk het niet, Jan. Wat Tams volgens mij bedoelt zijn condensatoren die tussen de puko's en massa zijn aangesloten, en dat zijn deze niet.
Re: Pendelautomaat Analoog
Jan-Willem,

De foto die je laat zien is volgens mij een contactrail en geen aansluitrail.
Bij de 'vorige' pendelautomaat had je inderdaad deze contactrail nodig. Bij de automaat van TAMS heb je alleen een aansluitrail (en ook veeeeel geduld) nodig op het vrije traject. Hier gebruik ik een oud type voor, dus zonder condensatoren etc.

Tot de nieuwe automaat binnen komt ga ik me eerst maar eens storten op een leuk traject op de minimale ruimte die ik heb, namelijk een oppervlakte van ca. 420x460mm.

Groetjes Wim
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Ik zie wat je bedoelt: de contactrails (met keramische condensators) had je nodig voor de vorige automaat,
niet voor deze Tams (dat wordt intern geregeld). Gelukkig maar.

Handleiding Tams pagina 9:
CiteerHet pendeltreinbedrijf loopt automatisch. Het afremmen van de treinen
voor de eindstations en de beide halteplaatsen wordt ingezet zodra een
railbezetmelder, die in de schakeling is geïntegreerd
, het binnenrijden
van de trein in het betreffende spoor meldt.

Dus werkt de interne railbezetmelder wel correct.
Trein komt binnen, wordt herkend.
Had na 3 seconden weg moeten rijden, "heen" of "weer" (dat neemt de bezetmelder niet waar), maar vertrekt niet.
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2018

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Maar je schreef eerder al: "de verlichting van de loc gloeit opnieuw op", en dat begrijp ik dus niet. Dan staat er toch spanning op de rails?
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
Er zitten gewoon wat onduidelijkheden in het verslag.

Citaat van: Erik Baas op dinsdag 19 november 2019, 22:19:05
"(...) gloeit opnieuw op"
Betekent volgens mij dat het licht eerst uit was: aan de voor- of achterkant?
"Opnieuw" is er licht, aan welke kant dan (zelfde kant of andere kant)?

Licht betekent analoog rijspanning, maar te weinig om te rijden =>hoe ver staat/stond de rails-trafo open?
Ik neem aan dat die rijtrafo altijd even ver open staat (maar dat is mijn aanname, omdat dit bij mij gangbaar is).
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
En toen werd t stil...
Re: Pendelautomaat Analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat Analoog
't is nog geen kerst, al begint 't te dringen
Re: Pendelautomaat Analoog
Heren, heren,

Jullie zouden wat vaker met een trein moeten reizen schaal 1:1, dan leer je wat geduld is.
Maar inderdaad is het te lang stil geweest.
Door een griepje, twee verjaardagen in het gezin en drukte op het werk nog geen tijd gevonden om aan de kast te beginnen.

De module via conrad bleek inderdaad kapot en inmiddels heb ik een nieuw exemplaar ontvangen, maar nog niet getest op werking.
Behalve die heb ik via een lid hier op het forum een andere module/regelaar ook ontvangen, een marklin 6600.
Dus nu de keuze.

Komend weekend hoop ik echt een start te maken met de bouw.
maar ik geloof niet dat dat in dit item thuishoort verder.

wordt vervolgd dus