Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

vervangen rij richtingsspoel?

Gestart door robmarklin donderdag 26 december 2019, 16:54:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vervangen rij richtingsspoel?
Forummers,

er zal al veel over geschreven zijn, maar ik zie door de bomen het bos niet.

wat is de simpelste manier om in een analoge lok het rij-richting relais te vervangen door iets moderners?

locs uit ca 1960
wisselspanning
3-schijfs collectoren.
Geen verdere electronica aanwezig, rij op geen enkele manier digitaal.

is daar een decodertje of printje voor?

Groet, Rob
 
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: vervangen rij richtingsspoel?
De nieuwste generatie allstroomdecoders (dwz voor oude  locs zonder ombouw vd motor) van Märklin inbouwen. De catalogusnummers heb ik niet direct paraat, maar zijn op de Märklinsite te vinden.
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Die had ik gezien. Ik koop dan voornamelijk functies die ik niet ga gebruiken.

Zie nu dat er ook electronische omschakelrelais zijn. Heeft iemand daar een schema van? Ik zie er een bi stabiel relais op en wat electronica.

Gr Rob
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Rob, in de Wiki staan alle antwoorden  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Dat is zo, maar er staat best veel. Ik heb 1,5 uur gezocht maar had een info-overload.
Het mauwt daar van de afkortingen. Als analoge rijder is het allemaal nieuw en daardoor niet makkelijk om er wijs uit te worden. Als je goed in de materie zit is dat natuurlijk goed leesbaar.

Van het najaar voor het eerst in houten geweest. Daar wilde ik mij oriënteren op het digitaliseren van mijn baan. Het viel daar niet mee om iemand te spreken die ik een beetje kon volgen. Beetje zelfde verhaal.

Inmiddels deze gevonden: https://www.modeltrein-ombouw.nl/webshop/product/240832 en besteld.

Eens kijken.

Gr Rob

Re: vervangen rij richtingsspoel?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Wel verwarrnend,  over analoog praten, maar ook willen digitaliseren. Als je  dit laatste van plan bent, kan je beter een decoder inbouwen. Scheelt weer een aantal euros.
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Citaat van: robmarklin op donderdag 26 december 2019, 16:54:49
Geen verdere electronica aanwezig, rij op geen enkele manier digitaal.

wat is het verwarrende gedeelte?

misschien een beetje stekelige reactie, maar ik heb me suf gezocht en kan iets niet vinden. Dan vraag ik dat op het forum. Als je de vraag niet wilt beantwoorden kan je toch gewoon niet reageren?


Gr Rob
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Dag Rob.

Hier staat alles over het omschakelrelais en de electronische vervanger ervan.
Er bestaat ook nog zoiets als anti-bokkesprong electronica, maar dat is als toevoeging op het gewone omschakelrelais.

Groeten,

Erik.
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Beste Rob,

Je hebt al wat gevonden, de theorie vind je in https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar#Het_Elektronisch_Omschakelrelais

Groet, Anne W
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: vervangen rij richtingsspoel?
 @citaat  @citaat Dag Rob, het volgende komt verwarrend over
Citaat van: robmarklin op donderdag 26 december 2019, 19:31:01

Van het najaar voor het eerst in houten geweest. Daar wilde ik mij oriënteren op het digitaliseren van mijn baan.

Overigens heb ik al in de eerste reactie een antwoord op je vraag gegeven, maar is dat blijkbaar aan jouw aandacht ontsnapt.
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Beste Rob,

Een goede basisuitleg van digitaal vind je bij de buren in https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing

Daarnaast kun je altijd lid worden van een modelspoor vereniging, daar worden nogal eens trainingen en workshops gegeven, in ieder geval bij de MSG in den Bosch.

Groet, Anne W
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Citaat van: robmarklin op donderdag 26 december 2019, 19:31:01
Inmiddels deze gevonden: https://www.modeltrein-ombouw.nl/webshop/product/240832 en besteld.
ik kijk even mee. Want als je analoog blijft rijden, is dit bingo.
Het is geen geld, bedoel ik, gezien de concurrerende producten die boven de markt zweven.

Er zit een klassiek nadeel aan, maar dat hebben ze allemaal. Dat zijn de "draden".
Als er een draad afbreekt, dan is het a. moeilijk te ontdekken waar die vandaan kwam, en b. moeilijk er opnieuw op vast te solderen.

De wereld zit vol onbegrijpelijke afkortingen, en ik doe daar stug aan mee.
Ik noem de bijlage FRU (Fahr Richtung Umschalter), wat Duits is, en zoveel betekent als RijRichtingOmschakelaar.
En dat is het. Meer niet.

Ik noem de bijlage Alstrom omdat alle oude analoge locs Alstrom verbruikers waren, ze reden overal op (gelijkstroom en wisselstroom). Dit in tegenstelling tot de digitale locs (als je de delta-locs als overgangsstadium niet meetelt, natuurlijk).
Digitale locs rijden op gelijkstroom, omdat de decoder de lastregeling dan fijner kan afstellen/beinvloeden.

Het leuke aan de bijlage is, dat je eraan kunt zien hoe het werkt, en waarom dit printje minder kost dan een decoder.
Er zitten aanzienlijk meer onderdelen op dan de vroegere FRU's (uit de jaren '80), en het is aanzienlijk kleiner dan de allereerste electronische FRU's waren, maar zijn groter dan de meeste bekende FRU's van Uhlenbrock (maar die zijn dan ook 3x zo duur).

Dit is een Märklin Elektronisch Omschakelrelais (precies zoals er eentje staat afgebeeld in de 3rail wiki). Er staat zelfs op het relais Märklin Siemens. Waarschijnlijk 2e hands. In elk geval: ik kocht ze net voor de overgang naar de euro op Eurospoor voor fl 5,-, 2e hands.

Ze doen wat ze moeten doen. Geen probleem. Ze doen het al jaren, zonder problemen.
Je moet er alleen geen telex-koppeling mee aan willen sturen, dat gaat niet.

De handleiding moet ik nog ergens in een jampot hebben slingeren, voor het geval er een draadje los raakt.
Dus als je die er niet bij hebt, kan ik voor je op zoek gaan, en 'm in dit draadje hangen.
Re: vervangen rij richtingsspoel?
op deze site alle gegevens van elektronische om schakel relais.
http://www.modellbahnkeller.eu/Lokumbauten/FRU.htm
Grt. jo
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Wat mankeert er dan aan een gewoon relais   als die goed is afgesteld loopt het altijd   het oude bokkesprongrelais  2x schakelen daar maak ik heel simpel een onderbreek op   die lopen dan ook prima  electronica is mooi maar gaat weleens defekt ik heb veel loks uit 60-70er jaren met relais op de baan  lopen altijd goed
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Citaat van: bouan op vrijdag 27 december 2019, 14:38:20
Wat mankeert er dan aan een gewoon relais -  als die goed is afgesteld loopt het altijd 
Bij mijn meeste locs is dat een feit. Alleen: een FRU stel je nooit af en doet het toch goed: 100% betrouwbaar.
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Citaat van: Anne W op donderdag 26 december 2019, 23:22:30
Een goede basisuitleg van digitaal vind je bij de buren in https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing

Dat is een overzichtelijk verhaal voor beginners. Hartelijk dank daarvoor.
En voor de uitleg van de analoge rijrichting omschakelaar.
ik kan weer verder!

Gr Rob
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Het vervolgd:
ingebouwd, maar het schakelt niet echt lekker. Af en toe niet omschakelen, bokkensprongen maken.

is deze elektronica voor gebruik met de blauwe transformatoren, of met de witte?
Ik heb er nu een witte aan hangen, zonder verdere gebruikers. het is net of de schakelpuls niet hoog genoeg is.

Vriendelijke groet,
Rob
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Kleur/soort trafo zou niet uit moeten maken.
Storingen die je meldt zijn vaak gevolg van spanning van de veer.
Mogelijk dat dit boekwerk je verder help. Onder 7.7 staat eea over de spanning van de ?schakelwalsveer?.
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Marklin-Loc%20onderhoud.pdf
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Je hebt ook blauwe ( licht blauwe met het lampje links) die geschikt zijn voor 230V

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: vervangen rij richtingsspoel?
dank voor de antwoorden.
Ik heb echter mechanische omschakelrelais vervangen voor een elektronische. En dat schakelt niet lekker.

Weet iemand daar raad op?

Gr Rob
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Geen draadbreuk ergens en werkt het in een anderd lok ook zo dan is de elektronische omschakel relais ook niet meer 100%. Of probeer een andere eens en zie wat je lok dan doet.
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Citaat van: robmarklin op vrijdag 03 januari 2020, 19:16:24
Af en toe niet omschakelen, bokkensprongen maken.
Dat is volslagen nieuw voor mij. Ik gebruik blauwe trafo's, maar voor de schakelpuls een aparte stekkertrafo.
Re: vervangen rij richtingsspoel?
en opgelost.

vorig jaar in een aantal wagons de verlichting vervangen door een aantal leds en een elco. Knippert niet onder het rijden, blijft even branden bij het perron.  Als ik deze wagons op een spanningsloos spoor zet dan werkt eea prachtig.
Gelijk de verlichting in de railbus vervangen door 2 rode en 2 gele leds. Die schakelen nu mooi mee met de rijrichting. Eens uitkijken naar een paar smd leds om het helemaal af te maken.

De verlichting van de wagons moet nu wel aangepast. Eens kijken hoe dat wordt.
Nu was het: sleepkontakt, brugcel, 4700uF elco, weerstandje van 200 ohm, 9  maal 2.2 V zachtgele leds.

eens kijken of ik dat kan tekenen. Het zal wel misgaan omdat de elco te direct geladen wordt. iemand daar een goed idee over?

Groetjes, Rob


Re: vervangen rij richtingsspoel?
Dat laatste is simpel op te lossen, nl. met een weerstandje van 15 ohm; de eerste laadstroom wordt dan begrensd op 1A (*), dat lijkt me wel safe.

*: Ik neem aan dat er ook nog een diode tussen zit.
Re: vervangen rij richtingsspoel?


15 ohm? Wordt die dan niet veel te heet?


Gr Rob
Re: vervangen rij richtingsspoel?
Nee, het is maar voor heel even, om de elco op te laden.

Over je tekening: de weerstand moet voor de elco, en je LED zit verkeerdom.  ;-p
Re: vervangen rij richtingsspoel?
ah, op die manier. Ik ga het testen.
En de led doet het inderdaad wel beter zo.

Dank voor de tip.

Gr Rob