Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Pendelautomaat Analoog
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Pendelautomaat Analoog  (gelezen 1565 keer)

Wim_zelf

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Pendelautomaat Analoog
« Gepost op: woensdag 30 oktober 2019, 23:19:35 »

Hallo,

In een kast van een oude antieke televisie wil ik een kersttafereeltje bouwen.

De ruimte in de kast is te klein om een cirkel te leggen, dus er zal iets moeten gaan pendelen.
Nu heb ik jaren geleden al eens een pendelautomaat gescoord en die wilde ik daarvoor gaan gebruiken.

Nu heb ik een eenvoudig testbaantje gelegd om een en ander te testen, maar ik krijg het niet aan de gang.

De loc rijdt tot de contactrail, komt daar tot stilstand, maar daarna gebeurd er niets meer.
Ik heb een foto bijgevoegd van de automaat en ook van het aansluitschema.

Het lijkt er op dat de automaat het niet meer doet. Ik heb hem opengemaakt en ik nergens iets wat lijkt op losse soldeerpunten of andere schade, op de buitenbehuizing na dan.

Is er iemand die deze automaat herkent, en wellicht een idee heeft hoe een en ander te verhelpen, of is er een techneut die eens kan kijken, nakijken of meten en wellicht repareren, het liefst in of in de buurt van de provincie Zeeland.

Ik hoop een nuttige reactie van jullie te mogen ontvangen.

Groetjes Wim_zelf
Gelogd

Erik Baas

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 30 oktober 2019, 23:32:49 »

Staat er ergens een merk en typenummer op? Het ziet er uit als een hobbyproduct... En welk van de twee schema's heb je gebruikt? Staat daar nog enige toelichting bij? Kun je een foto posten van het binnenwerk?
Gelogd

Wim_zelf

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 01 november 2019, 07:48:49 »

Erik,

Ik zal vanavond het kastje eens openmaken en er een foto van posten.
Het schema voor M-rails heb ik gebruikt, met aan één zijde een originele contactrail van Märklin en aan de andere een zelfgemaakt exemplaar.

gr. Wim
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 01 november 2019, 09:39:05 »

Dag Wim.

Zou het kunnen dat je de bedrading van de voeding naar de rails hebt omgedraaid?
Je geeft zelf aan dat dit is aangesloten op contactrails.
Deze maken d.m.v. de wielen contact met de massa van de rails.
Wanneer de voeding omgedraaid zit aangesloten,
zou het kunnen dat er geen potentiaalverschil is om mee te schakelen.

Zomaar een gedachte, zonder te weten hoe deze pendelautomaat is opgebouwd ... :roll:

Groeten,

Erik.
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

Erik Baas

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 01 november 2019, 12:45:59 »

Het schema voor M-rails heb ik gebruikt

Maar... is dat nou schema 1 of schema 2?
Gelogd

NL-modelspoor

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 01 november 2019, 15:46:33 »

Zou denken schema 1, want schema 2 staat niet volledig op de foto.
Gelogd
Johan

Gezocht: Roco Railpro Fccpps 988-0 | (--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 01 november 2019, 19:05:35 »

 @citaat Het lijkt mij dat het verschil tussen beide schema's
meer ligt in het gebruik van contact via de rails of potentiaal vrij schakelen.

Groeten,

Erik.
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

Wim_zelf

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 01 november 2019, 20:23:13 »

Heren,

Om wat verdere info te geven:
Ik gebruik m-rails, en daarvoor is schema 1 van toepassing. Schema 2 is volgens de beschrijving voor K-rails.

Verder heb ik de voeding naar de rails ook al omgedraaid, maar ook dit leverde niets op.

Ook heb ik beide bussen van de contactrail al geprobeerd, maar het gewenste resultaat blijft uit.

Zoals hierboven al gevraagd heb ik nu wat foto’s bijgevoegd van het binnenwerk.

Ben al verrast door de reacties tot nu toe, wie weet levert dit toch wat op.


Groetjes Wim
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 01 november 2019, 20:53:25 »

Als je hem dan toch open hebt, ik ben wel nieuwsgierig naar de onderkant van de printkaart. Hoe ziet die eruit als je hem tegen het licht in fotografeert? Ik neem aan dat het een enkel-laagse print is, dus dat tegenlicht overbodig is.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Wim_zelf

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 01 november 2019, 21:39:07 »

Heren,

Bij deze ook de achterzijde van printplaat.

Als leek op gebied van elektronica zie ik niets bijzonders.

Zelf denk ik eerder dat het probleem te zoeken is bij het aansluiten of de rails.

Dit weekend eens rustig twee nieuwe contactrail maken volgens beschrijving hier elders op het forum. Ik heb er geen op ‘voorraad’. Wel nog van die rails die gebruikt wordt bij spoorovergangen (met van die rode en groene stippen op de bedding), maar weet niet of die hetzelfde doen.

En schakelrails lijkt me geen oplossing omdat die op de middengeleider schakelen.

En ik weiger om op zoek te gaan n-spoor. Heb 3-rail sinds m’n zesde jaar, sinds twee jaar ook beetje LGB, nog een schaal ..... net iets te klein voor mijn pollekes en mijn geduld.

Groetjes Wim
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 09:59:23 »

Kijk, ik begon gewoon bij het herkenbare begin:

Rechtsboven zit een chippie, dat is een 78xx-IC spanningsregelaar (7805=5volt , 7812=12volt).

Dan wilde ik graag weten hoe de verbindingen liggen naar de onderdelen.
Zo'n mooie foto met tegenlicht maakt dat heel duidelijk.
Het maakt o.a. duidelijk wat die twee zwarte langwerpige IC'tjes zijn op de kaart (PIC's, en wat ze vermoedelijk zullen doen).
Daarmee zijn we er dan nog niet, maar het schiet al op.

Die achterkant wilde ik ook graag zien omdat er twee bruggetjes zichtbaar zijn op de voorkant, en dan wil ik weten wat met wat is verbonden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 november 2019, 10:06:38 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Wim_zelf

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 11:42:56 »

Jan Willem,

Ik vind het super dat je er zo in duikt. Voor mij is het echt een onbekende wereld.
Waarschijnlijk volledig overbodig, maar hierbij nog een paar foto’s waarop de draden die naar de trafo lopen. En één van de contactrail.

Zelf ben ik al gaan zoeken naar alternatieven, enrien kwam ik er één tegen van Tams, maar daar stond in de beschrijving dat de voeding van de rails niet dezelfde mocht zijn als de voeding van de automaat. Maar in het schema staat hier toch niets over.

Groetjes Wim

Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 12:13:30 »

Voor mij is het echt een onbekende wereld.
Dat is het voor mij ook, want elektronica is niet mijn vak. Anderen op dit forum, zoals Sprinter, hebben er hun beroep van gemaakt.

Maar wat ik wel geleerd heb (o.a. op dit forum) is dat je ver kunt komen als je RTFM aan de slag gaat. Nu is de handleiding in dit geval wel heel summier. En de print houdt het midden tussen doe-het-zelf werk en iets wat in serieproductie gemaakt is. De achterkant b.v. ziet er professioneel uit: er is over nagedacht, het is een ontwerp, het lijkt geëtst, het soldeerwerk ziet er goed uit (tijdgeest), en er zijn 2 PIC's geplaatst (programmeerbare chips). Een leek zoals ik begint daaraan niet zo snel.

Omdat de handleiding niet meer loslaat dan hoe het apparaat te gebruiken is, moet je de losse onderdelen kunnen herkennen. Met weerstanden, diodes en condensators kom ik best nog wel een eind (door me te documenteren met datasheets).

Je kunt ook aan de andere kant beginnen. Het ding moet is staat zijn een korte puls te geven van idealiter 24 volt en circa 1 ampere, om een 3-rail trein te doen omkeren. Daarvoor is een grote condensator nodig, en die bungelt op een van je foto's aan een draad (dat geelkoperen ding). Een condensator kun je zien als een soort herlaadbare batterij. Zodra de contactrails het signaal geeft, trekt het relais aan, en kan de condensator ontladen, en schakelt de rijrichting om.

Maar waarvoor zijn dan die 2 programmeerbare IC's? Daar ben ik nog niet over uit.
Waarschijnlijk kan deze pendelautomaat veel meer situaties pendelbaar maken dan alleen maar een enkel spoortje op-en-neer of heen-en-weer afkarren.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 november 2019, 12:11:12 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 18:35:05 »

In die ic's zitten wellicht timers opgenomen: wachttijden, tijd omkeerpuls etc.
Wanneer je twijfelt aan je contactrails kan je ook de schakeldraden gewoon even tegen massa houden om te kijken wat er gebeurt.
Printje lijkt idd hobbywerk, misschien iets uit de Electuur of zo(?).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 november 2019, 18:38:24 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 18:53:09 »

En deed de schakeling het 4 jaar geleden wel dan?

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=58038.msg1023664#msg1023664
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Wim_zelf

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #15 Gepost op: zondag 03 november 2019, 08:47:48 »

Hanzi,

Je hebt een heel goed geheugen. Ook toen heb ik de vraag gesteld.
Destijds is het plan totaal veranderd en hebben we ik een kerstboom gemaakt van MDF waarop vier lagen treinen hun rondjes reden tussen kerstbomen en huisjes. De pendelautomaat is toen dus nooit gebruikt.
En ook niet gecontroleerd op werking.

Groetjes Wim

Die boom is inmiddels al overleden en ruimte voor een nieuwe is er niet meer
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #16 Gepost op: zondag 03 november 2019, 08:59:12 »

@citaat geheugen is idd niks mis mee, maar ik kwam je vorige topic tegen toen ik op t www zocht naar gegevens over je pendelautomaatkastje :).
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Wim_zelf

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #17 Gepost op: zondag 03 november 2019, 12:41:21 »

Hanzi,

Als ik het goed begrijp, moet de trein van richting veranderen wanneer ik de de draad die nu in de bus van de contactrail zit tegen de massa van deze rails houdt. Dit zorgt er dan voor dat de loc een ‘die’ de andere kant op krijgt.

Ik ga dit in ieder geval proberen. Zijn we toch nog ‘nuttig’ bezig op deze druilerige zondag.

Groetjes Wim
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #18 Gepost op: zondag 03 november 2019, 15:22:29 »

Op deze "druilerige zondagochtend" gaf ik een paddenstoelen excursie, het was droog en zonnig.
Dus was ik gisteren (voorlopen)  en vandaag niet op het forum. 
Paddenstoelen houden van druilerig weer. Liefst warm en vochtig, dan doen ze het opperbest.

Als ik het goed begrijp, moet de trein van richting veranderen wanneer ik de de draad die nu in de bus van de contactrail zit tegen de massa van deze rails houdt.
Klopt. Dat is de functie van de contactrail. Die verbindt met massa (als de trein erop staat). En dat massacontact zorgt voor de omschakeling.

Maar dat omschakelen gebeurt in het schakelkastje via een condensator.
Die "herlaadbare" batterij heeft enige tijd nodig om na het omschakelen weer geladen te zijn.
Als de twee contactrails te dicht bij elkaar liggen om te kunnen herladen,
dan geeft hij bij de tweede contactrails te weinig spanning om de rijrichting om te schakelen.

De herlaadtijd is instelbaar m.b.v. de weerstandskeuze.
M.a.w. als hij nog niet herladen is bij de tweede contactrails, dan was de bestaande weerstand niet de goede.
En daarmee leg ik de bal weer terug bij Hanzi of een van de anderen.

Rijdt de trein na het omschakelen meteen de andere kant op of zit er een tijdschakeling in, en wacht hij even voor vertrek?
Er is een andere benadering mogelijk dan spelen met weerstanden:
als je een sein neer zet kun je de trein langer ophouden voor hij de andere kant op rijdt (en heeft de condensator meer tijd om opnieuw op te laden).
« Laatst bewerkt op: zondag 03 november 2019, 15:53:23 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #19 Gepost op: maandag 04 november 2019, 15:19:07 »

Ik schakel weer even terug. Lezen blijft moeilijk:

De loc rijdt tot de contactrail, komt daar tot stilstand, maar daarna gebeurt er niets meer.

Gezien de foto: Metalen rails.

Vragen:
1-De rijrichting van de loc schakelt niet om?
2-De loc rijdt tot aan de contactrail of de loc rijdt tot op de contactrail?
3-De middenrails is nergens geïsoleerd?
4-De rijtrafo staat open, d.w.z. er is voldoende rijspanning om te rijden (welke kant op dan ook)?
5-Als je een lampje houdt tussen "rood"(=rijspanning vanaf de trafo) en het metalen spoorbed van de contactrail,
   brandt dat lampje dan?
6-Als je een lampje houdt tussen "bruin"(=massa vanaf de trafo) en het lipje van de contactrail aan het open eind,
   brandt dat lampje dan?

De kernvragen zijn kortsluiting of niet, en apparaat defect of niet.
Als kortsluiting pas optreedt nadat het signaal van de contactrail naar het apparaat gaat,
dan rijdt er vanaf dat moment geen loc meer, omdat de trafo afhaakt.

Je kan kortsluiting op 2 manieren vast stellen:
a. De trafo gaat brommen (trafolampje gaat uit) als de loc de contactrails op rijdt ? of
b. Je zet 2 locs op de rails. Als de ene loc de contactrail oprijdt, stopt de andere loc dan ook met rijden?
« Laatst bewerkt op: maandag 04 november 2019, 17:18:00 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Martijn

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52666.0
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 05 november 2019, 09:07:55 »

Heb je het volgende al geprobeerd?:

- sluit de pendelautomaat niet aan op de rails maar wel op de trafo zoals in het schema.
- pak een kort stukje draad die aan 2 kanten is aangestript en bevestig een einde onder klem 1.
- dan de stekker van de trafo in het stopcontact en met een multimeter het voltage meten over klem 5 en zes (massa en geschakelde fase van geïsoleerde rails. Dit zou nu nog tot plus minus 16V moeten zijn. Afhankelijk van hoever de trafo open staat. Is er nu geen spanning dan eerst de voedingstrafo en of bedrading checken. Is er wel een goede spanning
- zet de meetpennen weer op dezelfde plek en maak met het draaduiteinde van klem 1 even contact met klem drie. Wat doet het voltage nu op de multimeter. Dit moet naar 24volt gaan.
- is er geen 24 volt en/ of schakelt er niks dan is er iets aan de hand met de schakeling op de print. Werkt alles nu wel, dan kun je de oorzaak zoeken in het aansluiten van de rails.
- is er wel een puls maar is het voltage te laag of duurt het te la g voordat je opnieuw kan schakelen,  grote kans dat de condensator te oud is en het heeft begeven. Deze.kan dan door een zelfde exemplaar worden vervangen.
- je kan nog testen of de condensator wel oplaad. Zet de meetpennen op de - en + van de condensator en kijk nadat je kort klem 1 en 3 hebt uitgesloten, wat de spanning over de condensator gaat doen. Deze moet namelijk met een na het schakelen weer op gaan lopen.  Let op, klem 1 en 3 moeten dan wel weer onderbroken zijn. Als de spanning binnen ca 30 seconden op maximaal is, zal de condensator waarschijnlijk nog prima zijn

- als de spanning niet oploopt of of te lang duurt, dan is de condensator niet meer goed.
- loopt de spanning wel op maar niet hoog genoeg, dan ja  ook nog de spanningsregelaar niet goed werken. (Het ding met die drie pootjes en een vierkant blokje met een gat daarin) je kan deze nog testen door het voltage te meten over pootje 2 en 3.
Deze moet constant zijn en ik schat 12 volt (7812 regelaar)
- is de spanning van de regelaar goed maar schakelt er nog verder niks, dan zit het wellicht in de ic's of weerstanden. Da's wat lastiger om zo even op te lossen. Dan toch maar een electronicus naar laten kijken.

Hopelijk krijg je hem aan de praat. Succes!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 november 2019, 09:11:06 door Martijn »
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 05 november 2019, 11:03:31 »

Dag Wim.

Mocht de pendelautomaat het nu begeven hebben, dan kun je altijd nog deze optie proberen:
een simpele pendelautomaat voor analoog bedrijf, de meeste componenten heb je toch al :wink:

Groeten,

Erik.
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 05 november 2019, 11:16:45 »

@Martijn
Als het apparaat zelf het niet meer doet, denk ik allereerst aan de condensator die de rijrichting-omschakelpuls moet geven.
Door vallen of gooien gaan elco's soms stuk.

Ik denk zelf eerder aan kortsluiting, omdat het erop lijkt (close reading) dat het apparaat helemaal niets doet:
-trein komt op contactrails => kortsluiting d.w.z. trein stopt.
-bruin draadje rechtstsreeks op apparaat =>kortsluiting d.w.z. trein stopt
Is kortsluiting vast te stellen in de bedrading naar en van het apparaat?

Dus, inderdaad, het is goed om het apparaat rechtstreeks op de trafo aan te sluiten, en de rol van de contactrail handmatig over te nemen, maar dan nog steeds geldt: is er echt geen kortsluiting? Stopt de loc en bromt de trafo harder (of stoppen de locs beide )?


Wat je van een pendelautomaat verwacht, kan verschillen van persoon tot persoon en van situatie tot situatie.
Daarom zijn er analoog allerlei soorten pendelautomaten in de handel (geweest).

Er zijn grofweg 3 soorten situaties (zie bijlage pendelen.gif):
I    enkelbaans met een begin en eind (een stootblok), geschikt voor 1 loc, rails sectie isolatie is overbodig.
II   kabelspoorweg type (funiculaire, standseilbahn) die in het midden een passeer sectie heeft (met 2 handwissels), geschikt voor 2 (max 3) locs, rails sectie isolatie is noodzaak.
III  spitvork model: aan een of beide uiteinden zit een passeer opstelspoor (met stootblok) met 1 of 2 elektrische wissels, geschikt voor 2 max 3 locs; rails sectie isolatie is noodzaak.

In alle drie de gevallen stopt en keert een trein aan de uiteinden van richting.
En doet dat bij 3-rail analoog met een puls.
Het minimum vereiste is dat een pendelautomaat 1 rijrichting omschakelpuls kan geven.

Bij rijden met twee (of meer) locs zijn
-of meerdere pulsen nodig die onafhankelijk van elkaar gegeven worden
-of stopplaatsen (of wachtplaatsen) opdat locs tegelijkertijd een en dezelfde puls krijgen

Zodra je meer dan 1 loc op de baan zet, moet je kiezen voor situatie II of III, en heb je
of een timer (wachttijd),
of een sein (om te kunnen stoppen)
of een handschakelaar (met sein-functie) nodig,
=> je moet een of meer rails secties isoleren (handleiding?).

Wim_zelf gaat uit van een oude TV-kast, waarin een treintje heen en weert, en hij heeft meer dan 1 loc (en meer dan 1 trafo).
Dus ga ik ervan uit dat hij als er ruimte voor is, kiest voor situatie II, want korter, simpeler, en te doen met 1 universeel relais (de ene trein houdt de andere op, op het passeerspoor).  De twee passeersporen hebben railisolatie, en de kopse kanten (met stootblok) hebben die niet of hoeven die niet te hebben, en je kunt volstaan met handwissels in een vaste stand.

De vraag is of het pendelapparaat alle drie de situaties aan kan, en dus beschikt over wisselbeïnvloeding, een (instelbare) timer functie, seinfuncties (stop/rijden functie, eventueel remweg/optrek functie) en een (rijrichting) omschakel functie voor 1 of meer locs.
Indien dit apparaat alles kan,  dan moet het meerdere verschillende pulsen kunnen afhandelen(en dus meerdere ingangen hebben).
Voor wisselbeïnvloeding of seinbeïnvloeding is geen apart draadje.  Voor timer- en seinfunctie moet je rails secties isoleren (handleiding?).

Als je handleiding schema klopt, dan werkt dit apparaat veel simpeler; het schema gaat uit van 1 enkele loc
die ergens tussen 2 contactrails of schakelrails van rijrichting verandert (al of niet na een wachttijd).

Het apparaat zelf heeft een draadje naar massa en naar prik, en beïnvloedt het rijgedrag van de loc op die manier.
De input (rijspanning, schakelspanning) komt rechtstreeks van de trafo, door de vier draden links.
Er zijn dan nog 6 ingangen over: 2 voor contactrails of 4 voor schakelrails (waarvan alleen 1 en 3 werken),
zoals op de tekeningen staat. Andere toepassingen zijn niet ingecalculeerd bij de bouw van dit apparaat.

Ik ga ervan uit dat als het apparaat aangesloten zit aan de trafo, er dan nog geen kortsluiting is.
Ik ga ervan uit dat op het moment dat je contactrails1 verbindt met ingang1 er nog geen kortsluiting optreedt.
Ik ga ervan uit dat op het moment dat ingang1 een puls (verbinding met massa) krijgt, kortsluiting optreedt.
Ik ga ervan uit dat schema2 een fout bevat (schakelrails werken andersom: de linker stekkerdoos meldt naar rechts rijdende loc).
 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 november 2019, 13:18:24 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Wim_zelf

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 06 november 2019, 09:54:44 »

Heren,

Allemaal bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Afgelopen dagen even andere bezigheden gehad, maar ik ga vanavond eens met een multimeter aan de slag.
Met de bijna stap-voor stap uitleg van menig een moet het zelfs mij gaan lukken.
Als er geen spanning is moet je toch spanning zoeken.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

groetjes Wim
Gelogd

Wim_zelf

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 20:55:37 »

Goedenavond,

Vandaag met hulp van mijn schoonvader die gewapend met multimeter de automaat doorgemeten.
Dit volgens de aanwijzingen van o.a. Martijn gedaan. De spanning in het apparaat was inderdaad 16,8 volt.
 Vervolgens de werking van de condensator gecontroleerd, en daar gebeurde niets. Een andere ertussen geplaatst en ook dan geen gewenst effect. Spanningsregelaar is ook nog nagemeten en die bleek wel goed te functioneren.

We zijn helaas tot de conclusie gekomen dat de automaat niet meer te redden is.
Wat verder nog opviel was dat de diode die op het randje van de printplaat nabij de aansluiting van de gele draad naar de trafo heel warm werd.

Nu dus maar snel op zoek naar een nieuwe module.
Rest me nog iedereen te bedanken die heeft meegedacht met me.

Zodra ik ga bouwen in dat kastje, daar waar het allemaal mee begon, zal ik proberen hier op het forum ergens iets te plaatsen.

Groetjes

Wim
Gelogd

Erik Baas

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 22:54:22 »

Jammer dat het niet gelukt is! Maar, nu je toch opnieuw moet beginnen, is het misschien een idee om er een Arduino voor in te zetten?
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: Pendelautomaat Analoog
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 09 november 2019, 10:46:57 »

Dag Wim.

Wellicht had je er overheen gelezen:

Mocht de pendelautomaat het nu begeven hebben, dan kun je altijd nog deze optie proberen:
een simpele pendelautomaat voor analoog bedrijf, de meeste componenten heb je toch al :wink:

Groeten,

Erik.
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.937 seconden met 26 queries.