@Martijn
Als het apparaat zelf het niet meer doet, denk ik allereerst aan de condensator die de rijrichting-omschakelpuls moet geven.
Door vallen of gooien gaan elco's soms stuk.
Ik denk zelf eerder aan kortsluiting, omdat het erop lijkt (close reading) dat het apparaat helemaal niets doet:
-trein komt op contactrails => kortsluiting d.w.z. trein stopt.
-bruin draadje rechtstsreeks op apparaat =>kortsluiting d.w.z. trein stopt
Is kortsluiting vast te stellen in de bedrading naar en van het apparaat?
Dus, inderdaad, het is goed om het apparaat rechtstreeks op de trafo aan te sluiten, en de rol van de contactrail handmatig over te nemen, maar dan nog steeds geldt: is er echt geen kortsluiting? Stopt de loc en bromt de trafo harder (of stoppen de locs beide )?
Wat je van een pendelautomaat verwacht, kan verschillen van persoon tot persoon en van situatie tot situatie.
Daarom zijn er analoog allerlei soorten pendelautomaten in de handel (geweest).
Er zijn grofweg 3 soorten situaties (zie bijlage pendelen.gif):
I enkelbaans met een begin en eind (een stootblok), geschikt voor 1 loc, rails sectie isolatie is overbodig.
II
kabelspoorweg type (funiculaire, standseilbahn) die in het midden een passeer sectie heeft (met 2 handwissels), geschikt voor 2 (max 3) locs, rails sectie isolatie is noodzaak.
III spitvork model: aan een of beide uiteinden zit een passeer opstelspoor (met stootblok) met 1 of 2 elektrische wissels, geschikt voor 2 max 3 locs; rails sectie isolatie is noodzaak.
In alle drie de gevallen stopt en keert een trein aan de uiteinden van richting.
En doet dat bij 3-rail analoog met een puls.
Het minimum vereiste is dat een pendelautomaat 1 rijrichting omschakelpuls kan geven.
Bij rijden met twee (of meer) locs zijn
-of meerdere pulsen nodig die onafhankelijk van elkaar gegeven worden
-of stopplaatsen (of wachtplaatsen) opdat locs tegelijkertijd een en dezelfde puls krijgen
Zodra je meer dan 1 loc op de baan zet, moet je kiezen voor situatie II of III, en heb je
of een timer (wachttijd),
of een sein (om te kunnen stoppen)
of een handschakelaar (met sein-functie) nodig,
=> je moet een of meer rails secties isoleren (handleiding?).
Wim_zelf gaat uit van een oude TV-kast, waarin een treintje heen en weert, en hij heeft meer dan 1 loc (en meer dan 1 trafo).
Dus ga ik ervan uit dat hij als er ruimte voor is, kiest voor situatie II, want korter, simpeler, en te doen met 1 universeel relais (de ene trein houdt de andere op, op het passeerspoor). De twee passeersporen hebben railisolatie, en de kopse kanten (met stootblok) hebben die niet of hoeven die niet te hebben, en je kunt volstaan met handwissels in een vaste stand.
De vraag is of het pendelapparaat alle drie de situaties aan kan, en dus beschikt over wisselbeïnvloeding, een (instelbare) timer functie, seinfuncties (stop/rijden functie, eventueel remweg/optrek functie) en een (rijrichting) omschakel functie voor 1 of meer locs.
Indien dit apparaat alles kan, dan moet het meerdere verschillende pulsen kunnen afhandelen(en dus meerdere ingangen hebben).
Voor wisselbeïnvloeding of seinbeïnvloeding is geen apart draadje. Voor timer- en seinfunctie moet je rails secties isoleren (handleiding?).
Als je handleiding schema klopt, dan werkt dit apparaat veel simpeler; het schema gaat uit van 1 enkele loc
die ergens tussen 2 contactrails of schakelrails van rijrichting verandert (al of niet na een wachttijd).
Het apparaat zelf heeft een draadje naar massa en naar prik, en beïnvloedt het rijgedrag van de loc op die manier.
De input (rijspanning, schakelspanning) komt rechtstreeks van de trafo, door de vier draden links.
Er zijn dan nog 6 ingangen over: 2 voor contactrails of 4 voor schakelrails (waarvan alleen 1 en 3 werken),
zoals op de tekeningen staat. Andere toepassingen zijn niet ingecalculeerd bij de bouw van dit apparaat.
Ik ga ervan uit dat als het apparaat aangesloten zit aan de trafo, er dan nog geen kortsluiting is.
Ik ga ervan uit dat op het moment dat je contactrails1 verbindt met ingang1 er nog geen kortsluiting optreedt.
Ik ga ervan uit dat op het moment dat ingang1 een puls (verbinding met massa) krijgt, kortsluiting optreedt.
Ik ga ervan uit dat schema2 een fout bevat (schakelrails werken andersom: de linker stekkerdoos meldt naar rechts rijdende loc).